Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 maart 2011, 09:57   #13741
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Natuurlijk. Niet voor niets werden we ooit "les Boches du Nord" geheten.

Kijk Azert, je kunt er niet omheen: de Vlamingen gaan steeds méér Noord-Europees en Angelsaksisch reageren. Het cultuurverschil met francofoon België wordt steeds meer uitgediept. In deze koekoeksstaat zitten drie naties : de Vlaamse, de Francofone en de Duitse. Door de grondwettelijk gepriviligieerde positie van de francofonie en hun reactionaire houding op sociaal-economisch vlak wordt het samenleven in deze on-staat gewoon onmogelijk.
de Fransen en de Duitsers hebben honderden jaren gevochten tot ze na 1945 zijn beginnen samenwerken en de strijdbijl hebben begraven.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2011, 10:06   #13742
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat is naast de kwestie. Indien mensen bij ons platte kaas willen kopen, dan moet Albert Heijn niet afkomen met 'kwark'. Albert Heijn moet zich aanpassen aan de klanten van de plaats waar hij zijn eetwaren verkoopt. En niet andersom.

De arrogante Hollanders beginnen dezelfde weg op te gaan als vroeger de Franstaligen. Te weten: "Wij Hollanders wij gebruiken het woord 'kwark' , et pour les Flammands la meme chose" !
Wat een manke vergelijking.
AH probeert ons toch niet de verfransen ?

Ze gebruiken toch een gewoon Nederlands woord ?
Ik zie hierin geen enkel probleem ?
Voor hen, die blijkbaar een ontoereikende Nederlandse taalkennis hebben, kan dit alleen toch maar verrijkend zijn ?
Oud 8 maart 2011, 10:21   #13743
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
de Fransen en de Duitsers hebben honderden jaren gevochten tot ze na 1945 zijn beginnen samenwerken en de strijdbijl hebben begraven.
Ja, maar die moeten niet samenleven in één staat. De EU- kun je niet vergelijken met een staat. En zelfs dáár wordt er geduwd, want onherroepelijk wordt de EU steeds meer bestuurd naar normen die de voorkeur van Duitsland wegdragen.
Oud 8 maart 2011, 10:22   #13744
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht

Voor hen, die blijkbaar een ontoereikende Nederlandse taalkennis hebben, kan dit alleen toch maar verrijkend zijn ?
Oei!
Oud 8 maart 2011, 10:29   #13745
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ja, maar die moeten niet samenleven in één staat. De EU- kun je niet vergelijken met een staat. En zelfs dáár wordt er geduwd, want onherroepelijk wordt de EU steeds meer bestuurd naar normen die de voorkeur van Duitsland wegdragen.
Deze weg hadden de Vlamingen ook moeten kiezen; ietsje langer zagen en een beetje langer wachten en heel BE meer in de richting van de Vlaamse ideeën sturen.
Men heeft echter besloten om bij iedere kleine tegenstand te kiezen om zich op VL terug te plooien en nu zijn de grenzen bereikt.
Als men BRU niet wil verliezen, dan kan men onmogelijk nog meer splitsen.
Oud 8 maart 2011, 10:41   #13746
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dat hij dan maar afstand doet van dat Hollandse slootwater wat jullie bier noemen.
Brrrrrr.......
NL heeft een massa goede bieren...
En vergis je niet : er bestaan 'etiketbieren' en merkbieren die in België als Belgisch verkocht worden, die gebrouwen worden in Nederlandse brouwerijen !
Goede smaak (van o.a. bier) stopt echt niet aan een landsgrens, hoor.
Ook Frankrijk heeft zeer lekkere bieren.
Ook Italië, niet onmiddellijk gekend als bierland, heeft topbieren in zijn aanbod.

Laatst gewijzigd door job : 8 maart 2011 om 11:00.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2011, 11:07   #13747
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

'Platte kaas' is heel duidelijk Nederlands. Duidelijker kan maar moeilijk.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 maart 2011 om 11:10.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2011, 11:26   #13748
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Wie kan het wat schelen eigenlijk dat de ene winkel een product aanprijst als 'platte kaas' en een andere als 'kwark' ? Ik vraag me af wat de psychologie erachter is. Een bepaald soort Belgicisme draait om 'den eeuwigen stryd tegen den Ollander', blijkbaar.
Het is kleinzielig, recht uit een marginale VTM-sketch voor het klootjesvolk, vleesgeworden.

Vergeet niet met een boertig accent te praten wanneer je kans krijgt op de televisie je beklag te doen.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 8 maart 2011 om 11:28.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2011, 11:33   #13749
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Wie kan het wat schelen eigenlijk dat de ene winkel een product aanprijst als 'platte kaas' en een andere als 'kwark' ? Ik vraag me af wat de psychologie erachter is. Een bepaald soort Belgicisme draait om 'den eeuwigen stryd tegen den Ollander', blijkbaar.
Het is kleinzielig, recht uit een marginale VTM-sketch voor het klootjesvolk, vleesgeworden.

