Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 april 2010, 21:24   #9941
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De vrouw is een vertaalster én letterkundige en weet waarover zij het heeft. Dagdagelijks. En het wordt de hoogste tijd dat u beiden (Quercus en Respublica) een voorbeeld neemt aan deze mensen uit de praktijk, en terug fier wordt op uw Zuid Nederlands of Vlaams, in plaats van constant de Hollanders achterna te hollen op dit vlak.
Ik volg niemand na en ik ben fier op het Zuid-Nederlands dat ik hanteer (ik zeg steevast 'gij' of 'ge'), maar ik blijf erbij dat 'Vlaams' geen taal is. Ik begrijp dat u heren Afrikaans als een dialect beschouwen, maar dit is niet gebruikelijk, want Afrikaans toont sterke verschillen met Nederlands in lexicon, grammatica, spelling en uitspraak. Uiteraard is Afrikaans echter minder verschillend van Nederlands dan bv Duits, omdat Afrikaans nog niet lang geleden afsplitste, maar het blijft een dochtertaal.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2010, 21:39   #9942
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Ik volg niemand na en ik ben fier op het Zuid-Nederlands dat ik hanteer (ik zeg steevast 'gij' of 'ge'), maar ik blijf erbij dat 'Vlaams' geen taal is. Ik begrijp dat u heren Afrikaans als een dialect beschouwen, maar dit is niet gebruikelijk, want Afrikaans toont sterke verschillen met Nederlands in lexicon, grammatica, spelling en uitspraak. Uiteraard is Afrikaans echter minder verschillend van Nederlands dan bv Duits, omdat Afrikaans nog niet lang geleden afsplitste, maar het blijft een dochtertaal.
Ik beschouw Afrikaans als Nederlands. Net zoals het Vlaams of het Zuid-Nederlands Nederlands is.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2010, 21:40   #9943
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Dat klopt. In 2007 en 2008 kwamen Belgie en Vlaanderen veel in het nieuws.
Maar hoe...
Oud 17 april 2010, 21:45   #9944
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Maar hoe...
serieuze reportages over de communautaire twisten en niet om belgenmoppen te tappen zoals jij zou zeggen.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2010, 21:48   #9945
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
serieuze reportages over de communautaire twisten en niet om belgenmoppen te tappen zoals jij zou zeggen.
En, én over de verdieping van de Westerschelde. En, én over de problemen van de coffeeshops die de Nederlanders naar onze kant schuiven. En, én over Wouter Bos en Fortis. En... en...

Laatst gewijzigd door system : 17 april 2010 om 21:50.
Oud 17 april 2010, 22:27   #9946
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Dan verander je nogal snel van mening en dit voor een forum, op het internet.
Tja, nieuwe ervaringen leiden tot nieuwe inzichten.

Citaat:
Persoonlijk vind ik dat Ernst wel respect heeft voor Vlamingen en vind ik dat je je soms kwaad maakt op hem bij de minste boutade die hij gebruikt.
Ik heb me nog nooit kwaad gemaakt tegen Ernst, ik stel me wel ernstige vragen (no pun intended) over zijn motieven.

Citaat:
Soms vraag ik me zelfs af of het jou niet irriteert dat iemand met GN'se sympathieën sympathiek overkomt.
Newsflash, Ernst komt enkel sympathiek over bij de GN's.
Voor de rest van de wereld komt hij over als een arrogante Nederlander.

Citaat:
Ik merk dus niets van die 'onbeschoftheid' van hem en die 'Nederlandse arrogantie' die jij ook op bijvoorbeeld Hollander of Liberalist_NL plakt snap ik evenmin
Dan zal ik het even uitleggen.
De Nederlanders op dit forum laten weinige kans onbenut om ons de stereotiepe minderwaardigheidscomplex of lange tenen in de schoenen te schuiven.
Af en toe geef ik dan de stereotiepe arrogantie van de Nederlander als repliek om aan te tonen welk zwak argument het wel is.
Misschien ben ik te subtiel

Citaat:
Hij is tenminste niet zuur als hij het doet.
Zo gedragen hij en zijn volgelingen echter wel.

