Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 maart 2010, 17:28   #8781
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Gelieve een bron te geven UIT DIE TIJD die uw stelling kan bewijzen. Zoniet doet u weer waar u het beste in bent: holle zinnen verkondigen.
Lees de draad. U denkt toch niet dat ik voor elke nieuwkomer alles opnieuw ga herhalen. Overigens, had u er best aan gedaan de volledige draad te lezen vooraleer aan deze discussie deelneemt. Dat bespaart u overbodige- , en vooral, domme vragen.

Laatst gewijzigd door system : 2 maart 2010 om 17:52.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2010, 18:27   #8782
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Lees de draad. U denkt toch niet dat ik voor elke nieuwkomer alles opnieuw ga herhalen. Overigens, had u er best aan gedaan de volledige draad te lezen vooraleer aan deze discussie deelneemt. Dat bespaart u overbodige- , en vooral, domme vragen.
Op je teentjes getrapt? Je kunt er echt niet tegen als je (weer eens) de discussie verliest eh?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2010, 18:33   #8783
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Op je teentjes getrapt? Je kunt er echt niet tegen als je (weer eens) de discussie verliest eh?
Het gaat niet over mij. Ik reageerde gewoon op het feit dat Quercus poster Henri1 op fouten wijst, terwijl Quercus zelf niet zonder fouten kan schrijven. En dat is niet de eerste keer dat betweter Quercus zelf in de taalkuil valt die hij voor een andere heeft gegraven. En deze kuil noem ik dan kuil nummer 5.

En dan ben ik goedgezind vandaag, want eigenlijk is het minstens al nummer 8.

Laatst gewijzigd door system : 2 maart 2010 om 18:34.
Oud 2 maart 2010, 18:35   #8784
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Het gaat niet over mij. Ik reageerde gewoon op het feit dat Quercus poster Henri1 op fouten wijst, terwijl Quercus zelf niet zonder fouten kan schrijven. En dat is niet de eerste keer dat betweter Quercus zelf in de taalkuil valt die hij voor een andere heeft gegraven. En deze kuil noem ik dan kuil nummer 5.

En dan ben ik goedgezind vandaag, want eigenlijk is het minstens al nummer 8.
Je had het tegen Schelfie.
Oud 2 maart 2010, 18:39   #8785
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Je had het tegen Schelfie.
Ja, dienen mens is pas op het forum en vraagt me dingen die ik al eeuwen geleden uit de doeken gedaan heb. Ik kan toch niet blijven herhalen. Dat men zich eerst de moeite getroost de draad te lezen, of een goed stuk van de draad, en dan vragen stelt. Dan hoeft men niet dezelfde vragen te stellen. Alles wat ik zeg, onderbouw ik. Hetzelfde echter kan men niet altijd zeggen van u, ook al bent u voor een stuk Limburger. U papegaait meestal voorgekauwde stukjes.

Laatst gewijzigd door system : 2 maart 2010 om 18:43.
Oud 2 maart 2010, 19:28   #8786
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bovendien stellen wij ook vast dat, toen het VKN in mekaar plofte,Willem I, plotseling geen 'koning meer was van de Belgen'
Fout.
Fout.
Willem I heeft de titel Koning der Belgen NOOIT gedragen.
Hij heeft wel de titel 'Rex Belgii' gedragen. Dit betekent helemaal iets anders.
Ik herhaal mijn post van daarstraks, die je -uiteraard- volledig negeert omdat je weet dat ik het juist heb.

Citaat:
Je hebt nog niet één maal een ernstige bron in het NL gegeven waaruit blijkt dat 'Belg' nog voor de geboorte van België stond voor 'Zuid-Nederlander'.

Je zit wel degelijk fout.
'Belg' heeft betrekking op de hele Nederlanden.
Ik maak gebruik van het Latijn om jouw stelling te ondergraven :

Leopold I voerde de titel : 'Rex Belgarum' (te vertalen als 'Koning der Belgen').

Het was onmogelijk voor hem om de titel 'Rex Belgii' (te vertalen als 'Koning van België') te dragen, want... die bestond al !

Willem I droeg deze titel 'Rex Belgii' (te vertalen als 'Koning der Nederlanden') !
Oud 2 maart 2010, 19:55   #8787
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Fout.
Fout.
Willem I heeft de titel Koning der Belgen NOOIT gedragen.
Hij heeft wel de titel 'Rex Belgii' gedragen. Dit betekent helemaal iets anders.
Ik herhaal mijn post van daarstraks, die je -uiteraard- volledig negeert omdat je weet dat ik het juist heb.
Wat vertelt toch voor onzin. Ergens geplukt van het internet zeker?

Rex Belgii betekent 'koning van België'. En als men koning is van België, dan is men natuurlijk ook in principe koning van de inwoners van België. En in de ogen van Willem I betekende 'België', de 'Verenigde Nederlanden' zoals in de tijd van Karel V, het grote idool van Willem I. Maar die betekenis had het woord 'België' in de tijd van Willem al lang niet meer. 'België' en 'Belgen' sloeg, zeker in de tijd van Willem, op het Zuiden en niet meer op de Verenigde Nederlanden van weleer. Willem leefde politiek gezien dan ook met zijn gedachten meer een paar eeuwen in het verleden.

