Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 augustus 2010, 11:20   #11681
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
het 'probleem' is dat niemand hier verschillen in eetcultuur, of cultuur in het algemeen ontkent, maar dat het telkens de discussie wordt of het een verschil is tussen specifiek Vlaanderen en specifiek Nederland.

Binnen Vlaanderen zijn ook verschillen, en binnen Nederland al helemaal. Verschillen in eetcultuur zijn er, maar slechts enkelen hier maken daarvan een soort heilige graal om de verschillen tussen NL en VL uit te diepen. En de meer rationele mensen hier betwisten die uitspraken, overigens zonder veel resultaat. Want zij die telkens over kroketten beginnen hebben er maar weinig van begrepen. En zij die dan naar Nederland reizen voor een culinaire ervaring en dan thuiskomen met het verhaal dat ze kroket besteld hebben en dat het allemaal maar tegenviel, die zijn reddeloos verloren.
Eigenlijk is het te gek om los te lopen. Verschillen tussen Nederland en Vlaanderen inzake eetgewoontes worden hier tot barstens toe opgepompt om ... ja, waarom eigenlijk? Ik kijk tegen de toenadering tussen Nederland en Vlaanderen aan op een zo zakelijk mogelijke manier. Hoe kunnen die twee taal-cultureel verwante naties op zoveel mogelijk gebieden nauw samenwerken? En die vraag is des te relevanter naarmate steeds meer blijkt dat de meningsverschillen tussen Vlaanderen en de Belgische francofonie al maar meer onoverbrugbaar worden. Wie daar nog niet van overtuigd is moet maar eens naar de website van de Standaard kijken: http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=822TFFEH

En dan komen de Belgicisten op deze site, duidelijk aan het eind van hun argumenten, aandraven met het eten in Nederland en in Vlaanderen om te "bewijzen" dat een toenadering onmogelijk is.
Oud 1 augustus 2010, 11:23   #11682
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Zo te zien heb ik niet veel gemist tijdens mijn afwezigheid.

Ik vraag me altijd af wat de Belgen nou precies willen bereiken met al die kritiek op de Nederlandse eetcultuur. Nederlanders hebben zich nooit laten voorstaan op hun verfijnde keuken. En de meesten erkennen meteen dat Belgie culinair voorloopt op Nederland. Er is wat dat betreft dus geen noodzaak om de Nederlanders terecht te wijzen.

En toch blijven de Belgen maar eindeloos doorzeuren over hoe vies ons eten en bier wel niet is. Belgen zijn hierin echt uniek. Fransen en Italianen verkeren in een vergelijkbare positie. Maar die nemen het slechts voor kennisgeving aan dat men in Noord-Europa minder goed kan eten dan in Zuid-Europa, en gaan over tot de orde van de dag. Die maken er geen halszaak van, zoals veel Belgen.

Waarom men in Belgie nooit moe wordt om de Nederlanders hun inferieure kookkunsten in te wrijven, vind ik eigenlijk een veel interessantere vraag.
Je zult toch wel reeds gemerkt hebben welk soort "Belgen" daar van wakker ligt? En vooral, met welke bedoeling ...
Oud 1 augustus 2010, 11:24   #11683
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie de schoen past, trekke hem aan...

Het is bijna een nationale sport in Belgie om Nederland op dit gebied af te zeiken.

Tegelijkertijd krijgt men er geen genoeg van om de eigen culinaire prestaties te verheerlijken. Als er ergens in een ver buitenland een Belgisch biertje wordt gedronken dan is dat reden om het journaal er mee te laten openen.
Het is nochthans simpel.

U komt naar België en u doet hier een paar restaurantjes aan.
Nadien hebt u vast ook een oordeel.

Zo hebben wij het ook gedaan.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 1 augustus 2010 om 11:25.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2010, 11:25   #11684
Ratatosk
Europees Commissaris

Ratatosk's schermafbeelding

Standaard

Beide kanten overdrijven.

Als je hier genuanceerde kritiek geeft en die staat iemand niet aan dan plaatst men je direkt in een bepaalde hoek. Ik vind het uiteten in Nederland gewoon niet goed tenzij je een topreastaurant neemt of naar de MacDonalds gaat. Anderzijdsq durf ik gerust stellen dat Nederland schitterende voedinsproducten heeft zoals mosselen en vis waar wij Vlamingen niet aan kunnen tippen.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2010, 11:27   #11685
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Waarom men in Belgie nooit moe wordt om de Nederlanders hun inferieure kookkunsten in te wrijven, vind ik eigenlijk een veel interessantere vraag.
Noord-Europese schraperigheid.

