![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#241 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#242 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ja, toen had de Republiek al lang zijn katholieke gebieden met dwang ingelijfd. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 7 augustus 2012 om 08:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#243 | |||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/showpost.ph...4&postcount=73 Heel kort stonden zelfs tijdens één van die oorlogen de Noordelijke Nederlanden aan de Franse kant, tegen Spanje en de Zuidelijke Nederlanden! D�*t had ge als antigrootnederlanse Belgicist moeten aanhalen! ![]() Maar laat dat nu net één van de redenen zijn voor mijn grootnederlandisme! Als ik binnen pakweg weer eens een half millenium in dit tranendal gekatapulteerd wordt, wil ik zoiets niet meer lezen in de boekskes, dat we dan weer eens in verspreide slagorde stonden tegen de volgende Franse imperators. Maar er is slechts 1 rover. De Nederlandstaligheid heeft slechts aan de Franstaligheid gebied verloren. Citaat:
Citaat:
Affinitieten en interpersoonlijke relaties hebben niets te maken met de wenselijkheid van deze of gene staatsvorm. Dat zijn twee verschillende aspekten die velen met mekaar verwarren. Het gaat mij om het gemeenschappelijk belang der Nederlandstaligheid zoals ge reeds wist! Citaat:
Stel dat herhaald wordt wat met de Nederlanden gebeurde, dat door een geopolitiek of militair feit er een konstellatie komt waarbij we een Noord- en Zuid-Vlaanderen hebben. Laat daar dan genoeg tijd overgaan en er ontstaat gegarandeerd een Noordvlaams en Zuidvlaams nationalisme. Eerst zullen nog weemoedige gedichten geschreven worden zoals Michiel de Swaen dat deed, maar door de tijd verliest de massa zijn historisch bewustzijn. En we krijgen dan tegenstellingen zoals die nu beschreven worden tussen Vlamingen en Nederlanders. Er komt er echter op aan zich boven die kleinmenselijke wederzijdse irritaties en verschillen te stellen. Citaat:
Ik heb echter de grootmoedigheid om op grond van die geïsoleerde ervaring niet aan veralgemeningen te doen en klischees achterna te lopen. Nogmaals:Grootnederlandisme, een gemeenschappelijk TAALbelang, staat daar boven! En het feit dat ge persoonlijke relaties er wilt bij sleuren bewijst dat ge niet begrijpt waar het om gaat en waar het mij om te doen is: http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=338
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 7 augustus 2012 om 10:41. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#244 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#245 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
1. Maar soit, het hangt ervan af wat men historisch bewustzijn of besef noemt. Mijn historische kennis: - zegt mij dat Brussel een NL-stad zou geweest zijn ware de Nederlanden 1 gebleven. Iets wat ge zelf reeds toegaf. - zegt mij iets over het concept der Nederlanden/Lage Landen, een verhaal dat eigenlijk begint met Jacob Van Artevelde. En voorlopig eindigt bij pakweg Joris Van Severen. Of moet ik zeggen bij Wilders... ![]() 2. Ook dat hadden we reeds: http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=150
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 7 augustus 2012 om 11:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#246 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat is in deze "historisch bewustzijn"? Is er bijvoorbeeld een "historisch bewustzijn" tussen de Basken aan beide zijden van de staatsgrens? Die mensen leven immers al vele eeuwen en eeuwen staatkundig gescheiden. Is er geen "historisch bewustzijn" tussen Grieken uit Griekenland en die uit Cyprus, ook al heel lang staatkundig andere wegen gegaan?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#247 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De Frans-Vlamingen die elke jaar de Peenewandeling doen, getuigen zeker ook van een historisch bewustzijn. Ik denk voorst dat alle Ierse voormannen en martelaren zoals Bobby Sands wellicht experten waren/zijn in de Ierse geschiedenis. Al blijft dat uiteraard iets voor een kultureel bewuste 'elite'. Vandaar dat de mening Vox Populi in deze voor mij waardeloos is. Ik durf zelfs meer te zeggen: wie niet een minimale geschiedkundige bagage en interesse heeft, is voor mij geen échte Vlaamsnationalist. Want die is het blijkbaar alleen om de centen te doen.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 7 augustus 2012 om 11:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#248 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De wereld is verscheiden, wat niet anders is in Vlaanderen. Laten we dat aanvaarden en beter kijken naar wat ons dan bindt dan muren optrekken waar er eigenlijk geen nodig zijn. Je kan ook vanuit verschillende motieven aan eenzelfde project werken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#249 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En beter uiteraard een Centenvlaamsnationalst dan een Belgicist. ![]() Waar staat gij in deze eigenlijk, Jan?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 7 augustus 2012 om 11:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#250 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#251 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#252 |
Europees Commissaris
|
![]() Foutje...
![]() ![]() Het is idd. LOWIE! ![]() Dank U! ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 7 augustus 2012 om 12:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#253 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eerlijk gezegd, een beetje in alle hoeken. Ik denk vanuit taalkundige, nationaal-sociologische, identitaire, economische en politieke gezichtshoeken. Uit dit alles acht ik dat er nood is aan een andere staatsvorm dan die waarmee we nu opgescheept zitten. Biefstuknationalisme kan ik in zekere mate volgen (want wie gooit nu graag de eigen centen over de brug...?), maar er moet ook een diepere basis zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#254 |
Europees Commissaris
|
![]() Een diplomatisch en beheerst antwoord zoals we U kennen, Jan. En ik geloof U nog op de koop toe!
Maar ik wou natuurlijk peilen naar uw prioriteit. Iedereen heeft tenslotte zijn eigen gevoeligheden en ik kan me niet voorstellen dat ge aan alles een even groot gewicht toekent. Laat ik het daarom effe scherp stellen: A. Een Vlaanderen in het federale België zoals we het nu kennen maar waarbij wel de Kulturele Reconquista van Brussel voltrokken werd. (Brussel dus terug ééntalig Nederlands.) B. Een onafhankelijk Vlaanderen waarbij men Brussel tijdens de onderhandelingen moest opgeven om onafhankelijk te worden. Maak uw hartverscheurende keuze! ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 7 augustus 2012 om 14:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#255 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#256 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Brussel moet niet ééntalig Nederlandstalig worden om in Vlaanderen te functioneren.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#257 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |