Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 augustus 2012, 08:10   #241
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
de Swaen mag dan wel een weemoedig gedicht geschreven hebben (waarvan de kwaliteit op zijn minst betwistaar is) maar daar blijft het dan ook bij. Er zijn geen geroofde gebieden door de schuld van het zuiden.Er is geen roof gepleegd door het zuiden. De enige die geroofd heeft in deze is de Calvinistische republiek, die met geweld katholieke gebieden inlijfde -zijnde de Staatsgebieden- om alzo een militaire buffer te scheppen die de Calvinisten moest beschermen tegen een eventuele nieuwe aanval van de katholieken.

Zo zit het in mekaar. En dat zogezegde 'Groot-nederland' is een kunstmatig gewrocht. Een utopie. En het mooiste bewijs hiervoor is dat de mensen hier door de band maar zeer weinig affiniteit hebben met de Nederlanders en Nederland . Ze herkennen hen zeker niet als broeders of zusters. Hoogst als verre neven. En ze streven zeker niet naar een eenheid met Nederland. Want moest dat het geval zijn, dan waren Vlaanderen en Nederland al lang samen en er zou geen enkele overheid geweest zijn die dit proces ooit maar zou hebben kunnen tegenhouden.

Het zou me overigens niet verwonderen moest u Nederlanders onder uw naaste familie hebben wanneer ik u zo bezig hoor.
De grote rover kwam uit het zuiden. Een zekere Lowie Katorze. Na 1830 werd er door de francofonie nog steeds verder geroofd: de taalgrens naar het noorden geduwd en "Bruxelles" helemaal verbeulemanst.
Oud 7 augustus 2012, 08:47   #242
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De grote rover kwam uit het zuiden. Een zekere Lowie Katorze. Na 1830 werd er door de francofonie nog steeds verder geroofd: de taalgrens naar het noorden geduwd en "Bruxelles" helemaal verbeulemanst.
Een interessant boek in dit verband is het boek van Luc Panhuysen, Rampjaar 1672,uitgegeven bij Atlas in 2009. Het was hier wel een gecombineerde aanval van Lodewijk XIV met de Engelse koning, de bisschop van Munster en de bisschop van Keulen. Er waren dus meerdere rovers.

Maar ja, toen had de Republiek al lang zijn katholieke gebieden met dwang ingelijfd.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 7 augustus 2012 om 08:55.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2012, 10:35   #243
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een interessant boek in dit verband is het boek van Luc Panhuysen, Rampjaar 1672,uitgegeven bij Atlas in 2009. Het was hier wel een gecombineerde aanval van Lodewijk XIV met de Engelse koning, de bisschop van Munster en de bisschop van Keulen. Er waren dus meerdere rovers.
Uiteraard waren er tijdens de verschillende imperialistische oorlogen van Louis Kators wisselende koalities.
http://forum.politics.be/showpost.ph...4&postcount=73

Heel kort stonden zelfs tijdens één van die oorlogen de Noordelijke Nederlanden aan de Franse kant, tegen Spanje en de Zuidelijke Nederlanden! D�*t had ge als antigrootnederlanse Belgicist moeten aanhalen!
Maar laat dat nu net één van de redenen zijn voor mijn grootnederlandisme!
Als ik binnen pakweg weer eens een half millenium in dit tranendal gekatapulteerd wordt, wil ik zoiets niet meer lezen in de boekskes, dat we dan weer eens in verspreide slagorde stonden tegen de volgende Franse imperators.

Maar er is slechts 1 rover. De Nederlandstaligheid heeft slechts aan de Franstaligheid gebied verloren.

Citaat:
De enige die geroofd heeft in deze is de Calvinistische republiek, die met geweld katholieke gebieden inlijfde -zijnde de Staatsgebieden- om alzo een militaire buffer te scheppen die de Calvinisten moest beschermen tegen een eventuele nieuwe aanval van de katholieken.
Voor de Nederlandstaligheid was dat echter geen geroofd gebied. Zie Maastricht, dat voor de Nedrlandstaligheid gered werd toen het bij Nederland werd gevoegd. Ge spreekt naast mij in uw gefixeerdheid op religie die van geen enkele tel is in het Sex-Drugs-en Rock&Roll-tijdperk.

