Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 februari 2010, 17:59   #8521
system
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht

Wat een conclusie ook alweer....
Uw Nederlandercomplex is wél bijzonder groot....
Uw onderdanigheid nog grotere dan. Want hoe komt het anders dat men ons Vlamingen dwingt de je-vorm over te nemen? Terwijl bij ons de 'gij'-vorm algemeen gangbaar was op een deel van West-Vlaanderen na?

Niet meer aan gedacht zeker?

Laatst gewijzigd door system : 27 februari 2010 om 18:00.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2010, 18:11   #8522
Bertie
Parlementslid

Bertie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
... Want hoe komt het anders dat men ons Vlamingen dwingt de je-vorm over te nemen? Terwijl bij ons de 'gij'-vorm algemeen gangbaar was op een deel van West-Vlaanderen na?
Hypocriet.

Vroeger was het echte Vlaams (die met de variant van de 'je'-vorm) ook algemeen gangbaar in heel "Vlaanders" en niet alleen in een deel van West-Vlaanderen. De huidige situatie kwam tot stand dankzij de imperialistische expansie van jou geliefde Zuidnederlands Brabants, vooral na 1830
.

Laatst gewijzigd door Bertie : 27 februari 2010 om 18:22.
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2010, 18:20   #8523
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Nu moet ik u toch corrigeren, het koninkrijk Holland (1806-1810) werd in 1810 ingelijfd door het Franse Keizerrijk. In 1813 waren de Noordelijke Nederlanden al met hulp van Pruisische en Russische troepen bevrijd, als onderdeel van de strijd tegen Napoleon, en werd de latere koning Willem I, soeverein vorst.
Het Koninkrijk Holland heeft standgehouden tot 1810. Maar daarna bleef het onder Franse hoede tot 1813. Willem landde in Scheveningen in 1813. Maar ondertussen bleef de naam 'Holland' voortbestaan, zeker in de geesten van de mensen. Niemand had het over 'de 'Nederlanden' of 'Nederland'. Die eerste term 'Nederlanden' werd terug ingevoerd door Willem I en kwam over als 'ou(d)bollig'.

Laatst gewijzigd door system : 27 februari 2010 om 18:23.
Oud 27 februari 2010, 18:35   #8524
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
Hier heb jij wel een punt. Ik word moe van al dat pars pro toto gekletter. De term Holland was weldegelijk een officiële benaming van het hele land geweest.

Nog zoiets: de officiële IOC code van Nederland is tegenwoordig "NED" maar zeer lange tijd was dat niet het geval: vóór 1992 was het "HOL".

Nederlanders hebben blijkbaar geen intrinsieke bezwaar dat het land 'Holland' werd genoemd... Maar In de jaren 90 is dan toch de correctheid toegeslagen en (waarschijnlijk na een klacht van één of andere Nederlands-Limburger, zeg maar de verre neef/nicht van system) is de officiële aanduiding aangepast.
Enkel de periode 1806-1810 was het de benaming voor wat nu min of meer overeenkomt met het huidige Nederland; voor en na die tijd is Holland nooit de officiële benaming geweest. De officiele benaming in het Engels is The Netherlands, in het Frans Les Pays Bas en in het Duits Die Niederlande. Informeel wordt Nederland in het buitenland ook wel eens Holland genoemd, officieel nooit. Verder is de benaming Nederland voor Nederland onomstreden, Nederland Holland noemen ligt zeker gevoeliger.

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 27 februari 2010 om 18:36.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2010, 18:45   #8525
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Enkel de periode 1806-1810 was het de benaming voor wat nu min of meer overeenkomt met het huidige Nederland; voor en na die tijd is Holland nooit de officiële benaming geweest. De officiele benaming in het Engels is The Netherlands, in het Frans Les Pays Bas en in het Duits Die Niederlande. Informeel wordt Nederland in het buitenland ook wel eens Holland genoemd, officieel nooit. Verder is de benaming Nederland voor Nederland onomstreden, Nederland Holland noemen ligt zeker gevoeliger.
Neen, maar de naam 'Holland' was een begrip dat al dateerde lang vóór Lodewijk Napoléon. En zo is dat zeer lange tijd gebleven. Kijk naar de Nederlandse kolonie Indonesië. De inlanders van deze Nederlandse kolonie noemden Nederland toen geen 'Nederlanda' of iets dergelijks, maar wel 'Belanda', een verbastering van Ollanda. En als ik me niet vergis, is dit nog steeds het geval.

Laatst gewijzigd door system : 27 februari 2010 om 18:55.
Oud 27 februari 2010, 18:51   #8526
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Een pars pro toto die bij de allermeeste niet-Hollandse inwoners van Nederland in meer of mindere mate wrevel opwekt.
Als Brabander heb ik er werkelijk een bloedhekel aan om Hollander genoemd te worden als men Nederlander bedoelt. Dat gaat zelfs zo ver dat ik bij het aanmoedigen van het Nederlands voetbalelftal in het stadion categorisch weiger om 'hup Holland hup' mee te zingen.
Buiten het feit dat Holland iets lekkerder bekt dan Nederland ben ik het helemaal met je eens.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2010, 18:58   #8527
Hollander

Standaard

Citaat:
In zekere zin is dit wel juist ja. Wat niet wegneemt dat betekenis van het woordje 'Belg' een heel reeks veranderingen ondergaan heeft in betekenis en in de loop der tijden verschillende ladingen is gaan dekken. Net zoals het woordje 'Limburg' of het woordje 'Noormannen' om nu maar wat te zeggen.
Beweerde jij een weekje geleden niet dat Belgen al heel lang een VOLK zijn, zo ongeveer sinds Julius Caesar (toen germaanse en romaanse stammen gezamenlijk bezig waren de Romeinse bezetter buiten te sjotten?)??

nu heb je dat kennelijk al afgezwakt als pars voor een verzameling van mensen die afgescheiden zijn van de overige Nederlanden, zo ongeveer met een ontstaan in de Oostenrijkse tijd?

dan ben je er al aardig....
Oud 27 februari 2010, 19:04   #8528
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Buiten het feit dat Holland iets lekkerder bekt dan Nederland ben ik het helemaal met je eens.
Holland is een aflopende zaak, afin.... een zinkende zaak.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2010, 19:14   #8529
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
Hypocriet.

Vroeger was het echte Vlaams (die met de variant van de 'je'-vorm) ook algemeen gangbaar in heel "Vlaanders" en niet alleen in een deel van West-Vlaanderen. De huidige situatie kwam tot stand dankzij de imperialistische expansie van jou geliefde Zuidnederlands Brabants, vooral na 1830.
Dag is helemaal niet zo. De Brabantse 'gij' was in 1830 algemeen gebruik. En dat gebruik gaat veel verder terug dan 1830 natuurlijk. Wij vinden deze vorm al terug in de Statenbijbel. De statenbijbel dateert van 1637. En toen koos men voor 'ghij'.

"Men gebruikte
'ghij' voor de tweede persoon in enkelvoud en meervoud i.p.v. het in vroegere bijbels gebruikte, maar inmiddels verouderde "du" (dit werd al bij de vergadering van de Staten-Generaal (1619) besloten omdat "du" toen als onbeleefde vorm werd beschouwd)."

Dus het gebruik van 'gij' heeft niets te maken met 1830. Nu schiet u toch een bok van formaat.

Meer nog, later ging de Hollandse 'je' de 'gij' vervangen. In het Noorden wel te verstaan. Niet in het zuiden, want wij spreken nog altijd met 'ge'. En die Hollandse 'je' wordt ons nu opgedrongen.

Laatst gewijzigd door system : 27 februari 2010 om 19:17.
Oud 27 februari 2010, 19:21   #8530
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Vlaanderen is even vlak als Nederland. Ik meen dat het hoogste punt in Nederland zelfs hoger is dan het hoogste punt in Vlaanderen.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2010, 19:28   #8531
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Beweerde jij een weekje geleden niet dat Belgen al heel lang een VOLK zijn, zo ongeveer sinds Julius Caesar (toen germaanse en romaanse stammen gezamenlijk bezig waren de Romeinse bezetter buiten te sjotten?)??

nu heb je dat kennelijk al afgezwakt als pars voor een verzameling van mensen die afgescheiden zijn van de overige Nederlanden, zo ongeveer met een ontstaan in de Oostenrijkse tijd?

dan ben je er al aardig....
Een volk, een volk. Caesar spreekt over 'de Belgen'. En moest het al een volk zijn geweest, dan zal het zeker niet het volk zijn geweest dat overeenkomt met de Belgen van nu of de zogenaamde 'Belgen' van de Lage Landen.

Daarentegen, ik beweerde wél dat men de bevolking (dus het 'volk') van het zuiden al een hele tijd vóór het ontstaan van België denomineerde als 'Belgen'. Dat beweer ik ja. En dat heb ik dan ook voldoende aangetoond.

Laatst gewijzigd door system : 27 februari 2010 om 19:35.
Oud 27 februari 2010, 19:33   #8532
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Vlaanderen is even vlak als Nederland. Ik meen dat het hoogste punt in Nederland zelfs hoger is dan het hoogste punt in Vlaanderen.
De vraag is natuurlijk te weten wat het woordje 'bas' nu in feite betekent in 'Les Pays Bas', of in 'les Pays d'enbas' dat op die manier geformuleerd werd door de Hertogen van Bourgondië.

Laatst gewijzigd door system : 27 februari 2010 om 19:35.
Oud 27 februari 2010, 19:46   #8533
Hollander

Standaard

Citaat:
De vraag is natuurlijk te weten wat het woordje 'bas' nu in feite betekent in 'Les Pays Bas', of in 'les Pays d'enbas' dat op die manier geformuleerd werd door de Hertogen van Bourgondië.
zoals net uitvoerig beargumenteerd, omvat de volledige 'Pays Bas' ook het huidige België, dus u mag het zeggen.
Oud 27 februari 2010, 19:51   #8534
system
Banneling

Standaard

Citaat:
zoals net uitvoerig beargumenteerd, omvat de volledige 'Pays Bas' ook het huidige België, dus u mag het zeggen.
Daar gaat het nu niet over. Ik heb u duidelijk de evolutie en de inhoud van het begrip 'Belg' geschetst. We kunnen niet bezig blijven.

Maar de vraag die ik me hier stel is wat de effectieve betekenis is van 'Les Pays d'en Bas' betekende misschien gewoon: 'de gebieden hieronder'. Maar de vraag is: wat betekent 'hieronder' voor de Hertog van Bourgondië.
Oud 27 februari 2010, 19:56   #8535
Hollander

Standaard

Citaat:
Daar gaat het nu niet over. Ik heb u duidelijk de evolutie en de inhoud van het begrip 'Belg' geschetst. We kunnen niet bezig blijven.
je hebt WAT? je bedoelt dat je na 25 pagina's overtuigingskracht van je forumvrienden schoorvoetend hebt moeten toegeven dat je er gewoon naast zat. Meneertje 'ik heb u duidelijk geschetst'.

En jij waagt het Nederlanders arrogant te noemen....

Citaat:
Maar de vraag die ik me hier stel is wat de effectieve betekenis is van 'Les Pays d'en Bas' betekende misschien gewoon: 'de gebieden hieronder'. Maar de vraag is: wat betekent 'hieronder' voor de Hertog van Bourgondië.
vraag het hem?
Oud 27 februari 2010, 19:56   #8536
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Holland is een dolend schip: zoiets als de Vliegende Hollander. Volledig op drift en zonder stuurman. Niet goed.

Laatst gewijzigd door system : 27 februari 2010 om 19:59.
Oud 27 februari 2010, 19:59   #8537
Hollander

Standaard

Citaat:
Holland is een dolend schip: zoiets als de Vliegende Hollander.
boezemt het je ook angst in, zoals de Vliegende Hollander?

Streelt het ook je gehoor?

Inspireert het je?
Oud 27 februari 2010, 20:00   #8538
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Niet zo hoog als Mont Rigi.
Oud 27 februari 2010, 20:02   #8539
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Inspireert het je?
Waarom zouden we bang zijn?
We hebben ze buitengebonjourd, toen waren we ook niet bang.
Wij zijn de dappersten van alle Galliërs.

Oud 27 februari 2010, 20:03   #8540
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Inspireert het je?

Een symbool van Nederland.

Zonder koers. Volledig losgeslagen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be