Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 januari 2010, 13:13   #5261
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Kan zijn. Ik weet het niet. Ik weet wel dat de Belgische kust met al zijn beton elk jaar kompleet vol zit, en de Nederlandse niet. Ik ben hier in juli aangekomen en heb ter plekke reservaties gemaakt tot februari. In heel die periode was er 1 dag dat ik geen plaats had. En toen die dag kwam bleek er toch plaats te zijn.
Dat moet je aan de belgische kust niet proberen hoor.

Waardoor ik toch terug aan een gevolg denk eerder dan keuze.
Ja, en als ex-Oostendaar kan ik je verzekeren dat dergelijk mierennest danig op de zenuwen werkt. Voor de horeca natuurlijk niet...
Wanneer je in Nederland aan de kustlijn vertoeft kun je tenminste nog ademen. En je hebt er een zeer aantrekkelijke natuur (zowel fauna als flora) bovenop.
Oud 27 januari 2010, 13:24   #5262
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Fijn dat u erkent dat uw stelling niet algemeen geldend is en bijgevolg geen beschrijving wordt van een bepaald patroon in Nederland.

Dat hebben we dan ook weer gehad.
Als je het daarbij wil houden, voor mij niet gelaten. Misschien best zo, overal een verklarend woordenboek bijdoen is vermoeiend.
Maar de stelling die je aanklaagt was "zelfs het aanbod in supermarkten is gigantisch" wat helemaal geen stellingname over een bepaald patroon in nederland is. Het ging zelfs over Belgie

Je trekt toch rare conclusies hoor.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 13:24   #5263
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, inderdaad, vandaar dat ik het woord "bepaalde" gebruik.
Je spreekt zo slecht nederlands? Ben je vlaming ofzo?
Vind je niet dat je wat overdrijft?
Oud 27 januari 2010, 13:28   #5264
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Vind je niet dat je wat overdrijft?
Als je het over die twee laatste zinnen hebt, neen. Droop de humor er niet hard genoeg af?

Laatst gewijzigd door Travis66 : 27 januari 2010 om 13:29.
Oud 27 januari 2010, 13:42   #5265
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dit forum is niet bedoeld om een eng-Vlaamse discussiegroep te vertegenwoordigen. Het is een forum dat zich richt tot het Nederlandse taalgebied, en dat overschrijdt de Belgische grenzen. Bovendien, we zitten hier in de rubriek "Staatsinrichting". In die rubriek komt zowel het taal-culturele aspect en het daarbij aansluitend beleid ter sprake. Al evenzeer, in het kader van de discussies rond de staatshervorming(en) in België, de verhouding tussen Nederland en Vlaanderen. Als dan Nederlanders zich in het gesprek mengen kun je dat bezwaarlijk als "bemoeien" beschouwen.
Ja goed, maar zij moeten ons hier toch niet komen vertellen hoe we onze taalproblemen moeten oplossen. Dat is nog wat anders dan een kilometerheffing. Dat men daar tussen buurlanden over discussieert, lijkt me nogal begrijpelijk. En dat men daar een internationale discussie over opzet, valt evenzeer te verstaan. Autofiles zijn nu eenmaal een internationaal, grensoverschrijdend probleem en zeker hier in het 'oude' Europa. Een probleem dat dan ook internationaal en Europees zal moeten worden opgelost.

Maar in de discussie over Eurlings- de ANWB en de Nederlandse Tweede kamer, daar ga ik me toch niet in moeien zeker. Welnu, dat laatste doen de Nederlanders dus wel met de Belgische interne problemen. Laat die problemen maar aan de Belgen over.

Laatst gewijzigd door system : 27 januari 2010 om 13:56.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 13:55   #5266
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Alsof Belgische ondernemers iedere middag rijkelijk tafelen en vrijelijk de Franse wijn laten stromen... Menslief, ga eens een week met een ondernemer op stap, en je zult wel merken dat de werkelijkheid wel veel spartaanser is dan het opgehangen verhaaltje.
Ik zit regelmatig tussen ondernemers. En als ik u zo bezig hoor, schijnt dit maar zelden het geval te zijn.

En om bovenstaande uit een onverdachte bron wat te onderstrepen:

Businesscompleet.nl

Alcoude.
"Veel Nederlandse ondernemers die zaken willen gaan doen met België, denken: België is zo dichtbij, dat doen we wel even. Maar dat is niet waar. België is echt buitenland.” Aan het woord is Drs. Natassa Bruins-Schadi, marktadviseur België & Luxemburg van de EVD.(*) “En België is ook nog eens best ingewikkeld, vanwege de taal- en cultuurverschillen tussen Vlaanderen en Wallonië en de vele organisaties op gewestelijk niveau.”

