![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#12741 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12742 |
Gouverneur
|
![]() Vlamingen in Brussel zijn wel minder anti-Hollands dan Vlamingen daarbuiten. Waarschijnlijk vanwege hun minderheidspositie. Zij zijn solidair met alle nederlandstaligen die ze op straat tegenkomen. Of zoals de engelsen zeggen "beggers can't be choosers"
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12743 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Hoe dan ook. Ik kan het niet meer dan toejuichen dat Brusselaars anders zijn dan ik voorheen dacht.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 27 november 2010 om 20:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12744 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 2 december 2010 om 13:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12745 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Om het debat even te kruiden, in het laatste nummer van Doorbraak (tijdschrift van de Vlaamse Volksbeweging) staat een artikel geschreven door Peter De Brabandere is hoofdredacteur van Neerlandia/Nederlands van Nu en docent Nederlands en Duits aan de Katholieke Hogeschool Brugge-Oostende. Het artikel is een respons gericht aan Vlamingen die, zoals onze system, er zich maar niet kunnen bij neerleggen dat de formele taal die ze horen te gebruiken gevormd werd in een andere regio van hun taalgebied. Ik geef het belangrijkste gedeelte van het artikel weer.
Citaat:
![]() |
![]() |
#12746 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Toch toont het aan hoe sterk propaganda werkt. Persoonlijk zou ik zulks niet pikken. Als iemand mijn taal 'le flamand' noemt, tracht ik kalm te blijven, maar ik tracht ook de desbetreffende persoon zichtbaar te minachten. En al denkt 90% van de Franstalige Belgen zo, het zij zo. Dan verdient 90% van de Franstaligen maar voor 'achterlijk' aanzien te worden door mij. Verder ga ik niet volledig akkoord met de geciteerde tekst. Ik ben niet louter voor een Nederlandse taal 'om als dam te dienen tegen het Frans'. Zelf ben ik ervoor omdat ik gewoon de gedachte absurd vind dat we een andere taal zouden spreken dan onze noorderburen. Ik snap nog steeds niet hoe mensen op de gedachte komen. In heel mijn leven heb ik Nederlanders als taalgenoten aanzien, zelfs vóórdat ik als kind op 7-jarige leeftijd leerde dat mijn taal 'het Nederlands' heet. Hier in Antwerpen noemt bijna iedereen onze taal 'het Nederlands' (bij de jonge bevolking toch). Misschien is dat in Vlaams-Brabant (toevallig waar het Frans het Nederlands ontmoet) en elders anders. Excuseer mijn dikkenekkerigheid; maar wat ben ik blij niet daar in dat bekrompen hol te wonen.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 december 2010 om 15:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12747 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12748 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Terzijde: wist je overigens dat de paranoia van sommige mensen zover gaat dat ze de nieuwe NMBS-uniformen, met het oranje biesje, er 'te Hollands' vinden uitzien?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12749 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 december 2010 om 15:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12750 |
Europees Commissaris
|
![]() Trouwens. Indien ik een Frans-Vlaming was zou ik waarschijnlijk Nederlands geleerd hebben of gewoon een gelukkige Franstalige geweest zijn. Uiteraard is dat maar gissen, gezien ik niet opgegroeid ben met de plaatselijke propaganda. Ik pik alleen nogal moeilijk 'taboeculturen', zeker wanneer die geschoeid zijn op onbeschaamde domheid. Als ik daarmee wat Picardiërs mee weet te choqueren, graag. Dat hoeft normaliter niet tot conflict te leiden.
Het is alleen zo dat ik een 'vreedzame sfeer' niet aanvaard als de voorwaarde is dat men in mijn gezicht mag rochelen. Het zou wellicht mij de reputatie als arroganterik' opleveren bij andere Frans-Vlamingen, en wellicht zou ik geëindigd zijn als iemand die ofwel gemigreerd was naar Vlaanderen/Nederland of geassimileerd tot de Francofonie vér van le Nord. Dat de dialectbroebelaars maar tandenknarsen. Maar ik ben geen Frans-Vlaming.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 december 2010 om 16:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12751 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
nog niet gemerkt dat ik soms dagen niet op dit forum zit? wat is nu eigenlijk je punt?! Laatst gewijzigd door Shadowke : 2 december 2010 om 17:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12752 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Die zijn van kop-tot-teen "hollands" Oesje pas op se, tzijn "ollanders" die onze wegen maken... ![]()
![]() |
![]() |
#12753 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Trouwens uw zogenaamde 'prof' geeft zelf toe dat heel veel Vlamingen de opgelegde taal niet smaken. Immers hij oreert: Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 2 december 2010 om 21:31. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12754 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hij heeft het daar niet over. Wel stelt hij dat er een grotere taalkundige kloof bestaat tussen het regionale Nederlands en het Algemeen Nederlands. Dat is evenwel niets verwonderlijk, daar dit ook bij veel andere taalgebieden het geval is. Het Italiaans van zuidelijk Italië verschilt enorm van het Standaard-Italiaans. Voor het Standaard-Servisch heeft men zich doelbewust gebaseerd op die dialecten die het verst stonden van het Bulgaars, waardoor er een groot verschil is met meer dan de helft van het Servisch taalgebied. Enz.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12755 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vervolgens kon ik in de dorpsbibliotheek terecht voor 'alles van Pietje Bell'. Ik kwam er pas jaren later achter dat die boekjes eigenlijk uit "Olland" kwamen, zoals dat bijvoorbeeld ook voor de strips van "Sjors en Sjimmie" het geval was. Was me dat even een 'cultuurschok', zeg. Ik was er minstens vier weken totaal groggy van ![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12756 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12757 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 2 december 2010 om 21:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12758 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De je (en ook diens afgeleiden) is niet exclusief "Noord-Hollands", maar is ook de traditionele dialectvorm van de West-Vlaamse kustdialecten en die van het Brugse.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12759 |
Banneling
|
![]() U komt altijd met dezelfde schijnargumenten af. Op die uitzondering na die u steeds weer aanhaalt, gebruikte er vroeger niemand de 'je'-vorm in Vlaanderen. En in Nederland, behalve in het Noorden, was het maar net hetzelfde. Ik moet in dit verband altijd denken aan Dries Van Agt. Die liet zich niet overdonderen door de Hollanders. En terecht!
Laatst gewijzigd door system : 2 december 2010 om 22:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12760 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En terloops: Dries van Agt spreekt heel mooi AN; hij beheerst de standaardtaal als geen een. Bijna een taalvirtuoos. |
|
![]() |
![]() |