Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 augustus 2010, 16:50   #11961
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Sorry hoor, maar de enquete die u steeds gretig aanhaalt, komt uit een bejaardenmagazine genaamd International Living. Hoe u het in uw hoofd haalt dat dit onderzoek zomaar even het UNDP "volledig onderuit" zou halen, is mij een raadsel. De UNDP heeft vele tientallen statistici in dienst die zich voltijds bezighouden met dit soort zaken. Voor uw bejaardenblaadje zijn dit soort zaken daarentegen geen core business.
Dit is wel zo, maar feitelijk heeft het niet zoveel belang wie het onderzoek uivoert.Op voorwaarde dat het voldoet aan objectieve onderzoekscriteria. Ook de UNDP liet al steken vallen in het verleden.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 16 augustus 2010 om 17:04.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2010, 18:40   #11962
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dit is wel zo, maar feitelijk heeft het niet zoveel belang wie het onderzoek uivoert.Op voorwaarde dat het voldoet aan objectieve onderzoekscriteria. Ook de UNDP liet al steken vallen in het verleden.
Dat klopt. En daarom moet je je ook nooit op een enkel onderzoek baseren, zoals System doet. Niet alleen de UNDP, maar bijvoorbeeld ook The Economist(een veel gerenommeerder blad dan International Living) plaatst Nederland boven Belgie. Evenzo de EU en de OVSE. Dat ze allemaal steken laten vallen is toch erg onwaarschijnlijk.

Als System dan met een 'onderzoek' komt aanzetten uit een of ander obscuur blaadje, dan voel ik me geroepen om de ongeloofwaardigheid daarvan aan te stippen. Zeker als hij die andere onderzoeken wegzet als "een hoop onzin", en zijn eigen onderzoek als "zeer degelijk onderbouwd"(de pagina waarin ze hun onderzoek onderbouwen is offline, dus waarop System zich baseerd is mij een raadsel).

Overigens kan het mij niet zoveel schelen welk land het beter doet. Ik concentreer me liever op de dingen die fout gaan. Alleen door kritisch te zijn kan men de boel verbeteren. Maar System gaat altijd meteen in de aanval als blijkt dat Nederland het op bepaalde gebieden beter doet dan Belgie. Daar kan hij slecht tegen.

Laatst gewijzigd door Spinoza : 16 augustus 2010 om 18:47.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2010, 18:54   #11963
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Overigens kan het mij niet zoveel schelen welk land het beter doet. Ik concentreer me liever op de dingen die fout gaan.
mee eens, en wij kunnen nog een hoop verbeteren. Maar als een clubblaadje van pensionado's keer op keer tot standaard wordt verheven terwijl in één en dezelfde haal meerdere gerenommeerde bronnen worden gediskwalificeerd voel ik mij ook geroepen daar kanttekeningen bij te plaatsen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2010, 08:31   #11964
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Dat klopt. En daarom moet je je ook nooit op een enkel onderzoek baseren, zoals System doet. Niet alleen de UNDP, maar bijvoorbeeld ook The Economist(een veel gerenommeerder blad dan International Living) plaatst Nederland boven Belgie. Evenzo de EU en de OVSE. Dat ze allemaal steken laten vallen is toch erg onwaarschijnlijk.

Als System dan met een 'onderzoek' komt aanzetten uit een of ander obscuur blaadje, dan voel ik me geroepen om de ongeloofwaardigheid daarvan aan te stippen. Zeker als hij die andere onderzoeken wegzet als "een hoop onzin", en zijn eigen onderzoek als "zeer degelijk onderbouwd"(de pagina waarin ze hun onderzoek onderbouwen is offline, dus waarop System zich baseerd is mij een raadsel).

