Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 januari 2010, 22:46   #5701
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Proficiat.
Zie je wel dat het nog zo'n slechte niet is
als je je maar openstelt voor het positieve.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2010, 23:01   #5702
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
als je je maar openstelt voor het positieve.
We moeten hier soms zoeken, maar het is er wel
Oud 30 januari 2010, 09:25   #5703
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Nog iets positiefs:

er is een stukje Vlaanderen dat 'al eeuwenlang' deel uitmaakt van Nederland, en het gaat er de Vlamingen blijkbaar niet slecht genoeg om ze tot massa-emigratie aan te zetten, laat staan een afscheidingsbeweging uit de grond te doen stampen.

Zou het niet interessant zijn eens aan de inwoners van Groede, Cadzand, Breskens, Biervliet, Sluis, Aardenburg, Ijzendijke, ... te vragen wat zij over 'het samengaan van Vlaanderen en Nederland' zo allemaal denken?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2010, 09:31   #5704
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Nog iets positiefs:

er is een stukje Vlaanderen dat 'al eeuwenlang' deel uitmaakt van Nederland, en het gaat er de Vlamingen blijkbaar niet slecht genoeg om ze tot massa-emigratie aan te zetten, laat staan een afscheidingsbeweging uit de grond te doen stampen.

Zou het niet interessant zijn eens aan de inwoners van Groede, Cadzand, Breskens, Biervliet, Sluis, Aardenburg, Ijzendijke, ... te vragen wat zij over 'het samengaan van Vlaanderen en Nederland' zo allemaal denken?
Inderdaad. Een vriendin van mijn vrouw woont reeds jaren in Groede. Ze maakt er deel uit van ettelijke verenigingen en is van langsom meer stomverbaasd wanneer ze in Vlaanderen bij bepaalde individuën nog steeds botst op irrationele Ollanderhaat.
Oud 30 januari 2010, 09:37   #5705
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Toeval wil dat ik hierover een tijdje geleden in Sluis een gesprek gehad heb met de uitbater van een restaurant.

Zijn antwoord was:
Eigenlijk voelen we ons eerder Belg dan Nederlander.
Het zou hier op weinig weerstand stoten mocht Zeeuws Vlaanderen bij België gevoegd worden.

Ik heb natuurlijk het ganse dorp niet afgelopen om het aan iedereen te vragen, maar je mag toch veronderstellen dat iemand die met heel veel mensen in contact komt een goed inzicht heeft in die materie.

Laatst gewijzigd door Alboreto : 30 januari 2010 om 09:38.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2010, 09:47   #5706
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Het is niet zozeer naar dat specifieke VKN dat men terug naar toe wil. Dat is immers al best lang geleden. Tijd kan je niet terug draaien.
Waar men wel naar toe wil , is een hereniging (in een evt. confederaal) verband van de Zuidelijke Nederlanden met de Noordelijke Nederlanden. (Lees : Vlaanderen en Nederland) Daarvoor hoef je niet terug te grijpen naar het verleden. Het verleden maakt het beter de geschiedenis (en daardoor het heden) te begrijpen. De toekomst wordt nu eenmaal gemaakt met wat men in de toekomst het verleden noemt.
En daar maken jij en ik momenteel volledig deel van uit.
Historia magistra vitæ est (Cicero)

Het wordt Groot-Nederlanders ten onrechte verweten dat ze terug naar het verleden zouden willen, welk verleden dan ook maakt niet uit: daar gaat het niet om. Ze willen naar de toekomst. Het verleden speelt daar enkel in mee als leermeester: het is in wezen een logboek van probeersels. Sommige dingen hebben bewezen goed te werken, andere liepen slecht af. Als je naar de toekomst kijkt is het belangrijk rekening te houden met wat in het verleden bewezen heeft goed of slecht te werken en vooral waarom dat zo ging. Het is aan te bevelen er van de weeromstuit over te waken de fouten uit datzelfde verleden niet over te doen.

Je kan daarbij maar beter hoofdzaken van bijkomstigheden onderscheiden. Een staat is een georganiseerde overheid en als je van overheid spreekt dan spreek je van regelgeving die binnen het territorium van die staat nageleefd moet worden. Van zaken waaraan we bereid zijn ons te onderwerpen in ruil voor veiligheid, welvaart, toekomstperspektieven. Dan spreek je van hoe we dat alles gaan bekostigen, en hoe we dat zo doeltreffend en krachtdadig mogelijk kunnen verwezenlijken. Dan spreek je van afspraken zodat we op elkaar kunnen rekenen.

