Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 oktober 2009, 17:57   #601
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Hoe kan da? Wel zo iets maar toch tegen één Limburg. En Limburg wil wel zekrs meewerken.
Weet ge eigelijk wat ge wilt??
Ge moet eindelijk maar eens het verschil willen verstaan tussen Hollanders en Nederlanders.
Vraag is natuurlijk of de Limburgers ooit gewild hebben Nederlanders te zijn. Nu, ze zijn het wel geworden, maar niet van harte.

Laatst gewijzigd door system : 29 oktober 2009 om 17:57.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 17:57   #602
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog Joost Bekijk bericht
Ik ben van mening dat Vlaanderen zelf de eerste stap moet en dat Nederland dan pas als staat kan gaan onderhandelen en nog niet voor de beer is geschoten met het paternalistische belerende vingerke moeten komen.
Neen, de Vlamingen durven die stap niet te zetten. In de Vlaamse politiek hanteert men het begrip 'verdampingsstrategie'. Dat is ongeveer hetzelfde als het verschil tussen actieve en passieve euthanasie. Bij dat laatste grijpt de arts niet in en is het wachten op een natuurlijke gang van zaken. De Nederlandse politiek is lange tijd geheel ongevoelig en onverschillig geweest ter zake van de problemen in de Zuidelijke Nederlanden, maar nu moet zij actief de bemoeienis zoeken door Vlaamse politici te helpen. Op diverse niveaus en terreinen is de samenwerking heel tastbaar en vergevorderd. Het gaat erom de bewustwording van dit proces dermate op te voeren dat men ook de verantwoordelijkheid ervoor gaat voelen.

Citaat:
Het hoeft niet altijd volgens het boekske maar het kan ook op maat worden gemaakt. Daarom ben ik voor om allereerst maar als zelfstandige deelstaat of vrije-associatie in het Rijk der Nederlanden te laten toetreden. Hiermee worden de Vlaamse staat belangen en taal niet mee geschaad.
Bij een splitsing van de Belgische staat zullen de Nederlandse autoriteiten voor een fait accompli worden gesteld. Het ligt in de lijn der verwachting dat de Vlaamse en Nederlandse regering met elkaar om de tafel gaan zitten. Nederland is de bevoorrechte partner van Vlaanderen. Deze besprekingen zullen leiden tot een confederatie, waarin de belangen van beide staten worden gewaarborgd. Op den duur zal de confederatie overgaan in een federatie naar Duits voorbeeld, met een hoge mate van autonomie voor de provincies.

Citaat:
Maar ik denk dat eerst het aanhalen banden en samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen het verstandigst is.
Het aanhalen van de banden is reeds aan de gang en manifesteert zich steeds duidelijker en op vele terreinen en niveaus. De Taalunie, de GENT-akkoorden en het Cultureel Verdrag hebben Nederland en Vlaanderen praktisch tot één cultureel en taalkundig land gemaakt.

Citaat:
Maar de Nederland-Belgie beschouw ik ook als een mogelijkheid maar dit zal veel moeizamer zijn.
Een Benelux-confederatie is nauwelijks haalbaar, gezien het massieve verzet vanuit de Waalse politiek tegen het Nederlandstalige overwicht in dit geheel.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 18:05   #603
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Wanneer de Vlaams-nationalisten het onrecht aanklagen hen aangedaan sedert de meest tragische gebeurtenis uit onze geschiedenis, nl. de scheiding der Nederlanden (de woorden van Louis Tobback) zijn het volgens jouw logica nostalgici die in het verleden leven. Jij moet echter teruggrijpen naar de Guldensporenslag om je argumentatie dat je geen Vlaming bent kracht bij te zetten. Daarbij ga je voorbij aan het feit dat de staatkundige indeling van het Vlaanderen van 1302 totaal verschillend was van het huidige.

Hoe je ook draait of keert, Limburg behoort de dag van vandaag tot Vlaanderen. Je zal er moeten mee leven. Wanneer je Vlaanderen binnenrijdt wordt je verwelkomd met de slogan "De Vlamingen heten u welkom". Jij zou wellicht een andere slogan verkiezen. Iets in de aard van "De Vlaamssprekende bevolking van België heet u welkom". Kan het nog gekker?
Bij ons in Limburg, als u Limburg binnenkomt, staat er reeds zeer zeer lang (ik vermoed sedert de jaren '50)de gekende plaat met de tekst: 'De Limburges heten u welkom'. En daarnaast staat de Limburgse Leeuw.

En pas vele decennia daarna heeft de Vlaamse Gemeenschap plagiaat gepleegd en nageaapt met de tekst : 'De Vlamingen heten u welkom'.

