Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 augustus 2010, 19:25   #11821
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Zou dát de reden zijn waarom de Walen België niet willen loslaten, vermits zij willen blijven profiteren van dit voor hen zo heerlijke ... eh .... luilekkerland?
Dat niet alleen. De Walen beschouwen Vlaanderen als hun periferie. Historisch gezien was dit ook zo. Nu zijn de rollen omgedraaid, behalve in de geesten, en dus ook niet in de politiek.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2010, 19:34   #11822
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Dat niet alleen. De Walen beschouwen Vlaanderen als hun periferie. Historisch gezien was dit ook zo. Nu zijn de rollen omgedraaid, behalve in de geesten, en dus ook niet in de politiek.
Dat klopt. Volgens de visie van Pirenne hoefde Wallonië nooit tweetalig te worden, maar moest Vlaanderen dat wel worden.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2010, 19:36   #11823
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Dat klopt. Volgens de visie van Pirenne hoefde Wallonië nooit tweetalig te worden, maar moest Vlaanderen dat wel worden.
'Tweetalig' als in 'met (uitdovende) faciliteiten voor 'Vlaamstaligen''. Die gedachtegang bestaat jammer genoeg wel nog, al wordt deze niet al te open beleden.
In het vroegere België bestonden ook zulke faciliteiten, en sommige België-verdedigers van de oude stempel (dat segment van hen) op dit forum grijpen ook aan dat 'Vlaamstaligen' die rechten reeds hadden in het vroege België. Hen werd hun patoiske gegund, waarom kloegen ze dan? Immers, Friezen... blahblahblah...

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 7 augustus 2010 om 19:38.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2010, 19:40   #11824
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
'Tweetalig' als in 'met (uitdovende) faciliteiten voor 'Vlaamstaligen''. Die gedachtegang bestaat jammer genoeg wel nog, al wordt deze niet al te open beleden.
In het vroegere België bestonden ook zulke faciliteiten, en sommige België-verdedigers van de oude stempel (dat segment van hen) op dit forum grijpen ook aan dat 'Vlaamstaligen' die rechten reeds hadden in het vroege België. Hen werd hun patoiske gegund, waarom kloegen ze dan? Immers, Friezen... blahblahblah...
Reken maar dat de oude Belgische garde en haar meelopers, maar ook de rabiate Franstalige politici deze principes onverkort belijden.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2010, 06:02   #11825
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik wil best wel wat meer belast worden om te kunnen wonen en leven in het 8ste beste land ter wereld. België is eigenlijk een luilekkerland. En men beseft dit des te meer als men een tijdje verblijft in het buitenland.
Wenu, ik niet.

Ik heb meer dan alleen maar een tijdje in allerlei buitenlanden verbleven en een gedeelte van mijn familie is naar Nederland geëmigreerd. Ik laat me terzake dus niks wijsmaken.

Als Vlaanderen en Nederland samengaan dan zullen we nog altijd op dezelfde plaats wonen als nu, we zullen nog altijd dezelfde restaurants hebben, van dezelfde "keuken" kunnen blijven genieten als nu, eigenlijk verandert er niks aan de natuur en de mensen die ons omgeven noch aan al wat "lekker" is en ga zo maar door.

Het enige dat wél verandert is het wegvallen van het communautair gekrakeel, we krijgen een zwaarder doorwegende stem in Europa en de rest van de wereld, en de politieke strijd zal zoals het hoort over links/rechts tegenstellingen gaan, over veiligheid en immigratie, over dat soort zaken in plaats van over nummerplaten.

Ik ben dus niet bereid meer belast te worden om die zuurverdiende euro's te zien verspild worden in pesterijen en onbenulligheiden die in een kleuterklas thuishoren...
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2010, 15:27   #11826
Leo
Gouverneur

Standaard

zie volgend

Laatst gewijzigd door Leo : 8 augustus 2010 om 15:40.
Oud 8 augustus 2010, 15:36   #11827
Leo
Gouverneur

Standaard

Het bericht waarmee deze draad geopend werd is niet zomaar van de hand van een "Nederlandse journalist" zoals die omschrijving “gewoonlijk” begrepen wordt maar wel van een Rotterdamse werknemer van Electrabel (zijnde het Trojaanse Paard van Électricité de France) die zich opwerpt als “freelance journalist”. De schrijver heeft blijkbaar problemen met de situatie want hij zegt op zijn blog: Als iemand nog een leuke freelance of vaste klus weet […] Ik ben voor beide in. In het geval van een vaste klus ben ik bereid eventueel naar Nederland te verhuizen.

Diezelfde schrijver komt op 1 juli jongstleden op zijn blog tot een andere nogal opmerkelijke waarneming:

La Libre Belgique, een Waalse krant, pakte gisteren groots uit met een artikel over Electrabel. De kop luidt: 'Electrabel betaalt geen bedrijfsbelasting' (vrij vertaald). Het is een lang artikel waarin de auteur diverse argumenten geeft waarom het vreemd is dat Electrabel dit niet deed over het jaar 2008: Waar komt dat significante verschil in berichtgeving vandaan? Ik heb wel een vermoeden. Electrabel is sinds zomer 2008 onderdeel van GDF Suez en dus in Franse handen. In het La Libre Belgique-artikel wordt daar ook uitvoerig op ingegaan. Vlaanderen en Fransen, dat gaat niet zo goed samen. Men is er in Vlaanderen toch al niet fier op dat een bedrijf als Electrabel in Franse handen terecht is gekomen. Vandaar dat ik vermoed dat ze ervoor hebben gekozen die hele Franse exercitie in het betreffende artikel maar over te slaan. Komt daarnaast nog bij dat het energieverhaal hier in België sowieso geen gemakkelijke materie is. Heeft te maken met de situatie van voor en na de liberalisering van de energiemarkt. Ik bespaar jullie de details, die enigszins in het Waalse artikel staan vermeld. Groot nieuws ook voor de Vlaamse kranten, zou je denken. Die pakken waar het kan eveneens graag uit met nieuws over de grootste elektriciteitsleverancier van België. En als dat kritisch nieuws is helemaal. Het tegendeel is waar. Zowel in De Morgen als in de Gazet van Antwerpen staat slechts een korte samenvatting van het imposante La Libre Belgique-artikel. Een samenvatting waarvan de belangrijkheid veel mensen zal ontgaan. Al met al zie je ook aan dit voorbeeld hoe gespleten de Belgische samenleving in feite is. Zelfs wat de journalistiek in Vlaanderen en Wallonië betreft.

We worden hier dus gekonfronteerd met een blogger (amateurjournalist) die zijn mening geeft wat overigens zijn volste recht is. Ik plaats die persoonlijke mening tegenover de mening van Stan de Jong, wél een beroepsjournalist (van HP/De Tijd), die er niet in een blog maar in het tijdschrift zelf een heel andere visie over heeft die wegens haar degelijkheid tot publikatie in het tijfschrift zelf heeft geleid.

Laten we eerlijk blijven. Vlaanderen wordt té dikwijls “stoemelings” gelijkgestelsd met België. Dat is uiteraard de officiële versie maar dat maakt niet uit: het is niet zomaar een fantasietje dat het woord officieel steevast de bedenking oproept van ja, maar wat is het werkelijk? Een meer bekende Nederlandse journalist met name Jerôme Heldring heeft zich ooit afstandelijk van Vlaanderen opgesteld tot ik er hem op wees dat Vlamingen streven naar een open sfeer met gelijklopende waardenschalen, waar orde en netheid hoog in het vaandel gedragen worden, waar regels eenduidig zijn, waar een ja een ja is en een neen een neen, waar afspraken onverkort nagekomen worden, waar kortom niet alleen letterlijk maar ovenal figuurlijk dezelfde taal gesproken wordt. Dat streven naar orde en netheid had hem in het bijzonder getroffen en dat heeft hij ruiterlijk toegegeven. Ere wie ere toekomt.

Laatst gewijzigd door Leo : 8 augustus 2010 om 16:06.
Oud 8 augustus 2010, 19:07   #11828
Leo
Gouverneur

Standaard

dubbel, spijt me...

Laatst gewijzigd door Leo : 8 augustus 2010 om 19:10.
Oud 8 augustus 2010, 19:23   #11829
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat niet alleen. De Walen beschouwen Vlaanderen als hun periferie.
Ik blijf mij afvragen of ge ooit met een Franstalige Belg gesproken hebt.
Ik heb niet de indruk moet ik zeggen.
Oud 8 augustus 2010, 19:42   #11830
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
ben jij al ondertussen is in Vlaanderen geweest, in de Vlaamse Rand met name, en er gebabbeld met de Vlamingen daar?
dat kan verhelderend zijn.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2010, 20:01   #11831
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb een hele Waalse tak aangetrouwde familie.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 8 augustus 2010 om 20:01.
Oud 8 augustus 2010, 20:50   #11832
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
ben jij al ondertussen is in Vlaanderen geweest, in de Vlaamse Rand met name, en er gebabbeld met de Vlamingen daar?
dat kan verhelderend zijn.
Ze spreken daar allemaal Frans.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2010, 20:51   #11833
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ze spreken daar allemaal Frans.
De vruchten van de door u immer gesteunde kolonisatiepolitiek.
Oud 8 augustus 2010, 20:57   #11834
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De vruchten van de door u immer gesteunde kolonisatiepolitiek.
Ik ben voor velledige 2-taligheid op ons volledige grondgebied.
Oud 8 augustus 2010, 21:03   #11835
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals tijdens het volledig gelijke communisme sommigen ook meer gelijk waren dan anderen.
Oud 8 augustus 2010, 21:19   #11836
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wordt moeilijk voor Vlamingen.
ik las onlangs van een Vlaamse die naar een "Chambre d'haute" was geweest.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2010, 21:27   #11837
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hahaha! Back to good old times ...

Une Wallonie unilingue, une Bruxelles bilingue (uniquement si one ne peut pas autrement ) et une Flandre bilingue ...Zo is het indertijd geweest en zo zouden de Belgicisten het nog steeds willen.

Er is dus op 13 juni 2010 niets gebeurd veronderstel ik?
Oud 8 augustus 2010, 21:29   #11838
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Hahaha! Back to good old times ...

Une Wallonie unilingue, une Bruxelles bilingue (uniquement si one ne peut pas autrement ) et une Flandre bilingue ...Zo is het indertijd geweest en zo zouden de Belgicisten het nog steeds willen.

???
Patatten-Bart zijn partij heeft 27% gehaald.

Vlaams Belang stemmen tellen niet mee, JMM DD is dood.

Niets aan de hand dus.
Oud 8 augustus 2010, 22:01   #11839
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat is afwachten.
Ik denk dat veel mensen gestemd hebben op Bart omdat die beloofd heeft waar Leterme ook beloofd had, maar niet kon waar maken.

Indien hij er nu ook zijn tanden stuk bijt is het afwachten wat de kiezers dan doen.
Oud 9 augustus 2010, 06:15   #11840
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is afwachten.
Ik denk dat veel mensen gestemd hebben op Bart omdat die beloofd heeft waar Leterme ook beloofd had, maar niet kon waar maken.

Indien hij er nu ook zijn tanden stuk bijt is het afwachten wat de kiezers dan doen.
zeker nu de formatie ook aan de brug onder de grond verbonden zal worden, zou BDW wel eens de Schelde kunnen ingereden worden.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be