Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Discussie gesloten

Discussietools
Oud 18 september 2012, 17:24   #221
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robrecht de Fries Bekijk bericht
Kunst is het creëren van originaliteit.
In plaats van originaliteit zou ik eerder 'kwaliteit' zeggen. Maar je weet hoe dat gaat. Definieer kunst en dan komt er wel iemand om te tonen dat iets kwaliteitsloos en onorigineel ook kunst is. Het probleem is hier de eeuwige zoektocht naar een antwoord op de beperkte vraag 'Wat is kunst?" Stel die vraag niet meer en je hebt terug tijd voor de kunst zelf.

In deze tijd is het trouwens bijna revolutionair kunst te maken vanuit de traditie. Liever dat dan vele in kunstwerkjes gegotenen schrale ideetjes die hedentendage bewonderd worden omdat het zogezegd "nieuw" is. Uiteindelijk blijft toch de kunst zelf over. Naarmate de tijd verstrijkt wordt het minder en minder gewichtig of iets al dan niet 'nieuw' geacht werd in de tijd dat het ontstond. Een goede reden om de hedendaagse 'originaliteitsmode' met een korreltje zout te nemen, met het risico echter dat je werk pas door toekomstige generaties erkent wordt als zijnde waardevol. Dat is de prijs.

Daarbij merk ik, kijkend naar mijn eigen plaats in de marge van die kunstwereld, dat iets dat echt nieuw is niet eens zo snel herkend wordt als zijnde nieuw door de hedendaagse kunstwereld, die meestal zijn blik gericht heeft op een kopie van het vorige nieuwe (nu zoekt men nog steeds naarstig naar een kopie van Beuys, en alles wat in de buurt komt wordt onvermijdelijk bestempeld als belangrijk en origineel).

Ik krijg het advies vanuit die autoritaire actuele kunstwereld 'te plooien' en bepaalde richtlijnen te volgen (zoals niet te veel met de buik maar meer met het hoofd te werken, of de idee laten voorafgaan aan de inhoud ) indien ik succesvol wil zijn in de actuele kunstwereld, een kunstwereld die tegelijk de pretentie heeft 'originaliteit' belangrijk te vinden. Ja wat een illusie.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 18 september 2012 om 17:27.
Johan Bollen is offline  
Oud 3 oktober 2012, 06:31   #222
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
In plaats van originaliteit zou ik eerder 'kwaliteit' zeggen. Maar je weet hoe dat gaat. Definieer kunst en dan komt er wel iemand om te tonen dat iets kwaliteitsloos en onorigineel ook kunst is. Het probleem is hier de eeuwige zoektocht naar een antwoord op de beperkte vraag 'Wat is kunst?"
Kunst heeft iets magisch, het is goddelijke scheppingskracht.
harriechristus is offline  
Oud 3 oktober 2012, 06:34   #223
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

35 - De Jobstijding.

Een bijzonder schilderij van Willink: de Jobstijding met een zeer suggestief karakter door de leegte van de straten met slechts twee mensen, de verstilde eenzaamheid daarvan en ook het raadsel wat er in die brief zou staan en of die man die brief ooit zou komen te lezen.
Het geheel is voor eeuwig stil komen te staan, vastgenageld aan de dreigende lucht daar achter.
Het is geschilderd in 1932 en dat maakt het wel heel bijzonder als een voorvoelen van de Jodenvervolging en de Holocaust.
Oud 3 oktober 2012, 17:02   #224
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Kunst heeft iets magisch, het is goddelijke scheppingskracht.
Het is zeker iets dat het individu overstijgt. Jammer dat de actuele kunstwereld vanuit haar dogmatische beperkte individualistische westerse wereldvisie dit niet of amper wil erkennen. Iemand als Hoet bv. (en andere Vlaamse kunstpauscloons van de man) had het steeds over kunst als "de allerindividueelste expressie van de allerindividueelste emotie".

Website
Johan Bollen is offline  
Oud 3 oktober 2012, 19:24   #225
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is zeker iets dat het individu overstijgt. Jammer dat de actuele kunstwereld vanuit haar dogmatische beperkte individualistische westerse wereldvisie dit niet of amper wil erkennen. Iemand als Hoet bv. (en andere Vlaamse kunstpauscloons van de man) had het steeds over kunst als "de allerindividueelste expressie van de allerindividueelste emotie".
Het is naar men zegt een uitspraak van Kloos. http://nl.wikipedia.org/wiki/Tachtigers

In de kunstfilosofie is deze typering echter omstreden.
Piero is offline  
Oud 4 oktober 2012, 10:13   #226
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
In de kunstfilosofie is deze typering echter omstreden.
In de kunstpraktijk echter is het dagdagelijkse praktijk. De kunstwereld wordt overheerst door een institutionele theorie over kunst georganiseerd rond het individu van de 'kunstenaar'. Het kunstdodende karakter van de huidige kunstwereld wordt niet goed ingezien. Kunst is slechts dat wat een kunstwereld zegt dat kunst is. Ik stel een democratisering voor, niet alleen van de kunstacademies maar ook van bv. museums. Het kunstwerk dient centraal te komen staan.

Beuys heeft gelijk als hij zegt dat iedereen een kunstenaar is (en niet alleen in potentie). We zien nu dat 1 vijfde van alle Vlamingen 'iets' met kunst doen. De traditionele (zichzelf echter 'actueel' noemende) kunstwereld voelt zich bedreigd door deze realiteit en probeert krampachtig zich vast te houden aan het verleden door het onderscheid tussen 'professionele' en 'amateuristische' kunst te benadrukken, hierbij echter niet uitgaande van het kunstwerk op zich, maar van de kunstenaar. We dienen deze kunstvisie achter ons te laten. Het doet er niet zozeer toe wie het werk maakte, maar wat het werk is.

Museums dienen opengesteld voor die zogezegde 'amateurkunst'. Als protest tegen de actuele autoritaire en voorbijgestreefde kunstwereld stel ik enkele protestacties voor die gepast 'performances' genoemd kunnen worden, die de mythe doorprikken van de expertise van de actuele elitaire kunstkritiek of die de kunstbelemmerende rol van kunstmusea, kunstacademies, enz. pogen te aan te klagen.

Ik wil dit echter niet alleen doen, want dan blijft het bij ideeën en geschrijf.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 4 oktober 2012 om 10:17.
Johan Bollen is offline  
Oud 4 oktober 2012, 17:59   #227
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In de kunstpraktijk echter is het dagdagelijkse praktijk. De kunstwereld wordt overheerst door een institutionele theorie over kunst georganiseerd rond het individu van de 'kunstenaar'. Het kunstdodende karakter van de huidige kunstwereld wordt niet goed ingezien. Kunst is slechts dat wat een kunstwereld zegt dat kunst is. Ik stel een democratisering voor, niet alleen van de kunstacademies maar ook van bv. museums. Het kunstwerk dient centraal te komen staan.

Beuys heeft gelijk als hij zegt dat iedereen een kunstenaar is (en niet alleen in potentie). We zien nu dat 1 vijfde van alle Vlamingen 'iets' met kunst doen. De traditionele (zichzelf echter 'actueel' noemende) kunstwereld voelt zich bedreigd door deze realiteit en probeert krampachtig zich vast te houden aan het verleden door het onderscheid tussen 'professionele' en 'amateuristische' kunst te benadrukken, hierbij echter niet uitgaande van het kunstwerk op zich, maar van de kunstenaar. We dienen deze kunstvisie achter ons te laten. Het doet er niet zozeer toe wie het werk maakte, maar wat het werk is.

Museums dienen opengesteld voor die zogezegde 'amateurkunst'. Als protest tegen de actuele autoritaire en voorbijgestreefde kunstwereld stel ik enkele protestacties voor die gepast 'performances' genoemd kunnen worden, die de mythe doorprikken van de expertise van de actuele elitaire kunstkritiek of die de kunstbelemmerende rol van kunstmusea, kunstacademies, enz. pogen te aan te klagen.

Ik wil dit echter niet alleen doen, want dan blijft het bij ideeën en geschrijf.
Dat het kunstwerk centraal moet staan daar ben ik het mee eens. Het gaat om kwaliteit. Als we het breed zien betreft het literatuur, dichtkunst, podiumkunst, en beeldende kunst. Elk van die terreinen heeft zo zijn eigen mogelijkheden. Er zijn uitgevers die hun eigen visie volgen, er zijn kleine zalen voor randverschijnselen en amateurkunst. De beeldende kunst kent galeries die nieuw talent selecteren. De musea hoeven van mij niet de toon aan te geven. Ze moeten terugblikken, toelichten en bevestigen wat er gaande is. Maar amateurkunst hoeft niet in een duur museum tentoongesteld te worden.

De gemeente zou wel een zaal voor de 'onafhankelijke' beeldende kunstenaars kunnen openstellen in een stadscentrum. Of periodiek een tentoonstelling van enkele weken kunnen organiseren met een wisselende jury voor toelating van werk. Soms zie ik ook werk geëxposeerd in Cafés e.d. en sommige winkels stellen een etalage ter beschikking.
Piero is offline  
Oud 16 oktober 2012, 07:21   #228
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

36 - Arno Breker.

Hier een kunstwerk van Arno Breker, een beroemd beeldhouwer tijdens Hitlers derde Rijk en door hem zeer bewonderd. Het beeldhouwwerk heet: der Sieg.
Het straalt manlijke wilskracht en lichaamskracht uit.
De euforie daarvan heeft niet lang mogen duren: de duizendjarige wilskracht was na 12 jaar al ingestort door oorlogsvoering aan 4 fronten, door de slavernij en het uitroeien van een volk en door mateloze dictatuur.
De schaduw was al te groot.
Nu is Duitsland weer opnieuw opgestaan als het sterkste land in een verenigd Europa.
Oud 31 oktober 2012, 14:31   #229
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nog een mooi kunstwerk van Arno Breker.
Oud 23 november 2012, 14:13   #230
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

38 - Joop Moesman.