Het zuiden van Noord-Europa
Een ding is zeker, weet Bruins-Schadi: België is het zuiden van Noord-Europa en meer Bourgondisch ingesteld. Dus een ondernemer moet echt de tijd nemen om eens te lunchen of te dineren met zijn (toekomstige) zakenpartner. Dat helpt om hem beter te leren kennen, het persoonlijke contact op te bouwen en het vertrouwen te winnen."

(*)

EVD.
Kerntaken van NL EVD Internationaal
■Stimuleren en ondersteunen van Nederlandse bedrijven bij internationaal zakendoen.
■Bijdragen aan positieve beeldvorming van Nederland in het buitenland.
■Bijdragen aan de ontwikkeling van een gezond ondernemersklimaat in opkomende en ontwikkelingslanden.
■Fungeren als thuishaven voor Economische afdelingen van het Nederlands postennetwerk en Netherlands Business Support Offices.

enz, enz.

Laatst gewijzigd door system : 27 januari 2010 om 14:10.
Oud 27 januari 2010, 14:10   #5267
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
"Een ding is zeker, weet Bruins-Schadi: België is het zuiden van Noord-Europa en meer Bourgondisch ingesteld. Dus een ondernemer moet echt de tijd nemen om eens te lunchen of te dineren met zijn (toekomstige) zakenpartner. Dat helpt om hem beter te leren kennen, het persoonlijke contact op te bouwen en het vertrouwen te winnen."
In Nederland worden zaken dan ook beoordeeld op hun eigen merites, en niet op basis van connecties. In Belgie moet je je inderdaad eerst naar binnen likken.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 14:14   #5268
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zit regelmatig tussen ondernemers. En als ik u zo bezig hoor, schijnt dit maar zelden het geval te zijn.

En om bovenstaande uit een onverdachte bron wat te onderstrepen:

Businesscompleet.nl

Alcoude.
"Veel Nederlandse ondernemers die zaken willen gaan doen met België, denken: België is zo dichtbij, dat doen we wel even. Maar dat is niet waar. België is echt buitenland.” Aan het woord is Drs. Natassa Bruins-Schadi, marktadviseur België & Luxemburg van de EVD.(*) “En België is ook nog eens best ingewikkeld, vanwege de taal- en cultuurverschillen tussen Vlaanderen en Wallonië en de vele organisaties op gewestelijk niveau.”

Het zuiden van Noord-Europa
Een ding is zeker, weet Bruins-Schadi: België is het zuiden van Noord-Europa en meer Bourgondisch ingesteld. Dus een ondernemer moet echt de tijd nemen om eens te lunchen of te dineren met zijn (toekomstige) zakenpartner. Dat helpt om hem beter te leren kennen, het persoonlijke contact op te bouwen en het vertrouwen te winnen."

(*)

EVD.
Kerntaken van NL EVD Internationaal
■Stimuleren en ondersteunen van Nederlandse bedrijven bij internationaal zakendoen.
■Bijdragen aan positieve beeldvorming van Nederland in het buitenland.
■Bijdragen aan de ontwikkeling van een gezond ondernemersklimaat in opkomende en ontwikkelingslanden.
■Fungeren als thuishaven voor Economische afdelingen van het Nederlands postennetwerk en Netherlands Business Support Offices.

enz, enz.
Je smeert het er veel te dik op. Er zijn natuurlijk wel ondernemers die houden van rijkelijk tafelen (en dan het er nog maar van af wat je daar onder verstaat). Maar er zijn er vele andere die daar volstrekt geen voorstander van zijn, zowel om redenen van gezondheid als om de eenvoudige reden dat ze niet over veel tijd beschikken. Mijn indruk is dat het vooral de oudere generatie is die behept is met die "eten en drinken"-gewoonte. Maar wanneer je een verantwoordelijke functie bekleedt en het op efficiënt werk aankomt, dan is een "Bourgondische" maaltijd (besproeid met de nodige wijn) volstrekt niet aanbevelenswaardig. Toch niet wanneer je de rest van de dag op een alerte wijze wil verder werken. De jongere generatie heeft het daar niet zo erg meer op begrepen.

Laatst gewijzigd door quercus : 27 januari 2010 om 14:26.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 14:16   #5269
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
In Nederland worden zaken dan ook beoordeeld op hun eigen merites, en niet op basis van connecties. In Belgie moet je je inderdaad eerst naar binnen likken.
Dat is een zeer simplistisch antwoord. Belgen bereiken even goede resultaten als Nederlanders in het zakendoen. Alleen pakken ze het anders aan (aangenamer) en ze willen ze willen niet altijd het 'onderste uit de kan' zoals de Nederlanders maar vaak al te graag willen. 'Leven en laten leven', is dan ook één van de motto's van de Belgische ondernemer. Een ingesteldheid die dan weer een uiting is van de mentaliteit hier in het zuiden.

