![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#481 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#482 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik toon aan dat niet "iedereen meegroeit" bij een groeiende economie. In mijn voorbeeld is er geen sprake van "Oei, we zouden kunnen failliet gaan, we moeten wat restructureren en mensen ontslaan"; maar wel "We willen nog meer winst; we zullen nog wat mensen ontslaan" Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je bent er geen voorstander van; maar verdedigt het wel. Wat bedoel je met "veel verder schoppen in het leven"? Laatst gewijzigd door artisjok : 23 december 2009 om 07:43. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#483 | ||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Jouw mening daarover. Citaat:
Citaat:
Ik verdedig dit niet, ik zeg dat de economie, het leven, de natuur gewoon zo werkt. Ver schoppen, wat wil dit zeggen in de wereld, sterk, macht, geld, ... |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#484 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Serieus; is het dat wat je wil bereiken in je leven "sterk, macht, geld," Denk je echt dat je dit (in hoge mate) kan bereiken met te werken? |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#485 | ||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Voor jou is dit systeem de naam niet waardig, voor anderen wel, sommigen vinden dit zelfs een beter systeem. Citaat:
Citaat:
Niet enkel met werken maar het is wel 1 van de dingen |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#486 | ||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maar een verhoging van de lonen en de werkloosheidsuitkering is niet het gevolg van een groeiende economie; zoals jij stelde. Citaat:
Burgers die hun werk verloren; bijgevolg hun huis; en nu in tenten overleven. En sommigen vinden dit een beter systeem. Citaat:
Citaat:
Wist je dat er ook mensen zijn die dit niet nastreven, dat er mensen zijn die andere waarden nastreven? Citaat:
Met wat denk je wel "sterk, macht, geld," te bereiken? |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#487 | ||||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Zie hier een uitleg: http://www.natpat.be/download/NB_Negatieve_index.pdf Citaat:
Citaat:
Citaat:
Vandaar dat ik zeg dat dit streven in de aard van de mens zit. Vandaar dat ik van mening ben dat het leven niet anders kan werken, dat elk economisch model waarin dit simpel princiepe niet aan de basis ligt, gedoemd is te falen. Citaat:
Werken is natuurlijk niet het enige, creativiteit, risico's durven nemen, zelfs geluk, het komt er allemaal bij kijken maar zonder werken gaat het (voor de meesten) niet. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#488 | |||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Die zijn er noch op korte termijn noch op lange termijn beter af. Je stelling "als de economie groeit groeit iedereen mee" gaat dus duidelijk niet op. Citaat:
Je stelde dat werkloosheidsuitkeringen en lonen stijgen als gevolg van een economische groei. Dit mechanisme; dat volgens jou ingebouwd is in het economisch systeem, mag je uitleggen; aantonen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Geheel terzijde; ik heb nooit begrepen waarom sommigen altijd meer willen. Als je een goede auto hebt die rijdt en waar je alles mee kan vervoeren wat je wil vervoeren; waarom zou je dan een grotere willen? Als je een huis hebt; dat voldoet aan je noden; waarom zou je dan een groter/mooier huis willen. Dan wordt je toch nooit gelukkig. Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#489 | |||||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Kijk het verschil (de "kloof") tussen 3 en 5 is 2, het verschil (de "kloof") tussen 4 en 6 is ook 2. Hoewel beide getallen groter zijn geworden is het verschil (de "kloof") hetzelfde gebleven. Het verschil (de "kloof") kan zelfs groter worden hoewel beide getallen nog steeds groter worden, neem 3, 5 en 4, 7. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je leest weer in mijn post wat je wil lezen, niet wat ik je probeer uit te leggen. Ik snap trouwens niet waar je hier mee naartoe wil. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#490 | ||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
http://aardbron.nl/de-rijken-rijker-en-de-armen-rijken/ Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#491 | |||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ja, Belgie is een van de weinigen met "automatische" indexering, maar dit betekent niet dat indexering elders niet gebeurt. Citaat:
Citaat:
Wie is die Martien van Steenbergen die dat artikel geschreven heeft? Dat ben jij toch niet? Als ik me niet vergis begon hier denk dat hier onze discutie over Mexico... Ken jij veel mensen die absoluut content zijn met wat ze hebben, die voor de rest van hun leven verder willen met helemaal niets meer? Ik niet, iedereen wil altijd wel een beetje meer en als ze dit eenmaal hebben ... Vandaar dat ik zeg, dit zit in onze aard, en sommigen zouden heel ver gaan voor dat klein beetje meer, vandaar dat ik zeg, iemand die dit aanvaardt en er rekening mee houdt zal het verder schoppen. Citaat:
Absoluut niet akkoord, als je al geld hebt heb je een voorsprong natuurlijk, dat ontken ik niet, maar ik zei je al dat ik genoeg voorbeelden heb in mijn directe omgeving van mensen die een mooi bedrijf hebben uitgebouwd van niets, of mensen die door hard werken een mooie functie veroverd hebben. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#492 | |||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Jij beweert dat in een periode van economische groei, wanneer bedrijven toch massaal reorganiseren; en massaal ontslaan er meer vacatures zouden zijn. Dat geloof je toch zelf niet,hé. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Anders nog argumenten? Citaat:
Citaat:
Het ging niet over niets hebben, hé. Het ging over en ik citeer jou "Mensen willen altijd dat klein beetje meer: een klein beetje meer geld, een iets hoger salaris, een iets grotere auto, een tweede auto, die ene enkele promotie, dat ietsje groter/mooier huis, ...; als ze dit eenmaal bereikt hebben duurt het niet lang of ze willen weer net ietsje meer. Dit geldt voor zowel rijk als arm en hoewel er wel uitzonderingen zullen zijn, zijn er niet veel, de meesten zouden zelfs heel ver gaan voor dat "klein beetje meer", dat moet je nu toch zelf ook wel willen inzien. Vandaar dat ik zeg dat dit streven in de aard van de mens zit. " Kan je uitleggen "Als je een goede auto hebt die rijdt en waar je alles mee kan vervoeren wat je wil vervoeren; waarom zou je dan een grotere willen? Als je een huis hebt; dat voldoet aan je noden; waarom zou je dan een groter/mooier huis willen. Dan wordt je toch nooit gelukkig." Citaat:
Citaat:
|
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#493 | |||||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je komt weer terug op je originele argument en ik moet dus hetzelfde blijven antwoorden. Als de cijfers aantonen dat de armoede en werkloosheid dalen bij elk deel van de bevolking van Mexico, wil dit dan niet zeggen dat iedereen meegroeit, toont dit dan niet aan dat iedereen voordeel heeft bij economische groei en dat het niet de ene bevolkingsgroep is die op kosten van de andere er op vooruit gaat zoals jij graag zou willen laten blijken? Citaat:
Citaat:
