Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Discussie gesloten

Discussietools
Oud 17 juli 2013, 20:44   #381
Belask0
Banneling

Standaard

Belask0 is offline  
Oud 17 juli 2013, 20:47   #382
Belask0
Banneling

Standaard

Belask0 is offline  
Oud 18 juli 2013, 18:16   #383
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

harriechristus is offline  
Oud 18 juli 2013, 22:43   #384
Belask0
Banneling

Standaard

Belask0 is offline  
Oud 21 juli 2013, 23:02   #385
Belask0
Banneling

Standaard

Belask0 is offline  
Oud 22 juli 2013, 00:33   #386
neutron
Banneling

neutron's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marxmannetje Bekijk bericht
Ik heb dat nooit begrepen. Wat wilt dat eigenlijk zeggen?
ik denk dat je er best de strip (hoerke, denk ik) van Pieter de Poortere bijneemt, wanneer hij het over die schilderij heeft

ik heb de juiste strip proberen te vinden op internet, maar vond hem niet

is verschenen in Focus,

ik denk dat PdP het bij het rechte eind heeft met zijn interpretatie

Laatst gewijzigd door neutron : 22 juli 2013 om 00:34.
neutron is offline  
Oud 22 juli 2013, 14:09   #387
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marxmannetje Bekijk bericht
Ik heb dat nooit begrepen. Wat wilt dat eigenlijk zeggen?
wikipedia
Het werk van Magritte is net zoals dat van bijvoorbeeld Salvador Dali en Carel Willink zeer fijn geschilderd, hetgeen het realistische effect van in werkelijkheid onbestaanbare voorstellingen benadrukt.

Het bekendste werk van Magritte is zonder enige twijfel La Trahison des Images (1928-29) of "Het verraad van de voorstelling" met de geschilderde tekst: Ceci n'est pas une pipe onder de zeer realistische afbeelding van een pijp. In dit werk schildert René Magritte een pijp met vlak daaronder de boodschap: "Dit hier is geen pijp" (Ceci n'est pas une pipe). Hij wil zichzelf en de toeschouwer herinneren aan het feit dat het hier gaat om een met olieverf beschilderd doek, oftewel een schilderij, en niet om een echte pijp. Elke verwijzing naar een echte pijp pleegt verraad aan het feit dat een pijp eigenlijk een idee is en dus zijn oorsprong heeft in de geest.
Of de laatste zin helemaal logisch of duidelijk is betwijfel ik.
Piero is offline  
Oud 22 juli 2013, 14:21   #388
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
wikipedia
Het werk van Magritte is net zoals dat van bijvoorbeeld Salvador Dali en Carel Willink zeer fijn geschilderd, hetgeen het realistische effect van in werkelijkheid onbestaanbare voorstellingen benadrukt.

Het bekendste werk van Magritte is zonder enige twijfel La Trahison des Images (1928-29) of "Het verraad van de voorstelling" met de geschilderde tekst: Ceci n'est pas une pipe onder de zeer realistische afbeelding van een pijp. In dit werk schildert René Magritte een pijp met vlak daaronder de boodschap: "Dit hier is geen pijp" (Ceci n'est pas une pipe). Hij wil zichzelf en de toeschouwer herinneren aan het feit dat het hier gaat om een met olieverf beschilderd doek, oftewel een schilderij, en niet om een echte pijp. Elke verwijzing naar een echte pijp pleegt verraad aan het feit dat een pijp eigenlijk een idee is en dus zijn oorsprong heeft in de geest.
Wat als Magritte een doek met de tekst "Dit is geen schilderij" zou gemaakt hebben, hierbij verwijzend naar het schilderij zelf als object en niet naar hetgeen voorgesteld wordt op het schilderij? Zou hiermee dezelfde boodschap gebracht worden?

Filosofische spelletjes. Kunst hoeft geen afdruk van filosofie te zijn om waardevol te zijn. Het lijkt me typisch iets voor kunstfilosofen om zo'n denkfout te maken, en alzo de kunstgeschiedenis te misvormen.

Website
Johan Bollen is offline  
Oud 25 juli 2013, 07:52   #389
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Wat als Magritte een doek met de tekst "Dit is geen schilderij" zou gemaakt hebben, hierbij verwijzend naar het schilderij zelf als object en niet naar hetgeen voorgesteld wordt op het schilderij? Zou hiermee dezelfde boodschap gebracht worden?

Filosofische spelletjes. Kunst hoeft geen afdruk van filosofie te zijn om waardevol te zijn. Het lijkt me typisch iets voor kunstfilosofen om zo'n denkfout te maken, en alzo de kunstgeschiedenis te misvormen.
Als het doek beschilderd is dan kan men moeilijk ontkennen dat het een schilderij is. Beeldende kunst kan m.i. altijd filosofisch beschouwd worden. Een kunstwerk zegt iets over de gedachten en gevoelens van de kunstenaar. Veel kunstenaars hebben zich daarover uitgesproken, zo ook Magritte met de titels van zijn werken.

Laatst gewijzigd door Piero : 25 juli 2013 om 07:54.
Piero is offline  
Oud 25 juli 2013, 07:52   #390
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Dubbel

Laatst gewijzigd door Piero : 25 juli 2013 om 07:54.
Piero is offline  
Oud 25 juli 2013, 09:12   #391
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wikipedia

Inderdaad, want dat betekent het tegendeel dat de echte (materialistische) pijp geen pijp zou zijn, maar de pijp van het schilderij wel, want dat is de pijp als idee, namelijk naar de voorstelling (schepping) uit de menselijke geest.
harriechristus is offline  
Oud 25 juli 2013, 11:02   #392
Belask0
Banneling

Standaard

jaykay jaykey
Belask0 is offline  
Oud 27 juli 2013, 21:12   #393
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als het doek beschilderd is dan kan men moeilijk ontkennen dat het een schilderij is.
Maar men zou kunnen beweren dat de tekst "Dit is geen schilderij" slaat op de tekst zelf en niet op het doek. Daarbij ziet het publiek meestal niet de achterkant van een schilderij. Het ziet dus niet het schilderij als object zou men kunnen zeggen.

Zoals gezegd...filosofische spelletjes. Kunst die daartoe uitnodigt is nogal overroepen lijkt me, als een gevolg van een door kunstfilosofen gedomineerde kunstgeschiedenis.

Hegel vond ook zijn eigen activiteit de max.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 27 juli 2013 om 21:13.
Johan Bollen is offline  
Oud 27 juli 2013, 22:28   #394
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Maar men zou kunnen beweren dat de tekst "Dit is geen schilderij" slaat op de tekst zelf en niet op het doek. Daarbij ziet het publiek meestal niet de achterkant van een schilderij. Het ziet dus niet het schilderij als object zou men kunnen zeggen.

Zoals gezegd...filosofische spelletjes. Kunst die daartoe uitnodigt is nogal overroepen lijkt me, als een gevolg van een door kunstfilosofen gedomineerde kunstgeschiedenis.

Hegel vond ook zijn eigen activiteit de max.
Kunstfilosofie vind ik juist heel interessant en veel kunstenaars waren of zijn ook zeer filosofisch ingesteld. Bijvoorbeeld Jeroen Bosch en Bruegel en Goya en de kunstenaars van heel veel groeperingen in de 19de en 20ste eeuw.

Filosofie heeft als doel het menselijk bestaan te verklaren in al zijn facetten. Beeldende kunst in al zijn vormen is een belangrijk element van ons bestaan. Het is een van de eerste uitingen van de mens als mens. Een geschiedkundige of filosoof heeft eens gezegd dat men een bepaald volk of tijdperk kan leren kennen door drie boeken, het boek van hun woorden, het boek van hun daden en het boek van hun kunst. Maar van die drie boeken is het boek van de kunst het meest betrouwbaar. Ik geloof dat hij gelijk had.
Piero is offline  
Oud 27 juli 2013, 22:46   #395
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kunstfilosofie vind ik juist heel interessant en veel kunstenaars waren of zijn ook zeer filosofisch ingesteld. Bijvoorbeeld Jeroen Bosch en Bruegel en Goya en de kunstenaars van heel veel groeperingen in de 19de en 20ste eeuw.
Er is een verschil tussen filosofie en kunstfilosofie. Ik apprecieer de filosofie van de schilders die u opnoemt die via hun werk duidelijk wordt. In simpele woorden kunnen we spreken van 'de boodschap'. Die boodschap hoeft echter niet over kunst zelf te gaan om interessant te zijn, zoals de schilders die u opnoemt via hun werk aantonen.

Citaat:
Filosofie heeft als doel het menselijk bestaan te verklaren in al zijn facetten. Beeldende kunst in al zijn vormen is een belangrijk element van ons bestaan. Het is een van de eerste uitingen van de mens als mens. Een geschiedkundige of filosoof heeft eens gezegd dat men een bepaald volk of tijdperk kan leren kennen door drie boeken, het boek van hun woorden, het boek van hun daden en het boek van hun kunst. Maar van die drie boeken is het boek van de kunst het meest betrouwbaar. Ik geloof dat hij gelijk had.
Het hangt ervan af wie het boek schrijft. Dat kunstboek wordt heden ten dage minder dan ooit door de kunstenaar zelf geschreven mijns inziens. Er is een probleem van toegang tot kunst ontstaan door een kunstwereld die een filter toepast waardoor de kunstgeschiedenis meer gaat over de kunstwereld als 'instituut', over de kunstfilosofie zelf, dan over de kunst zelf. Het publiek wordt grotendeels buiten het kunstoordeel gehouden tegenwoordig. Het is een zaak van 'experten' geworden, met als gevolg dat meer een verhaal van macht dan van kunst geschreven wordt.

