Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 juli 2011, 20:41   #15521
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Ik kan u verzekeren dat de mensen in Nederland net zoals de mensen overal elders hun leven lang zorgen hebben, maar wel een beetje minder volgens de EU-statistieken over kinderwelzijn, waarin ze steevast aan de top staan, terwijl België in de middenmoot zit en Frankrijk het nog een stuk slechter doet..
Kinderwelzijn in Nederland goed? Daar heb ik toch een ander idee over. Ervaring van familieleden.
Een jonge moeder (ong. 30) gaat voor onderzoek naar de dokter. Ze krijgt te horen dat haar hart moet onderzocht worden. Maar de Nederlandse wachttijden voor onderzoek.....enkele weken later overlijdt ze plotseling.
Haar kind van enkel jaren oud blijft bij de Nederlandse vader. Maar wordt daar door kinderwelzijn na enkel jaren weggehaald. De Belgische grootmoeder en tante weten van niks, weten niet waar hun familielid verblijft. Dank zij de hulp van de Belgische gemeentelijke sociale dienst wordt er een onderzoek gedaan. Uiteindelijk vind men de verblijfplaats van dat kind in een instelling voor jeugdzorg (of iets dergelijks). De Nederlandse diensten wisten niet dat dat kind nog familie had. Vind je dat een voorbeeld van degelijk kinderwelzijn.
Trouwens ik verneem van Nederlanders dat de overheid (kinderwelzijn) veel te snel kinderen bij hun familie weghalen. In programma's als spoorloos heb ik die klachten ook dikwijls gehoord.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2011, 20:44   #15522
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
om mijn welwillend te zijn zal ik maar weer eens uitgaan van de gedachte dat je van goede wil bent en hier een bron voor kan aanleveren.

bijvoorbeeld onderstaande:

http://www.healthpowerhouse.com/file...with-cover.pdf

maar je reactie kan ik al raden. (iets in de zin van " ik sprak iemand in de trein en die had veel hollanders gezien in het ziekenhuis in antwerpen ")

dus doe geen moeite.
IK heb eens gelezen wat de redenen waren dat Nederland zo hoog eindigde. Eén van die redenen was dat ze snel of via internet of telefoon geholpen werden. Ik heb toch liever een dokter die mij eerst onderzoekt dan ene die me via telefoon een medicament voorschrijft.
Oud 25 juli 2011, 20:51   #15523
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dus u kunt in Nederland spijtig genoeg allang overleden zijn eer u uw zorgen ontvangt ?
U maakt er nu een karikatuur van. Ja, er zijn inderdaad problemen (geweest) met de wachtlijsten. Maar er wordt hard aan gewerkt die problemen op te lossen. De wachtlijsten zijn ook niet meer zo lang als een aantal jaar geleden. En zelfs toen bestonden wachtlijsten alleen voor niet-levensbedreigende aandoeningen, zoals bijvoorbeeld een heup- of knieoperatie. Men laat je in Nederland echt niet met een hartaanval op de gang wachten.

Laat duidelijk zijn dat nergens in West-Europa de gezondheidszorg echt slecht is. Dus als je dan vlak over de grens in Belgie sneller geholpen kunt worden, dan is de stap snel gezet. Bovendien wordt dat ook nog eens aangemoedigd door de Nederlandse zorgverzekeraars omdat dat goedkoper is voor hun.

Het zou echter wel eerlijk zijn als je ook kijkt naar andere criteria dan wachttijden alleen. Zo is de overlevingskans bij kanker in Nederland hoger dan in Belgie. En patienten krijgen in Nederland ook sneller toegang tot nieuwe en vaak dure medicijnen. Bovendien is chronisch ziek zijn in Belgie nog onbetaalbaar ook, want voor alles moet je bijbetalen.

Maar ik heb nu al weer spijt dat ik dit allemaal getypt heb. Want over een week ben je het weer vergeten, en kunnen we je weer zien opscheppen over de superieure Belgische gezondheidszorg.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2011, 20:53   #15524
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
IK heb eens gelezen wat de redenen waren dat Nederland zo hoog eindigde. Eén van die redenen was dat ze snel of via internet of telefoon geholpen werden. Ik heb toch liever een dokter die mij eerst onderzoekt dan ene die me via telefoon een medicament voorschrijft.
Zoals ik hier eerder al zei mag aan de superioriteit van de Belgische gezondheidszorg niet getwijfeld worden. Dat jullie ook zouden kunnen leren van de Nederlandse gezondheidszorg is uitgesloten.
Oud 25 juli 2011, 20:54   #15525
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Kinderwelzijn in Nederland goed? Daar heb ik toch een ander idee over. Ervaring van familieleden.
Een jonge moeder (ong. 30) gaat voor onderzoek naar de dokter. Ze krijgt te horen dat haar hart moet onderzocht worden. Maar de Nederlandse wachttijden voor onderzoek.....enkele weken later overlijdt ze plotseling.
Haar kind van enkel jaren oud blijft bij de Nederlandse vader. Maar wordt daar door kinderwelzijn na enkel jaren weggehaald. De Belgische grootmoeder en tante weten van niks, weten niet waar hun familielid verblijft. Dank zij de hulp van de Belgische gemeentelijke sociale dienst wordt er een onderzoek gedaan. Uiteindelijk vind men de verblijfplaats van dat kind in een instelling voor jeugdzorg (of iets dergelijks). De Nederlandse diensten wisten niet dat dat kind nog familie had. Vind je dat een voorbeeld van degelijk kinderwelzijn.
Trouwens ik verneem van Nederlanders dat de overheid (kinderwelzijn) veel te snel kinderen bij hun familie weghalen. In programma's als spoorloos heb ik die klachten ook dikwijls gehoord.
Nergens in Europa zijn zoveel kinderen als vermist opgegeven als in Belgie, vergeet dat niet.
Oud 25 juli 2011, 21:21   #15526
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Want over een week ben je het weer vergeten, en kunnen we je weer zien opscheppen over de superieure Belgische gezondheidszorg.
Jij onverbeterlijke schat van een optimist!
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2011, 21:28   #15527
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij onverbeterlijke schat van een optimist!
Hier bloeit iets moois.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2011, 21:38   #15528
Hollander

Standaard

Citaat:
familie? lekker belangrijk als bron:

http://www.guardian.co.uk/society/20...ng-cpag-europe
(The continent's best-off children, according to the research by a York University team for the Child Poverty Action Group (CPAG), are in the Netherlands and Scandinavia)

Nederland: nummer 1

http://www.savethechildren.org.uk/en...ment-index.pdf
Chld development Index 2009

Nederland: hoger in de lijst dan Belgie

http://www.york.ac.uk/inst/cdw/childEU.pdf
An Index of Child Well-being in the Europea Union
Nederland: nummer 1

Maar goed, jullie zijn vrij hardhoofdig, dus dit zal wel niet tellen als bron. Mensen in de trein, lezersbrieven of ervaringen van familie tellen meer.
Oud 25 juli 2011, 21:40   #15529
Hollander

Standaard

Citaat:
Hier bloeit iets moois.
ga je nog iets zinnigs roepen over de gezondheidszorg, of blijft het bij dit voyeurisme?
Oud 25 juli 2011, 21:53   #15530
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ga je nog iets zinnigs roepen over de gezondheidszorg, of blijft het bij dit voyeurisme?
Luister. Ik heb mijn mening gebaseerd op ervaringen en publicaties.

Mag ik of moet ik Ja Meneer roepen als een Nederlander hier komt beweren dat dat niet klopt ?
Oud 25 juli 2011, 21:59   #15531
Hollander

Standaard

Citaat:
Luister. Ik heb mijn mening gebaseerd op ervaringen en publicaties.