Zo is het gegaan.

Laatst gewijzigd door system : 29 oktober 2009 om 18:12.
Oud 29 oktober 2009, 18:06   #604
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar wel met VB of is jouw perceptie slechts selectief?

Wat de heer Maingain doet is niet helemaal koek en ei, op zijn zachtst gezegd provocerend en ratachistisch.
Neen ik heb ook geen affiniteit met het Vlaams Belang en ook niet met LDD of NV.A.

Mangain stelt "nationaal" niets voor, maar sommigen beweren dat alle Walen aan zijn zeil trekken.
Wat natuurlijk maar de halve waarheid is.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 18:08   #605
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Waal Bekijk bericht
Ik vraag mij af of dat wel echte hollanders zijn, of dubbel nicks van vlaams nationalisten.
ps . en dan nog al die hertogen,
Die Hollanders zijn blijkbaar allemaal van adel.

Ik vraag me af of Nico Beemster, bekend van het Nederlands Sensatieprogramma "Opgelicht" ook van adel is.

Wie niet weet over wie of wat ik het heb :
http://www.opgelicht.nl/index.php?id=493&no_cache=1

Wij Belgen kunnen blijkbaar nog veel van de Nederlanders leren wat betreft "oplichten".

Laatst gewijzigd door Henri1 : 29 oktober 2009 om 18:15.
Oud 29 oktober 2009, 18:09   #606
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Laat me de twijfel bij je wegnemen.

Ik ben een geboren en in Nederland getogen Nederlander die positief staat tegenover het laten toetreden van Vlaanderen in het Rijk der Nederlanden als zelfstandige staat. Voorbeelden zijn Aruba en de Antillen(echter deze hebben schulden opgebouwd en moeten gesaneerd worden). Maar zijn wel zelfstandig in het Rijk.

Ikzelf kom uit de provincie of gewest Gelderland.
U kunt ook naar België imigreren.
Oud 29 oktober 2009, 18:11   #607
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik maak helemaal geen ommezwaai. U neemt uw dromen voor werkelijkheid. Ik heb altijd gezegd dat Limburg historisch gezien nooit iets te maken heeft gehad met het historisch Vlaanderen van de Guldensporenslag. Trouwens de meeste Vlaamssprekende of Nederlandssprekende Belgen hebben nooit echt iets te maken gehad met het Graafschap Vlaanderen. Men heeft ons dat vroeger allemaal wijsgemaakt. De politiek realiteit is echter dat alle Nederlandsprekenden in België nu 'Vlamingen' worden genoemd omdat zij deel uitmaken van de deelstaat Vlaanderen. Een zeer slecht uitgekozen naam overigens dat 'Vlaanderen' , want het aantal 'Vlamingen van de Vlaanders' (want d?*t zijn de echte 'Vlamingen') maken slechts een kleine minderheid uit van wat men nu Vlaanderen noemt. Ik heb de keuze van de naam 'Vlaanderen' dan ook nooit goed begrepen. En ik ben niet de enige. En daarom voel ik me minstens evenzeer Limburger.
Het blijft ironisch hoe jij enerzijds wel belang hecht aan de historische betekenis van de benaming van Vlaanderen, maar dat tegelijkertijd niet doet wanneer het over Limburg gaat. Het huidige Belgisch-Limburg heeft immers niets van doen met het middeleeuwse grafschap met dezelfde naam.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 29 oktober 2009 om 18:13.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 18:11   #608
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar ik denk dat eerst het aanhalen banden en samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen het verstandigst is.

Maar de Nederland-Belgie beschouw ik ook als een mogelijkheid maar dit zal veel moeizamer zijn.
ALs jullie de banden met België gaan aanhalen zal hier snel duidelijk zijn dat uw intenties niet zo eerbaar zijn als ze op het eerste gezicht lijken.
Oud 29 oktober 2009, 18:12   #609
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Welke Hollanders? Kan je dat even specificeren?

Bedoel je Hollanders uit Holland?
Of die Hollanders uit Groningen?
Of wellicht de Hollanders uit Limburg?
Of de Hollanders uit Brabant?

Welke Hollanders bedoel je, waarmee kunnen de Vlamingen niet opschieten?
Alle Nederlanders zijn voor ons Hollanders.
Snap dat nu eindelijk eens.
Voor ons zijn alle Hollanders één pot nat.
Oud 29 oktober 2009, 18:15   #610
system
Banneling

Standaard

Citaat:
QUOTE=Zwartengeel;4413747]Het blijft ironisch hoe jij enerzijds wel belang hecht aan de historische betekenis van de benaming van Vlaanderen, maar dat tegelijkertijd niet doet wanneer het over Limburg gaat. Het huidige Belgisch-Limburg heeft immers niets van doen met het middeleeuwse grafschap met dezelfde naam .
Toch wel, voor een zeer groot stuk.

Laatst gewijzigd door system : 29 oktober 2009 om 18:17.
Oud 29 oktober 2009, 18:16   #611
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vraag is natuurlijk of de Limburgers ooit gewild hebben Nederlanders te zijn. Nu, ze zijn het wel geworden, maar niet van harte.
Tijdens het Congres van Wenen in 1815 werd bepaald dat het departement van de Nedermaas en een deel van het departement van de Roer deel zouden gaan uitmaken van het nieuwe Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. Het oostelijk gedeelte van het Pruisisch Overkwartier ging definitief naar Pruisen, het westelijk deel samen met het vroegere Oostenrijks en Staats Overkwartier werd ingedeeld bij de nieuwe Nederlandse provincie. Koning Willem I bedacht voor deze nieuwe eenheid de naam Limburg (), ingegeven door het vroegere Hertogdom Limburg. Overigens ligt slechts een klein deel van het vroegere hertogdom in het huidige Limburg: het Zuid-Limburgse Heuvelland, de Voerstreek en de streek rond Riemst en Lanaken. Grote delen van het toenmalige hertogdom liggen nu in de Belgische provincie Luik.

Kortom, de oorspronkelijke Limburgers wonen in België en in Duitsland. De Nederlandse provincie Limburg komt in grotere mate voort uit de voormalige Gelderse gebieden.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 18:17   #612
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Heel vreemd. De Verschillen tussen Nederland en Belgie worden door u verheerlijkt. De inter-belgische verschillen worden door u aanbeden en gewaardeerd. Dat is tenslotte cultureel divers en 'niet saai' zoals uw collega placht te zeggen. Maar zodra het over Nederland gaat, een land dat nochtans efkes groter is dan het uwe zegt u:

Citaat:
Oud 29 oktober 2009, 18:18   #613
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dan ben jij natuurlijk in je wiek geschoten wanneer sommige Vlamingen Walen en Brusselaars op één hoopje gooien. Je doet met andere woorden zelf wat je een ander verwijt.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 18:19   #614
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Tijdens het Congres van Wenen in 1815 werd bepaald dat het departement van de Nedermaas en een deel van het departement van de Roer deel zouden gaan uitmaken van het nieuwe Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. Het oostelijk gedeelte van het Pruisisch Overkwartier ging definitief naar Pruisen, het westelijk deel samen met het vroegere Oostenrijks en Staats Overkwartier werd ingedeeld bij de nieuwe Nederlandse provincie. Koning Willem I bedacht voor deze nieuwe eenheid de naam Limburg (), ingegeven door het vroegere Hertogdom Limburg. Overigens ligt slechts een klein deel van het vroegere hertogdom in het huidige Limburg: het Zuid-Limburgse Heuvelland, de Voerstreek en de streek rond Riemst en Lanaken. Grote delen van het toenmalige hertogdom liggen nu in de Belgische provincie Luik.

Kortom, de oorspronkelijke Limburgers wonen in België en in Duitsland. De Nederlandse provincie Limburg komt in grotere mate voort uit de voormalige Gelderse gebieden.
U verdonkermaant het feit dat de Limburgers die toegewezen werden aan Nederland er echt niet blij om waren. En dat het heeft geduurd tot WO I, eer dat de Nederlandse Limburgers zich hebben neergelegd bij het feit dat ze Nederlanders moesten zijn.
Oud 29 oktober 2009, 18:19   #615
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heel vreemd. De Verschillen tussen Nederland en Belgie worden door u verheerlijkt. De inter-belgische verschillen worden door u aanbeden en gewaardeerd. Dat is tenslotte cultureel divers en 'niet saai' zoals uw collega placht te zeggen. Maar zodra het over Nederland gaat, een land dat nochtans efkes groter is dan het uwe zegt u:
Dat is altijd zo geweest.
Als we hier een Nederlander zien zeggen we haast altijd: Kijk daar, dat zijn Hollanders.
Ongeacht van waar ze afkomstig zijn.
Oud 29 oktober 2009, 18:20   #616
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Bij ons in Limburg, als u Limburg binnenkomt, staat er reeds zeer zeer lang (ik vermoed sedert de jaren '50)de gekende plaat met de tekst: 'De Limburges heten u welkom'. En daarnaast staat de Limburgse Leeuw.