Neem Tuymans als voorbeeld. We dienen hem belangrijk te vinden omdat hij terug is gaan schilderen. We zien hier in feite de kunstkritiek die zichzelf tot voorwerp neemt (schilderen was out en nu 'mag' het weer. Tuymans is het excuus voor een mode), ondertussen voorbij gaand aan de kunst zelf. Velen lijken genoegen te nemen met deze situatie. Ik begrijp niet dat er geen kritiek komt op dit soort van 'inteelt'.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 27 juli 2013 om 23:01.
Johan Bollen is offline  
Oud 27 juli 2013, 22:59   #396
neutron
Banneling

Standaard

Kunst is het scheppen van schoonheid,

zowel op artistiek gebied, tekenen, schilderen, muziek, beeldhouwen, design, schrijven,
maar ook sportprestaties kunnen onder kunst vallen, ballet, ook ambachten kunnen kunst zijn, boekdrukkunst, grafisch ontwerpen, mode, en ga zo maar door.

over smaken kan je niet twisten
wat voor de één mooi is kan voor de ander afstotelijk zijn

wat voor de één kunst is kan voor een ander kitsch zijn
neutron is offline  
Oud 27 juli 2013, 23:03   #397
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door neutron Bekijk bericht

zowel op artistiek gebied, tekenen, schilderen, muziek, beeldhouwen, design, schrijven,
maar ook sportprestaties kunnen onder kunst vallen, ballet, ook ambachten kunnen kunst zijn, boekdrukkunst, grafisch ontwerpen, mode, en ga zo maar door.

Zijn alle kunstuitingen dan evenwaardig en is de markt het enigste wat dient te tellen?

Ergens zou dan nog rechtvaardiger zijn dan de huidige 'dictatuur', denk ik soms.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 27 juli 2013 om 23:04.
Johan Bollen is offline  
Oud 27 juli 2013, 23:45   #398
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door neutron Bekijk bericht

Dat is te simpel gesteld. Het gaat in deze discussie niet om smaak. Smaak kan betrekking hebben op genre. Iemand die heel erg van paarden houdt heeft alleen interesse in schilderijen met paarden. Een ander is gek op poezen of het pastorale of religieuze onderwerpen. Dat heeft niets te maken met kunstbeschouwing. De kunstkritiek heeft als taak om universele waarden voor kunst te hanteren en ze laat zich niet inperken door voorliefde voor een bepaald genre of een bepaalde cultuur en een tijdperk. Ze zal ook de betrekkelijkheid van de idealen van elk genre en elke stroming of tijdperk aan het licht brengen.
Piero is offline  
Oud 28 juli 2013, 02:07   #399
neutron
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is te simpel gesteld. Het gaat in deze discussie niet om smaak. Smaak kan betrekking hebben op genre. Iemand die heel erg van paarden houdt heeft alleen interesse in schilderijen met paarden. Een ander is gek op poezen of het pastorale of religieuze onderwerpen. Dat heeft niets te maken met kunstbeschouwing. De kunstkritiek heeft als taak om universele waarden voor kunst te hanteren en ze laat zich niet inperken door voorliefde voor een bepaald genre of een bepaalde cultuur en een tijdperk. Ze zal ook de betrekkelijkheid van de idealen van elk genre en elke stroming of tijdperk aan het licht brengen.
je kan misschien wel gelijk hebben, zelf ken ik er te weinig van en ik ga hier de discussie niet verder voeren,

ik volg de kunst wel van aan de zijlijn en merk toch dat veel kunst spitsvondig is, andere kunst is epigoon en dan zijn er nog kunstwerken die voor mij toch niets meer met kunst te maken hebben:

zo had ik in de jaren 70 toch wel mijn bedenkingen bij de pakjes van christo, of werken zoals who is afraid of red, yellow and blue of neem bvb de condooms gevuld met uien aan het plafond van Fabre

en zo kan ik er nog veel opnoemen

Laatst gewijzigd door neutron : 28 juli 2013 om 02:07.
neutron is offline  
Oud 28 juli 2013, 05:43   #400
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Ik vind dit nou afschuwelijk lelijk en ik denk dat ook Monet zich zal omdraaien in zijn graf als ie dit zou zien.
Inderdaad, dit panoramisch werk wordt gepresenteerd als een organische vlek, als een bevuiling van de steriele omgeving. Dank aan de inrichters. In de vroegere presentatie was het werk met respect en begrip geïntegreerd in de architecturale vormen. Nu ligt het op de snijtafel.
Piero is offline  
Discussie gesloten

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be