Citaat:
In mijn ervaring zeggen ze hier 'American English' en 'Aussie English'. 'Canadian English' bestaat ook, maar daar gebruiken ze eerder gewoon 'English' denk ik. In het algemeen zie ik de overgrote meerderheid opperen 'English-speaking' te zijn.
Beiden worden gebruikt, ik begrijp dan ook de lange tenen bij de GN's niet wanneer wij dat ook doen.

Citaat:
Dat jij aansluiting bij Frankrijk als een optie ziet dan besef je volgens mij niet hoeveel meer contact er is tussen Vlamingen en Nederlanders dan tussen Vlamingen en Fransen. In Frankrijk zouden we gewoon nog minder te zeggen hebben dan in België en Nederland! Verder vind ik het belachelijk dat je jezelf hier ernstig neemt.
Ik ben alweer te subtiel geweest zie ik.
Ik ben natuurlijk niet voor een aansluiting bij Frankrijk.
Ik zeg alleen dat *indien* we schaalvergroting als argument nemen zoals de GN's zeggen, we beter af zijn met Frankrijk.
Daarmee zeg ik niet dat ik voor een GF ben, maar ontkracht ik enkel het argument van de GN's.
Duidelijk?
Oud 17 april 2010, 22:28   #9947
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Aan jou wil ik nog best een uitleg geven.
Don't bother, je hebt je geloofwaardigheid verloren bij mij, niets persoonlijks zulle
Oud 17 april 2010, 22:35   #9948
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Tja, nieuwe ervaringen leiden tot nieuwe inzichten.
Bekrompen inzichten alleszins. Uw mening over Nederlanders als volk is bijgeschroefd omdat enkelen een andere mening hebben. Tjongejonge.

Citaat:
Newsflash, Ernst komt enkel sympathiek over bij de GN's.
Voor de rest van de wereld komt hij over als een arrogante Nederlander.
En jij bent de rest van de wereld? Op dit forum ben jij één van de weinigen die worstelt zijn woede te onderdrukken als hij Ernst leest. Soms stoort het je als hij praat over België en spoor je hem aan een ander forum op te zoeken... Jij wordt al colèrig bij het zien van een Groot-Nederlandse avatar of de naam Nederland. Jij bent echt geen referentie voor de rest van de wereld.

Citaat:
Zo gedragen hij en zijn volgelingen echter wel.
Ernst is niet zuur, naar mijn mening. Sommigen aan het GN'se en het Belgische kamp (al zie ik het niet graag in 'kampen') zijn dat wel.

Citaat:
Ik ben alweer te subtiel geweest zie ik.
Ik ben natuurlijk niet voor een aansluiting bij Frankrijk.
Ik zeg alleen dat *indien* we schaalvergroting als argument nemen zoals de GN's zeggen, we beter af zijn met Frankrijk.
Daarmee zeg ik niet dat ik voor een GF ben, maar ontkracht ik enkel het argument van de GN's.
Duidelijk?
Nederland als even vreemd als Frankrijk bestempelen vind ik persoonlijk al 'raar'. Ik heb nergens geopperd dat je voor GF bent, omdat ik Napoléon erbij haalde, want hoe kán ik dit nu ernstig nemen? En je hebt helemaal niets ontkracht, behalve jezelf belachelijk gemaakt.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 17 april 2010 om 22:41.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2010, 23:18   #9949
Alboreto

Standaard

Citaat:
Bekrompen inzichten alleszins. Uw mening over Nederlanders als volk is bijgeschroefd omdat enkelen een andere mening hebben. Tjongejonge.
Het gaat niet om een mening, iedereen heeft er recht op, het gaat om gedrag.

Citaat:
En jij bent de rest van de wereld? Op dit forum ben jij één van de weinigen die worstelt zijn woede te onderdrukken als hij Ernst leest.
Je mag je eigen gevoelens niet projecteren op een ander, ik ben volledig in vrede met mezelf en de wereld

Citaat:
Soms stoort het je als hij praat over België en spoor je hem aan een ander forum op te zoeken...
Als antwoord op een gelijkaardige suggestie van hem

Citaat:
Jij wordt al colèrig bij het zien van een Groot-Nederlandse avatar of de naam Nederland.
Je mag je eigen gevoelens niet projecteren op een ander, ik ben volledig in vrede met mezelf en de wereld

Citaat:
Nederland als even vreemd als Frankrijk bestempelen vind ik persoonlijk al 'raar'.
Waar heb ik dat gezegd?

Citaat:
Ik heb nergens geopperd dat je voor GF bent, omdat ik Napoléon erbij haalde, want hoe kán ik dit nu ernstig nemen?
Je hebt het nog steeds niet begrepen zie ik.

Nog 1 keer heel duidelijk proberen uit te leggen.
Probeer het regel voor regel te lezen.

- Ik vraag argumenten van de GN's voor een aansluiting van België bij Nederland

- Het antwoord is: SChaalvergroting binnen Europa.

- Mijn antwoord is: ALS jullie persé schaalvergroting willen, sluit je dan aan bij een groot land.

- Ik heb als voorbeelden Fr en De genomen, 2 grootgewichten in Europa waarmee we iets kunnen bereiken.

Besluit: ALS schaalvergroting een argument is van de GN's, DAN moet je niet het kleinste buurland nemen (Luxemburg ter zijde), maar het grootste, en dan is een aansluiting bij Nederland geen goede keuze.

Duidelijk genoeg van deze keer?

Laatst gewijzigd door Alboreto : 17 april 2010 om 23:19.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2010, 23:23   #9950
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Herhaal dat maar tien keer volgende keer je de praatbarak hier bezoekt.

Citaat:
Je hebt het nog steeds niet begrepen zie ik.

Nog 1 keer heel duidelijk proberen uit te leggen.
Probeer het regel voor regel te lezen.

- Ik vraag argumenten van de GN's voor een aansluiting van België bij Nederland

- Het antwoord is: SChaalvergroting binnen Europa.

- Mijn antwoord is: ALS jullie persé schaalvergroting willen, sluit je dan aan bij een groot land.

- Ik heb als voorbeelden Fr en De genomen, 2 grootgewichten in Europa waarmee we iets kunnen bereiken.

Besluit: ALS schaalvergroting een argument is van de GN's, DAN moet je niet het kleinste buurland nemen (Luxemburg ter zijde), maar het grootste, en dan is een aansluiting bij Nederland geen goede keuze.

Duidelijk genoeg van deze keer?

Ik heb alles begrepen. Alleen vind ik dat je te hard focust op die schaalvergroting. Men bedoelde werkelijk: schaalvergroting van de Nederlandstalige landen. Je kan niet deze factor afzonderlijk nemen zonder ad abdurdum te gaan.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 17 april 2010 om 23:35.
Oud 18 april 2010, 07:08   #9951
Alboreto

Standaard

Citaat:
Ik heb alles begrepen. Alleen vind ik dat je te hard focust op die schaalvergroting.
Tja, dat was dan ook het enige rationele argument die de GN's al hebben aangebracht.
Ik wacht nog steeds met veel ongeduld naar alle grote voordelen die zo een aansluiting tot gevolg gaan hebben.

Ik blijf echter al een paar duizend posts op mijn honger zitten.
Oud 18 april 2010, 07:35   #9952
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Tja, dat was dan ook het enige rationele argument die de GN's al hebben aangebracht.
Ik wacht nog steeds met veel ongeduld naar alle grote voordelen die zo een aansluiting tot gevolg gaan hebben.

