![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41181 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#41182 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Daar is België zelf verantwoordelijk voor, niet Nederland. Nederland is verantwoordelijk voor de veiligheid in eigen land.
Natuurlijk vangt men in Nederland signalen op vanuit België. Ieder signaal moet worden gewogen en worden beoordeeld. Dat gaat men nu dus doen. Volkomen terecht overigens. Het gaat hier om mensenlevens.
![]() |
#41183 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
NS rijdt met Belgische treinen: deuren kunnen zomaar opengaan Link: https://www.rtlnieuws.nl/algemeen/bi...omaar-opengaan
![]() |
![]() |
#41184 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#41185 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat u er ook van denkt, ik blijf de volle vrijheid behouden om op uw berichten te reageren. Vooral op al die indianenverhalen waar bij toetsing zo goed als niets van blijkt te kloppen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#41186 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dit is wel heel raar Latijn: "primatus Belgy". "Belgy" heeft hier alvast geen Latijnse verbuiging. Wat betekent het? Verwijst het naar "Belgi" van "Belgum"? Onduidelijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#41187 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#41188 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik denk dat hij nog moet groeien in kennis en kunde op dit forum. Is ook best wel lastig voor hem.
![]() |
#41189 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"De naam België ("Primatus Belgy") is als aanduiding voor de Zuidelijke Nederlanden inclusief Kamerijk in gebruik op episcopale landkaarten van het Aartsbisdom Mechelen." (Reeds in...1725!) Uw kennis wat bijschaven, lijkt me een voortreffelijk idee. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 november 2018 om 20:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#41190 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#41191 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U bent weer eens taalkundig aan het vitten. Er staat wat er staat. En 'Belgy' (België) duidt op de Zuidelijke Nederlanden. Ik zie niet in waarop dit woord anders kan slaan. En dit reeds in 1725. Punt uit. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 november 2018 om 20:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#41192 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Nee, ik blijf mij beroepen op de kaart van 1617. Wat daarna komt is politiek gekonkel en gedraai. Koning Willem I zag het overigens juist, ofschoon ik republikein ben.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 9 november 2018 om 20:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#41193 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dit gaat over namen: taalkunde dus. En is er een probleem met het woord "Belgy" in dat Latijns opschrift.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#41194 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En gezien deze evidentie ga ik hier niet meer veel woorden aan vuilmaken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#41195 | |
|
![]() Citaat:
Arriva heeft prima treinen. Laatst gewijzigd door cato : 9 november 2018 om 20:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#41196 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die toepassing is goed mogelijk, maar u weigert een belangrijk element in te zien, nl. dat de verschuiving zich pas heel laat voordeed in het Nederlands. U maakt de fout door de betekenisverschuiving in het Nederlands grotendeels te illustreren met voorbeelden uit het... Latijn en het Frans.
Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 9 november 2018 om 20:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#41197 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dat doe ik dan automatisch. Maar, hoe feller de bewering, des te sneller men komt men een vraag naar een bron. Daarom ook ben ik de regel voorzichtig met uitspraken. Zowiezo ben ik tamelijk rustig onder beweringen van anderen. Zit te lang op dit forum, veel zaken zijn ook voorspelbaar geworden. Daarom ook voeg ik vaak wat humor toe aan berichten...
![]() |
![]() |
#41198 |
|
![]() De beschrijving van Wiki lijkt me het meest aannemelijk.
Daarom is het huidige gebruik van Belgen toch een franse uitvinding na 1890 'Belgae' is de naam die de Romeinen gaven aan de Keltische en Germaanse bewoners van het huidige België en de aangrenzende gebieden, door hen Belgica genoemd. Na de grote Volksverhuizingen werd nagenoeg de hele Keltische bevolking vermengd met de nieuwe Germaanse bevolking en verviel de rijke Romeinse cultuur; alleen in Wallonië hield de Gallo-Romeinse levenswijze nog stand. Hoewel de kerkprovincie Reims (met o.a. de ondergeschikte bisdommen Doornik en Kamerijk) in Rome ook onder de Latijnse naam Belgica bekend bleef, kwam het begrip Belgen eeuwenlang niet meer voor. De bewoners van Belgica werden vervolgens geregeerd door de Franken (Merovingen en Karolingen). Door het feodaal stelsel vielen deze rijken uiteen in onafhankelijke graafschappen, zoals het graafschap Vlaanderen, het hertogdom Brabant en het graafschap Loon, dat later behoorde tot het prinsbisdom Luik, oorspronkelijk een deel van Germania Inferior. Door huwelijks- en veroveringspolitiek kwamen de graafschappen in de handen van de Bourgondische hertogen en de Spaanse Habsburgers. Nadien volgden de Oostenrijkse Habsburgers, een Franse annexatie en een hereniging met Nederland. In de periode hiervoor behoorde ook een deel van Nederland (aan de noordkant begrensd door de Rijn) tot Belgica en een groot aantal Nederlanders werd toen dus ook Belgae genoemd. Later heette de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden in het Latijn dan ook Belgica Foederata, letterlijk de Belgische Federatie. Eind achttiende eeuw duikt de benaming 'Belgen' opnieuw op: de Verenigde Nederlandse Staten, die worden uitgeroepen na de Brabantse Omwenteling, worden in het Frans les États belgiques unis genoemd. Ook in de Napoleontische tijd werd het woord België gebruikt, nu om het gebied van de Zuidelijke Nederlanden aan te duiden waar de bevolking katholiek was en Frans, Waals of een Nederlands dialect sprak. https://nl.wikipedia.org/wiki/Belgen Laatst gewijzigd door cato : 9 november 2018 om 20:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#41199 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Belgy NOUN informal, depreciative A person from Belgium. Origin Mid 19th century; earliest use found in Bentley's Miscellany. From Belg- + -y. Pronunciation Belgy/?b?ld?i/
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 9 november 2018 om 20:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#41200 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 9 november 2018 om 20:47. |
|
![]() |
![]() |