Ik heb trouwens eens een aflevering gezien van 'Vlaanderen Vakantieland' in Bourgondië. Die programmamaker kwam twee Nederlandse toeristen tegen die hun eigen voeding bij hadden (broodjes met smeerkaas ofzoiets). De Vlaamse maker van het programma kon het niet laten om te zeggen: „Tjah Calvinistisch.“
Maar of hij het werkelijk slecht bedoelde of om het om profileringsdrang te doen was? Zo voelde ik het niet aan, hoewel het een tikje weg had van 'Vlaming is Zuid-Europeaan' en 'leent zich beter aan bij Fransmannen' (een gedachte waar ik, hoezeer ik mijn Franse buren respecteer, toch van huiver). Hij maakte die ietwat flauwe en stukgedraaide grap voor?*l omdat het Bourgondië was.
Verder zie ik toch meer grijstinten wanneer men het Europese landschap zou willen verdelen tussen Noord en Zuid.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 1 augustus 2010 om 11:50.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2010, 11:32   #11686
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Het is nochthans simpel.

Ja en ...? Wat wil je daarmee nu bereiken? Nederlanders weten ook wel dat je hier op meer plaatsen lekker kunt eten dan bij hen. So what?

Nogmaals, wat wil je daarmee nu bereiken?
Oud 1 augustus 2010, 11:33   #11687
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Je zult toch wel reeds gemerkt hebben welk soort "Belgen" daar van wakker ligt? En vooral, met welke bedoeling ...
Eigenlijk bespeur ik hetzelfde gedrag ook bij veel flaminganten. Zelfs in die kringen heeft men behoefte om zich te profileren tegenover Nederland. Deze mensen spreken naar eigen zeggen ook Vlaams, en geen Nederlands. Op dit forum lopen er zo ook een paar rond. Die haten Nederlanders net zo erg als Walen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2010, 11:38   #11688
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ja en ...? Wat wil je daarmee nu bereiken? Nederlanders weten ook wel dat je hier op meer plaatsen lekker kunt eten dan bij hen. So what?

Nogmaals, wat wil je daarmee nu bereiken?
Moet ik daar nu iets mee bereiken ?

Ik stel gewoon dat ze wat eten en drinken helemaal onderaan de Bourgondische ladder staan in Europa.

Hoe zie jij een Belgische zakenman in een Nederlands restaurant deals afsluiten met een Nederlandse zakenpartner onder het genot van voedsel dat ondermaats is ?

Of ....

Hoe zie jij een Nederlandse zakenman met een Belgische zakenman een deal afsluiten in een Nederlands restaurant als die Belg alle moeite van de wereld moet doen om beleefd zijn bord leeg te eten ?
Oud 1 augustus 2010, 11:39   #11689
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eigenlijk bespeur ik hetzelfde gedrag ook bij veel flaminganten. Zelfs in die kringen heeft men behoefte om zich te profileren tegenover Nederland. Deze mensen spreken naar eigen zeggen ook Vlaams, en geen Nederlands. Op dit forum lopen er zo ook een paar rond. Die haten Nederlanders net zo erg als Walen.
Dat heeft niets met haat of wat dan ook te maken.

Dat heeft met teleurstellingen te maken.
Oud 1 augustus 2010, 11:40   #11690
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het is nochthans simpel.

Nogmaals, het gaat mij niet om het oordeel, maar om de gretigheid waarmee men de ander zijn tekortkomingen inwrijft. Fransen hoor je nooit over hoe slecht de Nederlandse wijn wel niet is vergeleken met de Franse wijnen. Ieder land heeft zo zijn goede en slechte punten. Maar veel Belgen bedrijven echt een soort biernationalisme tegenover Nederland. Ik vind dat wel buitengewoon vermakelijk. Want het zegt meer over de Belgen dan over de Nederlanders.
Oud 1 augustus 2010, 11:41   #11691
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nogmaals, het gaat mij niet om het oordeel, maar om de gretigheid waarmee men de ander zijn tekortkomingen inwrijft. Fransen hoor je nooit over hoe slecht de Nederlandse wijn wel niet is vergeleken met de Franse wijnen. Ieder land heeft zo zijn goede en slechte punten. Maar veel Belgen bedrijven echt een soort biernationalisme tegenover Nederland. Ik vind dat wel buitengewoon vermakelijk. Want het zegt meer over de Belgen dan over de Nederlanders.
Waar komen de Ollander en de Belgenmoppen vandaan denkt U ?
Oud 1 augustus 2010, 11:44   #11692
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Ik heb trouwens eens een aflevering gezien van 'Vlaanderen Vakantieland' in Bourgondië. Die programmamaker kwam twee Nederlandse toeristen tegen die hun eigen voeding bij hadden (broodjes met smeerkaas ofzoiets). De Vlaamse maker van het programma kon het niet laten om te zeggen: „Tjah Calvinistisch.“
Maar of hij het werkelijk slecht bedoelde of om het om profileringsdrang te doen was? Zo voelde ik het niet aan, hoewel het een tikje weg had van 'Vlaming is Zuid-Europeaan' en 'leent zich beter aan bij Fransmannen' (een gedachte waar ik, hoezeer ik mijn Franse buren respecteer, toch van huiver). Hij maakte die ietwat flauwe en stukgedraaide grap voor?*l omdat het Bourgondië was.
Verder zie ik toch meer grijstinten wanneer men het Europese landschap zou willen verdelen tussen Noord en Zuid.

http://www.een.be/programmas/vlaande...t-de-bourgogne

Dit is de aflevering. Lachen mensen!
P.S.: Het ging over aardappelpuree in pakjes.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 1 augustus 2010 om 11:50.
Oud 1 augustus 2010, 11:49   #11693
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
http://www.een.be/programmas/vlaande...t-de-bourgogne

Dit is de aflevering. Lachen mensen!
P.S.: Het ging over aardappelpuree in pakjes.
Hilarisch....

Maar spijtig genoeg is het de gewone gang van zaken voor vele Nederlanders.

Tot in de nok met Hollandse levensmiddelen volgestouwde caravans die ieder jaar weer de grote trek naar het Zuiden maken, in het gastland zo weinig mogelijk centen uitgeven moet wel het credo zijn.

Belgen kopen eerste communiekanten een kado.
Nederlanders geven eerste communiekanten een spaarboekje met de eerste centjes voor hun eerste caravan.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 1 augustus 2010 om 12:02.
Oud 1 augustus 2010, 11:59   #11694
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor een aantal pipo's is dat, helaas, zo. Hen overtuigen is onbegonnen. Gewoon ignoreren.
Oud 1 augustus 2010, 12:01   #11695
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Hilarisch....

Maar spijtig genoeg is het de gewone gang van zaken voor vele Nederlanders.

Tot in het nok met Hollandse levensmiddelen volgestouwde caravans die ieder jaar weer de grote trek naar het Zuiden maken, in het gastland zo weinig mogelijk centen uitgeven moet wel het credo zijn.

Belgen kopen eerste communiekanten een kado.
Nederlanders geven eerste communiekanten een spaarboekje met de eerste centjes voor hun eerste caravan.
Dit soort beledigingen krijgen wij constant vanuit Belgie naar ons hoofd geslingerd.

Tegelijkertijd wordt men wel boos als men van Nederland maar 6 punten krijgt ipv de volle 12 bij het Eurovisiesongfestival.
Oud 1 augustus 2010, 12:03   #11696
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit soort beledigingen krijgen wij constant vanuit Belgie naar ons hoofd geslingerd.

Tegelijkertijd wordt men wel boos als men van Nederland maar 6 punten krijgt ipv de volle 12 bij het Eurovisiesongfestival.
Dat zijn helemaal geen beledigingen, dat is gewoon zoals het is.

Om dat te verifiëren moet U gewoon een zuiderse camping opzoeken en zelf vaststellen.
Oud 1 augustus 2010, 12:05   #11697
Ratatosk
Europees Commissaris

Ratatosk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Om dat te verifiëren moet U gewoon een zuiderse camping opzoeken en zelf vaststellen.
Citaat:
Helft Nederlanders kan niet op reis zonder drop en hagelslag
http://www.hln.be/hln/nl/39/Lekker-E...agelslag.dhtml
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2010, 12:11   #11698
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:

Ten eerste: Nederlanders zijn, vies of niet, gehecht aan hun producten(drop, kaas, hagelslag, etc). Ze nemen die niet mee om geld uit te sparen, maar omdat deze producten slecht verkrijgbaar zijn in andere landen.

Ten tweede: Ik kreeg een horloge voor mijn eerste communie, en geen spaarboekje voor mijn eerste caravan.

Ziet u dan echt niet hoe beledigend de kritiek van u en vele andere Belgen is? Duitsers maken ook grappen over onze caravans. Maar dan kan ik er ook hartelijk om lachen. Maar veel Belgen stoppen zoveel venijn in hun kritiek dat je het idee krijgt dat Nederlanders minderwaardige mensen zijn.
Oud 1 augustus 2010, 12:13   #11699
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Verder krijgen enkel Katholieke Nederlanders iets voor een Communie. Maar het blijft een drooggemolken koe, toch er moet gelachen kunnen worden. Dat lachen met caravans is een Europees fenomeen trouwens, maar je merkt wel het verschil tussen venijnigheid en gewoon vriendelijke plagerij.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 1 augustus 2010 om 12:35.
Oud 1 augustus 2010, 12:35   #11700
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Moet ik daar nu iets mee bereiken ?

Ik stel gewoon dat ze wat eten en drinken helemaal onderaan de Bourgondische ladder staan in Europa.

Hoe zie jij een Belgische zakenman in een Nederlands restaurant deals afsluiten met een Nederlandse zakenpartner onder het genot van voedsel dat ondermaats is ?

Of ....

Hoe zie jij een Nederlandse zakenman met een Belgische zakenman een deal afsluiten in een Nederlands restaurant als die Belg alle moeite van de wereld moet doen om beleefd zijn bord leeg te eten ?
Vlaamse en Nederlandse zakenlui die in Nederland deals afsluiten bezoeken wel een ander type restaurant dan hetgeen jij voor ogen hebt.

En als de deal voor beide partijen voldoende aantrekkelijk is (i.e. voldoende winst oplevert) zal die deal gesloten worden, al was het bij het verorberen van een broodje haring op een bankje in een park.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be