Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 november 2018, 14:45   #41181
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ik denk dat het goed is dat de landen op veiligheid controleren. Geen onveilig Nederlands materieel in België en geen onveilig Belgisch materieel in Nederland!
Heel goed dus!
Hoe veilig is België?
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2018, 15:23   #41182
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Hoe veilig is België?
Daar is België zelf verantwoordelijk voor, niet Nederland. Nederland is verantwoordelijk voor de veiligheid in eigen land.

Natuurlijk vangt men in Nederland signalen op vanuit België. Ieder signaal moet worden gewogen en worden beoordeeld. Dat gaat men nu dus doen. Volkomen terecht overigens. Het gaat hier om mensenlevens.
Oud 9 november 2018, 18:43   #41183
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Daar is België zelf verantwoordelijk voor, niet Nederland. Nederland is verantwoordelijk voor de veiligheid in eigen land.

Natuurlijk vangt men in Nederland signalen op vanuit België. Ieder signaal moet worden gewogen en worden beoordeeld. Dat gaat men nu dus doen. Volkomen terecht overigens. Het gaat hier om mensenlevens.
Ik sprak hierboven over signalen. Welnu het volgende zou een signaal kunnen zijn:

NS rijdt met Belgische treinen: deuren kunnen zomaar opengaan

Link: https://www.rtlnieuws.nl/algemeen/bi...omaar-opengaan
Oud 9 november 2018, 18:47   #41184
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Nogmaals, U moet mijn posten volgen: Du Rondeau spreekt duidelijk over 'Belgen-land' waarmee hij de Oostenrijkse Nederlanden bedoelt. En wat die Flammische Nederelanden, Belgen oft Velgen betreft: de betekenis is nogal duidelijk. Zoals Smeyers het zegt wordt hier de Oostenrijkse Nederlanden mee bedoelt. En hij kan het weten want hij deed een uitgebreide studie van de Oostenrijkse periode.
Wat betekent hier dan wel het woord "Flammisch"?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2018, 18:50   #41185
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Overigens blijft gij in mijn negeerlijst staan. Dat wil dus zeggen dat ge er NIET moet op rekenen dat uw berichten door mij altijd gelezen zullen worden. Het is dus niet langer nodig om aan mij nog onnodige vragen te stellen.
[b]
Wat u er ook van denkt, ik blijf de volle vrijheid behouden om op uw berichten te reageren. Vooral op al die indianenverhalen waar bij toetsing zo goed als niets van blijkt te kloppen.
Oud 9 november 2018, 18:55   #41186
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zelfs het Episcopaat in 1725 in de Oostenrijkse Nederlanden
wist al hoe laat het was... of ging worden.
Dit is wel heel raar Latijn: "primatus Belgy". "Belgy" heeft hier alvast geen Latijnse verbuiging. Wat betekent het? Verwijst het naar "Belgi" van "Belgum"? Onduidelijk.
Oud 9 november 2018, 19:13   #41187
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dit is wel heel raar Latijn: "primatus Belgy". "Belgy" heeft hier alvast geen Latijnse verbuiging. Wat betekent het? Verwijst het naar "Belgi" van "Belgum"? Onduidelijk.
In discussie met Het Oosten is heel wat fantasie vereist...
Oud 9 november 2018, 19:23   #41188
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wat u er ook van denkt, ik blijf de volle vrijheid behouden om op uw berichten te reageren. Vooral op al die indianenverhalen waar bij toetsing zo goed als niets van blijkt te kloppen.
Ik denk dat hij nog moet groeien in kennis en kunde op dit forum. Is ook best wel lastig voor hem.
Oud 9 november 2018, 20:05   #41189
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In discussie met Het Oosten is heel wat fantasie vereist...
Niet zo spartelen als een duivel in een wijwatervat. Ik zeg gewoon wat is, én wat anderen zeggen:

"De naam België ("Primatus Belgy") is als aanduiding voor de Zuidelijke Nederlanden inclusief Kamerijk in gebruik op episcopale landkaarten van het Aartsbisdom Mechelen." (Reeds in...1725!)