En dat is eigenlijk ook niet verwonderlijk. Willem was dan ook een vorst van het Ancien Régime, van de restauratie. Een soort 'verlicht despoot'. Hij had een hekel aan de 'revolutionaire' gedachten en verworvenheden van de Franse Revolutie.

Laatst gewijzigd door system : 2 maart 2010 om 19:59.
Oud 2 maart 2010, 20:01   #8788
Schelfie
Minister-President

Schelfie's schermafbeelding

Standaard

Ik volg dit topic al van zolang hij is opgestart (ja, volgde dit forum al jaren vooraleer ik mezelf aanmelde). Heb echter in die 440 pagina's vol post GEEN ENKEL bewijs van je gelezen waarin je je theorieën kon staven. En nu begin je me een beetje denigreren? In mijn ogen is dat een bewijs van je ongelijk, en nu ben je gefustreerd omdat je te koppig bent om toch toe te geven dat je ongelijk had.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2010, 20:14   #8789
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Damn wat een non-discussie weer. Pas vanaf 1830 betekent 'Belg' iets anders dan 'Nederlander' en dat zijn de feiten.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2010, 20:40   #8790
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Ik volg dit topic al van zolang hij is opgestart (ja, volgde dit forum al jaren vooraleer ik mezelf aanmelde). Heb echter in die 440 pagina's vol post GEEN ENKEL bewijs van je gelezen
waarin je je theorieën kon staven. En nu begin je me een beetje denigreren? In mijn ogen is dat een bewijs van je ongelijk, en nu ben je gefustreerd omdat je te koppig bent om toch toe te geven dat je ongelijk had.
Dan moet ge u een nieuwe bril kopen.

Laatst gewijzigd door system : 2 maart 2010 om 20:40.
Oud 2 maart 2010, 20:49   #8791
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dan moet ge u een nieuwe bril kopen.
Hij heeft nochtans gelijk. Je blijft halsstarrig een stelling verkondigen die onjuist is.
Oud 2 maart 2010, 20:51   #8792
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Hij heeft nochtans gelijk. Je blijft halsstarrig een stelling verkondigen die onjuist is.
Het zou me nu echt verwonderen moest u nu wat anders komen orakelen.

Wat alweer maar eens bewijst wie u in feite bent, en niet wie u zou moeten zijn wanneer het op waarheidsvinding aankomt. En zoiets noemt zich dan 'liberaal'. Maar waarschijnlijk is de term 'liberaal' ook aan het veranderen van betekenis. Wilders noemt zich immers nu ook al 'liberaal'.

Laatst gewijzigd door system : 2 maart 2010 om 20:55.
Oud 2 maart 2010, 20:58   #8793
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
[b]Rex Belgii betekent 'koning van België'. En als men koning is van België, dan is men natuurlijk ook in principe koning van de inwoners van België.
Er is wel degelijk een verschil over 'Koning van België' of 'Koning der Belgen'.

Het ene gaat over het land België. Een lap grond bij wijze van spreken.

Het andere gaat over de Belgen, dat zijn personen, da's geen lap grond. En die Belgen hoeven niet zonodig in België te wonen. Er zijn ook Belgen die niet in België wonen, en ook daarover is hij Koning.

Ik zal het tot treurens toe toch nog maar eens herhalen :
Citaat:
Leopold I voerde de titel : 'Rex Belgarum' (te vertalen als 'Koning der Belgen').

Het was onmogelijk voor hem om de titel 'Rex Belgii' (te vertalen als 'Koning van België') te dragen, want... die bestond al !

Willem I droeg deze titel 'Rex Belgii' (te vertalen als 'Koning der Nederlanden')
Of anders gezegd. Leopold eigende zich de titel Koning der Belgen toe. Koning over personen, over mensen.
Want over die lap grond, dat nieuw land België, kon hij geen Koning worden want Willem was er nog steeds Koning ! Best grappig eigenlijk !
Oud 2 maart 2010, 20:59   #8794
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Zo kennen we system.
Maar bewijzen, oooh ????
Oud 2 maart 2010, 20:59   #8795
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Ja, dienen mens is pas op het forum en vraagt me dingen die ik al eeuwen geleden uit de doeken gedaan heb. Ik kan toch niet blijven herhalen. Dat men zich eerst de moeite getroost de draad te lezen, of een goed stuk van de draad, en dan vragen stelt. Dan hoeft men niet dezelfde vragen te stellen. Alles wat ik zeg, onderbouw ik. Hetzelfde echter kan men niet altijd zeggen van u, ook al bent u voor een stuk Limburger. U papegaait meestal voorgekauwde stukjes.
Gij raaskalt.
- U heeft niets uit de doeken gedaan, nergens, vandaar zijn vraag.
- U herhaalt uzelf voortdurend maar steeds zonder onderbouwing.
- U bent een slechte verliezer en onheus tegen nieuwelingen.
- Ik ben niet eens voor een piepklein stuk Limburger. Hoewel ik Limburg en de Limburgers hoog heb zou ik me heden ten dage bijna schamen overeenkomsten te hebben met u.
Oud 2 maart 2010, 21:08   #8796
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het zou me nu echt verwonderen moest u nu wat anders komen orakelen.