Ik blijf echter al een paar duizend posts op mijn honger zitten.
Tjah. Samensmelting van landen door intense samenwerking, samenwerking überhaupt gaat altijd over schaalvergroting. Dit is ook het voorname argument, bijna alle zijargumenten komen neer op schaalvergroting.
Je vroeg eerst: „waarom schaalvergroting?“ en dan antwoord je op het voorbeeld dat de vakbonden meer slagkracht zouden hebben in de Lage Landen „als globalisme het argument is dan is Frankrijk logischer, of Duitsland, maar de Belg (je zou hier beter de Vlaming alleen beschouwen, mijn mening), kan 'beter Frans'.“
Je viel hier al een stropop aan (liever Duitsland dan trouwens, maar toch nee bedankt).

Het komt gewoon meestal wel neer dat verenigd men sterker staat dan verdeeld: daar komen de meeste argumenten op neer, ja. Alleen ziet u blijkbaar niet in dat voor velen het logischer is Vlamingen met Nederlanders te verenigen, dan Vlamingen met Fransen. Voor sommigen is Vlamingen met Walen al onlogisch, maar soit.

Waarom zou Antwerpen bij jouw provincie horen? We hebben zo weinig gemeen met jullie Vlaamstaligheid. Ik bedoel maar... Schaalvergroting hè?

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 18 april 2010 om 08:01.
Oud 18 april 2010, 12:55   #9953
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
de website van leo belgicus begint ook druk bezocht te worden
daaraan merk ik het
Wat is "druk" ?

Meer dan 3 man en een paardekop ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2010, 16:31   #9954
Alboreto

Standaard

Citaat:
Tjah. Samensmelting van landen door intense samenwerking, samenwerking überhaupt gaat altijd over schaalvergroting. Dit is ook het voorname argument, bijna alle zijargumenten komen neer op schaalvergroting.
Dat is inderdaad het argument dat ontkracht werd, en inderdaad ik heb tot vandaag nog geen enkel ander zinnig antwoord gehoord

Citaat:
Het komt gewoon meestal wel neer dat verenigd men sterker staat dan verdeeld: daar komen de meeste argumenten op neer, ja. Alleen ziet u blijkbaar niet in dat voor velen het logischer is Vlamingen met Nederlanders te verenigen, dan Vlamingen met Fransen. Voor sommigen is Vlamingen met Walen al onlogisch, maar soit.
Nee, dat klopt niet.
ALS schaalvergroting het argument is, dan is een groot land kandidaat voor samensmelting, niet Nederland.

Maar je zit met een circulaire redenering.

Waarom samensmelting?
Om schaalvergroting.
Waarom met Nederland?
Omdat het logisch is.
Waarom is het logisch?
Omdat we dan meer slagkracht hebben door de schaalvergroting.
Oud 18 april 2010, 16:47   #9955
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Maar je zit met een circulaire redenering.

Waarom samensmelting?
Om schaalvergroting.
Waarom met Nederland?
Omdat het logisch is.
Waarom is het logisch?
Omdat we dan meer slagkracht hebben door de schaalvergroting.
Dat is een moeilijke vraag hè? Ik kan alleszins zeggen dat Nederland logischer is omdat we dezelfde taal spreken en dat cultureel-verwante delen daar vandaag in geïntegreerd zijn geraakt, zoals Nederlands Limburg en Noord-Brabant. In Frankrijk zou onze taal verdwijnen en zouden we grote banden met de geschiedenis verliezen (een groot deel zou onverschillig daar tegenover komen te staan). Ik vind niet dat aansluiting 'bij een groter land' hét argument is waarmee je je punt scoorde. In Frankrijk zouden we zoveel keer minder te zeggen hebben dan in Nederland en zouden we niet op veel begrip van Parijs kunnen rekenen, er zou geen sprake zijn dat 'wij' sterker zouden staan, alleen 'zij'.
Schaalvergroting van Nederlandstalige gebieden is gewoon logischer dan schaalvergroting van gebieden die een andere taal spreken (en nog een Romaanse taal ook) ondanks het feit dat ze begrensd zijn aan een ander gelijktalig gebied (één waar notabene vandaag al meer mee samengewerkt wordt ook). Kijk maar eens hoe goed voormalig Nederlandstalige Brusselaars overeenkomen met Vlamingen op communautair vlak... Nochtans zijn niet weinig van hen van verfranst Brabantse afkomst en verschilden hun voorouders bitter weinig van Pajottenlanders. Zijn West-Vlamingen nog vertrouwd met Frans-Vlamingen? Minder dan toen ze hun taal nog spraken.