Vergeet niet met een boertig accent te praten wanneer je kans krijgt op de televisie je beklag te doen.
Idd, ik vind dit nogal belachelijk. Ik heb mij van uit mijn moedertaal véél meer moeten aanpassen aan het (Vlaams) AN dan een paar woordjes.
Tja VTM-volk en taal. Of moet ik schrijven gebreke aan taal? Als ik naar hun series kijk is ht héél bedroevend met de (eigen-)taalkennis van het Vlaamse volk.
PS de pot verwijt de ketel.....
Citaat:
Mijn Restaurant!' heeft zijn eerste rel beet. In Halle kan men niet lachen met naam die Ludovic en Jurgen kozen voor hun restaurant. Het duo koos voor 'Les Deux', maar een Franstalige naam ligt zeer gevoelig in Halle.

Laatst gewijzigd door pajoske : 8 maart 2011 om 11:33.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2011, 11:34   #13750
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

'Ik moedad allemoal nie èn, al die ollanders ier. Ik bèn ne vlomstoaligen bèlg.'
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2011, 11:47   #13751
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Idd, ik vind dit nogal belachelijk. Ik heb mij van uit mijn moedertaal véél meer moeten aanpassen aan het (Vlaams) AN dan een paar woordjes.
Tja VTM-volk en taal. Of moet ik schrijven gebreke aan taal? Als ik naar hun series kijk is ht héél bedroevend met de (eigen-)taalkennis van het Vlaamse volk.
PS de pot verwijt de ketel.....
Zeker. In bepaalde Vlaamsgezinde kringen bestaat die kleinzieligheid net zo even goed hoor. Ik zou zelfs meer zeggen: in Grootnederlandse* kringen bestaat die mentaliteit volgens mij goed genoeg. Laten we zeggen dat het een 'cultureel gegeven' is eigen aan het Vlaamse Gewest, dat we best zo rap mogelijk kwijtspelen.

Het is verder ook belachelijk dat eigen volk ondertiteld moet worden. Het is potsierlijk zelfs. In principe is die ondertiteling ook niet nodig. Hardhorenden zouden er mee gebaat kunnen zijn of anderstaligen die onze taal willen leren, maar dat is kniezen om niets. Je kan die ook optioneel maken, gezien quasi iedereen nu Teletext heeft.
Persoonlijk zie ik dat als een serieuze afgang, die ondertiteling. Je gaat toch ook niet naar een theatervoorstelling vergezeld met boventiteling ? Het is toch voor?*l zo dat je ervan geniet ?
Om maar te zwijgen van het slordige taalgebruik van de meeste mensen, wat ook potsierlijk is trouwens en normaal gezien een afgang. We zitten op het punt dat mensen Engelse volzinnen moeten gebruiken omdat ze het Nederlands niet voldoende machtig zijn om een bepaalde gedachte uit te kunnen drukken. Het geeft een zekere domme indruk, maar niet zo in Vlaanderen.

*(soms bij Vlaamsgezind gerekend, uit schrik om de 'Vlaamse zaak' te versnipperen, nóg zo'n kleinzieligheid)
Verder heb je ook cultureel Grootneerlandisme, dat niets met staatkunde te maken heeft. Zulke mensen accepteren België of Vlaanderen, maar verhouden zich open jegens Nederland en associëren zich er ook deels mee. Bestaat ook bij zowel Belgicisten als Flaminganten.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 8 maart 2011 om 12:00. Reden: horenden, niet horigen. O ironia. ;)
Oud 8 maart 2011, 11:58   #13752
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
We zitten op het punt dat mensen Engelse volzinnen moeten gebruiken omdat ze het Nederlands niet voldoende machtig zijn om een bepaalde gedachte uit te kunnen drukken. Het geeft een zekere domme indruk, maar niet zo in Vlaanderen.
Heb ik ook al regelmatig vastgesteld in mijn hoedanigheid als freelance eindredacteur bij een muziekblad. Sommige journalisten gaan zo gewoon bepaalde uitspraken die de gesprekspartner tijdens het interview deed - interviews met buitenlandse muzikanten vinden zo goed als altijd in het Engels plaats, de lingua franca in de internationale muziekscène - letterlijk gaan overnemen, kennelijk omdat ze niet goed weten wat ze er in het Nederlands mee aan moeten. Het veelgehoorde excuus is dan dat het de authenticiteit van het gesprek beter weergeeft.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2011, 11:59   #13753
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeker. In bepaalde Vlaamsgezinde kringen bestaat die kleinzieligheid net zo even goed hoor. Ik zou zelfs meer zeggen: in Grootnederlandse* kringen bestaat die mentaliteit volgens mij goed genoeg. Laten we zeggen dat het een 'cultureel gegeven' is eigen aan het Vlaamse Gewest, dat we best zo rap mogelijk kwijtspelen.

