Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 augustus 2010, 15:03   #11781
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U bedoeld de wantrouwige "echte" Vlamingen, of bedoeld u alle vlamingen ?
Wantrouwen is een wezenskenmerk van de Vlaamse mentaliteit. Maar dan nog geldt dat natuurlijk niet voor alle Vlamingen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 15:04   #11782
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Wantrouwen is een wezenskenmerk van de Vlaamse mentaliteit. Maar dan nog geldt dat natuurlijk niet voor alle Vlamingen.
Sta mij toe mijn vraag te herformuleren.

Welke vlamingen zijn volgens u het wantrouwigst :
A. Echte Vlamingen (Vlaamsnationalisten)
B. Vlamingen die zich Belg voelen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 15:10   #11783
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U lijkt me eerder voorstander van haat prediken i.p.v. verzoening ?
"Verzoening" zeg je. Dus je erkent dat de situatie tussen Vlamingen en de Francofonie in la Belgique wel degelijk problematisch is. Wel, die zal gewoon problematisch blijven zolang de Franstaligen weigeren een copernicaanse staatshervorming te aanvaarden. Wanneer ze in die houding volharden, dan komt er nooit nog een "verzoening", zoveel is duidelijk. Het wordt ofwel een totaal ander Belgique, ofwel helemaal geen meer. De francofonie heeft meer te verliezen dan de Vlamingen. Ze hebben niet zo gek veel tijd meer.
Oud 4 augustus 2010, 15:13   #11784
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
"Verzoening" zeg je. Dus je erkent dat de situatie tussen Vlamingen en de Francofonie in la Belgique wel degelijk problematisch is. Wel, die zal gewoon problematisch blijven zolang de Franstaligen weigeren een copernicaanse staatshervorming te aanvaarden. Wanneer ze in die houding volharden, dan komt er nooit nog een "verzoening", zoveel is duidelijk. Het wordt ofwel een totaal ander Belgique, ofwel helemaal geen meer. De francofonie heeft meer te verliezen dan de Vlamingen. Ze hebben niet zo gek veel tijd meer.
Neen ik stel vast dat er meningsverschillen zijn.
U stelt dat de situatie problematisch is.

Wij gaan het wellicht nooit eens worden,
maar ik zou het op prijs leggen dat U me geen woorden in de mond legt die ik niet gesproken heb.
Oud 4 augustus 2010, 15:16   #11785
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sta mij toe mijn vraag te herformuleren.

Welke vlamingen zijn volgens u het wantrouwigst :
A. Echte Vlamingen (Vlaamsnationalisten)
B. Vlamingen die zich Belg voelen.
Volgens mij is er niet veel verschil. Men kan het de Vlamingen eigenlijk ook niet kwalijk nemen. Eeuwenlange bezetting gaat vaak gepaard met een bijbehorende bezettingsmentaliteit. Groep A is van mening dat de bezetting nog niet is beeindigd, en is wantrouwig richting Belgique. Groep B is van mening dat de bezetting is beeindigd na het afwerpen van het Hollandse juk in 1830, en is wantrouwig jegens de Hollanders.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 15:33   #11786
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U vertelt kletskoek.
Ik heb het over de Belgische norm, en net die Belgische norm is 3 maten te hoog voor de Nederlanderse keuken.
Als u de Nederlandse norm/keuken even goed vind dan de Belgische dan bent u op cullinair vlak zeer weinig gewoon.
Aha onze keuken-chauvinist is weer bezig. Ten eerste betwijfel ik of er verschillende normen zijn. Ten tweede wil ik u best nog wel geloven dat er verhoudingsgewijs meer goede Belgische/Vlaamse restaurants zijn, echter dat betekent niet dat alle Belgische restaurants automatisch goed zijn en dat er geen Nederlandse restaurants bestaan waar je wel lekker kan eten...
Oud 4 augustus 2010, 15:41   #11787
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Aha onze keuken-chauvinist is weer bezig. Ten eerste betwijfel ik of er verschillende normen zijn. Ten tweede wil ik u best nog wel geloven dat er verhoudingsgewijs meer goede Belgische/Vlaamse restaurants zijn, echter dat betekent niet dat alle Belgische restaurants automatisch goed zijn en dat er geen Nederlandse restaurants bestaan waar je wel lekker kan eten...
Dat laatste heb ik ook nergens beweerd.

Ik had totnutoe 1 positieve Nederlandse restaurant-ervaring. Dat was in Château Neercanne, 20 meter over de Nederlandse grens.
Oud 4 augustus 2010, 15:50   #11788
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Ik ga in NL echt geen kroket uit de muur halen.
Jij wel soms ?
Als ik het heb over lekker eten, leg ik mijn norm echt wel hoog genoeg, en stap ik niet in een Belgisch frituur of een Nederlandse cafetaria binnen.
Ik doel wel op de betere zaken...
Ik zal u het nog sterker vertellen; ik ben Nederlander, maar ik moet er niet aan denken om een snack uit de muur te halen en ik heb dat dus ook nog nooit gedaan.
Oud 4 augustus 2010, 15:52   #11789
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Ik zal u het nog sterker vertellen; ik ben Nederlander, maar ik moet er niet aan denken om een snack uit de muur te halen en ik heb dat dus ook nog nooit gedaan.
origineel is het ook al niet,
de nederlanders hebben het gewoon van de amerikanen overgenomen..
Oud 4 augustus 2010, 16:26   #11790
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ja. En de Vlaamse mentaliteit is onherroepelijk aan het opschuiven in de richting van Nederland, terwijl de kloof met de Belgische francofonie steeds maar dieper wordt. Een evolutie die ik persoonlijk erg waardeer.
Hier zien we het betreurenswaardig brein van illusionist Quercus op volle toeren werken: de Vlamingen schuiven op richting Nederland!

Dat zou u wel willen natuurlijk, dit éénrichtingsverkeer! Want u bent al Hollander 'avant la lettre' als ik uw avatar bekijk. U die constant uw eigen Vlaams taal verpatst aan de Hollanders.En weer eens spreekt u in naam van de Vlamingen. U bent ook niet vlug beschaamd.

Dat u nu in naam van de Nederlanders zou spreken, dat zou ik zonder problemen aanvaarden. Maar uw aureool van 'goede Vlaming' bent u in mijn ogen reeds lang verloren. Wees daar maar zeker van. Wellicht hebt u zeker ook al geboekt voor een strandvakantie in Scheveningen.

Laatst gewijzigd door system : 4 augustus 2010 om 16:28.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 16:33   #11791
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Dat klopt. In Belgie is het normaal dat de bevolkingsgroepen wantrouwend tegenover elkaar staan. Hier in Nederland vinden wij het gek als je je gesprekspartner meteen beschuldigd van sabotage als een milieugroepering via de rechter weet dwars te liggen. En dat terwijl voorgaande uitdiepingen zonder vertraging zijn verlopen, en de haven Rotterdam last heeft van dezelfde milieufreaks bij de aanleg van de Tweede Maasvlakte. In Belgie vermoedt men altijd meteen kwade bedoelingen, in Nederland niet.
Wel ja, daar kwam het ongeveer op neer.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 17:43   #11792
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wellicht hebt u zeker ook al geboekt voor een strandvakantie in Scheveningen.
Er zit in die cabine al flink wat volk ondertussen.
Oud 4 augustus 2010, 18:53   #11793
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hier zien we het betreurenswaardig brein van illusionist Quercus op volle toeren werken: de Vlamingen schuiven op richting Nederland!

Dat zou u wel willen natuurlijk, dit éénrichtingsverkeer! Want u bent al Hollander 'avant la lettre' als ik uw avatar bekijk. U die constant uw eigen Vlaams taal verpatst aan de Hollanders.En weer eens spreekt u in naam van de Vlamingen. U bent ook niet vlug beschaamd.

Dat u nu in naam van de Nederlanders zou spreken, dat zou ik zonder problemen aanvaarden. Maar uw aureool van 'goede Vlaming' bent u in mijn ogen reeds lang verloren. Wees daar maar zeker van. Wellicht hebt u zeker ook al geboekt voor een strandvakantie in Scheveningen.
Ik begrijp dat je een beetje ongerust wordt. Zeker wanneer het over nauwere relaties tussen Vlaanderen en Nederland gaat. Dat is voor jou het taboe bij uitstek.
Wat de "Vlaamse taal" betreft, je geraakt niet weg uit je eigen waanbeeld. Er is geen Vlaamse taal. Ik ken wel één soort Vlaams zeer goed (het West-Vlaams van mijn geboortestreek) en verder ook redelijk wat Vlaams uit de Denderregio. En daar zit heel wat verschil op. Maar één Algemeen Vlaams bestaat niet system, hoezeer jij hier ook driftig mag op en neer dansen. Jij en ik gebruiken dezelfde taal, het Nederlands, niet het Vlaams.
Ik spreek even frequent in naam van de Vlamingen als jij dat doet (zoals jouw "Wij hier in het Zuiden"). Dat ik in jouw ogen geen goede Vlaming ben is voor mij eerder een complement dan een blaam. Want bij jou zijn de enige "goede Vlamingen" de Belgicisten. En daar bedank ik feestelijk voor.

Neen, ik heb niet geboekt voor Scheveningen. Maar een strandvakantie in Nederland vind ik wel héél aantrekkelijk. Daar heb je tenminste strand én duinen. En bovendien: weinig of geen Belgicisten.
Oud 5 augustus 2010, 07:43   #11794
Tempest
Gouverneur

Tempest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat beweren wij hier al een hele tijd.
De Nederlanders en sommige Vlamingen willen dat echter niet gezegd hebben en houden vast aan een paar restaurants met Michelin-sterren die zogezegd de middenklasse restaurants het predikaat "uitstekend" moet bezorgen.

Feit is dat, als je uit eten gaat in Nederland je slecht bediend word, ondermaats voedsel voorgeschoteld krijgt, slechte of totaal niet passende wijn met hetgeen op het bord ligt aangeboden krijgt.

Het schijnt dat het de Nederlanders niet kan schelen wat er op hun bord ligt en hoe het smaakt. Zaak is dat het voedzaam is en goedkoop.
Lulkoek.

Over klantenbediening heb jij niets te vertelle, Belg. Belgie is zo'n beetje de meest klantonvriendelijke land dat er bestaat. Het woord klantenbediening bestaat niet eens in Belgie! Jullie hebben daar geen verstand van. Iedere Belgische kassabediende (zowel de Vlam als de Waal) is een zure oude wijf/kerel met een norse gezicht die het (wissel)geld altijd op tafel smijt. En Belgen verwachten dat ook dus doen ze dat ook. Allen vrienden en kennissen krijgen van elkaar geld in de hand en geven ze elkaar een glimlach.
Tempest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2010, 08:56   #11795
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Een Nederlander die in Vlaanderen woont stelt dus vast dat er tussen Vlaanderen en Nederland een onverenigbaarheid is om samen te wonen. Hij doet dit wel op basis van de feiten. En de feiten die hij aanhaalt zijn ondubbelzinnig en gesteund op de praktische ervaring van alledag. Of dat nu één Nederlander zegt of duizend Nederlanders, dat maakt niet zoveel uit. De feiten blijven de feiten en de onverenigbaarheden zijn klaar en duidelijk. Ik had het nauwelijks beter kunnen zeggen.
Zeg eens, ik heb als ik jong was een jaartje in Amsterdam geleefd, en had daar écht geen enkel probleem om mij aan te passen hoor. ZO verschillend zijn die Nederlanders helemaal niet vind ik. Enkel wat uiterlijkheden en persoonlijke details zonder veel belang. Niets diepliggend onverenigbaar.
Wat Rotterdam-Antwerpen betreft, als die beiden in een zelfde land liggen kunnen zij prima samenwerken en heel de Noordzee en de Baltische Zee beheersen, met een uitgangspoort op de Atlantische en de Arctische Oceaan. De enige die daar hinder van zou kunnen ondervinden in commerciële termen is Hamburg.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2010, 08:59   #11796
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja peilingen... Gelukkig maar dat JMDD niet in peilingen heeft geloofd. Anders zat hij nu met een kater.
In peilingen gelooft ge niet...Jouw goed recht. Maar wat ik niet begrijp, is dat je dan de beweringen van één enkel man aanhaalt als bewijs en argument ? Omdat het in je kraam te pas komt mischien ? Ga je er nog lang mee rammelen ?
Oud 5 augustus 2010, 09:03   #11797
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Waar haalt u dat nu weer uit. Ik haal gewoon de argumenten aan van een Nederlander die op basis van het feit dat hij hier woont (en dus de vergelijking kan trekken met Nederland) tot de nuchtere vaststelling komt dat Noord en Zuid niet samengaan. Hij doet daar niet vijandig over of zo, maar stelt wel dat Noord en Zuid het moeten houden bij een goede samenwerking. En verder moet men niet gaan omdat er een te groot verschil is tussen de twee. En hij heeft gelijk.
En ik zeg jou dat de mening van 1 enkele man zeker niet kan opwegen tegen de mening van duizenden, zelfs als die 1 enkele man zijn mening jouw goedkeuring wegdraagt...Is dat nu echt zo moeilijk om te begrijpen ?
Oud 5 augustus 2010, 09:05   #11798
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door [B
De Waal[/b];4390479]zouden die hollanders niet beter voor hun eigen deur vegen,
http://weblogs.nrc.nl/commentaar/200...-wordt-breder/

wij zeggen elk is baas in zijn eigen kot. of je het nu graag hoort of niet zo is het en zo zal het altijd blijven
Ja ! Wallonië onafhankelijk !
Oud 5 augustus 2010, 09:08   #11799
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Behalve de Vlamingen dan, uiteraard.

In het Vlaams kot zijn de 'belges' de baas.

Zo is het, en zo zal het altijd blijven, niet?
Vive la Wallonie indépendante !! Dan zijn ze tenminste baas in hun eigen kot.
Oud 5 augustus 2010, 09:13   #11800
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Feit is dat Nederlanders die in België wonen, op basis van hun feitelijke alledaags ervaring, moeten bekennen dat er een niet te overbruggen kloof bestaat tussen Nederlanders en Vlamingen. Trouwens ook de Vlaamse en Nederlandse zakenlui beamen dit met de regelmaat van een goede klok. Dit stelde ik al in een andere draad. En deze zakenlui zijn zeker mensen van de dagdagelijkse praktijk. De verschillen tussen de Vlamingen en Nederlanders zijn zeer groot. Te groot.
Wel, eens dat Vlaanderen en Nederland herenigd zijn, kan je altijd politiek asiel aanvragen in La République Indépendante de Wallonie.
Als het samenleven met Nederlanders voor jou onmogelijk is...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be