Overigens kan het mij niet zoveel schelen welk land het beter doet. Ik concentreer me liever op de dingen die fout gaan. Alleen door kritisch te zijn kan men de boel verbeteren. Maar System gaat altijd meteen in de aanval als blijkt dat Nederland het op bepaalde gebieden beter doet dan Belgie. Daar kan hij slecht tegen.
Het gaat niet zozeer om een principiële (on)betrouwbaarheid, wat natuurlijk niet wegneemt dat een enquête inzake de graad van betrouwbaarheid niet kan tippen aan onderzoek dat steunt op materiaal dat het geheel van beschikbare gegevens in rekening brengt zoals dat het geval is voor landelijk en internationaal bijgehouden statistieken.

Afgezien daarvan kunnen er best verschillen optreden tussen dergelijke alomvattende statistieken al naar gelang de in rekening gebrachte criteria en hun onderling gewicht in de verwerking ervan. Het is dan ook de normaalste zaak van de wereld dat er verschillen in de rangorde optreden en dus moet er als dat betekenisvolle verschillen zijn aan de hand van de gedetailleerde rapporten uitgezocht worden waar die verschillen vandaan komen. Zo kan een rangorde volgens gemiddeld inkomen best verschillen van een rangorde volgens geneeskundige zorgen en zo kan je eindeloos doorgaan. Meestal ligt het dus aan de gehanteerde criteria, een enkele keer aan foute interpretaties of onnauwkeurige metingen. Bij enquêtes ligt het gevaar van daarentegen suggestieve vraagstelling permanent op de loer. Nog erger is het wanneer de kleutermetode van meerkeuzeantwoorden gebruikt wordt: meestal is het oordeel van de ondervraagden niet eens tussen de verschillende keuzes te vinden, kijk maar naar de enquêtes op dit forum...

Als het klopt dat de rapporten van de WHO, EU en OVSE hetzelfde zeggen dan zijn hun besluiten niet alleen betrouwbaarder omwille van de manier waarop de gegevens verzameld zijn, met name feiten tegenover meningen, maar ook door het feit zelf dat hun besluiten onafhankelijk van elkaar gevormd zijn. Ik hou niet alleen van zindelijk redeneren maar ook van onbevooroordeelde metingen.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2010, 12:43   #11965
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

U komt weer met hetzelfde argument en maakt dezelfde fout als deze die u system verwijt. U gaat er van uit dat het onderzoek van mindere kwaliteit moet zijn omdat het zou bevolen zijn door een wat u noemt 'obscuur bladje'. We zouden moeten kunnen nagaan hoe het onderzoek is opgezet geworden, en welke criteria in aanmerking werden genomen om de levenskwaliteit van een land te bepalen en hoe men bevindingen in cijfers heeft omgezet. Ik kan me voorstellen dat een blad voor oudere mensen andere criteria in aanmerking neemt om de kwaliteit van het leven van een bepaald land te bepalen dan een grote internationale organisatie zoals de UNDP.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 augustus 2010 om 12:52.
Oud 18 augustus 2010, 11:07   #11966
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
mee eens, en wij kunnen nog een hoop verbeteren. Maar als een clubblaadje van pensionado's keer op keer tot standaard wordt verheven terwijl in één en dezelfde haal meerdere gerenommeerde bronnen worden gediskwalificeerd voel ik mij ook geroepen daar kanttekeningen bij te plaatsen.
U maakt er een karikatuur van. Dit pleit niet voor u.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2010, 11:22   #11967
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U maakt er een karikatuur van.
En dat zegt u, die het steevast heeft over 'Onwijze Willem', 'Centurio Bart', 'Bolle Brepoels', enz.?

Karikaturaal ...
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2010, 11:54   #11968
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
En dat zegt u, die het steevast heeft over 'Onwijze Willem', 'Centurio Bart', 'Bolle Brepoels', enz.?

Karikaturaal ...
Er is een merkelijk verschil tussen een karikaturale invulling van een publieke poltitieke persoon en van een redenering, een gedachtengang. Maar blijkbaar gaat dit ver boven uw petje.
Oud 19 augustus 2010, 10:56   #11969
Hollander

Standaard

en jawel, een nieuw onderzoek is gepresenteerd!

Newsweek "The Worlds Best Contries"
A Newsweek studie of Health, Education, Economy and Politics Ranks the globe's true national Champions

http://www.newsweek.com/2010/08/15/i...countries.html

Methodologie
http://www.newsweek.com/2010/08/15/w...thodology.html

8. Nederland
19. België

saillant detail voor sommigen hier om te weerleggen:

op géén van de onderzochte clusters (Education, Quality of Life, Health, Economic Dynamism, Political Environment) scoort België hoger dan Nederland.

brand los....
Oud 19 augustus 2010, 11:35   #11970
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
en jawel, een nieuw onderzoek is gepresenteerd!

Newsweek "The Worlds Best Contries"
A Newsweek studie of Health, Education, Economy and Politics Ranks the globe's true national Champions

http://www.newsweek.com/2010/08/15/i...countries.html

Methodologie
http://www.newsweek.com/2010/08/15/w...thodology.html

8. Nederland
19. België

saillant detail voor sommigen hier om te weerleggen:

op géén van de onderzochte clusters (Education, Quality of Life, Health, Economic Dynamism, Political Environment) scoort België hoger dan Nederland.

brand los....
Is Newsweek nu betrouwaarder dan het andere blad dat België op de achtste plaats en Nederland op de elfde? Moeilijk te zeggen.

In ieder geval, erg succesvol is Newsweek niet gebleken.
http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=AK2TJPR0

Belgie staat nog voor een ander feit werelwijd op de achtste plaats lees ik hier vandaag in Goed Gevoel.

Citaat:
Belgische moeders achtste op wereldranglijstwereldranglijst.

Eén op drie baby's uit Niger haalt zijn vijfde verjaardag niet.

In België haalt slechts één op 200 baby's zijn vijfde verjaardag niet, in Zweden is dat zelfs één op 250.

Ondervoeding is een groot probleem in de armste landen.

Westerse vrouwen leven lang, zijn hoog opgeleid, zijn politiek vertegenwoordigd maar verdienen nog steeds minder dan mannen.

Moeders in de Afrikaanse landen hebben veel kans om te sterven in het kraambed.Scandinavische landen zijn de beste om moeder te worden, de slechtste plaatsen worden ingenomen door Afrikaanse landen. België staat op een verdienstelijke achtste plaats, Nederland haalt net de top-10 niet. De VS staan op een 26ste plaats, die ze delen met Hongarije.

Dat staat in het zogenoemde moederdagrapport van de kinderrechtenorganisatie Save the Children, waarin het welzijn van moeders en kinderen in 140 landen vergeleken wordt. Nog nooit eerder werden zoveel landen opgenomen in de ranking.
1. Zweden
2. IJsland
2. Noorwegen
4. Nieuw-Zeeland
4. Australië
4. Denemarken
7. Finland
8. België
9. Spanje
10. Duitsland

Bengelen onderaan:
131. Djibouti
132. Burkina Faso
133. Ethiopië
134. Eritrea
135. Angola
136. Guinea-Bissau
137. Tsjaad
138. Jemen
139. Sierra Leone
140. Niger

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 augustus 2010 om 11:58.
Oud 19 augustus 2010, 11:47   #11971
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Is Newsweek nu betrouwaarder dan het andere blad dat België op de achtste plaats en Nederland op de elfde? Moeilijk te zeggen.

In ieder geval, erg succesvol is Newsweek niet gebleken.
http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=AK2TJPR0
tja, dát zijn natuurlijk de betere argumenten om een onderzoek te diskwalificeren.

Je kunt natuurlijk wel vast blijven houden aan dat éne onderzoek wat België hoger classeert dan Nederland (nogthans vanuit het perspectief van de pensionado). Succes er dan mee.

Ik zie voldoende degelijke bronnen die aangeven dat wij het heel aardig doen en dat we nog verder kunnen verbeteren. Maar oei, kom niet aan België he, want das het paradijs op aarde.

suit yourself
Oud 19 augustus 2010, 11:59   #11972
Tavek
Banneling

Standaard

Belgen zijn vooral goed in het geloven dat ze wereldtop zijn op allerhande gebieden, terwijl de rest van de wereld hun al lang voorbij is gestoken.