Het is verder ook belachelijk dat eigen volk ondertiteld moet worden. Het is potsierlijk zelfs. In principe is die ondertiteling ook niet nodig. Hardhorigen zouden er mee gebaat kunnen zijn of anderstaligen die onze taal willen leren, maar dat is kniezen om niets. Je kan die ook optioneel maken, gezien quasi iedereen nu Teletext heeft.
Persoonlijk zie ik dat als een serieuze afgang, die ondertiteling. Je gaat toch ook niet naar een theatervoorstelling vergezeld met boventiteling ? Het is toch voor?*l zo dat je ervan geniet ?
Om maar te zwijgen van het slordige taalgebruik van de meeste mensen, wat ook potsierlijk is trouwens en normaal gezien een afgang. We zitten op het punt dat mensen Engelse volzinnen moeten gebruiken omdat ze het Nederlands niet voldoende machtig zijn om een bepaalde gedachte uit te kunnen drukken. Het geeft een zekere domme indruk, maar niet zo in Vlaanderen.

*(soms bij Vlaamsgezind gerekend, uit schrik om de 'Vlaamse zaak' te versnipperen, nóg zo'n kleinzieligheid)
Verder heb je ook cultureel Grootneerlandisme, dat niets met staatkunde te maken heeft. Zulke mensen accepteren België of Vlaanderen, maar verhouden zich open jegens Nederland en associëren zich er ook deels mee. Bestaat ook bij zowel Belgicisten als Flaminganten.
Boventiteling bij toneel wordt toegepast in Brussel.
Oud 8 maart 2011, 12:01   #13754
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Boventiteling bij toneel wordt toegepast in Brussel.
Ik wist dat het bestond, ik heb het althans zelden/nooit gezien in Antwerpen.
Oud 8 maart 2011, 12:03   #13755
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wist dat het bestond, ik heb het althans zelden/nooit gezien in Antwerpen.
ik heb eens zo'n stuk gevolgd en toch niet zo praktisch.
Ik zat dicht bij het podium; verder zitten is misschien beter.
Oud 8 maart 2011, 14:50   #13756
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
'Platte kaas' is heel duidelijk Nederlands. Duidelijker kan maar moeilijk.
Dat klopt volledig.
Platte kaas is een heel duidelijk Nederlands woord.
Net zoals kwark overigens.

Sommigen kunnen het Nederlands uit Nederland niet velen (trouwens, ook een mooi Nederlands woord), alleen omwille van het feit dat het uit Nederland komt.
Oud 8 maart 2011, 16:31   #13757
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat klopt volledig.
Platte kaas is een heel duidelijk Nederlands woord.
Net zoals kwark overigens.
Sommigen kunnen het Nederlands uit Nederland niet velen (trouwens, ook een mooi Nederlands woord), alleen omwille van het feit dat het uit Nederland komt.

Neen. U bent abuis. Twee maal zelfs. Niet 'net zoals kwark'. 'Kwark' is een term die komt van het Duits. Meer bepaald vanuit Oostelijk Duits gebied en het werd ontleend door de Hollandse zeevaarders in de 14de eeuw.

Daar komt bij dat 'kwark' geen kaas is. Kwark is eigenlijk wrongel. En wrongel is geen kaas. Het is gestremde melk, een stadium dat het 'kaas-zijn' voorafgaat. De wrongel moet worden uitgeperst en wat laten rijpen. Dan pas krijgt men kaas. Straks moet ik Jan Kaas nog leren wat 'kaas' is.

In ieder geval, van 'kaas' heeft Albert Heijn niet veel gegeten indien hij 'kwark' gelijk stelt met 'kaas'.

Laatst gewijzigd door system : 8 maart 2011 om 16:39.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2011, 16:45   #13758
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Is plattekaas dan geen 'ongerijpte kaas' ?
Oud 8 maart 2011, 16:58   #13759
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Is plattekaas dan geen 'ongerijpte kaas' ?
Plattekaas is geen wrongel. Eerst moet de wei er nog worden afgeschept. Vroeger deden de mensen dat door de wrongel in een soort keukenhanddoek leggen en de wei er te laten uitlopen of uitdruppen. Dan pas krijgt men 'platte' kaas. En dus, kwark is zeker geen platte kaas. Het verbaast me tenzeerste dat u dat nu niet weet.

Van Albert Heijn verbaast me dat nu niet se. Als hij een 'kotelet' gelijk stelt met 'karbonade' en een 'tournedos' met 'kogelbiefstuk' (sic), mijn God laat dan maar alle hoop varen.

Laatst gewijzigd door system : 8 maart 2011 om 17:08.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2011, 17:30   #13760
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Plattekaas is geen wrongel. Eerst moet de wei er nog worden afgeschept. Vroeger deden de mensen dat door de wrongel in een soort keukenhanddoek leggen en de wei er te laten uitlopen of uitdruppen. Dan pas krijgt men 'platte' kaas. En dus, kwark is zeker geen platte kaas. Het verbaast me tenzeerste dat u dat nu niet weet.

Van Albert Heijn verbaast me dat nu niet se. Als hij een 'kotelet' gelijk stelt met 'karbonade' en een 'tournedos' met 'kogelbiefstuk' (sic), mijn God laat dan maar alle hoop varen.
Het blijven commerçanten hè ?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be