Het aantal mensen op deze planeet die absoluut gelukkig zijn met wat ze hebben, die echt voor de rest van hun leven niks meer zouden willen is zeer klein, dat besef je zelf toch ook: - Je gaat te voet, je wil een fiets; je hebt een fiets, je wil een brommer; je hebt een brommer, je wil een auto; je hebt een auto, je wil een tweede auto voor de partner; je hebt een tweede auto, je wil een grotere eerste auto; ... - Je hebt een computer, je wil een tweede voor de kinderen; je hebt een tweede computer voor de kinderen, je wil een laptop om overal mee te kunnen nemen; je hebt een laptop; je wil dat die tweede computer ook een laptop is; ... - Je huurt een appartement, je wil een huis huren; je huurt een huis, je wil een huis bezitten; je bezit een huis, je wil een villa; je bezit een villa; je wil een villa met grotere tuin; ... enzovoort enzovoort enzovoort. - Je eet altijd thuis, je wil wel eens uit kunnen eten; je gaat af en toe eens uit eten, je wil dit meer doen; je gaat meer uit eten, je wil wel eens naar duurdere restaurants kunnen gaan eten; je gaat wel eens uit eten naar een duur restaurant, je zou dit graag meer kunnen; ... Ik denk dat de meeste mensen die zeggen dat bovenstaande voor hen niet geldt, niet eerlijk zijn met zichzelf. (anders zouden dingen als lotto nooit zoveel success hebben) Citaat:
Daar zijn we het dan over eens, zo werkt het nu eenmaal. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#494 | |||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik vind dat het goed uitlegt waarom in de economie niet "de rijker rijker en de armen rijker worden" Citaat:
"Mensen willen altijd dat klein beetje meer: een klein beetje meer geld, een iets hoger salaris, een iets grotere auto, een tweede auto, die ene enkele promotie, dat ietsje groter/mooier huis, ...; als ze dit eenmaal bereikt hebben duurt het niet lang of ze willen weer net ietsje meer. Dit geldt voor zowel rijk als arm en hoewel er wel uitzonderingen zullen zijn, zijn er niet veel, de meesten zouden zelfs heel ver gaan voor dat "klein beetje meer", dat moet je nu toch zelf ook wel willen inzien. Vandaar dat ik zeg dat dit streven in de aard van de mens zit. " Kan je nu uitleggen "Als je een goede auto hebt die rijdt en waar je alles mee kan vervoeren wat je wil vervoeren; waarom zou je dan een grotere willen? Als je een huis hebt; dat voldoet aan je noden; waarom zou je dan een groter/mooier huis willen. Dan wordt je toch nooit gelukkig." Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#495 | ||||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
In het geval dat je bedoelde "stijgende" werkloosheid, zou ik je dit toch graag eens zien aantonen, het is niet omdat er veel ontslagen vallen in bepaalde sectoren dat de totale werkloosheid stijgt en het aantal beschikbare jobs daalt, een groeiende economie moet dit aankunnen en zo niet stopt ze met groeien. Citaat:
Citaat:
Dit is bijna even absurd als die bron die even al onze bekende banken de grond in boorde en enkel 1 bank, waarvan de meesten nog nooit van gehoord hebben, een goede bank noemt. De kunst is onpartijdige bronnen aan te halen die enkel feiten neerzetten zonder daar een mening of gevoel aan te plakken, ik weet dat wiki niet perfect is maar allesinds wel beter in die zin. Citaat:
Ik probeer je aan te tonen dat dit in de aard van de mens zit, net zoals onze andere instincten. Kijk nu eens goed naar de mensen om je heen, naar zowel die met veel als die met weinig, iedereen wil altijd net dat ietsje meer, je kan toch niet volhouden dat mijn stelling hierover niet juist is? Er zijn idd uitzonderingen maar heel weinig. Citaat:
Als je trouwens heel eerlijk bent, kan je echt zeggen dat er niks is dat je nog zou willen dat net boven je budget ligt? Een mooie (wereld-)reis of zoiets? Citaat:
Hebben we het ook al over gehad. Het werkt zo en kan niet anders werken, ik heb dit niet goed of slecht te vinden. Ik haalde hierboven al aan dat het ook in onze aard zit ons nageslacht met een voorsprong de wereld proberen in te sturen, moeten/kunnen we dit tegenwerken? Ja, sommigen stappen het leven in met een grote voorsprong, anderen bouwen iets prachtigs op beginnende met heel weinig en kunnen kunnen zo hun kinderen en kleinkinderen de (grote) voorsprong bezorgen die ze zelf niet hadden. Anderen dan weer beginnen met veel en eindigen met weinig, nog anderen blijven status quo... |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#496 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Ik snap niet waarom deze discussie nog steeds blijft doordrammen.
Ik sluit me volledig aan bij Rizz. De punten die hij aanhaalt zijn overduidelijk uitgelegd en zijn correct. Ik begrijp niet waarom je steeds op die kleine nuances blijft vitten Artisjok? Is dat een hobby ofzo? Laatst gewijzigd door Mcnab : 5 januari 2010 om 11:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#497 | ||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat moet ik aantonen? Dat als bedrijven, de één na de ander; reorganiseren en massaal mensen afdanken; dat dan de werkloosheid stijgt? Citaat:
Je hebt ook niet aangetoond dat als bedrijven mensen ontslaan; iedereen er beter van wordt. Je hebt ook niet aangetoond dat een verhoging van lonen en werkloosheidsuitkeringen een ingebouwd automatisme is; een mechanisme eigen aan ons economisch systeem. Citaat:
Citaat:
Je stelde "Mensen willen altijd dat klein beetje meer: een klein beetje meer geld, een iets hoger salaris, een iets grotere auto, een tweede auto, die ene enkele promotie, dat ietsje groter/mooier huis, ...; als ze dit eenmaal bereikt hebben duurt het niet lang of ze willen weer net ietsje meer. Dit geldt voor zowel rijk als arm en hoewel er wel uitzonderingen zullen zijn, zijn er niet veel, de meesten zouden zelfs heel ver gaan voor dat "klein beetje meer", dat moet je nu toch zelf ook wel willen inzien. Vandaar dat ik zeg dat dit streven in de aard van de mens zit. " Kan je nu uitleggen "Als je een goede auto hebt die rijdt en waar je alles mee kan vervoeren wat je wil vervoeren; waarom zou je dan een grotere willen? Als je een huis hebt; dat voldoet aan je noden; waarom zou je dan een groter/mooier huis willen. Dan wordt je toch nooit gelukkig." Citaat:
Citaat:
Er is voldoende voedsel om iedereen te voeden; toch crepeert een groot deel van de wereldbevolking. Ik kan me bijgevolg niet verzoenen met "Het werkt zo en kan niet anders werken" |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#498 | |||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Zo niet zal er een daling/stop in groei volgen in de economie gezien al deze werklozen hun impact zouden hebben. Citaat:
Citaat:
Ik moet niet aantonen dat er een "ingebouwd automatisme" is, ik stelde altijd, "Belgie is 1 van de weinige landen waar een automatische indexering bestaat, dit wil niet zeggen dat ze elders niet gebeurt". Trouwens, zulke "ingebouwde automatismes" als automatische indexering zijn net waar ik tegen ben, dat zijn het soort regeltjes die jij overal wil opleggen, waarvan ik vind dat ze enkel de normale gang van zaken in de economie zullen belemmeren. Ik heb je ook met bron aangetoond dat de indexcijfers in kwestie berekend wordt op basis van economische sleutel indicatoren, en niet op basis van leeftijd zoals jij stelde. Feit dat ze een conclusie trekken en niet gewoon feiten neerzetten maakt ze partijdig en geen geldige bron. Iemand die een artikel schrijft over hoe ze denkt dat de huidige economie werkt, een uitleg waar ik bvb totaal niet mee akkoord ben, dat valt uit mijn posts in deze draad wel te lezen, en dan een ander systeem neerzet hoe ze denkt dat het zou moeten werken, waar ik weer niet mee akkoord ben, is geen onpartijdige bron, het is gewoon een teskt van iemand die je mening deelt op dit vlak, dat kan ik ook: http://imf.org/external/pubs/ft/fand...f/deininge.pdf Trouwens om op die bank, waarvan ik de naam al ben vergeten, terug te komen, denk je echt dat die bank een liefdadigheidsinstelling is? Da's een bedrijf gericht op winst zoals een ander, iemand heeft daar een opportuniteit in de markt gezien, nl. mensen die belang hechten aan waar de bank haar geld investeerd, en gebruik gemaakt van deze opportuniteit. Uiteindelijk is het feit dat die bank op waar ze gaat investeren de nadruk legt in haar voorkomen, ook gewoon een marketing techniek hoor, maak je geen illusies. (Een gelijkaardig fenomeen is het bvb. concept "bio producten", ja ze zijn mss. "bio", maar wil dit zeggen dat ze niet geproduceerd zijn met winst al doelstelling?). Jawel, ik herhaal toch steeds hetzelfde? Citaat:
Ik zal mezelf nu eens als voorbeeld geven, ik wilde altijd een huis met zwembad, een jaar en half geleden hebben we hier een huis gekocht, geen echt groot huis, maar wel met een zwembad aan (is niet abnormaal hier hoor, veel mensen hebben dit, het klimaat vraagt erom), nu ik dit eenmaal heb kan ik zwemmen tussen novbember een maart ongeveer, wat ik voordien zonder zwembad helemaal niet kon; en nu zou ik dus nu graag een (zonne-)verwarming in dit zwembad laten installeren om zo mijn zwemseizoen met enkele maanden te kunnen verlengen. Ik heb dus nog niet lang wat ik altijd wilde en het is al weer niet genoeg, ik wil meer. Het zit gewoon in mijn aard om steeds naar meer te streven, naar dat wat net buiten bereik ligt. Nochtans beschouw ik mezelf wel als gelukkig mens, ik ben gelukkig met wat ik heb, ik ben bvb nog steeds heel blij met het feit dat ik straks kan thuiskomen en een duikje in het zwembad te nemen alvorens ons avondmaal te koken, ik besef dat ik veel heb, veel meer dan sommigen, maar toch ik zal altijd naar meer blijven streven, dat maakt mij mens. Vandaar dat ik zeg dat het zit gewoon in ons ingebakken om steeds meer te willen, en ik blijf zeggen, dit geldt voor zo goed als iedereen, rijk of arm, er zijn niet veel uitzonderingen, hoewel ik best geloof dat jij echt een uitzondering bent. Dat is het inderdaad, we weten dat het vroeger hier ook zo was en dat met tijd en ontwikkeling de situatie er op vooruit is gegaan, dat wil dus zeggen dat dit daar waarschijnlijk dezelfde weg zal volgen en er ook met de tijd op vooruit zal gaan, da's toch een hele troost? Citaat:
Mijn redenen hiervoor ken je, die staan o.a. hierboven. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#499 | ||||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
"Neen; je hebt niet aangetoond dat iedereen meegroeit. Je hebt ook niet aangetoond dat als bedrijven mensen ontslaan; iedereen er beter van wordt. Je hebt ook niet aangetoond dat een verhoging van lonen en werkloosheidsuitkeringen een ingebouwd automatisme is; een mechanisme eigen aan ons economisch systeem." Citaat:
Je geeft nu dus toe dat stijging van lonen en werkloosheiduitkering geen automatisme is binnen ons economisch systeem; gelieve dit dan niet meer aan te halen om aan te tonen dat "iedereen meegroeit". Citaat:
Je mag nog altijd vertellen wat er verkeerd is aan hun analyse en conclusies. Citaat:
Citaat:
Het grote verschil is hoe ze die winst maken. Citaat:
"Als je een goede auto hebt die rijdt en waar je alles mee kan vervoeren wat je wil vervoeren; waarom zou je dan een grotere willen? Als je een huis hebt; dat voldoet aan je noden; waarom zou je dan een groter/mooier huis willen. Dan wordt je toch nooit gelukkig." Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#500 | ||||||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik stelde dat salarissen en werkloosheidsuitkering omhoog gaan samen met groei van de economie, ik zie niet in waarom ik dit niet meer zou mogen aanhalen, feit dat Belgie een uniek systeem van automatische indexering heeft staat daar volledig los van. Je legt hier de nadruk op dat "automatisme", waar je allereerst zelf bent mee afgekomen bent, om de kwestie te ontwijken. Tijdens warme zonnige periodes bvb. gaat de verkoop van zonnecreme ook omhoog, daar zit nochtans geen automatisme achter hoor. Citaat:
Dat kan kloppen, maar sommige bronnen zijn neutraler dan andere. En die laatste die je aanhaalde is alles behalve neutraal, dat moet je nu toch zelf ook inzien? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wat komt vanzelf, dat het anders zal werken? |
||||||||
![]() |
![]() |