Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 mei 2010, 18:12   #10381
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Dit is het ongeveer wel ja, alleen hebben de meeste huizen uiteraard geen garage en zijn de meeste huizen wel rijhuizen. Toch blijf ik de ruimtelijke ordening in Nederland aan de andere kant bewonderen en zou nooit zomaar 'onze kasten van huizen' bejubelen om die reden. Wel is het jammer dat Nederland in bouwstijl soms een 'ongezellige indruk' nalaat. Dat geef ik grif toe.
Ik heb er een dubbel gevoel bij: de ruimtelijke ordening in België is decennialang een echte ramp geweest, waarbij iedereen om het even waar huizen neerpootte, die niet voldeden aan enige bouwvoorschriften en vervolgens de grond rond die huizen volzette met allerlei koterijen. Maar het is zodanig extreem, dat het (voor mij althans) een zekere charme krijgt, een illustratie van de heerlijke absurditeit van dit land.

Liever dat dan de ongetwijfeld veel efficiëntere bungalowparken waarmee Nederland is volgezet. Maar ik kan me voorstellen dat dat voor Nederlanders dan weer een heel eigen charme heeft.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2010, 18:45   #10382
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik hoop dat u met 'pompeuze' villa niet bedoelt deze die u daar op de foto toont. Want dat is bij ons in België een doorsnee-huis en eerder bescheiden.
Ik heb al een aantal keer verwezen naar een artikel dat laat zien dat de oppervlakte van de woningen in Nederland, na Denemarken de grootste van Europa is. Maar jij negeert dat gewoon en blijft alleen maar ongefundeerd je leugens verspreiden. En als het geen leugens zijn, onderbouw dan eens voor de verandering je stellingen.

Waarop baseer je dat jullie in grotere huizen wonen?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2010, 19:08   #10383
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ik heb al een aantal keer verwezen naar een artikel dat laat zien dat de oppervlakte van de woningen in Nederland, na Denemarken de grootste van Europa is. Maar jij negeert dat gewoon en blijft alleen maar ongefundeerd je leugens verspreiden. En als het geen leugens zijn, onderbouw dan eens voor de verandering je stellingen.

Waarop baseer je dat jullie in grotere huizen wonen?

Huizen in Belgie grootste en goedkoopste.

De huizenprijzen in Belgie behoren tot de laagste in Europa, terwijl de woningen groter zijn dan elders. Dat blijkt uit een onderzoek van vastgoedmakelaarsketen ERA. In een marktstudie heeft ERA de 14 woningmarkten waarop de keten in Europa actief is (Oostenrijk, Belgie, Finland, Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittanie, Griekenland, Ierland, Luxemburg, Nederland, Portugal, Spanje, Sweden, Zwitserland), met elkaar vergeleken. Hieruit blijkt dat België onderaan in het prijzenklassement zit. Alleen in Portugal en Spanje is de gemiddelde prijs voor een woning iets lager (100.000 euro). In Nederland ligt de gemiddelde huizenpijs een flink stuk hoger op maar liefst 190.000 euro. De top van de markt ligt in Zwitserland waar gemiddeld 310.000 euro per woning wordt neergeteld.

23 september 2003. Bron: Telegraaf

Laatst gewijzigd door system : 8 mei 2010 om 19:13.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2010, 19:18   #10384
Hollander

Standaard

Citaat:
Huizen in Belgie grootste en goedkoopste.

De huizenprijzen in Belgie behoren tot de laagste in Europa, terwijl de woningen groter zijn dan elders. Dat blijkt uit een onderzoek van vastgoedmakelaarsketen ERA. In een marktstudie heeft ERA de 14 woningmarkten waarop de keten in Europa actief is (Oostenrijk, Belgie, Finland, Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittanie, Griekenland, Ierland, Luxemburg, Nederland, Portugal, Spanje, Sweden, Zwitserland), met elkaar vergeleken. Hieruit blijkt dat België onderaan in het prijzenklassement zit. Alleen in Portugal en Spanje is de gemiddelde prijs voor een woning iets lager (100.000 euro). In Nederland ligt de gemiddelde huizenpijs een flink stuk hoger op maar liefst 190.000 euro. De top van de markt ligt in Zwitserland waar gemiddeld 310.000 euro per woning wordt neergeteld.

23 september 2003. Bron: Telegraaf
Interessante bron.

Wat concludeert u hieruit, vergelijkenderwijs?
Oud 8 mei 2010, 19:25   #10385
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Interessante bron.

Wat concludeert u hieruit, vergelijkenderwijs?
Dat lijkt me nogal evident. Dat de huizen groter zijn in België dan in Nederland tiens. En als u wat nadenkt, kan dit ook niet anders. Door de lange woningnood in Nederland, werd de grond schaarser. En de te verdelen bouwpercelen kleiner. Maar dit hangt ook samen met de 'levenscultuur' en de bouwconceptie der Nederlanders.

Laatst gewijzigd door system : 8 mei 2010 om 19:30.
Oud 8 mei 2010, 19:30   #10386
Hollander

Standaard

Citaat:
Dat lijkt me nogal evident. Dat de huizen groter zijn in België dan in Nederland tiens. En als u wat nadenkt, kan dit ook niet anders. Door de lange woningnood in Nederland, werd de grond schaarser. En de te verdelen bouwpercelen kleiner.
voor een zelfverklaarde wetenschapper ben je wel érg snel tevreden met je bronnen.
In dat artikel staat een en ander over de huizenprijzen. Ook staat er dat in België de huizen groter zijn dan gemiddeld in Europa, en voordeliger zijn dan gemiddeld in Europa. Er staat noch dat deze DE grootste zijn, noch dat deze DE goedkoopste zijn.

probeer deze eens:

http://www.demographia.com/db-intlhouse.htm

wil je daar wellicht een interpretatie aan hangen?
Oud 8 mei 2010, 19:34   #10387
Europahater
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Ik wil nou niet lullig doen, maar zaken als inteelt en ontucht vinden in Nederland procentueel gezien het meest plaats in streng-calvinistische gezinnen.
Doe dan ook niet lullig en kom met bewijzen daarvoor.
Europahater is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2010, 19:34   #10388
system
Banneling

Standaard

Citaat:
voor een zelfverklaarde wetenschapper ben je wel érg snel tevreden met je bronnen.
In dat artikel staat een en ander over de huizenprijzen. Ook staat er dat in België de huizen groter zijn dan gemiddeld in Europa, en voordeliger zijn dan gemiddeld in Europa. Er staat noch dat deze DE grootste zijn, noch dat deze DE goedkoopste zijn.

probeer deze eens:

http://www.demographia.com/db-intlhouse.htm

wil je daar wellicht een interpretatie aan hangen?
Neen, dat staat er niet. Daar staat dat de huizen in België " (gemiddeld)groter zijn dan 'elders' ". Dat wil zeggen groter dan in de landen die onder de loep werden genomen in dit internationaal vergelijkend onderzoek, Nederland incluis.

cfr.
Citaat:
De huizenprijzen in Belgie behoren tot de laagste in Europa, terwijl de woningen groter zijn dan elders. Dat blijkt uit een onderzoek van vastgoedmakelaarsketen ERA.

Laatst gewijzigd door system : 8 mei 2010 om 19:40.
Oud 8 mei 2010, 19:34   #10389
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat lijkt me nogal evident. Dat de huizen groter zijn in België dan in Nederland tiens. En als u wat nadenkt, kan dit ook niet anders. Door de lange woningnood in Nederland, werd de grond schaarser. En de te verdelen bouwpercelen kleiner.
82% van de Nederlanders woont in de stad, in Vlaanderen is dat geloof ik minder, als je naar de grootte van steden kijkt. Ik kan de cijfers van Vlaanderen niet vinden, maar ik kan me niet van de indruk onttrekken dat Vlaanderen gesuburbaniseerder is.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2010, 19:38   #10390
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
82% van de Nederlanders woont in de stad, in Vlaanderen is dat geloof ik minder, als je naar de grootte van steden kijkt. Ik kan de cijfers van Vlaanderen niet vinden, maar ik kan me niet van de indruk onttrekken dat Vlaanderen gesuburbaniseerder is.
Ik ga door op een internationaal vergelijkend onderzoek van vastgoedmakelaars. En die zullen het heus wel weten.

Laatst gewijzigd door system : 8 mei 2010 om 19:39.
Oud 8 mei 2010, 19:41   #10391
Hollander

Standaard

Citaat:
Ik ga door op een internationaal vergelijkend onderzoek van vastgoedmakelaars. En die zullen het heus wel weten.
negeer je mijn bron?
Oud 8 mei 2010, 19:42   #10392
Hollander

Standaard

Hier dan maar even onder je neus:
Land All New
Belgium 86 119
Netherlands 98 116
Oud 8 mei 2010, 19:47   #10393
system
Banneling

Standaard

Citaat:
negeer je mijn bron?
Ik negeer uw bron niet. Ik ga door op een internationaal vergelijkend onderzoek van mensen die dagdagelijks in die branche zitten. Bovendien is mijn aangehaald onderzoek toch nog net iets recenter dan uw cijfers.

Laatst gewijzigd door system : 8 mei 2010 om 19:48.
Oud 8 mei 2010, 19:51   #10394
Hollander

Standaard

Citaat:
Ik negeer uw bron niet. Ik ga door op een internationaal vergelijkend onderzoek van mensen die dagdagelijks in die branche zitten. Bovendien is mijn aangehaald onderzoek toch nog net iets recenter dan uw cijfers.
je kunt op basis van de zin
Citaat:
"De huizenprijzen in Belgie behoren tot de laagste in Europa, terwijl de woningen groter zijn dan elders."
niet concluderen dat de huizen in België groter zijn dan in Nederland.

op basis van de vergelijkende cijfers die ik presenteer kun je wél conclusies trekken, maar die negeer je omdat ze niet in je straatje passen.
Oud 8 mei 2010, 20:11   #10395
Hollander

Standaard

probeer deze eens:

Uploaded with ImageShack.us

wat concludeer je op basis van deze (recentere) gegevens?