Uw kennis wat bijschaven, lijkt me een voortreffelijk idee.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 november 2018 om 20:08.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2018, 20:09   #41190
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet zo spartelen als een duivel in een wijwatervat. Ik zeg gewoon wat is, én wat anderen zeggen:

"De naam België ("Primatus Belgy") is als aanduiding voor de Zuidelijke Nederlanden inclusief Kamerijk in gebruik op episcopale landkaarten van het Aartsbisdom Mechelen."

Als het in die betekenis wordt gebruikt, dan had er in correct Latijn "primatus Belgii" bijvoorbeeld moeten staan. "Belgy" is in die vorm alleszins geen Latijn. Nogal merkwaardig dat er zo'n fout staat op een kaart van een kerkelijke indeling...
Oud 9 november 2018, 20:14   #41191
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als het in die betekenis wordt gebruikt, dan had er in correct Latijn "primatus Belgii" bijvoorbeeld moeten staan. "Belgy" is in die vorm alleszins geen Latijn. Nogal merkwaardig dat er zo'n fout staat op een kaart van een kerkelijke indeling...

U bent weer eens taalkundig aan het vitten. Er staat wat er staat. En 'Belgy' (België) duidt op de Zuidelijke Nederlanden. Ik zie niet in waarop dit woord anders kan slaan. En dit reeds in 1725.

Punt uit.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 november 2018 om 20:15.
Oud 9 november 2018, 20:18   #41192
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

"De naam België ("Primatus Belgy") is als aanduiding voor de Zuidelijke Nederlanden inclusief Kamerijk in gebruik op episcopale landkaarten van het Aartsbisdom Mechelen." (Reeds in...1725!)

Soms ook zit de duivel in de kraan....
Nee, ik blijf mij beroepen op de kaart van 1617.
Wat daarna komt is politiek gekonkel en gedraai.
Koning Willem I zag het overigens juist, ofschoon ik republikein ben.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 9 november 2018 om 20:21.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2018, 20:23   #41193
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U bent weer eens taalkundig aan het vitten. Er staat wat er staat. En 'Belgy' (België) duidt op de Zuidelijke Nederlanden. Ik zie niet in waarop dit woord anders kan slaan. En dit reeds in 1725.

Punt uit.
Dit gaat over namen: taalkunde dus. En is er een probleem met het woord "Belgy" in dat Latijns opschrift.
Oud 9 november 2018, 20:31   #41194
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Soms ook zit de duivel in de kraan....
Nee, ik blijf mij beroepen op de kaart van 1617.
Wat daarna komt is politiek gekonkel en gedraai.
Koning Willem I zag het overigens juist, ofschoon ik republikein ben.
Ik denk dat de poging tot verdraaiing eerder komt Edwin2. Die mordicus niet wil inzien om politieke redenen dat de term België ook kon slaan (en al vrij vroeg, zo te zien) op louter de Zuidelijke Nederlanden.

En gezien deze evidentie ga ik hier niet meer veel woorden aan vuilmaken.
Oud 9 november 2018, 20:33   #41195
cato

Standaard

Citaat:
Ik sprak hierboven over signalen. Welnu het volgende zou een signaal kunnen zijn:

NS rijdt met Belgische treinen: deuren kunnen zomaar opengaan

Link: https://www.rtlnieuws.nl/algemeen/bi...omaar-opengaan
Dit keer zijn het geen treinen van de NS , maar van Arriva.
Arriva heeft prima treinen.