Een staat is een middel, geen doel. Ik heb in mijn loopbaan half om half in of voor het Noorden én het Zuiden gewerkt: projektenwerk voor klanten uit overheid en uit private sektoren, op terreinen van produktie en dienstverlening, vanuit bekommernissen zoals modernisering, uitbreiding, verhoogde doeltreffendheid, ekonomische groei. Het is voor mij altijd een herademing telkens ik weer mag werken in een omgeving waarin ik mijn eigen geheel van normen, waarden en omgangsvormen, zeden en fatsoensnormen terugvind, wat ik ervaar als een open sfeer met gelijklopende waardenschalen, waar orde en netheid hoog in het vaandel gedragen worden, waar regels eenduidig zijn, waar een ja een ja is en een neen een neen, waar kortom niet alleen letterlijk maar bovenal figuurlijk dezelfde taal gesproken wordt. Op de keper beschouwd was mijn ervaring zowel in het Noorden als in Vlaanderen steeds weer: gaat het vlotter en wordt er minder verspild, dan gaan we ervoor. In het Zuiden en in Belgische kontekst daarentegen: reorganiseren kan niet, aan geen enkel verworven recht mag geraakt worden (letterlijk: zelfs bijschaven of wijzigen kan niet...).

Die ervaring mag dan persoonlijk zijn, ze steunt op feiten en niets anders dan feiten die algemeen maatschappelijk van karakter zijn. Het zijn geen ervaringen van persoon tot persoon: er lopen overal prachtkerels én rotzakken rond, die bepalen mijn credo niet. Het zijn daarentegen wel de ervaringen in de boven aangehaalde hoofdzaken die mijn credo en dat van de Groot-Nederlanders bepalen. Laat ons eerlijk blijven en niemand beweegredenen toeschrijven die hij of zij niet heeft.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2010, 09:49   #5707
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Toeval wil dat ik hierover een tijdje geleden in Sluis een gesprek gehad heb met de uitbater van een restaurant.

Zijn antwoord was:
Het zou hier op weinig weerstand stoten mocht Zeeuws Vlaanderen bij België gevoegd worden.

Ik heb natuurlijk het ganse dorp niet afgelopen om het aan iedereen te vragen, maar je mag toch veronderstellen dat iemand die met heel veel mensen in contact komt een goed inzicht heeft in die materie.
Deze uitbater ?
http://www.oudsluis.nl/dining.html

Laatst gewijzigd door Henri1 : 30 januari 2010 om 09:58.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2010, 09:58   #5708
Shadowke

Standaard

Citaat:

Zijn antwoord was:

als ze zich meer Belg voelen dan Nederlander, waarom vragen ze dan niet de scheiding aan van nederland om bij belgie te komen?

mss omdat ze het in nederland toch niet zo slecht hebben?
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2010, 10:01   #5709
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
als ze zich meer Belg voelen dan Nederlander, waarom vragen ze dan niet de scheiding aan van nederland om bij belgie te komen?

mss omdat ze het in nederland toch niet zo slecht hebben?
Ja hallo......
Niet iedereen heeft de ganse dag niets anders te doen dan daarover te fantaseren en op internet fora's af te schuimen hé.
Oud 30 januari 2010, 10:02   #5710
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toen het er even op leek dat dat daadwerkelijk ging gebeuren, was de reactie nogal fel.

Citaat:
Het Zeeuws-Vlaams volkslied is geschreven in 1917 door ds. J.N. Pattist en J. Vreeken. De muziek is van A. Lijssen.

Het lied is net als het Zeeuws volkslied een reactie op de Belgische annexatieplannen naar aanleiding van de Eerste Wereldoorlog. Nederland was daarin neutraal gebleven, maar de Belgen vonden dat Nederland zich door die neutraliteit pro-Duits had opgesteld en eisten daarom Zeeuws-Vlaanderen en Limburg op. In Zeeland werd fel op de Belgische eisen gereageerd. In Zeeuws-Vlaanderen werd een strijdlied geschreven dat de band tussen het 'landje' en Nederland benadrukte. Later groeide het lied uit tot het Zeeuws-Vlaams volkslied.

Waar eens 't gekrijs der meeuwen
Verstierf aan 't eenzaam strand,
Daar schiepen zich de Zeeuwen
Uit schor en slik hun land;
En kwam de stormwind woeden,
Hen dreigend met verderf,
Dan keerden zij de vloeden
Van 't pas gewonnen erf.

Refrein:
Van d'Ee tot Hontenisse
Van Hulst tot aan Cadzand
Dat is ons eigen landje,
Maar deel van Nederland.

Waar eens de zeeën braken,
Met donderend gedruis
Daar glimmen nu de daken,
En lispelt bladgesuis.
Daar trekt de ploeg de voren,
Daar klinkt de zicht in 't graan.
Daar ziet men 't Zeeuwse koren,
Het allerschoonste staan.

Daar klappen rappe tongen,
De ganse lieve dag.
Daar klinkt uit frisse longen,
Gejok en gulle lach.
Daar klinkt de echte landstaal,
Geleerd uit moeders mond.
Eenvoudig, zonder omhaal,
Goed Zeeuws en dus goed rond.

Daar werd de oude zede,
Getrouwelijk bewaard.
En 't huis in dorp en steden,
Bleef zuiver Zeeuws van aard.
Daar leeft men zo eendrachtig,
En vrij van droef krakeel.
Daar dankt men God almachtig,
Voor 't toegemeten deel.

De worstelstrijd met Spanje,
Bracht ons het hoogste goed,
De vrijheid door Oranje,
Betaald met hartebloed.
Dat goed gaat nooit verloren,
De Nederlandse vlag,
Zal wapp'ren van de toren,
Tot op de jongste dag.
En knoop die laatste zin maar goed in je oren.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2010, 10:07   #5711
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ja hallo......
Niet iedereen heeft de ganse dag niets anders te doen dan daarover te fantaseren en op internet fora's af te schuimen hé.
jij en system doen het nochtans graag.
doe niet hypocriet.
Oud 30 januari 2010, 10:11   #5712
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Nee, zo rijk ben ik niet dat ik daar kan gaan eten
Hoewel ik wel gehoord heb dat het daar zeer lekker is.
Oud 30 januari 2010, 10:12   #5713
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Toen het er even op leek dat dat daadwerkelijk ging gebeuren, was de reactie nogal fel.
Tja, ik kan alleen maar zeggen wat die uitbater me vertelde hé.
Oud 30 januari 2010, 10:26   #5714
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Tja, ik kan alleen maar zeggen wat die uitbater me vertelde hé.
Nee, je doet meer dan dat.

Citaat:
Waarmee je dus impliciet aangeeft dat veel Zeeuws-Vlamingen liever bij Belgie willen horen. Nou weet ik ook wat over de gevoelens in die regio. En alleen al de vrees dat hun mooie gebied zal worden gebruikt voor uitbreiding van de Antwerpse haven, maakt dat ze een aanhechting bij Vlaanderen niet zien zitten.
Oud 30 januari 2010, 10:37   #5715
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Nee, je doet meer dan dat.
Nee hoor
Ik vertrouw gewoon op de mensenkennis van de Nederlanders waarmee ik al het genoegen heb gehad te ontmoeten.
En tot nu toe verschilt hun mening iedere keer met de meningen hier op dit forum.

En dat geldt trouwens ook voor de Belgen.

Ik heb buiten dit forum nog geen enkele Belg ontmoet die voor aansluiting/annexatie/hereniging/confederatie is.

Ik lig er niet van wakker, maar ga met toch actiever opstellen in dit debat
Oud 30 januari 2010, 10:40   #5716
Shadowke

Standaard

Citaat:
Nee hoor
Ik vertrouw gewoon op de mensenkennis van de Nederlanders waarmee ik al het genoegen heb gehad te ontmoeten.
En tot nu toe verschilt hun mening iedere keer met de meningen hier op dit forum.

Ik heb buiten dit forum nog geen enkele Belg ontmoet die voor aansluiting/annexatie/hereniging/confederatie is.

tegen jou zullen ze natuurlijk hun eigen politieke mening niet zeggen aangezien men weet waarvoor je staat: het Belgicisme.
Oud 30 januari 2010, 10:40   #5717
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee hoor

Ik ken er in mijn omgeving ook maar bitter weinig die Vlaamse onafhankelijkheid een goed idee vinden.
Oud 30 januari 2010, 10:41   #5718
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
tegen jou zullen ze natuurlijk hun eigen politieke mening niet zeggen aangezien men weet waarvoor je staat: het Belgicisme.
Niet alle Belgen zijn zo zwart-wit als gij kameraad.
Oud 30 januari 2010, 10:45   #5719
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Historia magistra vitæ est (Cicero)

Het wordt Groot-Nederlanders ten onrechte verweten dat ze terug naar het verleden zouden willen, welk verleden dan ook maakt niet uit: daar gaat het niet om. Ze willen naar de toekomst. Het verleden speelt daar enkel in mee als leermeester: het is in wezen een logboek van probeersels. Sommige dingen hebben bewezen goed te werken, andere liepen slecht af. Als je naar de toekomst kijkt is het belangrijk rekening te houden met wat in het verleden bewezen heeft goed of slecht te werken en vooral waarom dat zo ging. Het is aan te bevelen er van de weeromstuit over te waken de fouten uit datzelfde verleden niet over te doen.

Je kan daarbij maar beter hoofdzaken van bijkomstigheden onderscheiden. Een staat is een georganiseerde overheid en als je van overheid spreekt dan spreek je van regelgeving die binnen het territorium van die staat nageleefd moet worden. Van zaken waaraan we bereid zijn ons te onderwerpen in ruil voor veiligheid, welvaart, toekomstperspektieven. Dan spreek je van hoe we dat alles gaan bekostigen, en hoe we dat zo doeltreffend en krachtdadig mogelijk kunnen verwezenlijken. Dan spreek je van afspraken zodat we op elkaar kunnen rekenen.

Een staat is een middel, geen doel. Ik heb in mijn loopbaan half om half in of voor het Noorden én het Zuiden gewerkt: projektenwerk voor klanten uit overheid en uit private sektoren, op terreinen van produktie en dienstverlening, vanuit bekommernissen zoals modernisering, uitbreiding, verhoogde doeltreffendheid, ekonomische groei. Het is voor mij altijd een herademing telkens ik weer mag werken in een omgeving waarin ik mijn eigen geheel van normen, waarden en omgangsvormen, zeden en fatsoensnormen terugvind, wat ik ervaar als een open sfeer met gelijklopende waardenschalen, waar orde en netheid hoog in het vaandel gedragen worden, waar regels eenduidig zijn, waar een ja een ja is en een neen een neen, waar kortom niet alleen letterlijk maar bovenal figuurlijk dezelfde taal gesproken wordt. Op de keper beschouwd was mijn ervaring zowel in het Noorden als in Vlaanderen steeds weer: gaat het vlotter en wordt er minder verspild, dan gaan we ervoor. In het Zuiden en in Belgische kontekst daarentegen: reorganiseren kan niet, aan geen enkel verworven recht mag geraakt worden (letterlijk: zelfs bijschaven of wijzigen kan niet...).

Die ervaring mag dan persoonlijk zijn, ze steunt op feiten en niets anders dan feiten die algemeen maatschappelijk van karakter zijn. Het zijn geen ervaringen van persoon tot persoon: er lopen overal prachtkerels én rotzakken rond, die bepalen mijn credo niet. Het zijn daarentegen wel de ervaringen in de boven aangehaalde hoofdzaken die mijn credo en dat van de Groot-Nederlanders bepalen. Laat ons eerlijk blijven en niemand beweegredenen toeschrijven die hij of zij niet heeft.
Prachtig, beste Leo. Dit is een tekst naar mijn hart. En keurig geformuleerd bovendien, een waar genoegen dit te lezen.
Oud 30 januari 2010, 10:46   #5720
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat is toch vreemd. Want ik ben geen Belg, en toch heb ik meermaals Vlamingen ontmoet die wel voor de eenmaking van Nederland en Vlaanderen zijn. Je hoeft alleen maar de Vlaamse TV te bekijken om te zien dat ze er zijn. Zo zijn Bart De Wever, Louis Tobback en Siegfried Bracke orangist. Dit kunnen geen geisoleerde gevallen zijn. Ken jij publieke figuren in Nederland die voor aanhechting van Zeeuws-Vlaanderen bij Belgie zijn?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be