![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#10841 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik hoef ook niet aan Nederlander-kontje-kruipen te doen om mijn ei kwijt te kunnen. Ik heb een eigen overtuiging en een eigen mening en ik val nog liever dood dan me die te laten ontnemen. U hebt dat allemaal niet, het enige wat U wilt is dat U zich trots Nederlander kunt noemen. Ik wil je verhuis naar Scheveningen nog steeds betalen. Dat heb ik ervoor over. Laatst gewijzigd door Henri1 : 22 mei 2010 om 21:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10842 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
mss in Luik en een paar franstalige vlamingenhaters in Brussel. maar daar blijft het dan ook bij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10843 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ik had het in mijn posting niet over GN. Je kunt er niet omheen, jouw Francofone vriendjes willen géén diepgaande staatshervorming in confederale zin. Wenu, ik geef u op een briefje dat het inzake die staatshervorming de overgrote meerderheid van de Vlamingen dit keer menens is.
![]() |
![]() |
#10844 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat er wel komt is een staatshervorming, maar dan alleen voor dingen die echt moeten aangepast worden. Voor de rest kunt U verder ongelukkig ouder worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10845 |
|
![]() confederatie is ook een staatshervorming.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10846 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10847 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10848 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U moet leren lezen want U leest helemaal niets..... Er moet veranderd worden wat nodig is en er moet terug op orde gezet worden wat in het verleden verkeerd is veranderd. Dat wil niet zeggen terug naar een Unitair B. Alhoewel ik B beter vond functioneren in de jaren 80 dan nu, de problemen zijn begonnen na de opsplitsing van de partijen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10849 | |
|
![]() Citaat:
de laatste unitaire partij was de ps-sp en daar is de sp het zelf afgetrapt door de ps-corruptie. degene die de oorzaak zijn van het slecht functioneren van belziek zijn juist de partijen die jij aanbid! Laatst gewijzigd door Shadowke : 22 mei 2010 om 21:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10850 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vind het sterk dat iemand kan toegeven achteraf dat hij een verkeerde beslissing heeft genomen. Dat is in, mijn ogen geen affront. Dus warom niet terug BSP, CVP, PVV enz.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10851 |
|
![]() tweetalige traditionele partijen zullen er nooit meer komen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10852 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, inderdaad, "er komt een staatshervorming". Maar wat de inhoud betreft willen op dit ogenblik de Vlamingen iets helemaal anders dan de Franstaligen. Jullie Walen hopen dat er zo weinig mogelijk verandert. Maar dat zal deze maal evenwel niet lukken. Ik denk dat jij het zal zijn die er ongelukkig zal bij lopen.
![]() |
#10853 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10854 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat U dat niet fijn vindt zal de andere 70% van de vlamingen worst wezen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10855 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat maakt echter Belgie wel een bijzondere federale staat, daarbij vond ik het opmerkelijk om te lezen dat het uitgerekend de Belgische Christen-Democraten (dat past niet echt bij het imago van een christen-democratische partij) waren, die als eerste zijn gesplitst.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10856 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar uw ijdel gepraat is eigenlijk maar een façade. Uw kunt uw verdoken agenda maar moeilijk verbergen. U spreekt gedurig op een schijnheilige -maar onhandige- manier en steeds weer over 'confederatie hier' en 'confederatie daar', maar eigenlijk ziet u deze 'confederatie' gewoon als een stap korter tot de splitsing van België. En de splitsing is eigenlijk wat u beoogt. Dat is wat u wenst, dat is wat Broeder Bracke wenst en dat is wat Olijke Bart wenst. En ook zij liegen wanneer zij dit op dezelfde onhandige manier proberen te verdoezelen om toch maar stemmen te kunnen winnen. Edoch, wat bovengenoemde mensen wensen, dat wens ik dus niet, en vele Vlamingen met mij wensen dat niet. En dat, samen met mij, hele veel mensen dat niet willen, blijkt uit een simpel interview in De Standaard dit weekend. Het gaat om een gesprek met jonge studenten weliswaar, maar het geeft heel goed weer hoe