En pas vele decennia daarna heeft de Vlaamse Gemeenschap plagiaat gepleegd en nageaapt met de tekst : 'De Vlamingen heten u welkom'.

Zo is het gegaan.
Ik gun ze hun slogan en ik wist trouwens dat je er ging mee afkomen. Limburg is trouwens een zeer mooie én groene privincie bevolkt met zeer vriendelijke mensen. Ik kom er graag en voel me er goed. Vlamingen tussen Vlamingen.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 18:21   #617
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
En dan ben jij natuurlijk in je wiek geschoten wanneer sommige Vlamingen Walen en Brusselaars op één hoopje gooien. Je doet met andere woorden zelf wat je een ander verwijt.
Kijk, er zal best verschil zijn tussen die Hollanders.
Daar ga ik niet over in discussie.
Ik zeg maar gewoon hoe wij hier alle Nederlanders benoemen.

Dat heeft niets met Walen of wat dan ook te maken.
U wil de discussie weer verleggen. Weg van de hete brij.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 29 oktober 2009 om 18:36.
Oud 29 oktober 2009, 18:22   #618
Hollander

Standaard

Citaat:
U verdonkermaant het feit dat de Limburgers die toegewezen werden aan Nederland er echt niet blij om waren. En dat het heeft geduurd tot WO I, eer dat de Nederlandse Limburgers zich hebben neergelegd bij het feit dat ze Nederlanders moesten zijn.
laat u maar eens zien wat de keuze was van de verschillende gebieden die nu Nederlands Limburg uitmaken.

U zwetst maar wat. En dan nog, als ze onafhankelijk willen worden dan van mij mogen ze. Net als de andere volkjes in Nederland, van wie de meesten zich feitelijk vrijwillig en volmondig hebben aangesloten bij de Unie van Utrecht en van wie de meesten (op een paar zwakkeren uit het zuiden na) dat hebben volgehouden, in onze gezamenlijke strijd tegen de Spanjaarden, de Fransen, de Pruisen en later de Duitsers.
Oud 29 oktober 2009, 18:23   #619
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Ik gun ze hun slogan en ik wist trouwens dat je er ging mee afkomen. Limburg is trouwens een zeer mooie én groene privincie bevolkt met zeer vriendelijke mensen. Ik kom er graag en voel me er goed. Vlamingen tussen Vlamingen.
Dat is ook zo. Maar kom niet af met het smeden van groezlige plannetjes om ons in te lijven bij de Hollanders. Dan gaan we steigeren en gaan we zoals Ernst Niessen altijd zo ludiek zegt met open vizier de strijd aanbinden tegen de vroegere despoot.
Oud 29 oktober 2009, 18:34   #620
system
Banneling

Standaard

Citaat:
laat u maar eens zien wat de keuze was van de verschillende gebieden die nu Nederlands Limburg uitmaken.

U zwetst maar wat. En dan nog, als ze onafhankelijk willen worden dan van mij mogen ze. Net als de andere volkjes in Nederland, van wie de meesten zich feitelijk vrijwillig en volmondig hebben aangesloten bij de Unie van Utrecht en van wie de meesten (op een paar zwakkeren uit het zuiden na) dat hebben volgehouden, in onze gezamenlijke strijd tegen de Spanjaarden, de Fransen, de Pruisen en later de Duitsers.
Dit schreef de Nederlandse gouverneur ivan het Hertogdom Limburg 1843 aan de Nederlandse minister:

"Op 3 maart 1843 schrijft de Nederlandse gouverneur van het hertogdom Limburg aan de Nederlandse Minister van Justitie:
"Ware het hertogdom Limburg een gewest van België, zoude dat rijk op de rustige stemming der ingezetenen geheel kunnen rekenen, en overtuigd kunnen zijn, dat Limburg alles zoude aanwenden om de Franse revolutie te keeren. Maar in het hertogdom Limburg bestaat wegens een topografische ligging, godsdienst, gewoonten, een groot verlangen uit de geïsoleerde positie te geraken, waarin het zich nu bevindt, en een hereeniging met België zoude schier alle inboorlingen, dan bijzonder de ingezetenen van Maastricht, aangenaam zijn."

Duidelijker kan niet.

Een minder aangenaam weetje voor de Nederlanders:

"Toen in 1848 moeilijkheden ontstonden met de Duitse landenbond, bleken veel Nederlandse parlementariërs zonder problemen Limburg over te willen doen aan Duitsland."

Het is maar dat men het weet.

Laatst gewijzigd door system : 29 oktober 2009 om 18:35.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be