![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#26961 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26962 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Gronings Nederlands versta ik ook niet of heel moeilijk, maar is ook Nederlands.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 8 februari 2013 om 22:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26963 |
Gouverneur
|
![]() Als Groningers de moeite doen om ABN te spreken, dan zijn ze prima te verstaan. Die Goebbels van "Wie is de slimste?" en dat sterrenmeisje zijn echt onverstaanbaar.Dat apentaaltje van hun kun je onmogelijk Nederlands noemen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26964 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Als Hollandse Nederlander is het voor mij gemakkelijker om de Brabanders en Limburgers in Nederlanders te verstaan dan bijvoorbeeld Groningers, Drentenaars etc. Heb ook heel lang met deze mensen samengewerkt. De dialecten uit die streken liggen mij aangenamer in het gehoor. Zo ook de Nederlandse taal van onze zuiderburen. Neemt niet weg dat ik de accenten en dialecten in het noorden, dus Gronings en Drents echt niet minder waardeer.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 8 februari 2013 om 22:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26965 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26966 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Quote: "Als" de Groningers de moeite doen om ABN te spreken, dan zijn ze prima te verstaan. En dan te bedenken dat hij het over een brabbeltaaltje van Vlamingen heeft ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26967 | |
|
![]() Citaat:
![]() Eh, zijn ze dan ook half zo gierig ![]() Laatst gewijzigd door Adrian M : 8 februari 2013 om 23:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26968 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Bovendien heb ik je al gezegd dat Belgen zich in historisch opzicht zichzelf Nederlander mogen noemen. Dat u de Groningers en de Drenten beter kunt verstaan lijkt mij gezien uw achtergrond en woonlocatie ook niet vreemd. U kunt dan toch ook begrijpen dat ik de mensen zuidelijk van mij beter versta, dit ook gezien mijn woonlocatie en achtergrond ?
![]() |
![]() |
#26969 |
Gouverneur
|
![]() Spijtig dat U zo laatdunkend over de Groningers en Drenten doet. Groningers en Drenten spreken dialect. Dat is prima, maar wanneer ze een Fries/Hollander te woord staan, spreken ze prima verstaanbaar Nederland. Dat kun je van de Belgen niet zeggen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26970 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#26971 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#26972 | |
|
![]() Citaat:
Zoals Edwin ook aangeeft, al de diverse dialecten maken het Nederlands juist zo mooi, aantrekkelijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26973 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dus ik waardeer het ook zeer!
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 8 februari 2013 om 23:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26974 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26975 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Klopt, de simpele beeldvoorstelling zal dan plaats maken voor een meer genuanceerde. Dat er niet alleen "Hollanders" in Nederland wonen maar ook Brabanders, Limburgers, Drentenaars etc. En ieder met hun eigen accenten en dialecten. Het Nederlanders is zo machtig mooie taal en die brede schakering zou respect af moeten dwingen in Europa en de wereld.
![]() |
#26976 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
We zijn geen ras meer, maar een volk. Vroeger was het : ik kan het niet uitstaan. Nu is het : ik kan het niet verstaan. Luister nog een beetje naar de VRT en 't komt in orde. Gaan uw oogkleppen wat open in plaats van daar onder de kerktoren in Groningen naar de plaatselijke reformistische zender te zitten luisteren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26977 | |
|
![]() Citaat:
Typisch is dat we nu denken overspoeld te worden door buitenlanders, maar qua cijfers, percentages niet hoger dan voorheen. De aantallen en percentages waren zeer hoog, zelfs veel meer Duitsers dan Zuid Nederlanders. Ruwweg drie maal zoveel. Het barstte van de diverse nationaliteiten. We hadden het eerste staande leger, hier hebben in die paar eeuwen ruwweg 1 miljoen huurlingen in gediend. Een huurling diende minimaal 8 jaar. Een zwak vermoeden dat ze niet alleen met hun geweer raak geschoten zullen hebben ![]() Ook het identiteits gevoel lag totaal anders. Iedereen die bijvoorbeeld niet uit een stad als Rotterdam of Amsterdam kwam was een vreemdeling, synoniem voor nu buitenlander. Maakte niet uit of men uit Urecht, Brabant, Vlaanderen of de rest van Holland kwam, een Jood was of een Duitser, het waren allemaal vreemdelingen (buitenlanders). Het beeld zoals we nu naar het verleden kijken als de Hollander, de Vlaming of de Brabander strookt dus niet met hoe het destijds gevoeld werd. Aanrader om te lezen als je er een keer tijd voor hebt. Ook o.a. het Calvinisme en tal van andere zaken komen aan bod. Het onderdeel welk over het oprukkende Calvisme uit Zuid Nederland gaat is interessant. We stonden er blijkbaar nogal sceptisch tegenover. http://www.academia.edu/1148475/Kome...and_vanaf_1550 Het zijn typische dingen waar je als buitenlander mee te maken kunt krijgen in elke maatschappij. Van buitenaf wordt het getypeerd, wanneer niet begrepen, als negatief of wat dan ook. In de US een gelijke ervaring opgedaan... smilen? Hoe zo, waarom als ik de behoefte daartoe niet voel? Totdat je door hebt hoe het zit. In het bovengenoemde stuk wordt het onderstaande beschreven. Wat ik me niet bewust was waar het voordringen van ons mee te maken heeft zoals buitenlanders tegen ons aankijken. Het zijn vaak hele kleine dingen die het moeilijk maken wanneer je in onze Hollandse maatschappij terecht komt. Wij kunnen bijvoorbeeld in een bakkerswinkel kris kras door elkaar en met elkaar aan het leuteren zijn Wanneer dit niet herkenbaar is voor een buitenlander lijkt het chaotisch Toch zit er struktuur in die ogenschijnlijke chaos. Een Hollander registreert, zonder dat hij het zich werkelijk bewust is, al bij binnenkomst, automatisch wanneer hij aan de beurt is. Vergist hij zich, een normale Nederlander dan, maakt hij z’n excuses en laat de ander alsnog voorgaan. Vaak zal hij er op gewezen worden als hij opzettelijk voor wil gaan, dan wel onopzettelijk. In die zin wordt hij door z’n medelanders dus eveneens bezien als onbeleefd, dan wel als het voordringende type Hollander, zoals een buitenlander ertegen aan zal kunnen kijken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26978 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |