Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 juli 2011, 16:46   #15561
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
En dat is het krom antwoord een Grootnederlander. U kunt zeker niet spreken in naam van de Vlamingen.
Ik ben geen Nederlander (in de huidige betekenis van het woord). Maar ik ben wel helemaal gewonnen voor een nauwe samenwerking van Nederland en Vlaanderen binnen een confederatie. Maar dat doet geen afbreuk aan mijn Vlaams bewustzijn. Bij u is daar blijkbaar weinig van te bespeuren. "La Belgitude d'abord".
Oud 30 juli 2011, 17:24   #15562
Van Poppel
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Samenwerken is belangerijk.

De nederlanders komen hier de wegen aanleggen en wij zullen ze de culinaire wereld aanleren.
Ik heb één keer dat Belgisch eten gehad en ging daarna direct over mijn nek. Laat dat belgenvoer dus a.u.b. in Belgenland!
Van Poppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2011, 18:03   #15563
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik ben geen Nederlander (in de huidige betekenis van het woord). Maar ik ben wel helemaal gewonnen voor een nauwe samenwerking van Nederland en Vlaanderen binnen een confederatie. Maar dat doet geen afbreuk aan mijn Vlaams bewustzijn. Bij u is daar blijkbaar weinig van te bespeuren. "La Belgitude d'abord".
U noemt nochtans als Grootnederlander de Nederlanden 'één volk'. Waar gaan we dat schrijven? Anders gezegd: u schept af en toe volkeren en u ontbindt hen zowat naar uw persoonlijke inzichten. U lijkt wel God de Vader.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 juli 2011 om 18:06.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2011, 02:01   #15564
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U noemt nochtans als Grootnederlander de Nederlanden 'één volk'. Waar gaan we dat schrijven? Anders gezegd: u schept af en toe volkeren en u ontbindt hen zowat naar uw persoonlijke inzichten. U lijkt wel God de Vader.
Dat ligt aan de definitie en het volk; alle Nederlandstaligen (ja ook jullie Vlamingen) horen bij het Nederlandstalig volk. En om helemaal eerlijk te zijn ligt als Nederlands Brabander, de grens pas bij het punt wanneer ze me echt niet begrijpen....
Oud 31 juli 2011, 10:04   #15565
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Dat ligt aan de definitie en het volk; alle Nederlandstaligen (ja ook jullie Vlamingen) horen bij het Nederlandstalig volk. En om helemaal eerlijk te zijn ligt als Nederlands Brabander, de grens pas bij het punt wanneer ze me echt niet begrijpen ....
Dat is maar een zeer betwistbaar criterium. Het is niet omdat iemand u verstaat dat hij daarom deel uitmaakt van hetzelfde volk.Heel wat Duitsers en Luxemburgers begrijpen me ook.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 31 juli 2011 om 10:06.
Oud 31 juli 2011, 12:19   #15566
HomoErgaster
Burger

Standaard

Citaat:
Dat is maar een zeer betwistbaar criterium. Het is niet omdat iemand u verstaat dat hij daarom deel uitmaakt van hetzelfde volk.Heel wat Duitsers en Luxemburgers begrijpen me ook.
Ik herhaal mijn vraag:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HomoErgaster Bekijk bericht
Wat is voor u dan, een volk?
Wat zijn voor u de criteria om van een (Belgisch) volk te spreken, als taal er geen is?

Laatst gewijzigd door HomoErgaster : 31 juli 2011 om 12:20.
HomoErgaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2011, 12:36   #15567
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik herhaal mijn vraag:

Wat zijn voor u de criteria om van een (Belgisch) volk te spreken, als taal er geen is?
Een volk zijn de inwoners van een bepaald gebied, verenigd in eenzelfde staat en die samen een gemeenschappelijke geschiedenis hebben. In dit geval heet dit volk: de Belgen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 31 juli 2011 om 12:37.
Oud 31 juli 2011, 13:06   #15568
HomoErgaster
Burger

Standaard

Citaat:
Een volk zijn de inwoners van een bepaald gebied, verenigd in eenzelfde staat en die samen een gemeenschappelijke geschiedenis hebben. In dit geval heet dit volk: de Belgen.
"gemeenschappelijke geschiedenis" is vaag en uiterst rekbaar. elk dorp/provincie/streek heeft zo zijn eigen geschiedenis.. anderzijds heeft de hele wereld maar één gemeenschappelijke geschiedenis. een nietszeggend concept dus.

dan rest er nog "inwoners van een bepaald gebied verenigd in een staat". met andere woorden als Frankrijk morgen België verovert zijn wij Fransen..

Sorry, volgens mij is deze definitie vrij waardeloos.
Oud 31 juli 2011, 13:20   #15569
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
"gemeenschappelijke geschiedenis" is vaag en uiterst rekbaar. elk dorp/provincie/streek heeft zo zijn eigen geschiedenis.. anderzijds heeft de hele wereld maar één gemeenschappelijke geschiedenis. een nietszeggend concept dus.

dan rest er nog "inwoners van een bepaald gebied verenigd in een staat". met andere woorden als Frankrijk morgen België verovert zijn wij Fransen..

Sorry, volgens mij is deze definitie vrij waardeloos.
Deze definitie is voor u waardeloos volgens mij omdat ze u niet aanstaat. Niettegenstaande dat ze volledig correct is.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 31 juli 2011 om 13:21.
Oud 31 juli 2011, 13:25   #15570
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

dan rest er nog "inwoners van een bepaald gebied verenigd in een staat". met andere woorden als Frankrijk morgen België verovert zijn wij Fransen..Sorry, volgens mij is deze definitie vrij waardeloos.
Inderdaad. Net zoals de Bretoenen nu Fransen zijn, de mensen uit Beieren Duitsers, en de Friezen Nederlanders.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 31 juli 2011 om 13:26.
Oud 31 juli 2011, 15:32   #15571
HomoErgaster
Burger

Standaard

Citaat:
Deze definitie is voor u waardeloos volgens mij omdat ze u niet aanstaat.
Wat jij wil.
Oud 31 juli 2011, 15:34   #15572
HomoErgaster
Burger

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Net zoals de Bretoenen nu Fransen zijn, de mensen uit Beieren Duitsers, en de Friezen Nederlanders.
U gaat nu opzettelijk een aantal termen verwarren.

inwoners van België zijn zowel walen als Vlamingen zonder twijfel, en dus officieel zijn we allen Belgen. Maar dat staat los van wat een volk/natie/etnie is.

Laatst gewijzigd door HomoErgaster : 31 juli 2011 om 15:36.
Oud 31 juli 2011, 15:44   #15573
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

inwoners van België zijn zowel walen als Vlamingen zonder twijfel, en dus officieel zijn we allen Belgen. Maar dat staat los van wat een volk/natie/etnie is.
Nochtans, wanneer men over de Nederlanders spreekt, heeft men het over : 'het Nederlandse volk'. Daar zijn de Friezen en de Limburgers mee inbegrepen. Wanneer men het heeft over de Fransen, dan spreekt men over: 'le peuple français'. Daar zijn de Bretoenen en Normandiërs mee inbegrepen. Wanneer men het heeft over de Duitsers, dan spreekt men over: 'das Deutsche Volk'. Daar zijn de Beieren en de Saksen mee inbegrepen. Wanneer men spreekt over het Belgische Volk, dan zijn daar de Vlamingen en Walen bij inbegrepen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 31 juli 2011 om 15:53.
Oud 31 juli 2011, 18:40   #15574
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus de Koerden zijn volgens u geen volk?
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2011, 20:07   #15575
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Een volk is volgens mij een groep mensen die zeggen "wij zijn een volk" en die een voldoende geloofwaardig verhaal en voldoende gewapende sterkte op tafel kunnen leggen om de internationale gemeenschap te overtuigen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2011, 21:17   #15576
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Dus de Koerden zijn volgens u geen volk?
De Koerden zijn een volk. In de etnische zin zeker. Maar er zijn ook andere criteria om een volk te bepalen of te omschrijven.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 31 juli 2011 om 21:20.
Oud 31 juli 2011, 21:21   #15577
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Een volk is volgens mij een groep mensen die zeggen "wij zijn een volk" en die een voldoende geloofwaardig verhaal en voldoende gewapende sterkte op tafel kunnen leggen om de internationale gemeenschap te overtuigen.
Er zijn ook heel wat Vlamingen die zich Belg voelen. En ik ben er een van.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 31 juli 2011 om 21:23.
Oud 31 juli 2011, 21:22   #15578
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Fout

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 31 juli 2011 om 21:22.
Oud 1 augustus 2011, 00:46   #15579
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nogmaals als Nederlands Brabander vind ik de uiteindelijk grens, maar erg willekeurig; het was namelijk gebaseerd op posities tijdens een wapenstilstand. Toen men dat besloot was men even Brabants aan iedere kant de lijn. Ondanks dat deze spitsing een vergissing was, is men wel uit elkaar gegroeid. Desondanks vind ik ons op macro-niveau zeker tot een (niet één) volk behoren.
Oud 1 augustus 2011, 09:43   #15580
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Nogmaals als Nederlands Brabander vind ik de uiteindelijk grens, maar erg willekeurig; het was namelijk gebaseerd op posities tijdens een wapenstilstand. Toen men dat besloot was men even Brabants aan iedere kant de lijn. Ondanks dat deze spitsing een vergissing was, is men wel uit elkaar gegroeid. Desondanks vind ik ons op macro-niveau zeker tot een (niet één) volk behoren.
Wat u hier beweert is erg onduidelijk en vaag. Dat is zoals met het 'Duitse volk'. Ook zo'n dubieus begrip. Hetgeen aan Ernst Arndt, nochtans zelf een Duitse nationalist, de vragen ontlokte:

"Duits Volk? Wat bent u en waar zit u? Ik zoek, maar kan u niet vinden."

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 augustus 2011 om 09:43.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be