![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#30921 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30922 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een norm groeit altijd vrij organisch en komt niet zomaar uit de lucht vallen. Dat is het ook het geval bij andere talen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30923 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=471
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 30 september 2013 om 03:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30924 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Correct Nederlands spreken... Het gebruik van de 'gij-vorm' is hier in het zuiden minstens even correct als het gebruik van de 'je-vorm'. Zelfs in sommige delen van West-Vlaanderen, waar men vaak de 'je-vorm' gebruikt, gebruikt men soms ook de 'ge vorm'. Zoals ik u aantoonde in de volkse Oostendse schlager van van weleer: 'gy zien mi zeekapitein' http://www.youtube.com/watch?v=9kn2aA2w9Uk En men moet hier niet komen vertellen dat men de 'je-vorm' niet wil opdringen. In de scholen probeert men dat anders maar al te graag! Op wiens gezag?? Laatst gewijzigd door system : 30 september 2013 om 09:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30925 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Denk je nu écht dat iemand erom maalt dat de jij-vorm frustraties opwekt bij system? Wat een zever! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30926 |
Banneling
|
![]() En waarom is dit zever? Waarom wilt gij hier de taal opdringen van uw hollandse vriendjes? Laat ons onze Vlaamse taaleigenheid bewaren aub, of ga in Nederland wonen. Daar kunt ge zoveel de 'je -vorm' gebruiken als ge maar wilt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30927 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nee, ik herken dat gevoel volstrekt niet. Mijn vrouw is afkomstig uit Ninove, ik uit West-Vlaanderen. Reeds van in onze studententijd spreken wij onder elkaar Nederlands. Een andere optie zou ons absurd geleken hebben. En dat is de rest van ons leven in het gezin zo gebleven. Ons Nederlands is niet geaffecteerd en welke "tongval" (en die zal er ongetwijfeld zijn) je erin kunt herkennen laat ik aan anderen over. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30928 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Hebde gij dat verstaan?" ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30929 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alleen draagt het daar niet om: dit gaat om de norm, de standaard van een bepaalde taal. Hoe men het ook draait of keert, normering houdt steeds een bepaalde selectie in. Dat is in alle talen zo, waarbij het Nederlands geen uitzondering vormt. Wat u eigenlijk in de grond van de zaak nastreeft, is juist de ontmanteling van de norm. Onder het vage en eigenlijk niets zeggende "Vlaamse taaleigen". Wat maakt immers dat "taaleigen" uit? Alleen ge/gij? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30930 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30931 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#30932 |
Banneling
|
![]() Tuurlijk kan men zoveel lullen in Nederland als men wil..echter zal men wel heel raar opkijken als men de g of gij vorm gebruikt in Holland
Laatst gewijzigd door Nvalid : 30 september 2013 om 21:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30933 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Niemand die er zich druk over maakt of men .. je, ge of gij ... zegt. In Gelderland wordt het evengoed gebruikt. De één zegt dit, de ander dat, who cares .... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30934 |
Minister-President
|
![]() De norm wordt bepaald door de meerderheid. Dat gegeven doet veel Vlamingen pijn. Want net zoals de norm van het Frans niet wordt bepaald in Quebec, zo wordt de norm van het Nederlands niet bepaald in Vlaanderen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30935 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30936 |
Europees Commissaris
|
![]() Wederom een zeer liberaal standpunt. Omdat quercus 'je' in plaats 'ge' zegt, moet hij maar in Nederland wonen. Hoe belachelijk ben je van plan jezelf te maken, system uit het oosten?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30937 |
Europees Commissaris
|
![]() En Portugees.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30938 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alleen is die standaard in Nederland dieper en breder verspreid dan in Vlaanderen. Die historische achterstand wordt door sommige Vlamingen verdrongen door een onhandige afwijzing van de norm. Een uitvlucht voor de eigen zwakte. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30939 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar als Zuid-Hollander kijk ik niet vreemd op van ge of gij, temeer ik ook weer samenwerk met Noord-Brabanders.
![]() |
![]() |
#30940 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |