Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 januari 2010, 14:49   #5281
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Nogmaals, de Belgische ondernemer doet het even goed als de Nederlandse als het om uiteindelijke resultaten gaat. Bovendien, moet u zich geen illusies maken over vermeende 'exploten' van de Nederlandse handel. Immers 80% van de handel van Nederland wordt geconcretiseerd in de buurlanden en in Europa. Buurlanden waarvan België een grote klant is.
Op wat voor manier doet de Belgische ondernemer het net zo goed als de Nederlandse? Het Nederlandse handelsoverschat is na die van Duitsland het grootst van Europa. Nederlanders beginnen vaker nieuwe bedrijfjes dan Belgen. Belgie zit zo'n beetje onderaan de Europese ranglijst wat betreft nieuwe bedrijven. Ook bleek onlangs uit een Belgisch rapport dat Belgische ondernemingen achter raakten omdat ze zich vooral richten op sectoren met weinig groei.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 14:50   #5282
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Bij ons is dat net zo. Nog iets waar Vlaanderen (verantwoordelijk voor méér dan 80 % van de Belgische export) en Nederland zeer goed op elkaar gelijken.
Dus ?
Dan maar gaan hokken of wat ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 14:51   #5283
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Dat zegt toch wel wat, dat Belgen eerst een vertrouwensrelatie willen opbouwen. Daarmee zegt men impliciet dat de medemens in beginsel niet te vertrouwen is. Iemand zei ooit: Nederlanders vertrouwen hun medemens totdat het tegendeel bewezen is, Belgen wantrouwen hun medemens totdat het tegendeel bewezen is.

Daarbij komt ook nog de verstikkende hierarchie. Bij buitenlandse bedrijven zie je relatief veel Belgen in de top. Dat komt niet zozeer omdat er zoveel meer talent rondloopt in Belgie. Maar dat talent komt in eigen land gewoon niet aan de bak. Daarom zoekt men z'n heil in het buitenland. In Nederland doet men meer z'n best om het eigen talent hier te houden.

Toen ABN AMRO nog in handen was van Fortis grapte men daar dat de Belgen zelfs nog hun vinger opsteken om toestemming te vragen om naar de WC te gaan. Kortom, het vertrouwen in de medemens is in Belgie heel laag. Vandaar ook dat men altijd eerst een vertrouwensrelatie wil opbouwen.
Nederlanders geven ook vaak vrank en vrij hun mening omdat ze geleerd hebben dat ze daarop niet afgerekend zullen worden.
Belgen doen dat liever niet openbaar want je weet nooit wie meeluistert, het zal doorvertellen, misbruik van die info zal maken enz...
we zijn dan ook eeuwenlang bezet geweest.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 14:53   #5284
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ja, maar met die, door jou zo vermaledijde, VOC-mentaliteit is het Nederlandse bedrijfsleven een heel stuk florissanter en heeft het bovendien op internationaal vlak een véél grotere uitstraling dan dat van la Belgique. De "Latijnse" of "Bourgondische" invloed heeft op dat vlak het Vlaamse bedrijfsleven bepaald geen goed gedaan. Deals worden niet afgesloten omdat je met een klant bent gaan eten. Zoniet staat die klant weinig stevig in zijn/haar schoenen.
U begrijpt het (weeral) niet. In België worden deals vaak bespoedigd tijdens het eten. Men koppelt het nuttige aan het aangename.

Om het wat eenvoudig-populair te stellen:
De Nederlandse ondernemer:
3 uur discussiëren en (koppig) onderhandelen om dan een deal te sluiten.
Daarna: 1 uur koffie drinken met een sobere maaltijd.

De Belgische ondernemer:
1 uur discusiëren en (voorzichtig) onderhandelen.
Daarna: 3 uur een zakenlunch met Bourgogne en een deal sluiten.

Beiden sluiten ze deals. Alleen, ik verkies toch de Belgische manier.

Laatst gewijzigd door system : 27 januari 2010 om 15:04.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 14:54   #5285
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
U begrijpt het (weeral) niet. In België worden deals vaak bespoedigd tijdens het eten. Men koppelt het nuttige aan het aangename.

3 uur discussiëren en onderhandelen om dan een deal te sluiten.

De Belgische ondernemer:
1 uur discusiëren.
Daarna 3 uur een zakenlunch met Bourgogne en een deal sluiten.

De Belgen zijn dan ook wereldvermaarde dealmakers.
Oud 27 januari 2010, 14:55   #5286
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

3 uur discussiëren en onderhandelen om dan een deal te sluiten.

De Belgische ondernemer:
1 uur discusiëren.
Daarna 3 uur een zakenlunch met Bourgogne en een deal sluiten.

Het is het verschil in aard dat hier duidelijk aan de oppervlakte komt.

De Belg is een warmer persoon dat in een vertrouwen wekkende omgeving deals afsluit.
De Hollander is een koele berekende kikker die zich kouder en harder opstelt.

Als U het mij vraagt zijn Hollanders en Belgen regelrechte tegenstellingen.
Oud 27 januari 2010, 14:56   #5287
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Belgen zijn dan ook wereldvermaarde dealmakers.
U als Hollander vindt de Hollandse manier wellicht verkiesbaar ?
Oud 27 januari 2010, 15:00   #5288
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht

De Belg is een warmer persoon dat in een vertrouwen wekkende omgeving deals afsluit.

Bij Expeditie Robinson kan men altijd goed het verschil zien tussen Nederlanders en Belgen. De Belgen daar zijn vaak gluiperige windvaantjes die zo van coalitie wisselen om hun eigen positie te verbeteren.
Oud 27 januari 2010, 15:02   #5289
system
Banneling

Standaard

Citaat:

De Belg houdt van het goede leven. De Nederlanders zijn meer bezadigd. Gelijken meer op de Scandinavische landen. Ook dat heeft soms zo zijn voordelen, maar het is saaier.
Oud 27 januari 2010, 15:07   #5290
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Bij Expeditie Robinson kan men altijd goed het verschil zien tussen Nederlanders en Belgen. De Belgen daar zijn vaak gluiperige windvaantjes die zo van coalitie wisselen om hun eigen positie te verbeteren.
'Gluiperige windvaantje'. Tja, u zegt nu zoiets. Zoiets als Kamiel Eurlings dan. Maar goed, ik ga me niet moeien met de binnenlandse perikelen van de Nederlandse excellentie.

Laatst gewijzigd door system : 27 januari 2010 om 15:08.
Oud 27 januari 2010, 15:18   #5291
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Op wat voor manier doet de Belgische ondernemer het net zo goed als de Nederlandse? Het Nederlandse handelsoverschat is na die van Duitsland het grootst van Europa. Nederlanders beginnen vaker nieuwe bedrijfjes dan Belgen. Belgie zit zo'n beetje onderaan de Europese ranglijst wat betreft nieuwe bedrijven. Ook bleek onlangs uit een Belgisch rapport dat Belgische ondernemingen achter raakten omdat ze zich vooral richten op sectoren met weinig groei.
In juli 2007, dus ongeveer 2.5 jaar geleden, meende Beurs.Nl nochtans:

Weinig nieuwe Ondernemingen in Nederland.
Verder komen er vergeleken met de meeste landen (vooral de Angelsaksische) in Nederland weinig nieuwe ondernemingen van de grond. Volgens het rapport is dat deels te verklaren door de weinig enthousiaste houding van Nederlanders over het ondernemerschap
.

Nu het dieptepunt van de crisis wat (of voorlopig) voorbij is, zal het ondernemerschap vermoedelijk wat stijgen in Nederland. Maar of de VOC-mentaliteit nu grote scharen Nederlanders aan het bewegen is? Ik durf er ernstig aan te twijfelen.

Laatst gewijzigd door system : 27 januari 2010 om 15:24.
Oud 27 januari 2010, 15:49   #5292
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
In juli 2007, dus ongeveer 2.5 jaar geleden, meende Beurs.Nl nochtans:

Weinig nieuwe Ondernemingen in Nederland.
Verder komen er vergeleken met de meeste landen (vooral de Angelsaksische) in Nederland weinig nieuwe ondernemingen van de grond. Volgens het rapport is dat deels te verklaren door de weinig enthousiaste houding van Nederlanders over het ondernemerschap
.

Nu het dieptepunt van de crisis wat (of voorlopig) voorbij is, zal het ondernemerschap vermoedelijk wat stijgen in Nederland. Maar of de VOC-mentaliteit nu grote scharen Nederlanders aan het bewegen is? Ik durf er ernstig aan te twijfelen.
Terwijl jullie treuren over de teloorgang van de Open-fabriek in Antwerpen, neemt het Nederlandse Spyker het Zweedse Saab over. Dat is nog eens een VOC-mentaliteit.
Oud 27 januari 2010, 15:51   #5293
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Terwijl jullie treuren over de teloorgang van de Open-fabriek in Antwerpen, neemt het Nederlandse Spyker het Zweedse Saab over. Dat is nog eens een VOC-mentaliteit.
Je bedoelt wellicht Opel, het is je vergeven.

Overnemen is een wat voorbarige uitspraak, er wordt onderhandeld, dat is niet hetzelfde.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 27 januari 2010 om 15:51.
Oud 27 januari 2010, 15:54   #5294
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Ja goed, maar zij moeten ons hier toch niet komen vertellen hoe we onze taalproblemen moeten oplossen. Dat is nog wat anders dan een kilometerheffing..
Waarom niet?
Nederlands is ook onze taal.
En wij mogen best kritiek hebben op het taalbarbarisme van veel Vlamingen.

Veel woorden worden frans uitgesproken ,zoals "Opel",veel woorden zijn vertaald frans ,zoals "droogkuis" veel woorden hebben een franse betekenis zoals "Gewest" en dan noem ik nog maar niet de vele franse leenwoorden.

Natuurlijk bemoeien we ons met het Nederlands van de buren
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 15:55   #5295
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Je bedoelt wellicht Opel, het is je vergeven.

Overnemen is een wat voorbarige uitspraak, er wordt onderhandeld, dat is niet hetzelfde.
Ondertussen is de baas van Spyker al als een held onthaald bij de Saab-fabriek.

Citaat:
Het personeel van de Saabfabriek in het Zweedse Trollhattan heeft Spykerkopman Victor Muller woensdag als een held binnengehaald.
Bron: NU.nl

Dus de Zweden zien het wel zitten.

En val mij niet lastig met mijn spel- en tikfouten. Dat doe ik bij anderen ook niet.
Oud 27 januari 2010, 15:59   #5296
Sidharta
Minister

Standaard

[quote=Henri1;4566854]Je bedoelt wellicht Opel, het is je vergeven.

Overnemen is een wat voorbarige uitspraak, er wordt onderhandeld, dat is niet hetzelfde.[/QUOTE

Spinoza heeft gelijk.
Dat is de VOC mentaliteit.
Dat is het verschil

Nederland koopt zelf haar bank en Belgie verkoopt haar grootste bank aan de Fransen.
Dat is het verschil.

Vlaanderen gaat al eeuwen op de knieen voor de Fransen nu is het weer de beurt dan de grote loodgieter.
Dat is het verschil.
Oud 27 januari 2010, 16:02   #5297
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
De Belg houdt van het goede leven. De Nederlanders zijn meer bezadigd. Gelijken meer op de Scandinavische landen. Ook dat heeft soms zo zijn voordelen, maar het is saaier.
U noemt Belgie "een goed leven" .Wij zien Belgie als kommer en kwel
Dat is het verschil.
Oud 27 januari 2010, 16:04   #5298
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
'Gluiperige windvaantje'. Tja, u zegt nu zoiets. Zoiets als Kamiel Eurlings dan. Maar goed, ik ga me niet moeien met de binnenlandse perikelen van de Nederlandse excellentie.
Ja Eurlings is dan ook en Limburger, ze draaien met alle winden mee om een goed leven te hebben
Oud 27 januari 2010, 16:04   #5299
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Niet te vroeg juichen want wie teveel wilt, krijgt uiteindelijk niets.

En versta me niet verkeerd, ik hoop van niet, maar ik vrees het ergste voor Spyker. Vergeet niet dat Spyker nog nooit één dag op winst heeft gedraaid sinds dat het bedrijfje bestaat. En als een dwergbedrijfje zoals Spyker, Saab kan revitaliseren, dan doe ik mijn hoed af. Maar ik zal mijn hoed niet moeten afdoen. We zullen mekaar nog eens terug spreken binnen 3 jaar. Of vermoedelijk zelfs eerder.

Ter illustratie:

Trouw, Maart 2008
Spyker Cars lijdt verlies van 72 miljoen euro.
Spyker Cars heeft vorig jaar een verlies geleden van 72 miljoen euro. Het Formule 1-avontuur kostte de autobouwer 36 miljoen euro. De omzet daalde van 20 miljoen in 2006 naar 5 miljoen euro in 2007. Spyker verkocht het Formule 1-team in oktober 2007 voor 88 miljoen euro aan oud-topman Michiel Mol en de Indiase zakenman Vijay Mallya. De Litouwse bank Snoras kwam met een financiële injectie van 34,5 miljoen euro. Spyker wil zich geheel toeleggen op de productie van luxesportwagens
.

Laatst gewijzigd door system : 27 januari 2010 om 16:13.
Oud 27 januari 2010, 16:07   #5300
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Niet te vroeg juichen want wie teveel wilt, krijgt uiteindelijk niets.

En versta me niet verkeerd, ik hoop van niet, maar ik vrees het ergste voor Spyker. Vergeet niet dat Spyker nog nooit één dag winst heeft gemaakt sinds dat het bedrijfje bestaat. En als een dwergbedrijfje zoals Spyker, Saab kan revitaliseren, dan doe ik mijn hoed af. Maar ik zal mijn hoed niet moeten afdoen. We zullen mekaar nog eens terug spreken binnen 3 jaar. Of vermoedelijk zelfs eerder.
Wat dat betreft ben ik het helemaal met je eens. Ik acht de kans dat het avontuur mislukt groter dan dat het lukt. Maar niet geschoten is altijd mis. Van dat soort lefgozers hebben we er meer nodig in Nederland. De ontdekkingsreizen van de VOC waren ook niet altijd succesvol. Maar de pioniersmentaliteit, daar gaat het om als men doelt op een VOC-mentaliteit.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be