Dit is misschien voor mij logischer, omdat ik Nederlanders niet als een homogene groep zie, noch Vlamingen en denk in een continuüm tussen ons, dat wel staatskundig gescheiden is. Misschien helpt het feit wel dat ik mezelf niet in den vreemde voel in Nederland.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 18 april 2010 om 17:07.
Oud 18 april 2010, 17:40   #9956
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit is misschien voor mij logischer, omdat ik Nederlanders niet als een homogene groep zie, noch Vlamingen en denk in een continuüm tussen ons, dat wel staatskundig gescheiden is.
hélemaal mee eens. Dat is ook mijn denkwijze.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2010, 12:38   #9957
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
hélemaal mee eens. Dat is ook mijn denkwijze.
Het heeft wat aarde onder de voeten gehad, maar het verheugt me, dat u eindelijk erkent dat de Nederlanders en de Vlamingen niet één volk zijn. En dat we dat oeverloos gezwets over 'één volk' nu eindelijk achterwege kunnen laten.

Laatst gewijzigd door system : 19 april 2010 om 12:39.
Oud 19 april 2010, 12:50   #9958
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het heeft wat aarde onder de voeten gehad, maar het verheugt me, dat u eindelijk erkent dat de Nederlanders en de Vlamingen niet één volk zijn. En dat we dat oeverloos gezwets over 'één volk' nu eindelijk achterwege kunnen laten.
Dat is op zich geen argument om tegen een samengaan van Nederland en Vlaanderen te zijn. In Amerika leven bijvoorbeeld ook verschillende volkeren met een eigen cultuur. Daar leven Italian Americans samen met stenge protestanten. Die eerste groep heeft een rijke culinaire traditie, de tweede niet. Dus het argument dat het niet kan omdat Vlamingen bourgondischer zouden zijn is dus feitelijk een drogreden.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2010, 15:57   #9959
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Dat is op zich geen argument om tegen een samengaan van Nederland en Vlaanderen te zijn. In Amerika leven bijvoorbeeld ook verschillende volkeren met een eigen cultuur. Daar leven Italian Americans samen met stenge protestanten. Die eerste groep heeft een rijke culinaire traditie, de tweede niet. Dus het argument dat het niet kan omdat Vlamingen bourgondischer zouden zijn is dus feitelijk een drogreden.
Een goede samenwerking met de buren met wedezijds respect voor taal en geplogenheden, daar ben ik nooit tegen geweest. Integendeel.

Laatst gewijzigd door system : 19 april 2010 om 15:58.
Oud 19 april 2010, 16:51   #9960
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
In Amerika leven bijvoorbeeld ook verschillende volkeren met een eigen cultuur. Daar leven Italian Americans samen met stenge protestanten.
Je moet nog zo ver niet gaan, ook hier in België is een grote vertegenwoordiging van Belgen met Italiaanse roots.
En ook Belgen met Nederlandse roots.

Maar het gaat dan ook niet over het samen leven met Nederlanders, dat doen we nu al.

De vraag is: Waarom samenleven in 1 land?

En buiten wat romantisch gezwans van een paar eeuwen geleden heeft nog niemand een redelijk argument kunnen geven.

Binnenkort (?) leven we toch allemaal in een grote staat (EU)

Laatst gewijzigd door Alboreto : 19 april 2010 om 16:54.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be