Mag ik of moet ik Ja Meneer roepen als een Nederlander hier komt beweren dat dat niet klopt ?
Alleen als je een Vlaming bent, anders volstaat 'non'

maar even serieus, als je iets beweert over een vergelijking tussen onze gezondheidszorgsystemen dan is het wel prettig als je dat kan onderbouwen. Anders blijven we zo hangen in kinderachtige welles-nietes-spelletjes en dat zou jammer zijn.
Ik sta volledig open om iets te leren en ben als eerste bereid om toe te geven dat wij her en der iets kunnen verbeteren. Maar niet op basis van een lezersbrief in HLN, of op basis van wat Azert in de trein heeft gehoord.

Dus het zou fijn zijn als je een tipje van de sluier zou oplichten zodat wij ook die publicaties kunnen toevoegen aan ons arsenaal aan kennis.
Oud 26 juli 2011, 01:14   #15532
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoals ik hier eerder al zei mag aan de superioriteit van de Belgische gezondheidszorg niet getwijfeld worden. Dat jullie ook zouden kunnen leren van de Nederlandse gezondheidszorg is uitgesloten.
Ik verdenk sommige forummers ervan dat het hun geen barst kan schelen of de gezondheidszorg, de friet met mayonaise of de ruimetelijke ordening in Nederland of België beter of slechter zijn. Waar het hun eigenlijk om te doen is, is geen afstand te hoeven doen van de mythe van de roemrijke "revolutie" van 1830 die ze op school aangeleerd hebben. Ze denken dat hun gescheld een daad van patriottisme is.

Wat wilt u daartegen beginnen? Ik zou zeggen: kijk naar hun stijl en redeneervermogen en vergelijk met een aantal andere forummers hier, die anders denken, en dan begrijpt u iets over België. Dat iets is misschien niet zo fraai, maar u hoeft dan ook niet al uw aandacht aan het minst fraaie te besteden. En toch maar bedankt voor uw nogal grote belangstelling.

Ik heb goede vrienden in Moldavië, en daar heb je ook zo'n fenomeen. Een soort Stockholm-syndroom. De communisten hebben driehonderdduizend Moldaviërs in goederen- en veewagons naar Siberië en Kazachstan gedeporteerd. De lijken van tienduizenden die onderweg van honger en kou omkwamen werden gewoon uit de trein gegooid, en niet regelmatig. En de daaropvolgende zeventien jaar goelag waren niet veel beter. Toch stikt het in Moldavië nog steeds van de communisten, en die zijn vaak als de dood voor groeiende Roemeense invloed. Die spreken ook geen "Roemeens", maar "Moldavisch". Die houden ook vast aan hun equivalent van "droogkuis" en "goesting".

U vindt volkeren die onderdrukt zijn geweest misschien geen aangenaam gezelschap. Tja. Dat moet kunnen, hè? Maar hebt u nu nog niet ruimschoots de gelegenheid gehad, dat te constateren?
Oud 26 juli 2011, 07:13   #15533
Van Poppel
Gouverneur

Standaard

Citaat:
U maakt er nu een karikatuur van. Ja, er zijn inderdaad problemen (geweest) met de wachtlijsten. Maar er wordt hard aan gewerkt die problemen op te lossen. De wachtlijsten zijn ook niet meer zo lang als een aantal jaar geleden. En zelfs toen bestonden wachtlijsten alleen voor niet-levensbedreigende aandoeningen, zoals bijvoorbeeld een heup- of knieoperatie. Men laat je in Nederland echt niet met een hartaanval op de gang wachten.

Laat duidelijk zijn dat nergens in West-Europa de gezondheidszorg echt slecht is. Dus als je dan vlak over de grens in Belgie sneller geholpen kunt worden, dan is de stap snel gezet. Bovendien wordt dat ook nog eens aangemoedigd door de Nederlandse zorgverzekeraars omdat dat goedkoper is voor hun.

Het zou echter wel eerlijk zijn als je ook kijkt naar andere criteria dan wachttijden alleen. Zo is de overlevingskans bij kanker in Nederland hoger dan in Belgie. En patienten krijgen in Nederland ook sneller toegang tot nieuwe en vaak dure medicijnen. Bovendien is chronisch ziek zijn in Belgie nog onbetaalbaar ook, want voor alles moet je bijbetalen.

Maar ik heb nu al weer spijt dat ik dit allemaal getypt heb. Want over een week ben je het weer vergeten, en kunnen we je weer zien opscheppen over de superieure Belgische gezondheidszorg.
Dat zijn feiten, maar meneer de Belg reageert liever vanuit de onderbuik, zoals we van het Belgische volk gewend zijn. Ze vinden zich zelf oh zo bescheiden en nuchter. Maar als puntje bij paaltje komt is het het gewoon een naar, nationalistisch, hautain en chauvinistisch volk. Die borstklopperij van de Belg is aandoenlijk, maargoed als je dagelijks in de kranten leest dat België het beloofde land is, dan ga je daar op den duur ook in geloven.

De gluiperigheid en achterbaksheid bij dat soort mensen straalt er van af. Het doet me in ieder geval deugd dat steeds meer Nederlanders een gezonde afkeer van het Belgenvolk beginnen te ontwikkelen. Ik kijk uit naar de dag waarop mijn ultieme droom, een muur op de Belgisch-Nederlandse, zal worden verwezenlijkt.
Van Poppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2011, 16:59   #15534
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Van Poppel Bekijk bericht
Dat zijn feiten, maar meneer de Belg reageert liever vanuit de onderbuik, zoals we van het Belgische volk gewend zijn. Ze vinden zich zelf oh zo bescheiden en nuchter. Maar als puntje bij paaltje komt is het het gewoon een naar, nationalistisch, hautain en chauvinistisch volk. Die borstklopperij van de Belg is aandoenlijk, maargoed als je dagelijks in de kranten leest dat België het beloofde land is, dan ga je daar op den duur ook in geloven.

De gluiperigheid en achterbaksheid bij dat soort mensen straalt er van af. Het doet me in ieder geval deugd dat steeds meer Nederlanders een gezonde afkeer van het Belgenvolk beginnen te ontwikkelen. Ik kijk uit naar de dag waarop mijn ultieme droom, een muur op de Belgisch-Nederlandse, zal worden verwezenlijkt.
Dus voor U zijn we halve Fransen ?

Wat WIllem destijds uitgevreten heeft was een reuze vergissing en jullie zijn eigenlijk gered toen de Fransen om kwamen helpen om jullie eruit te bonjouren ?
Oud 27 juli 2011, 07:49   #15535
Van Poppel
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Dus voor U zijn we halve Fransen ?

Wat WIllem destijds uitgevreten heeft was een reuze vergissing en jullie zijn eigenlijk gered toen de Fransen om kwamen helpen om jullie eruit te bonjouren ?
Halve Fransen? Nee, jullie zijn hele Belgen. Ik dank God op mijn blote knieën dat ik niet tot het Belgenvolk behoor.
Van Poppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2011, 10:10   #15536
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Van Poppel Bekijk bericht
Halve Fransen? Nee, jullie zijn hele Belgen. Ik dank God op mijn blote knieën dat ik niet tot het Belgenvolk behoor.
Wij danken God, samen met u, om dezelfde redenen. En loven aldus de wijsheid Gods dat deze het mogelijk maakte u niet deel te laten uitmaken van het Belgenvolk. Alleen, wij doen dit niet op onze blote knieën.

Laatst gewijzigd door system : 27 juli 2011 om 10:13.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2011, 16:26   #15537
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik ben maar de boodschapper.

De Hollanders zeggen het zelf.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/1...ressief__.html
Oud 28 juli 2011, 19:38   #15538
pajoske

Standaard

http://www.goeievraag.nl/vraag/medis...edkoper.121622
Oud 28 juli 2011, 20:47   #15539
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Vlaming in Nederland:
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...veau/1.1075963

Nederlanders zijn gastvrijer, maar het eten is er niet zo goed.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2011, 08:21   #15540
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Vlaming in Nederland:
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...veau/1.1075963

Nederlanders zijn gastvrijer, maar het eten is er niet zo goed.
Als ik dat klik dan krijg ik een praatje van Bruno Valkeniers.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be