Laatst gewijzigd door Hollander : 8 mei 2010 om 20:11.
Oud 8 mei 2010, 20:13   #10396
system
Banneling

Standaard

Citaat:
je kunt op basis van de zin
niet concluderen dat de huizen in België groter zijn dan in Nederland.

op basis van de vergelijkende cijfers die ik presenteer kun je wél conclusies trekken, maar die negeer je omdat ze niet in je straatje passen.
De bouwkavels in Nederland komen zelden boven de 2000 m2.
In 1995 In België was de grootte van de bouwkavels gemiddeld 5400 m2. Denkelijk zal dit in België nu ook wat minder zijn. Omdat de tendens van de mensen is wat kleiner te bouwen gezien de energiekosten, de stijgende grondprijzen en de veelal kleine gezinnen. Maar de huizen die ik in mijn streek zie gebouwd worden zijn toch meestal vrij comfortabel. En dan spreek ik hier in Belgische termen en naar Belgische maatstaven.

Laatst gewijzigd door system : 8 mei 2010 om 20:23.
Oud 8 mei 2010, 20:31   #10397
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
In 1995 In België was de grootte van de bouwkavels gemiddeld 5400 m2. Denkelijk zal dit in België nu ook wat minder zijn. Omdat de tendens van de mensen is wat kleiner te bouwen gezien de energiekosten, de stijgende grondprijzen en de veelal kleine gezinnen. Maar de huizen die ik in mijn streek zie gebouwd worden zijn toch meestal vrij comfortabel. En dan spreek ik hier in Belgische termen en naar Belgische maatstaven.
Ik heb de indruk dat deze ruimte en lage prijzen met name toe te schrijven zijn aan Wallonië, waar veel minder mensen per vierkante kilometer wonen dan in Vlaanderen. Kunt u dit beamen?
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2010, 20:44   #10398
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Ik heb de indruk dat deze ruimte en lage prijzen met name toe te schrijven zijn aan Wallonië, waar veel minder mensen per vierkante kilometer wonen dan in Vlaanderen. Kunt u dit beamen?
Dat weet ik niet, maar ik sluit dit niet uit. Maar de enige oorzaak is dit zeker niet. Er is hier altijd veel grond op overschot geweest (nu wat minder).Ik stel alleen vast dat in Limburg er de laatste 20 jaar ontzettend veel (ik zeg dus niet 'veel', maar 'geweldig' veel) is gebouwd. Een stimulering van de bouw door de opeenvolgende regeringen hebben daar ook mee te maken. Ook het feit dat vele mensen eigenaar waren van een stuk grond en dit dan aan hun kinderen schonken, en de makkelijke kredietverlening. Bovendien moogt u nooit het aloude gezegde vergeten: 'de Belg is geboren met een baksteen in zijn maag'. Bouwen zit ons een beetje in het bloed.

Laatst gewijzigd door system : 8 mei 2010 om 20:45.
Oud 8 mei 2010, 20:55   #10399
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met spek schieten is U niet vreemd ,dat wéét ik immers al langer...

Maar nu schiet U met een héél varken mijn beste...

Er zijn bouwkavels van méér dan 5000m2 genoeg in belgie dat wél,vooral in de "rijkere gemeenten" ...

Maar om tot een zo een gemiddelde te komen over héél het land is er vér over...

De meeste bouwkavels in Vlaanderen zijn tussen de 400 en de 1000 m2 mijn beste....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2010, 21:00   #10400
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Met spek schieten is U niet vreemd ,dat wéét ik immers al langer...

Maar nu schiet U met een héél varken mijn beste...

Er zijn bouwkavels van méér dan 5000m2 genoeg in belgie dat wél,vooral in de "rijkere gemeenten" ...

Maar om tot een zo een gemiddelde te komen over héél het land is er vér over...

De meeste bouwkavels in Vlaanderen zijn tussen de 400 en de 1000 m2 mijn beste....

U moet goed lezen.Ik spreek over de cijfers van 1995 volgens de Kredietbank, Economische en Financiële berichten, februari 2000:

"In vergelijking met 1979 zijn de huidige
hogere woningprijzen minstens gedeeltelijk
te verklaren door kwaliteitsverbeteringen.
Woningen zijn vandaag gemiddeld beter uitgerust
en groter dan twintig jaar geleden. In 1981
bedroeg in België de gemiddelde oppervlakte
per woning 4,5 are, in 1995 was dat opgelopen
tot 5,4 are."

Laatst gewijzigd door system : 8 mei 2010 om 21:06.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be