Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 oktober 2009, 12:18   #681
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog Joost Bekijk bericht
Elke partij heeft wel eens dip, ge kunt niet aan de hand van 1 verkiezing bepalen of een partij passee is. Wat me opgevallen is dat LDD wat zetels gepakt heeft van VB.
Het VB kreeg de laatste 2 stembusgangen klappen, dus je kan al van een tendens spreken.

Neen, het nachtegaaltje van De Winter en Co zijn uitgezongen.
Sommige kiezers zoeken nu hun heil in Olijke bart. Ook daar wacht hen wellicht de zoveelste ontgoocheling.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2009, 12:36   #682
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Helemaal niet. Men doet alsof de Nederlanders en de Vlamingen dezelfde zijn. En de redenering luidt dan: 'ze zijn dezelfde omdat ze ongeveer dezelfde taal spreken'. Neen, ze lijken juist helemaal niet op mekaar ook al spreken beiden een taal die lijkt op de taal van de andere (maar daarom nog niet dezelfde is!). Dat is juist het probleem.
God schiep Belgie en de Nederlanders maakten Nederland ,dat is het verschil.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2009, 12:40   #683
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
God schiep Belgie en de Nederlanders maakten Nederland ,dat is het verschil.
Neen neen. Niet de Nederlanders maakten Nederland. De Hollanders (en niemand anders!) maakten Nederland.

Laatst gewijzigd door system : 31 oktober 2009 om 12:49.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2009, 12:43   #684
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Neen neen. Niet de Nederlanders maakten Nederland. De Hollanders (en niemand anders) maakten Nederland!
Wat Belgen "Hollanders" noemen, noemen wij "Nederlanders".
Dat is het verschil tussen Nederlanders en Belgen.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2009, 12:46   #685
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen neen. Niet de Nederlanders maakten Nederland. De Hollanders (en niemand anders) maakten Nederland!
De Fransen maakten Belgie.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2009, 12:50   #686
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Wat Belgen "Hollanders" noemen, noemen wij "Nederlanders".
Dat is het verschil tussen Nederlanders en Belgen.
Neen, hier bedoel ik wel degelijk de historische 'hollanders' sticto sensu.

Laatst gewijzigd door system : 31 oktober 2009 om 12:56.
Oud 31 oktober 2009, 12:54   #687
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
De Fransen maakten Belgie.
Dat hadden ze gehoopt ja. Maar dat is hun slecht vergaan. Het is eigenlijk het tegenovergestelde. Het zijn ook de machten tegen Frankrijk die België hebben gemaakt. Immers zij ondersteunden uiteindelijk de opstand tegen de Hollanders. De Engelse vloot blokkeerde zelfs enkele Hollandse havens om Onwijze Willem te dwingen België op te geven.

Meer nog, in een boutade zou men zelfs kunnen stellen dat het eigenlijk de Belgische opstandelingen van 1830 zijn geweest, die het huidige Nederland van nu effectief hebben doen ontstaan. Want zo is de geschiedenis gegaan.

Laatst gewijzigd door system : 31 oktober 2009 om 13:01.
Oud 31 oktober 2009, 17:46   #688
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Dat hadden ze gehoopt ja. Maar dat is hun slecht vergaan. Het is eigenlijk het tegenovergestelde. Het zijn ook de machten tegen Frankrijk die België hebben gemaakt. Immers zij ondersteunden uiteindelijk de opstand tegen de Hollanders. De Engelse vloot blokkeerde zelfs enkele Hollandse havens om Onwijze Willem te dwingen België op te geven.

Meer nog, in een boutade zou men zelfs kunnen stellen dat het eigenlijk de Belgische opstandelingen van 1830 zijn geweest, die het huidige Nederland van nu effectief hebben doen ontstaan. Want zo is de geschiedenis gegaan.
Welwelwel toch..."Zeker weten" veronderstel ik?
Wat ik in het blauw gemarkeerd heb is wat men in het Frans omschrijft als "une vérité ?* Lapalisse". Zo in de aard van: "als het regent valt er water en wordt het voetpad nat". Jongen toch...!
Oud 31 oktober 2009, 17:50   #689
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Welwelwel toch..."Zeker weten" veronderstel ik?
Wat ik in het blauw gemarkeerd heb is wat men in het Frans omschrijft als "une vérité ?* Lapalisse". Zo in de aard van: "als het regent valt er water en wordt het voetpad nat". Jongen toch...!
Une verité 'de La Pallice' zult u bedoelen.

Laatst gewijzigd door system : 31 oktober 2009 om 17:51.
Oud 31 oktober 2009, 18:36   #690
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Une verité 'de La Pallice' zult u bedoelen.
Vous vous trompez, Monsieur. Dictionnaire Hachette de la Langue Française:

lapalissade n.f. Vérité de La Palisse, truisme. - Du n. de Jacques de Chabannes, seigneur de La Palisse, célèbre capitaine français des guerres d'Italie.
Oud 31 oktober 2009, 18:48   #691
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Vous vous trompez, Monsieur. Dictionnaire Hachette de la Langue Française:

lapalissade n.f. Vérité de La Palisse, truisme. - Du n. de Jacques de Chabannes, seigneur de La Palisse, célèbre capitaine français des guerres d'Italie.
U zit er weer eens naast.

'Lapalissade' is het zelfstandig naamwoord, dat duidt op een soort 'verité de la Palice' (dus niet een waarheid ?* lapalisse zoals u ons diets probeerde te maken).
Het is niet een waarheid ?* lapalisse maar een waarheid de La Palice (palisse)

Een voorbeeld van een lapalissade is:
"Il voyageait ?* volontiers.
Courant par tout le royaume
Et quand il était ?* Poitiers
Il n'était pas ?* Vendôme."

Laatst gewijzigd door system : 31 oktober 2009 om 18:59.
Oud 31 oktober 2009, 19:29   #692
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U zit er weer eens naast.

'Lapalissade' is het zelfstandig naamwoord, dat duidt op een soort 'verité de la Palice' (dus niet een waarheid ?* lapalisse zoals u ons diets probeerde te maken).

Een voorbeeld van een lapalissade is:
"Il voyageait ?* volontiers.
Courant par tout le royaume
Et quand il était ?* Poitiers
Il n'était pas ?* Vendôme."
Ik zit er hoegenaamd niet naast. Maar jij bent duidelijk niet helderziend genoeg. Een lapalissade is het zelfstandig naamwoord om une vérité ?* la Palisse aan te duiden. Ik heb het trouwens zelf vermeld rechtstreeks uit het woordenboek: n.f. of nom féminin. Of denk je soms dat ik iets in het Frans ga overnemen zonder te begrijpen waarover het gaat? Maar, waar jij mij wilde op pakken was de schrijfwijze van La Palisse. Welnu, die naam wordt, zoals nog gebeurt met namen van personen uit 15e en 16e eeuw op meer dan één wijze geschreven: zowel La Palisse als La Palice. En dat wist jij pertinent goed. Maar om je toch maar uit de strop te wringen kom je nu aandraven alsof je iets ontdekt heb dat ik niet wist. Povero cazzo!

Laatst gewijzigd door quercus : 31 oktober 2009 om 19:30.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2009, 19:53   #693
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zit er hoegenaamd niet naast. Maar jij bent duidelijk niet helderziend genoeg. Een lapalissade is het zelfstandig naamwoord om une vérité ?* la Palisse aan te duiden. Ik heb het trouwens zelf vermeld rechtstreeks uit het woordenboek: n.f. of nom féminin. Of denk je soms dat ik iets in het Frans ga overnemen zonder te begrijpen waarover het gaat? Maar, waar jij mij wilde op pakken was de schrijfwijze van La Palisse. Welnu, die naam wordt, zoals nog gebeurt met namen van personen uit 15e en 16e eeuw op meer dan één wijze geschreven: zowel La Palisse als La Palice. En dat wist jij pertinent goed. Maar om je toch maar uit de strop te wringen kom je nu aandraven alsof je iets ontdekt heb dat ik niet wist. Povero cazzo!
U schreef La Palice ook fout. Want u scheef lapalisse. Eigenlijk is het La Palice (liefst, want Jacques de Chabannes woonde op het kasteel La Palice). Lapalisse refereert naar de plaats waar het kasteel zich bevindt, maar niet naar Jacques de Chabannes marquis van La Palice en de historie waarover het hier gaat.

Cette expression fait référence ?* Jacques de Chabannes, marquis de La Palice, qui naquit en 1470. En 1515, il devint maréchal de France, et brilla lors des plus grandes batailles, dont celle de Pavie où il trouva la mort. Au XVIIIe siècle, une chanson écrite par Monnoye ironisa sur les vertus de La Palice. Cette chanson populaire comptait 51 couplets dans lesquels on trouvait des affirmations tellement évidentes qu'elles en devenaient ridicules.

Laatst gewijzigd door system : 31 oktober 2009 om 20:05.
Oud 31 oktober 2009, 20:06   #694
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U scheef La Palisse ook fout. Want u scheef lapalisse. Eigenlijk is het La Palice (liefst, want Jacque de Chabannes woonde op het kasteel La Palice).

Cette expression fait référence ?* Jacques de Chabannes, marquis de La Palice, qui naquit en 1470. En 1515, il devint maréchal de France, et brilla lors des plus grandes batailles, dont celle de Pavie où il trouva la mort. Au XVIIIe siècle, une chanson écrite par Monnoye ironisa sur les vertus de La Palice. Cette chanson populaire comptait 51 couplets dans lesquels on trouvait des affirmations tellement évidentes qu'elles en devenaient ridicules.
Luister eens, betweter. Als ik volgens Uwe Alwetendheid fout ben in de schrijfwijze van La Palisse, dan is Le Dictionnaire Hachette ook fout. Wat ik ten zeerste betwijfel, gezien de autoriteit die in Franse kringen steeds van dit werk is uitgegaan. Welnu, ik herhaal, beide schrijfwijzen worden aanvaard. Overigens, het bewuste kasteel staat in het Franse plaatsje dat nu wordt geschreven als Lapalisse. En verder mag je ook eens gaan kijken naar Wikipedia onder Jacques de La Palisse en daar zul je zien dat het op de twee wijzen wordt geschreven. En als je nu nog komt zeveren, dan zeg ik je reeds op voorhand : ga meieren bij je zus of je tante.
Oud 31 oktober 2009, 20:09   #695
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Luister eens, betweter. Als ik volgens Uwe Alwetendheid fout ben in de schrijfwijze van La Palisse, dan is Le Dictionnaire Hachette ook fout. Wat ik ten zeerste betwijfel, gezien de autoriteit die in Franse kringen steeds van dit werk is uitgegaan. Welnu, ik herhaal, beide schrijfwijzen worden aanvaard. Overigens, het bewuste kasteel staat in het Franse plaatsje dat nu wordt geschreven als Lapalisse. En verder mag je ook eens gaan kijken naar Wikipedia onder Jacques de La Palisse en daar zul je zien dat het op de twee wijzen wordt geschreven. En als je nu nog komt zeveren, dan zeg ik je reeds op voorhand : ga meieren bij je zus of je tante.
Zie bovenstaand antwoord in het Frans.
Oud 31 oktober 2009, 22:34   #696
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zie bovenstaand antwoord in het Frans.
Dan sekarang, Pak system? Siapa bisa membaca bahasa Perancis, dia bisa berdiskusi. Aduh, selalu sombong dengan bahasa itu, system.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2009, 22:35   #697
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Dan sekarang, Pak system? Siapa bisa membaca bahasa Perancis, dia bisa berdiskusi. Aduh, selalu sombong dengan bahasa itu, system.
En dan maar afgeven op het Frans.
Oud 31 oktober 2009, 22:57   #698
De Waal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Citaat:
En dan maar afgeven op het Frans.
ik zou denken en durven schrijven dat onze vriend Ernst aan het einde van zijn latijn is.
ps het is niet den eerste keer dat hij in een brabbeltaal begint.

Laatst gewijzigd door De Waal : 31 oktober 2009 om 22:58.
De Waal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2009, 23:00   #699
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Waal Bekijk bericht
ik zou denken en durven schrijven dat onze vriend Ernst aan het einde van zijn latijn is.
ps het is niet den eerste keer dat hij in een brabbeltaal begint.
Dat heet Bahasa Indonesia. Het lijkt niet op Frans, maar dat maakt het nog geen brabbeltaal, racist.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2009, 23:04   #700
De Waal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Dat heet Bahasa Indonesia. Het lijkt niet op Frans, maar dat maakt het nog geen brabbeltaal, racist.
oei nog eentje die over zijn lange tenen getrapt is, goed zo we drijven dei hollandse slavenhandelaars in het nauw,

nog eens het maakt mij niet uit wat voor taal het is, hier zijn we op een Belgies forum bezich. als het u niet aanstaat zoek dan gelijk gezinden in uw land, doen wij ook .

Laatst gewijzigd door De Waal : 31 oktober 2009 om 23:06.
De Waal is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be