Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 november 2013, 22:51   #161
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U kent schijnbaar niet de wet, daar uit uw berichten blijkt dat u niet goed weet wat een kerkfabriek eigenlijk is.

Als bepaalde pastoors na het concilie vernielingen hebben laten aanrichten in de kerk, dan kon dat enkel gebeuren doordat de leden van de kerkfabriek hun taak niet naar behoren hebben uitgeoefend.
Nu draagt u zelf het antwoord aan, de meeste van die kerkfabrieken hebben inderdaad hun taak niet naar behoren uitgeoefend, vaak ook bewust niet (omdat ze er een graantje van konden meepikken). Er werden niet zozeer vernielingen aangericht, er werd vooral geroofd en zaken 'achtergehouden'.

Nog steeds wordt er bijvoorbeeld in de USA of in de nieuwe rijke landen in Azië Europees kunstpatrimonium geveild dat daar op mysterieuze wijze is terechtgekomen. Ongetwijfeld zijn enkele kerkelijke lieden van bij ons daar een stuk 'beter' van geworden.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2013, 22:53   #162
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Bij mijn weten toont dit niets aan van wat u beweert. Is dat klooster immers in handen van de jezuïeten?
Naar ik weet wel, maar heb dit helaas niet uit de eerste hand. Waarmee ik zeker niet wil beweren dat alle jezuïeten zo zijn. Het zal u misschien verbazen, maar ik heb geestelijken en ook enkele jezuïeten in mijn vriendenkring.
Oud 2 november 2013, 22:53   #163
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
En vooral: De Kerk blijft er veel geld en subsidies door krijgen en blijft zo een bijzonder rijk instituut met de nodige macht en invloed.
Niet vooral: de Kerk krijgt helemaal geen subsidies of geld "overeenkomstig aantallen". U blijft die onzin maar herhalen.

Daarnaast zie ik niet de minste "macht en invloed" van de Kerk. Ondanks haar protest heeft de Kerk de veranderde wetgeving over euthanasie, abortus, homo"huwelijk" e.d. niet kunnen tegenhouden. Ik zie dan ook niet in waar u die macht ergens situeert.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2013, 22:55   #164
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Naar ik weet wel, maar heb dit helaas niet uit de eerste hand. Waarmee ik zeker niet wil beweren dat alle jezuïeten zo zijn. Het zal u misschien verbazen, maar ik heb geestelijken en ook enkele jezuïeten in mijn vriendenkring.
Jongen toch, kerk en klooster zijn al jaren niet meer in handen van de jezuïeten. Het geheel werd verkocht aan een bouwpromotor die het een tijd heeft laten leegstaan omdat hij hoopte het geheel te kunnen afbreken. Door die leegstand zijn er dan krakers in het gebouw gekomen. Nadien ook vluchtelingen en illegalen.

Dus, neen, "uw eerste hand" is slechts uw verbeelding.
Oud 2 november 2013, 22:55   #165
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
U kan even goed stellen dat het hier gaat om "hypocriet-atheïsten". In niets geloven maar voor de schijn toch nog deelnemen aan bepaalde rituelen.
Daar zijn we het nu eens volledig over eens, ik wil het ook gerust hypocriet-atheïsten noemen.

Zoals ik al herhaaldelijk aangaf, ik wil u zeker niet persoonlijk aanvallen en heb niets tegen uw geloof of werkzaamheden, maar ik vond het toch nuttig en interessant deze thread eens te posten. Dit omdat ik er van overtuigd ben dat er ook in De Kerk heel wat financiële wantoestanden spelen. Uiteraard is dit laatste niet enkel een 'voorrecht' van De Kerk. Spreekt voor zich.
Oud 2 november 2013, 22:56   #166
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu draagt u zelf het antwoord aan, de meeste van die kerkfabrieken hebben inderdaad hun taak niet naar behoren uitgeoefend, vaak ook bewust niet (omdat ze er een graantje van konden meepikken). Er werden niet zozeer vernielingen aangericht, er werd vooral geroofd en zaken 'achtergehouden'.
Graantje meepikken van...? Welke "zaken achtergehouden"? Wat werd er "geroofd"?
Oud 2 november 2013, 22:56   #167
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit omdat ik er van overtuigd ben dat er ook in De Kerk heel wat financiële wantoestanden spelen. Uiteraard is dit laatste niet enkel een 'voorrecht' van De Kerk. Spreekt voor zich.
Alleen is het zo dat u tot op heden niets hebt aangetoond van die "financiële wantoestanden".
Oud 2 november 2013, 22:58   #168
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nog steeds wordt er bijvoorbeeld in de USA of in de nieuwe rijke landen in Azië Europees kunstpatrimonium geveild dat daar op mysterieuze wijze is terechtgekomen. Ongetwijfeld zijn enkele kerkelijke lieden van bij ons daar een stuk 'beter' van geworden.
Kunt u mij dan voorbeelden geven van in Vlaanderen of België geroofd kunstgoed waarbij geestelijken betrokken zijn?
Oud 2 november 2013, 22:58   #169
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Jongen toch, kerk en klooster zijn al jaren niet meer in handen van de jezuïeten. Het geheel werd verkocht aan een bouwpromotor die het een tijd heeft laten leegstaan omdat hij hoopte het geheel te kunnen afbreken. Door die leegstand zijn er dan krakers in het gebouw gekomen. Nadien ook vluchtelingen en illegalen.