Laatst gewijzigd door cato : 9 november 2018 om 20:45.
Oud 9 november 2018, 20:35   #41196
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat de poging tot verdraaiing eerder komt Edwin2. Die mordicus niet wil inzien om politieke redenen dat de term België ook kon slaan (en al vrij vroeg, zo te zien) op louter de Zuidelijke Nederlanden.
Die toepassing is goed mogelijk, maar u weigert een belangrijk element in te zien, nl. dat de verschuiving zich pas heel laat voordeed in het Nederlands. U maakt de fout door de betekenisverschuiving in het Nederlands grotendeels te illustreren met voorbeelden uit het... Latijn en het Frans.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 9 november 2018 om 20:37.
Oud 9 november 2018, 20:38   #41197
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Mijn beste Edwin, de kennis en de kunde van dit forum stelt voor mij niets voor!! En zeker de kennis en de kunde van de heer Jan van den Berghe niet!! Waarom niet? Omdat ik hem niet de bekwaamheid toedicht om te kunnen oordelen over 's andermans zogenaamde "indianenverhalen." Is een verhaal dan onwaar als ge daar nergens, in de voor u beschikbare bronnen, geen sporen van terugvindt? Als ge zo redeneert dan zijt ge verkeerd bezig! Niet alle bronnen of verhalen uit de geschiedenis werden gecommentarieerd en ze zijn zeker niet allemaal beschikbaar op het Internet. De mensheid, in zijn totaal, heeft in de geschiedenis meer ervaren dan er ooit over genoteerd geworden is!! Dat spreekt eigenlijk toch voor zichzelf? Het vak "Geschiedenis" vertoont dus grote gebreken!! Maar daar moet ge bij de heer Jan van den Berghe niet mee afkomen want hij weet alles het best!! Het spijt mij, maar zoiets werkt bij mij niet!! Ik vind de heer Van den Berghe een onbekwame en belachelijke vent, te vol van zichzelf om nog wat anders te kunnen bevatten!

Norbert
Beste Norbert. Wanneer ik iets ergens heb gelezen maar op internet hierover niets kan vinden dan zet ik er bij dat ik helaas geen bron er bij heb. Dat voorkomt dat iemand naar een bron vraagt. Dat komt bij mij nog al eens voor.
Dat doe ik dan automatisch.

Maar, hoe feller de bewering, des te sneller men komt men een vraag naar een bron. Daarom ook ben ik de regel voorzichtig met uitspraken.

Zowiezo ben ik tamelijk rustig onder beweringen van anderen. Zit te lang op dit forum, veel zaken zijn ook voorspelbaar geworden. Daarom ook voeg ik vaak wat humor toe aan berichten...
Oud 9 november 2018, 20:39   #41198
cato

Standaard

De beschrijving van Wiki lijkt me het meest aannemelijk.
Daarom is het huidige gebruik van Belgen toch een franse uitvinding na 1890

'Belgae' is de naam die de Romeinen gaven aan de Keltische en Germaanse bewoners van het huidige België en de aangrenzende gebieden, door hen Belgica genoemd. Na de grote Volksverhuizingen werd nagenoeg de hele Keltische bevolking vermengd met de nieuwe Germaanse bevolking en verviel de rijke Romeinse cultuur; alleen in Wallonië hield de Gallo-Romeinse levenswijze nog stand. Hoewel de kerkprovincie Reims (met o.a. de ondergeschikte bisdommen Doornik en Kamerijk) in Rome ook onder de Latijnse naam Belgica bekend bleef, kwam het begrip Belgen eeuwenlang niet meer voor.

De bewoners van Belgica werden vervolgens geregeerd door de Franken (Merovingen en Karolingen). Door het feodaal stelsel vielen deze rijken uiteen in onafhankelijke graafschappen, zoals het graafschap Vlaanderen, het hertogdom Brabant en het graafschap Loon, dat later behoorde tot het prinsbisdom Luik, oorspronkelijk een deel van Germania Inferior. Door huwelijks- en veroveringspolitiek kwamen de graafschappen in de handen van de Bourgondische hertogen en de Spaanse Habsburgers. Nadien volgden de Oostenrijkse Habsburgers, een Franse annexatie en een hereniging met Nederland.