Citaat:
En dat zogezegde 'Groot-nederland' is een kunstmatig gewrocht. Een utopie. En het mooiste bewijs hiervoor is dat de mensen hier door de band maar zeer weinig affiniteit hebben met de Nederlanders en Nederland. Ze herkennen hen zeker niet als broeders of zusters. Hoogstens als verre neven. En ze streven zeker niet naar een eenheid met Nederland. .
Het grootnederlands streven is natuurlijk niet voor Jan met de Pet maar is een idealistische overtuiging van een kulturele ‘elite’ die zijn geschiedenis kent.
Affinitieten en interpersoonlijke relaties hebben niets te maken met de wenselijkheid van deze of gene staatsvorm. Dat zijn twee verschillende aspekten die velen met mekaar verwarren.
Het gaat mij om het gemeenschappelijk belang der Nederlandstaligheid zoals ge reeds wist!
Citaat:
En ze streven zeker niet naar een eenheid met Nederland. Want moest dat het geval geweest zijn, dan waren Vlaanderen en Nederland al lang samen en er zou geen enkele overheid geweest zijn die dit proces ooit maar zou hebben kunnen tegenhouden.
Zeer fout!. Nationalismen zijn kneeedbaar en maakbaar door overheden en diegenen die daarvoor vatbaar zijn, zijn in de eerste plaats mensen die hun roots en geschiedenis niet kennen.
Stel dat herhaald wordt wat met de Nederlanden gebeurde, dat door een geopolitiek of militair feit er een konstellatie komt waarbij we een Noord- en Zuid-Vlaanderen hebben. Laat daar dan genoeg tijd overgaan en er ontstaat gegarandeerd een Noordvlaams en Zuidvlaams nationalisme. Eerst zullen nog weemoedige gedichten geschreven worden zoals Michiel de Swaen dat deed, maar door de tijd verliest de massa zijn historisch bewustzijn. En we krijgen dan tegenstellingen zoals die nu beschreven worden tussen Vlamingen en Nederlanders. Er komt er echter op aan zich boven die kleinmenselijke wederzijdse irritaties en verschillen te stellen.
Citaat:
Het zou me overigens niet verwonderen moest u Nederlanders onder uw naaste familie hebben wanneer ik u zo bezig hoor.
Neen. En ik ben reeds in zakelijk opzicht erg bedrogen geweest door een Nederlander.
Ik heb echter de grootmoedigheid om op grond van die geïsoleerde ervaring niet aan veralgemeningen te doen en klischees achterna te lopen.
Nogmaals:Grootnederlandisme, een gemeenschappelijk TAALbelang, staat daar boven!
En het feit dat ge persoonlijke relaties er wilt bij sleuren bewijst dat ge niet begrijpt waar het om gaat en waar het mij om te doen is:

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=338

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 7 augustus 2012 om 10:41.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2012, 10:47   #244
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Uiteraard waren er tijdens de verschillende imperialistische oorlogen van Louis Kators wisselende koalities.

Heel kort stonden zelfs tijdens één van die oorlogen de Noordelijke Nederlanden aan de Franse kant, tegen Spanje en de Zuidelijke Nederlanden! D�*t had ge als antigrootnederlanse Belgicist moeten aanhalen!
Maar laat dat nu net één van de redenen zijn voor mijn grootnederlandisme!
Als ik binnen pakweg weer eens een half millenium in dit tranendal gekatapulteerd wordt, wil ik zoiets niet meer lezen in de boekskes, dat we dan weer eens in verspreide slagorde stonden tegen de volgende Franse imperators.

Maar er is slechts 1 rover. De Nederlandstaligheid heeft slechts aan de Franstaligheid gebied verloren.

Voor de Nederlandstaligheid was dat echter geen geroofd gebied. Zie Maastricht, dat voor de Nedrlandstaligheid gered werd toen het bij Nederland werd gevoegd. Ge spreekt naast mij in uw gefixeerdheid op religie die van geen enkele tel is in het Sex-Drugs-en Rock&Roll-tijdperk.

Het grootnederlands streven is natuurlijk niet voor Jan met de Pet maar is een idealistische overtuiging van een kulturele ‘elite’ die zijn geschiedenis kent.
Affinitieten en interpersoonlijke relaties hebben niets te maken met de wenselijkheid van deze of gene staatsvorm. Dat zijn twee verschillende aspekten die velen met mekaar verwarren.
Het gaat mij om het gemeenschappelijk belang der Nederlandstaligheid zoals ge reeds wist!
Zeer fout!. Nationalismen zijn kneeedbaar en maakbaar door overheden en diegenen die daarvoor vatbaar zijn, zijn in de eerste plaats mensen die hun roots en geschiedenis niet kennen.
Stel dat herhaald wordt wat met de Nederlanden gebeurde, dat door een geopolitiek of militair feit er een konstellatie komt waarbij we een Noord- en Zuid-Vlaanderen hebben. Laat daar dan genoeg tijd overgaan en er ontstaat gegarandeerd een Noordvlaams en Zuidvlaams nationalisme. Eerst zullen nog weemoedige gedichten geschreven worden zoals Michiel de Swaen dat deed, maar door de tijd verliest de massa zijn historisch bewustzijn. En we krijgen dan tegenstellingen zoals die nu beschreven worden tussen Vlamingen en Nederlanders. Er komt er echter op aan zich boven die kleinmenselijke wederzijdse irritaties en verschillen te stellen.

Neen. En ik ben reeds in zakelijk opzicht erg bedrogen geweest door een Nederlander.
Ik heb echter de grootmoedigheid om op grond van die geïsoleerde ervaring niet aan veralgemeningen te doen en klischees achterna te lopen.
Nogmaals:Grootnederlandisme, een gemeenschappelijk TAALbelang, staat daar boven!
En het feit dat ge persoonlijke relaties er wilt bij sleuren bewijst dat ge niet begrijpt waar het om gaat en waar het mij om te doen is:

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=338
Er is geen historische bewustzijn te vinden omdat er nooit een historisch bewustzijn was. De vereniging tussen noord en zuid duurde veel te kort (enkele decennia). De scheiding des te langer (400 jaar).
Oud 7 augustus 2012, 11:05   #245
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
1. Er is geen historische bewustzijn te vinden omdat er nooit een historisch bewustzijn was. De vereniging tussen noord en zuid duurde veel te kort (enkele decennia).
2. De scheiding des te langer (400 jaar).
Fijn dat ge het op die twee woorden na dus eens zijt met mijn post of alleszins niets hebt aan op te merken.

1. Maar soit, het hangt ervan af wat men historisch bewustzijn of besef noemt.
Mijn historische kennis:
- zegt mij dat Brussel een NL-stad zou geweest zijn ware de Nederlanden 1 gebleven. Iets wat ge zelf reeds toegaf.
- zegt mij iets over het concept der Nederlanden/Lage Landen, een verhaal dat eigenlijk begint met Jacob Van Artevelde. En voorlopig eindigt bij pakweg Joris Van Severen. Of moet ik zeggen bij Wilders...

2. Ook dat hadden we reeds: http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=150

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 7 augustus 2012 om 11:12.
Oud 7 augustus 2012, 11:10   #246
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is geen historische bewustzijn te vinden omdat er nooit een historisch bewustzijn was. De vereniging tussen noord en zuid duurde veel te kort (enkele decennia). De scheiding des te langer (400 jaar).
Wat is in deze "historisch bewustzijn"? Is er bijvoorbeeld een "historisch bewustzijn" tussen de Basken aan beide zijden van de staatsgrens? Die mensen leven immers al vele eeuwen en eeuwen staatkundig gescheiden. Is er geen "historisch bewustzijn" tussen Grieken uit Griekenland en die uit Cyprus, ook al heel lang staatkundig andere wegen gegaan?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2012, 11:28   #247
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat is in deze "historisch bewustzijn"? Is er bijvoorbeeld een "historisch bewustzijn" tussen de Basken aan beide zijden van de staatsgrens? Die mensen leven immers al vele eeuwen en eeuwen staatkundig gescheiden.
Het zou me echter niet verwonderen dat er ook Franse ETA-aktivisten zijn.
De Frans-Vlamingen die elke jaar de Peenewandeling doen, getuigen zeker ook van een historisch bewustzijn.
Ik denk voorst dat alle Ierse voormannen en martelaren zoals Bobby Sands wellicht experten waren/zijn in de Ierse geschiedenis.
Al blijft dat uiteraard iets voor een kultureel bewuste 'elite'. Vandaar dat de mening Vox Populi in deze voor mij waardeloos is.