Dus, neen, "uw eerste hand" is slechts uw verbeelding.
Mea culpa dan, maar het doet niets af aan mijn betoog. Specifiek op de situatie van dat Gésu-klooster blijf ik het schrijnend vinden dat zulk complex leeg kan blijven staan in het hartje van een dichtbevolkte, arme gemeente.
Oud 2 november 2013, 23:00   #170
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mea culpa dan, maar het doet niets af aan mijn betoog. Specifiek op de situatie van dat Gésu-klooster blijf ik het schrijnend vinden dat zulk complex leeg kan blijven staan in het hartje van een dichtbevolkte, arme gemeente.
Jawel, hierdoor wordt uw betoog totaal ongeloofwaardig. U beschuldigt de Kerk van iets, waar ze uiteindelijk niets mee te maken heeft.

Dat een dergelijk gebouw leeg kan staan, heeft te maken met de gemeentelijke overheid die zoiets toelaat.

Informeer u en schiet vervolgens in de juiste richting.
Oud 2 november 2013, 23:02   #171
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Kunt u mij dan voorbeelden geven van in Vlaanderen of België geroofd kunstgoed waarbij geestelijken betrokken zijn?
Ik kan er enkele noemen, maar dat zou ons te ver leiden en het zou ook te persoonlijk worden naar sommige geestelijken toe. Kan niet de bedoeling zijn van dit forum. Enkel kan ik u zeggen dat ik in bepaalde sectoren van het historisch patrimonium redelijk thuis ben en dat ik daar weet heb van wantoestanden waar geestelijken aan hebben meegewerkt. Uiteraard niet enkel geestelijken, ook bepaalde overheidsambtenaren, gemeentebesturen en OCMW's allerhande hebben hun handen serieus vuilgemaakt m.b.t. de uitverkoop van historisch erfgoed of de bewuste versnippering van waardevolle collecties.
Oud 2 november 2013, 23:04   #172
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Jawel, hierdoor wordt uw betoog totaal ongeloofwaardig. U beschuldigt de Kerk van iets, waar ze uiteindelijk niets mee te maken heeft.

Dat een dergelijk gebouw leeg kan staan, heeft te maken met de gemeentelijke overheid die zoiets toelaat.

Informeer u en schiet vervolgens in de juiste richting.
Er circuleren wel versies dat de jezuïeten wisten dat ze het complex ter beschikking stelden van een niet zo bonafide projectontwikkelaar, misschien is dat ook een vorm van verzuim. Maar genoeg over Gésu, daarvoor is er een andere thread opgestart.
Oud 2 november 2013, 23:08   #173
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik kan er enkele noemen, maar dat zou ons te ver leiden en het zou ook te persoonlijk worden naar sommige geestelijken toe. Kan niet de bedoeling zijn van dit forum. Enkel kan ik u zeggen dat ik in bepaalde sectoren van het historisch patrimonium redelijk thuis ben en dat ik daar weet heb van wantoestanden waar geestelijken aan hebben meegewerkt. Uiteraard niet enkel geestelijken, ook bepaalde overheidsambtenaren, gemeentebesturen en OCMW's allerhande hebben hun handen serieus vuilgemaakt m.b.t. de uitverkoop van historisch erfgoed of de bewuste versnippering van waardevolle collecties.
M.a.w. dit heeft niets met "de" Kerk te maken als dusdanig, maar met een aantal corrupte en gewetenloze mensen.
Oud 2 november 2013, 23:09   #174
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er circuleren wel versies dat de jezuïeten wisten dat ze het complex ter beschikking stelden van een niet zo bonafide projectontwikkelaar, misschien is dat ook een vorm van verzuim. Maar genoeg over Gésu, daarvoor is er een andere thread opgestart.
Roddels komen inderdaad voor. Alleen heb ik de sterke indruk dat u nogal graag en vlug meeloopt met bepaalde roddels.

Waaruit blijkt trouwens dat die projectontwikkelaar niet bonafide is of was?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be