Prachtig schilderij van Joop Moesman, voorstellende Venus* in volle glorie.
Die kraan daarvoor zal wel iets symbolisch moeten duiden, waarvan de diepere betekenis aan de inventiviteit van de toeschouwer overgelaten wordt.
Misschien heeft het iets te maken met de moderne milieuverontreining en dorst naar de ware liefde in woestijn der begeerte.

*De werkelijke titel is mij onbekend, dus ik heb zelf maar wat toepasselijks bedacht.
Oud 23 november 2012, 14:43   #231
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Wat is kunst?

De kunst als iets innerlijks.
Alleen gebit,pruik,heup en hartklep
jogo is offline  
Oud 23 november 2012, 17:09   #232
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Alleen gebit,pruik,heup en hartklep
Zo belet de mens zichzelf tot de hemel toe te treden.....

Fatsoenlijk sterven als je er geen zin meer in hebt is er niet meer bij.

De Here geeft, maar de mens mag het zelf niet teruggeven als hij niet meer wil.

Dat is dan de gemenigheid.

Oud 27 november 2012, 12:19   #233
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

39 - De vrouw baart de Geest.

Hier nog een ander kunstwerk van Moesman, die ik niet zo mooi vind qua schildertechniek, maar wel bijzonder qua voorstelling: een vogel die uit de buik van een vrouw weg vliegt.
Het doet mij denken aan de filosoof Börger, die van mening was dat uit de vrouw de Geest wordt geboren, zoals Jezus uit Maria.
Het vrouwelijke gevoelsleven baart de Heilige Geest, die immers voorgesteld wordt als een vogel.

Oud 17 december 2012, 15:01   #234
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

40 - De Venus van Moesman.

Nog een schilderij van Moesman van een vrouw, zijn Venus. En opnieuw kunnen we ons afvragen wat het betekenen moet, dat is het aardige van zijn werk.
Wat betekent die zwarte wolk op de achtergrond?
Zit hij soms op zwart zaad?
En wat is dat zwarte ding onder de borst van die vrouw?
De uitleg van zoiets lijkt mij heel erg persoonlijk te zijn.
Maar goed: iedereen kan er ook zo het zijn van maken, dat wel.
Oud 17 december 2012, 15:46   #235
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Die blik in haar ogen, dat is kunst!
JBM is offline  
Oud 18 december 2012, 21:36   #236
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pensioen of je leven Bekijk bericht
Ik heb nog nooit enige toelage gekregen en daarom begint de nieuwe wereld van harriechristus na 21 - 12 - 2012.

Inschrijving en lidmaatschap zijn gratis.

Oud 18 december 2012, 21:38   #237
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pensioen of je leven Bekijk bericht
u vraagt zich af wat kunst hier komt doen

wel

kunst
.......geld
clerus
De ware kunst is openbaring van de hemel.

En als geld ook al kunst is dan brengt de moderne economie er weinig van terecht.
Deze is niet uit de hemel, maar uit de hel vandaan.
Een groot gat daarvan is in Griekenland te vinden....
Oud 12 januari 2013, 13:31   #238
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

41 - Wat is kunst?

Wat maakt kunst tot kunst en hoe kunnen we dat beoordelen?

1 - de vakmanschap.

2 - de idee die de kunstenaar uit wil drukken, dus wat stelt het voor.

3 - de eigen stijl van een kunstenaar of deze vernieuwend is, dus de uniekheid, de originaliteit waarop iets weer gegeven is.
Echt iets van de moderne tijd waarin de kunstenaar vooral individualistisch is en origineel wil zijn, wat overigens ook kan degenereren in allerlei gekkigheid.

4 - of een kunstwerk aanspreekt, je iets doet. Het is het mysterie wat kunst tot werkelijke kunst maakt, te vergelijken met het verliefd worden, waar het verstand geen reden kan bedenken en vanuit het onderbewustzijn tot stand komt.
Het maakt dat de mens uit vele kunstwerken juist dat ene kiest wat hem geheel en al aanspreekt als was het juist voor hem geschapen.
Dus de persoonlijke herkenning, al kan deze ook collectief zijn dat een bepaald kunstwerk door vele mensen als zodanig wordt erkend en verder ook de kunstenaar die zulke werken tot stand weet te brengen.
De kunst moet dan in overeenstemming zijn met de collectieve geest der mensheid in een bepaalde periode van ontwikkeling.

Oud 4 februari 2013, 15:45   #239
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

42 - Lena Lafaki.

Lena Lafaki is een Russische kunstenares die nu in Holland woont.
Dit schilderij toont haar visie op de mythe van Leda en de zwaan.
Zeus was aan Leda verschenen in de gedaante van een zwaan om met haar te paren.
Hier zijn het blijkbaar drie Leda's met drie zwanen.
Zo te zien hebben de dames er wel plezier is en zijn de zwanen eerder slachtoffer, die niet al te serieus worden genomen dan dat ze vereerde Goden zouden zijn.

http://www.vandaag.nl/alkmaar/nieuws...bekaaid-van-af
Oud 4 februari 2013, 18:22   #240
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Discussie gesloten

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be