Wat alweer maar eens bewijst wie u in feite bent, en niet wie u zou moeten zijn wanneer het op waarheidsvinding aankomt. En zoiets noemt zich dan 'liberaal'. Maar waarschijnlijk is de term 'liberaal' ook aan het veranderen van betekenis. Wilders noemt zich immers nu ook al 'liberaal'.
1) Ik heb jou ook vaak genoeg gelijk gegeven als jij het bij het rechte eind had. In dit geval probeer je recht te praten wat krom is. In het Frans en het Latijn betekende Belg(i) Nederland(er) tot 1830/1839.
2) Wilders noemt zich geen liberaal en is geen liberaal, maar een populist en een nationalist.
Oud 2 maart 2010, 21:09   #8797
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Gij raaskalt.
- U heeft niets uit de doeken gedaan, nergens, vandaar zijn vraag.
- U herhaalt uzelf voortdurend maar steeds zonder onderbouwing.
- U bent een slechte verliezer en onheus tegen nieuwelingen.
- Ik ben niet eens voor een piepklein stuk Limburger. Hoewel ik Limburg en de Limburgers hoog heb zou ik me heden ten dage bijna schamen overeenkomsten te hebben met u.
U noemt zich toch Hertog van Gelre. Welnu, het Opper-Gerle van vroeger behoort nu tot Limburg. Maar een Hertog in uw geest bent u zeker niet, da's waar. Daarvoor gebruikt u te veel echo's van 'horen zeggen'. Wetenschappelijk onderzoek is u totaal vreemd en Wikipedia is uw bijbel. Met alle nefaste gevolgen vandien.

Laatst gewijzigd door system : 2 maart 2010 om 21:10.
Oud 2 maart 2010, 21:32   #8798
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
U noemt zich toch Hertog van Gelre. Welnu, het Opper-Gerle van vroeger behoort nu tot Limburg. Maar een Hertog in uw geest bent u zeker niet, da's waar. Daarvoor gebruikt u te veel echo's van 'horen zeggen'. Wetenschappelijk onderzoek is u totaal vreemd en Wikipedia is uw bijbel. Met alle nefaste gevolgen vandien.
En dan ook nog een jij-bak, of in úw taal een 'Tu quoque'. Tsssk, tsssk.
Oud 2 maart 2010, 21:51   #8799
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat vertelt toch voor onzin. Ergens geplukt van het internet zeker?

Rex Belgii betekent 'koning van België'. En als men koning is van België, dan is men natuurlijk ook in principe koning van de inwoners van België. En in de ogen van Willem I betekende 'België', de 'Verenigde Nederlanden' zoals in de tijd van Karel V, het grote idool van Willem I. Maar die betekenis had het woord 'België' in de tijd van Willem al lang niet meer. 'België' en 'Belgen' sloeg, zeker in de tijd van Willem, op het Zuiden en niet meer op de Verenigde Nederlanden van weleer. Willem leefde politiek gezien dan ook met zijn gedachten meer een paar eeuwen in het verleden.

En dat is eigenlijk ook niet verwonderlijk. Willem was dan ook een vorst van het Ancien Régime, van de restauratie. Een soort 'verlicht despoot'. Hij had een hekel aan de 'revolutionaire' gedachten en verworvenheden van de Franse Revolutie.
Rex Belgii kan men zowel vertalen met Koning der Nederlanden als Koning van België, zeker voor de periode 1815-1830/1839. Verder is een titel die gebaseerd is op een territorium of een volk, niet helemaal hetzelfde, dát zou u toch moeten weten.

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 2 maart 2010 om 21:52.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2010, 21:58   #8800
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard Andere voorbeelden

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Er is wel degelijk een verschil over 'Koning van België' of 'Koning der Belgen'.

Het ene gaat over het land België. Een lap grond bij wijze van spreken.

Het andere gaat over de Belgen, dat zijn personen, da's geen lap grond. En die Belgen hoeven niet zonodig in België te wonen. Er zijn ook Belgen die niet in België wonen, en ook daarover is hij Koning.

Ik zal het tot treurens toe toch nog maar eens herhalen :

Of anders gezegd. Leopold eigende zich de titel Koning der Belgen toe. Koning over personen, over mensen.
Want over die lap grond, dat nieuw land België, kon hij geen Koning worden want Willem was er nog steeds Koning ! Best grappig eigenlijk !
Ach eeuwenlang heb je ook officieel twee koninkrijken met de naam Sicilië gehad, toen het koninkrijk Sicilië na een conflict gesplitst werd; zowel het koninkrijk Napels, heette officieel Sicilië en het koninkrijk (van het eiland) Sicilië, ook wel Trinacrië, ook. Deze situatie is ontstaan na de Siciliaanse vespers, beide gaven daarmee ook hun claims aan; vandaar ook dat het (nu officieel) herenigde koninkrijk in de 19e eeuw, de naam het koninkrijk der Beide Siciliën kreeg.

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 2 maart 2010 om 22:03.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be