Ik durf zelfs meer te zeggen: wie niet een minimale geschiedkundige bagage en interesse heeft, is voor mij geen échte Vlaamsnationalist. Want die is het blijkbaar alleen om de centen te doen.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 7 augustus 2012 om 11:31.
Oud 7 augustus 2012, 11:31   #248
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik durf zelfs meer te zeggen: wie niet een minimale geschiedkundige bagage en interesse heeft, is voor mij geen échte Vlaamsnationalist. Want die is het blijkbaar alleen om de centen te doen.
De wereld is verscheiden, wat niet anders is in Vlaanderen. Laten we dat aanvaarden en beter kijken naar wat ons dan bindt dan muren optrekken waar er eigenlijk geen nodig zijn. Je kan ook vanuit verschillende motieven aan eenzelfde project werken.
Oud 7 augustus 2012, 11:41   #249
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De wereld is verscheiden, wat niet anders is in Vlaanderen. Laten we dat aanvaarden en beter kijken naar wat ons dan bindt dan muren optrekken waar er eigenlijk geen nodig zijn. Je kan ook vanuit verschillende motieven aan eenzelfde project werken.
Inderdaad! Maar ik sprak gewoon over wat mezelf beweegt.
En beter uiteraard een Centenvlaamsnationalst dan een Belgicist.
Waar staat gij in deze eigenlijk, Jan?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 7 augustus 2012 om 11:43.
Oud 7 augustus 2012, 12:13   #250
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie is Louis Kators?
Oud 7 augustus 2012, 12:32   #251
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wie is Louis Kators?
Pietje Veertien.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2012, 12:35   #252
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wie is Louis Kators?
Foutje...

Het is idd. LOWIE!

Dank U!

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 7 augustus 2012 om 12:38.
Oud 7 augustus 2012, 13:43   #253
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad! Maar ik sprak gewoon over wat mezelf beweegt.
En beter uiteraard een Centenvlaamsnationalst dan een Belgicist.
Waar staat gij in deze eigenlijk, Jan?
Eerlijk gezegd, een beetje in alle hoeken. Ik denk vanuit taalkundige, nationaal-sociologische, identitaire, economische en politieke gezichtshoeken. Uit dit alles acht ik dat er nood is aan een andere staatsvorm dan die waarmee we nu opgescheept zitten. Biefstuknationalisme kan ik in zekere mate volgen (want wie gooit nu graag de eigen centen over de brug...?), maar er moet ook een diepere basis zijn.
Oud 7 augustus 2012, 14:10   #254
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Eerlijk gezegd, een beetje in alle hoeken.
Een diplomatisch en beheerst antwoord zoals we U kennen, Jan. En ik geloof U nog op de koop toe!
Maar ik wou natuurlijk peilen naar uw prioriteit.
Iedereen heeft tenslotte zijn eigen gevoeligheden en ik kan me niet voorstellen dat ge aan alles een even groot gewicht toekent.

Laat ik het daarom effe scherp stellen:

A. Een Vlaanderen in het federale België zoals we het nu kennen maar waarbij wel de Kulturele Reconquista van Brussel voltrokken werd. (Brussel dus terug ééntalig Nederlands.)
B. Een onafhankelijk Vlaanderen waarbij men Brussel tijdens de onderhandelingen moest opgeven om onafhankelijk te worden.

Maak uw hartverscheurende keuze!

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 7 augustus 2012 om 14:15.
Oud 7 augustus 2012, 14:40   #255
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Een diplomatisch en beheerst antwoord zoals we U kennen, Jan. En ik geloof U nog op de koop toe!
Iedereen heeft tenslotte zijn eigen gevoeligheden en ik kan me niet voorstellen dat ge aan alles een even groot gewicht toekent.

A. Een Vlaanderen in het federale België zoals we het nu kennen maar waarbij wel de Kulturele Reconquista van Brussel voltrokken werd. (Brussel dus terug ééntalig Nederlands.)
B. Een onafhankelijk Vlaanderen waarbij men Brussel tijdens de onderhandelingen moest opgeven om onafhankelijk te worden.

Een onafhankelijk Vlaams republiekje zonder Brussel is iets wat ik absoluut niet wil, tenzij het niet meer is dan een tussenstation op de weg naar een Nederlandse confederatie. In het omgekeerde geval geef ik dan nog liever de voorkeur aan een scenario waarbij de Vlamingen zichzelf voldoende kunnen ontvoogden om als de meerderheid in België hun gram te halen.
Oud 7 augustus 2012, 14:44   #256
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

vals dillema.