En dat laatste staat haaks op het beeld dat bijvoorbeeld Bakenende heeft over de Nederlandse koopman en ondernemer. Hij ziet ze graag handelen met een 'VOC-regenten-mentaliteit'. En we kunnen ons zo ongeveer voorstellen wat dit betekent.

Laatst gewijzigd door system : 27 januari 2010 om 14:34.
Oud 27 januari 2010, 14:18   #5270
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Toevallig deze week met een nederlandse sales gepraat. Zijn mening:
In Belgie moet je eerste en vertrouwensrelatie opbouwen. (uw binnenlikken)
In Nederland is er maar 1 ding belangrijk: De prijs.

Hij wist er ook nog bij te vertellen dat een deal in Nederland zonder problemen wordt opgeblazen als een concurent met een prijs van 1 euro minder kan komen, en dat zulks in belgie niet gebeurt, daar vinden ze hun woord houden, zelfs al is het niet genoteerd, wel belangrijk.

Mening van een Nederlander hoor. Ik dacht dat de demonstratie van vakkennis van de verkoper ook meespeelde in nederland
Oud 27 januari 2010, 14:26   #5271
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Je smeert het er veel te dik op. Er zijn natuurlijk wel ondernemers die houden van rijkelijk tafelen (en dan het er nog maar van af wat je daar onder verstaat). Maar er zijn er vele andere die daar volstrekt geen voorstander van zijn, zowel om redenen van gezondheid als om de eenvoudige reden dat ze niet over veel tijd beschikken. Mijn indruk is dat het vooral de oudere generatie is die behept is met die "eten en drinken"-gewoonte. Maar wanneer je een verantwoordelijke functie bekleedt en het op efficiënt werk aankomt, dan is een "Bourgondische" maaltijd (besproeid met de nodige wijn) volstrekt niet aanbevelenswaardig. De jongere generatie heeft het daar niet zo erg meer op begrepen.
Ik smeer er niks dik op. Ik laat mijn stelling bevestigen door mensen (EVD) die met kennis van zaken spreken.

Eerst betwist u de bevindingen van de Nederlandse Kamer van Koophandel en nu weer deze van de EVD. En dat zijn twee onafhankelijke organisaties die weten waarover ze spreken omdat ze dagdagelijks bezig houden met de internationale handel. De EVD (internationaal) is ook een Nederlandse organisatie die valt onder het Nederlandse Ministerie van Economische Zaken.

Laatst gewijzigd door system : 27 januari 2010 om 14:31.
Oud 27 januari 2010, 14:32   #5272
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is een zeer simplistisch antwoord. Belgen bereiken even goede resultaten als Nederlanders in het zakendoen. Alleen pakken ze het anders aan (aangenamer) en ze willen ze willen niet altijd het' onderste uit de kan' zoals de Nederlanders maar vaak al te graag willen. 'Leven en laten leven', is dan ook één van de motto's van de Belgische ondernemer.

En dat laatste staat haaks op het beeld dat bijvoorbeeld Bakenende heeft over de Nederlandse koopman en ondernemer. Hij ziet ze graag handelen met een 'VOC-regenten-mentaliteit'. En we kunnen ons zo ongeveer voorstellen wat dit betekent.
Ja, maar met die, door jou zo vermaledijde, VOC-mentaliteit is het Nederlandse bedrijfsleven een heel stuk florissanter en heeft het bovendien op internationaal vlak een véél grotere uitstraling dan dat van la Belgique. De "Latijnse" of "Bourgondische" invloed heeft op dat vlak het Vlaamse bedrijfsleven bepaald geen goed gedaan. Deals worden niet afgesloten omdat je met een klant bent gaan eten. Zoniet staat die klant weinig stevig in zijn/haar schoenen.

Laatst gewijzigd door quercus : 27 januari 2010 om 14:33.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 14:32   #5273
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Heel zeker niet en het valt vooral op de er qua eetcultuur weinig of geen verschil is tussen Vlamingen en Franstaligen.
Daar kun je toch geen gemeenschappelijke staat op bouwen.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 14:35   #5274
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Daar kun je toch geen gemeenschappelijke staat op bouwen.
ze spreken een andere taal maar voor de rest veel overeenkomsten.

De VL spreken +/- dezelfde taal als in NL maar voor de rest weinig overeenkomsten.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 14:37   #5275
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Sorry Spinoza. Zoals ik al zei, als jullie daar geen problemen mee hebben, dan heb ik daar niks over te zeggen. Mijn excuus als ik je beledigd heb.