Jammer.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2010, 12:07   #11973
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Belgen zijn vooral goed in het geloven dat ze wereldtop zijn op allerhande gebieden, terwijl de rest van de wereld hun al lang voorbij is gestoken.

Jammer.
Men moet die onderzoeken met de nodige korrel zout nemen. Dat spreekt vanzelf. Maar in twee onderzoeken in ieder geval staan de Belgen in totaal verschillende zaken werelwijd op de achtste plaats. Komt het overeen met de waarheid? Wie zal het zeggen. Misschien kan men er wel een trend uit afleiden. .

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 augustus 2010 om 12:08.
Oud 19 augustus 2010, 13:47   #11974
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

maar het is er toch beter leven: http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF20100819_047
Oud 19 augustus 2010, 15:02   #11975
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Volgens Newsweek... Nog zo'n blad dat 'onderzoeken' organiseert. Homo's worden steeds meer gemolesteerd in Nederland de laatste tijd.

http://www.ikonrtv.nl/uitzendingDyn....ntEntityId=697

Al deze bevindingen van dit soort onderzoeken zijn dus zeer betwistbaar (zie ook #11970). Nederland is qua tolerantie zeker geen onbesproken gidsland meer. En dat was het vroeger wel degelijk.

Van de andere kant zijn Nederland en de meeste West-Europese landen vrij aangename landen om in te leven.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 augustus 2010 om 15:25.
Oud 20 augustus 2010, 07:21   #11976
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Nederland is zo'n goed land om in te leven dat de Nederlanders zullen verplicht worden pensioen in te leveren. Want de Nederlandse pensioenfondsen kunnen het niet meer betalen. Zo meldde de radio deze morgen.

Laatst gewijzigd door system : 20 augustus 2010 om 07:22.
Oud 20 augustus 2010, 07:29   #11977
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nederland is zo'n goed land om in te leven dat de Nederlanders zullen verplicht worden pensioen in te leveren. Want de Nederlandse pensioenfondsen kunnen het niet meer betalen. Zo meldde de radio deze morgen.
en dan nog is het daar beter leven, dat doet toch denken over de situatie hier, niet?
Oud 20 augustus 2010, 08:05   #11978
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Niemand heeft ooit beweerd dat er geen dingen fout gaan in Nederland.

En je moet er wel even bij vermelden dat het slechts om een aantal pensioenfondsen(die voor apothekers, notarissen, etc) gaat. Een collectief pensioenstelsel is nog altijd efficienter en veiliger dan zelf beleggen voor de oude dag. Hoeveel Belgen hebben hun oudedagsvoorziening wel niet verloren bij de ondergang van Fortis? Als ik de Belgische financiele pers moet geloven zijn dat er heel wat, omdat ze zo stom waren al hun eieren in 1 mandje te doen.
Oud 20 augustus 2010, 08:08   #11979
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Niemand heeft ooit beweerd dat er geen dingen fout gaan in Nederland.
En je moet er wel even bij vermelden dat het slechts om een aantal pensioenfondsen(die voor apothekers, notarissen, etc) gaat. Een collectief pensioenstelsel is nog altijd efficienter en veiliger dan zelf beleggen voor de oude dag. Hoeveel Belgen hebben hun oudedagsvoorziening wel niet verloren bij de ondergang van Fortis? Als ik de Belgische financiele pers moet geloven zijn dat er heel wat, omdat ze zo stom waren al hun eieren in 1 mandje te doen.
Er gaat heel wat fout in Nederland. En vroeg of laat komt het uit. Zoals nu.
Oud 20 augustus 2010, 08:10   #11980
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Er gaat heel wat fout in Nederland. En vroeg of laat komt het uit. Zoals nu.
Zegt u daarmee dat we in Nederland beter het Belgische pensioenstelsel kunnen overnemen?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be