Brussel moet niet ééntalig Nederlandstalig worden om in Vlaanderen te functioneren.
Oud 7 augustus 2012, 15:40   #257
Dazi Martina
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
vals dillema.

Brussel moet niet ééntalig Nederlandstalig worden om in Vlaanderen te functioneren.
Maar die franstaligen willen niet bij uw Vlaams republiekje horen. Is dat nou nog niet zo klaar als pompwater?? Jullie zitten hier maar plannetjes over Brussel te smeden maar de Brusselaars steken de middelvinger op. Daar sta je dan met je meertalig Brussel in een onafhankelijk Vlaanderen....
Dazi Martina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2012, 16:17   #258
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Een onafhankelijk Vlaams republiekje zonder Brussel is iets wat ik absoluut niet wil, tenzij het niet meer is dan een tussenstation op de weg naar een Nederlandse confederatie. In het omgekeerde geval geef ik dan nog liever de voorkeur aan een scenario waarbij de Vlamingen zichzelf voldoende kunnen ontvoogden om als de meerderheid in België hun gram te halen.
Volgens mij heeft het huidige Vlaanderen Brussel reeds lang verloren. We zullen die verfranste en francofiele Beulemansen nooit kunnen dwingen om meer respect op te brengen voor het Nederlands. Het is daarvoor véél te laat. Ik denk dat wij best die culturele zweer afzonderen en niet mee opnemen in een autonoom Vlaanderen. Maar, dat wil niet zeggen dat we zouden gedwongen zijn bepaalde oplossingen die zij (of althans sommigen onder hen) voorstaan zomaar moeten slikken. Vooreerst "rattachement �* la France" is, wat Brussel betreft, voor ons Vlamingen volstrekt uitgesloten. Een autonome Europese stadsstaat kan er nog door. Maar dan onder welbepaalde voorwaarden: de financiering van de deficieten van die baronieën moet gebeuren door de volledige EU, en niet meer door Vlaanderen alleen. Bovendien moet het statuut van Euro-stadsstaat beperkt blijven tot de 19 gemeenten.
Oud 7 augustus 2012, 16:19   #259
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dazi Martina Bekijk bericht
Maar die franstaligen willen niet bij uw Vlaams republiekje horen. Is dat nou nog niet zo klaar als pompwater?? Jullie zitten hier maar plannetjes over Brussel te smeden maar de Brusselaars steken de middelvinger op. Daar sta je dan met je meertalig Brussel in een onafhankelijk Vlaanderen....
Woont mijnheer soms in Brussel?
Oud 7 augustus 2012, 16:52   #260
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Volgens mij heeft het huidige Vlaanderen Brussel reeds lang verloren. We zullen die verfranste en francofiele Beulemansen nooit kunnen dwingen om meer respect op te brengen voor het Nederlands. Het is daarvoor véél te laat. Ik denk dat wij best die culturele zweer afzonderen en niet mee opnemen in een autonoom Vlaanderen. Maar, dat wil niet zeggen dat we zouden gedwongen zijn bepaalde oplossingen die zij (of althans sommigen onder hen) voorstaan zomaar moeten slikken. Vooreerst "rattachement �* la France" is, wat Brussel betreft, voor ons Vlamingen volstrekt uitgesloten. Een autonome Europese stadsstaat kan er nog door. Maar dan onder welbepaalde voorwaarden: de financiering van de deficieten van die baronieën moet gebeuren door de volledige EU, en niet meer door Vlaanderen alleen. Bovendien moet het statuut van Euro-stadsstaat beperkt blijven tot de 19 gemeenten.
We hebben het er hier al in het lang en het breed over gehad dat de verfransing van Brussel nog steeds niet definitief is omdat de 'verfranste en francofiele Beulemansen' ondertussen zelf een minderheid geworden zijn in Brussel. Bovendien betekent Brussel opgeven op termijn ook Vlaams-Brabant opgeven, zeker in het licht van de BMR die men wil oprichten. De strijd voor meer Nederlands in Brussel kan nog altijd gevoerd worden bij de nieuwkomers die noch het Frans noch het Nederlands als moedertaal hebben. Maar zoals het al even vaak aangestipt is, dan moet de politieke wil bij de Vlamingen daarvoor uiteraard zelf ook bestaan...

Laatst gewijzigd door SDG : 7 augustus 2012 om 16:55.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be