die verkiezingen gepercipieerd worden. En niet alleen onder studenten. Ik citeer letterlijk een uittreksel van dit interview: .../... "Ach hij (Leterme) heeft toch ook wat pech gehad, vindt Elia Mariën (19), studente handelsingenieur. Niets van , vinden haar collega’s rond de tafel. ‘Leterme? Dat is toch gewoon een dommerik? Of op zijn minst onbekwaam’, zegt Sander Plasmans (18). Al goed, vindt Veronique Daems (19) dat open VLD de stekker uit de regering heeft getrokken ‘Die Alexander De Croo heeft moed –een man uit het bedrijfsleven, dat zie je. Toch is ze zelf van plan voor de NVA te stemmen. ‘Omdat de gewesten meer bevoegdheden moeten krijgen. Maar een splitsing van België wil ik niet, we zijn nu al zo klein’. Dat deze verkiezingen pal in de examens vallen vinden deze studenten geen probleem. De meesten zijn van plan met een volmacht te stemmen, maar Ellen van Acoleyen (18) gaat liever zelf. Misschien stem ik voor Groen!, al ben ik ook wat bang dat die keuze een verloren stem wordt. Groen is typisch zo’n partij die weinig kwaad kan’, vindt Elia, ‘zij zijn te onopvallend en, je weet nooit waarvoor ze staan. Zelf kiest ze wellicht voor de Open-VLD, net als Dorien Lambrechts (19): Wij zijn handelsingenieurs voor iets, daar moeten deze verkiezingen toch over gaan. ‘ Straks eindigen we zoals de Grieken ‘ vreest Kaat Coppens (19). ‘En ik weet het wel, die hebben hun statistieken vervalst, maar wie zegt dat hier zoiets niet kan?’ ‘Heel het land ligt plat door één stom ding, BHV. Maar er zijn toch belangrijker thema’s?’ vindt Elia. Trouwens wordt het geen tijd dat wij ook voor Waalse politici kunnen stemmen? We wonen in een federaal land, maar we kunnen alleen onze stem aan Vlamingen geven." De nagel op de kop! Laatst gewijzigd door system : 23 mei 2010 om 10:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10857 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#10858 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En jongeren begrijpen dit heel goed. Want uit dezelfde discussie vernemen we het volgende: …/… 'Dat vindt ook Bio-ingenieur Maarten Everaert (19). Hij stemt voor de NVA’ omdat die voor een verdere staatshervorming zijn, maar toch België niet willen splitsen (*). ‘Nog niet’, zegt zijn collega ‘Frederik Deman (19), burgerlijk ingenieur. ‘Als het er echt op aankomt is dat hun doel’ (**). Maar Maarten bekijkt het pragmatisch. ‘Zolang ze niet over Vlaamse onafhankelijkheid spreken, stem ik voor hen. En zodra ze die wel expliciet promoten , stap ik over, misschien naar de CD&V (***) (De Standaard, dit weekend) (*) goed bedoeld, maar zeer naief standpunt. (**) die man heeft het door. (***) diezelfde persoon van (*) blijft zich illusies maken. Laatst gewijzigd door system : 23 mei 2010 om 10:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10859 |
Europees Commissaris
|
![]() De oplossing blijft toch onbekend en vlees-noch-vis. Alsof het onmogelijk is het op een akkoord te gooien zonder onverkropbare opofferingen te maken voor één zijde. Stel dat de splitsing onafwendbaar is zonder complete schaapachtigheid van één gemeenschap, moet België dan blijven bestaan? Omdat het België is? Men vertrouwt communautair nihilisten niet en bij het lezen van de Belgicisten die meer van België dan van Belgen houden is dat een terecht wantrouwen.
Nu dien je me te geloven dat indien men van België écht een modelstaat kán maken zónder Vlaamse zelfverloochening, dat ik me erin kan vinden hoor (alleen merk ik dat de bitterheid van de burgers van onze gemeenschappen onderling daar geen goede sfeer toe schept). Persoonlijk geloof ik er ook niet in, zeker gezien de kant waar veel Belgisch-denkenden naartoe willen (provinciaal zwak bekrompen Vlaanderen naast een werelds Wallonië; allemaal omdat 'den Hollander' gevaarlijk zou zijn)
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 23 mei 2010 om 16:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10860 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar geen enkele partij zal alles binnenhalen wat hij vraagt. En Olijke Bart kennende van in het verleden, zal hij de prijs zo hoog maken, dat er nooit een compromis mogelijk is. D?*t is wat hij wilt, en dan kan hij parmantig zeggen: ' nu ziet ge, ik wilde wel maar de anderen wilden niet'. Zo geraken van het ene sukkelstraatje in het andere. Maar vergis u niet, ook dat wil Olijke Bart. Immers, dan kan hij -zogezegd verbaasd - met een uitgestreken gelaat uitroepen: 'kijk nu toch eens aan, ik heb het u gezegd, België marcheert niet'. Maar de burgers zijn niet zo naief meer als Dewever denkt. Zij zullen zijn spelletje vlug doorhebben. Jongeren van 18,19 jaar hebben hem al door, zo blijkt uit dit interview in de Standaard. Laatst gewijzigd door system : 23 mei 2010 om 17:58. |
|
![]() |
![]() |