In de periode hiervoor behoorde ook een deel van Nederland (aan de noordkant begrensd door de Rijn) tot Belgica en een groot aantal Nederlanders werd toen dus ook Belgae genoemd. Later heette de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden in het Latijn dan ook Belgica Foederata, letterlijk de Belgische Federatie.

Eind achttiende eeuw duikt de benaming 'Belgen' opnieuw op: de Verenigde Nederlandse Staten, die worden uitgeroepen na de Brabantse Omwenteling, worden in het Frans les États belgiques unis genoemd. Ook in de Napoleontische tijd werd het woord België gebruikt, nu om het gebied van de Zuidelijke Nederlanden aan te duiden waar de bevolking katholiek was en Frans, Waals of een Nederlands dialect sprak.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Belgen

Laatst gewijzigd door cato : 9 november 2018 om 20:46.
Oud 9 november 2018, 20:39   #41199
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Vond dit in een woordenboek, is 19e eeuws Engels. Klopt ook wel.

Belgy
NOUN
informal, depreciative
A person from Belgium.

Origin
Mid 19th century; earliest use found in Bentley's Miscellany. From Belg- + -y.

Pronunciation
Belgy/?b?ld?i/

Laatst gewijzigd door edwin2 : 9 november 2018 om 20:41.
Oud 9 november 2018, 20:43   #41200
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
De beschrijving van Wiki lijkt me het meest aannemelijk.
Daarom is het huidige gebruik van Belgen toch een franse uitvinding

'Belgae' is de naam die de Romeinen gaven aan de Keltische en Germaanse bewoners van het huidige België en de aangrenzende gebieden, door hen Belgica genoemd. Na de grote Volksverhuizingen werd nagenoeg de hele Keltische bevolking vermengd met de nieuwe Germaanse bevolking en verviel de rijke Romeinse cultuur; alleen in Wallonië hield de Gallo-Romeinse levenswijze nog stand. Hoewel de kerkprovincie Reims (met o.a. de ondergeschikte bisdommen Doornik en Kamerijk) in Rome ook onder de Latijnse naam Belgica bekend bleef, kwam het begrip Belgen eeuwenlang niet meer voor.

De bewoners van Belgica werden vervolgens geregeerd door de Franken (Merovingen en Karolingen). Door het feodaal stelsel vielen deze rijken uiteen in onafhankelijke graafschappen, zoals het graafschap Vlaanderen, het hertogdom Brabant en het graafschap Loon, dat later behoorde tot het prinsbisdom Luik, oorspronkelijk een deel van Germania Inferior. Door huwelijks- en veroveringspolitiek kwamen de graafschappen in de handen van de Bourgondische hertogen en de Spaanse Habsburgers. Nadien volgden de Oostenrijkse Habsburgers, een Franse annexatie en een hereniging met Nederland.

In de periode hiervoor behoorde ook een deel van Nederland (aan de noordkant begrensd door de Rijn) tot Belgica en een groot aantal Nederlanders werd toen dus ook Belgae genoemd. Later heette de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden in het Latijn dan ook Belgica Foederata, letterlijk de Belgische Federatie.

Eind achttiende eeuw duikt de benaming 'Belgen' opnieuw op: de Verenigde Nederlandse Staten, die worden uitgeroepen na de Brabantse Omwenteling, worden in het Frans les États belgiques unis genoemd. Ook in de Napoleontische tijd werd het woord België gebruikt, nu om het gebied van de Zuidelijke Nederlanden aan te duiden waar de bevolking katholiek was en Frans, Waals of een Nederlands dialect sprak.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Belgen
Opnieuw de bevestiging van mijn gelijk. De naam is flexibel gebruikt voor noord en zuid door de tijden heen. Nous sommes tous des Belges dus!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 9 november 2018 om 20:47.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be