Ik haal het alleen maar aan om aan te geven dat Nederlanders en Belgen niet hetzelfde volk zijn. We bevinden ons beiden erg ver van de normlijn af, elk aan een andere kant.

Wat ook impliceert dat wij van jullie ook veel kunnen leren hoor.
Meen je echt dat de vermeende afwezigheid van een gemeenschappelijke keuken genoeg aanleiding geeft om te verklaren dat de Nederlanders en de Vlamingen twee verschillende volkeren zijn?
Oud 27 januari 2010, 14:40   #5276
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toevallig deze week met een nederlandse sales gepraat. Zijn mening:
In Belgie moet je eerste en vertrouwensrelatie opbouwen. (uw binnenlikken)
In Nederland is er maar 1 ding belangrijk: De prijs.

Hij wist er ook nog bij te vertellen dat een deal in Nederland zonder problemen wordt opgeblazen als een concurent met een prijs van 1 euro minder kan komen, en dat zulks in belgie niet gebeurt, daar vinden ze hun woord houden, zelfs al is het niet genoteerd, wel belangrijk.

Mening van een Nederlander hoor. Ik dacht dat de demonstratie van vakkennis van de verkoper ook meespeelde in nederland
Dat zegt toch wel wat, dat Belgen eerst een vertrouwensrelatie willen opbouwen. Daarmee zegt men impliciet dat de medemens in beginsel niet te vertrouwen is. Iemand zei ooit: Nederlanders vertrouwen hun medemens totdat het tegendeel bewezen is, Belgen wantrouwen hun medemens totdat het tegendeel bewezen is.

Daarbij komt ook nog de verstikkende hierarchie. Bij buitenlandse bedrijven zie je relatief veel Belgen in de top. Dat komt niet zozeer omdat er zoveel meer talent rondloopt in Belgie. Maar dat talent komt in eigen land gewoon niet aan de bak. Daarom zoekt men z'n heil in het buitenland. In Nederland doet men meer z'n best om het eigen talent hier te houden.

Toen ABN AMRO nog in handen was van Fortis grapte men daar dat de Belgen zelfs nog hun vinger opsteken om toestemming te vragen om naar de WC te gaan. Kortom, het vertrouwen in de medemens is in Belgie heel laag. Vandaar ook dat men altijd eerst een vertrouwensrelatie wil opbouwen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 14:40   #5277
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
ze spreken een andere taal maar voor de rest veel overeenkomsten. De VL spreken +/- dezelfde taal als in NL maar voor de rest weinig overeenkomsten.
Het economische en het politieke landschap van België en Nederland spreekt je stelling tegen.
Oud 27 januari 2010, 14:43   #5278
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, maar met die, door jou zo vermaledijde, VOC-mentaliteit is het Nederlandse bedrijfsleven een heel stuk florissanter en heeft het bovendien op internationaal vlak een véél grotere uitstraling dan dat van la Belgique. De "Latijnse" of "Bourgondische" invloed heeft op dat vlak het Vlaamse bedrijfsleven bepaald geen goed gedaan. Deals worden niet afgesloten omdat je met een klant bent gaan eten. Zoniet staat die klant weinig stevig in zijn/haar schoenen.
Nogmaals, de Belgische ondernemer doet het even goed als de Nederlandse als het om uiteindelijke resultaten gaat. Bovendien, moet u zich geen illusies maken over vermeende 'exploten' van de Nederlandse handel. Immers 80% van de handel van Nederland wordt geconcretiseerd in de buurlanden en in Europa. Buurlanden waarvan België een grote klant is.

Laatst gewijzigd door system : 27 januari 2010 om 14:46.
Oud 27 januari 2010, 14:43   #5279
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
U komt bij de verkeerde bakker
Dat denk ik ook.
Citaat:
Nergens in de wereld ,ook niet in Belgie ,verkopen de (meeste) bakkers zo veel soorten brood als in Nederland.
Oud 27 januari 2010, 14:48   #5280
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nogmaals, de Belgische ondernemer doet het even goed als de Nederlandse als het om uiteindelijke resultaten gaat. Bovendien, moet u zich geen illusies maken over vermeende 'exploten' van de Nederlandse handel. Immers 80% van de handel van Nederland wordt geconcretiseerd in de buurlanden en in Europa. Buurlanden waarvan België een grote klant is.
Bij ons is dat net zo. Nog iets waar Vlaanderen (verantwoordelijk voor méér dan 80 % van de Belgische export) en Nederland zeer goed op elkaar gelijken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be