![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dank je wel Piero, maar probeer volgende keer wat inhoudelijker te reageren, dan kan ik ook inhoudelijk terug reageren, want met alleen maar gekanker kan ik niks. Dan is wat ik schrijf nog altijd heel wat beter dan wat jij presteert. Maar blijkbaar heb je daar niks van gelezen en wil je alleen maar even je gal spuien. Nu: je zonde is je vergeven, maar doe volgende keer wat beter alsjeblieft. Laatst gewijzigd door harriechristus : 18 april 2012 om 12:43. |
|
![]() |
![]() |
#82 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#83 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben ook lief, wat van jou niet gezegd kan worden.
Bovendien weet ik dat je mensen zonder verstand niks kwalijk moet nemen. "Vader vergeef het hun, want ze weten niet wat ze doen". Citaat:
Erg zwak en erg doorzichtig. |
|
![]() |
![]() |
#85 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 22 - Was Jezus homoseksueel?
De Joodse godsdienst heeft het in deze het verst gebracht, maar met het christendom en de leer van de Liefde is het zinlijke toch weer teruggekeerd, met name in de verschijning van Jezus. Maar deze leer der Liefde is nog niet zover gekomen ook de vrouw weer in ere te herstellen, kortom: het is halverwege blijven steken. Het is Liefde zonder vrouw, wel de moeder van Jezus, maar niet de vrouw van Jezus zelf, die er ergens bijhangt als Maria Magdalena. De Liefde is daardoor een manlijke geestelijke liefde gebleven en de natuurlijke liefde is onderdrukt gebleven. In de moderne tijd komt dat nog altijd tot uitdrukking in het celibaat als zou de vrouw minderwaardig zijn. Terwijl toch het wezen van de vrouw de Liefde is, en het christendom daardoor eigenlijk een grote leugen is. Jezus als minnaar is geen minnaar van de vrouw, maar van het volk dat de bruid moet zijn, en aangezien het volk voor de helft uit mannen bestaat, en zijn 12 discipelen alleen maar mannen waren, laadt Jezus de verdenking op zich homoseksueel geweest te zijn en niemand weet wat ie nog meer met zijn discipelen heeft uitgespookt en wat niet in de Bijbel staat vermeld, evenals de kerk niet wil weten zich aan kleine jongetjes te vergrijpen. Het spoort daar niet helemaal. Het is een trieste boel gebleven. ![]() Alfred Hrdlicka |
![]() |
![]() |
#86 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Negeren: weet je wel? Laatst gewijzigd door harriechristus : 19 april 2012 om 20:52. |
|
![]() |
![]() |
#88 | |
|
![]() Citaat:
En zou degene die fout zit daaruit geen conclusies moeten trekken? |
|
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat was met name Eno2, die zelf erg oppervlakkig was en mijn atoomtheorie niet kon verdragen. Wil jij soms in zijn voetsporen treden? |
|
![]() |
![]() |
#90 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]() Ik vind hoe opvallend dat, hoe antireligieuzer de wereld er op wordt, hoe meer het niveau van de kunst er op achteruitgaat. Natuurlijk is religie geen noodzakelijke voorwaarde om tot grote kunst te komen, maar ik vind dat er toch een interessante correlatie is. In onze westerse cultuur was de katholieke kerk in belangrijke mate een katalysator voor kunst en cultuur, ze fungeerde vaak als financierder, en reikte ook een rijke thematiek aan. En volgens mij is er een parallel in die zin dat, als grote kunst mij in mijn eigen wereldje brengt. Het is een 'religieuze', of trancendentale ervaring. Iemand andere ideeën hieromtrent? |
|
![]() |
![]() |
#91 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het is immers een metafysische wereld en de religieuze kunst behoort ook de hoogste kunst te zijn. Citaat:
Maar goed: op een lager niveau moet ook wat gepresteerd worden en de waarheid van de kunst is dan de totale kunst van hoog tot laag. Citaat:
![]() Moderne religieuze kunst van Antoon van Welie: Ophelia 1898 |
|||||
![]() |
![]() |
#92 | ||||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Het volgende 'werk', van Michael Craig-Martin bijvoorbeeld: http://en.wikipedia.org/wiki/An_Oak_Tree Eigenlijk stelt hij hier een filosofische vraag... Alleen is meneer geen filosoof dus moet hij het maar op 'artistieke' manier uitdrukken. Helaas stelt het werk als sculptuur ook niet veel voor. Citaat:
Door de staat gesponsorde kunst is er inderdaad zwaar op achteruitgegaan. Breydel en De Coninck, Rubens, Brabo en Albert I kregen prachtige bronzen ter hunner nagedachtenis. Een hedendaags figuur mag al blij zijn met een in steen gehouwen plaquette. En ik trek m'n mond nog niet open over onze rotondes. Ik wil zelfs niet weten hoeveel die dingen kosten. Citaat:
Ik kan die mindere kunst trouwens vaak appreciëren. Doorgaans zijn ze met zorg gemaakt, en zie dat de kunstenaar in kwestie moeite heeft gedaan het onderste uit de kan te halen. Soms wat onbeholpen, maar dat vind ik wel charmant. Een meer dan degelijk werk, zonder twijfel. Maar mijn smaak situeert zich eerder tussen 1400-1850. |
||||
![]() |
![]() |
#93 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ook Rembrandt schilderde veel voorstellingen uit de Bijbel en dat was toch echt wel een hoogtepunt in de kunst en kan je toch moeilijk gekunsteld noemen. ![]() Persoonlijk vind ik dit een heel mooi schilderij over Judas. Dus je moet niet alles afmeten naar wat de mensen nu denken, maar de waarde van de kunst plaatsen in de eigen tijd waarin ze gecreëerd werd. En wat nu gekunsteld zou zijn, was toen wel degelijk heel echt en intens beleefd. Je behoeft maar naar de oude kathedralen te kijken om te zien dat deze heel wat meer kunst zijn dan de moderne kale wolkenkrabbers: het tijdperk van de mechanische wetenschap: het dogma dat alles berekend kan worden. Laatst gewijzigd door harriechristus : 21 april 2012 om 14:57. |
|
![]() |
![]() |
#95 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Een paar eeuwen kunstgeschiedenis lijken mij er persoonlijk op te wijzen dat kunst en religie best wel samen kunnen gaan hoor. |
|
![]() |
![]() |
#96 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Er wordt tegenwoordig al eens op techniek (en streven naar perfectionisme) neergekeken, omdat het ten koste zou gaan van 'expressie'. Technische perfectie sluit expressie natuurlijk niet uit. De hierboven beschreven houding is afkomstig van mensen die zich de techniek niet eigen willen - of kunnen - maken, omdat het nu eenmaal jaren inspanning vraagt. En talent. Van der Weydens' kruisafneming is expressie (wat mij betreft zelfs expressionisme) bij uitstek. En technisch perfect. Moderne wolkenkrabbers worden ontworpen om zo snel en goedkoop mogelijk gebouwd te worden, in tegenstelling tot kathedralen, het hoger goed primeerde op de kosten. Ik denk trouwens dat we ons helemaal niet moeten verplaatsen in de middeleeuwse mens om het Lam Gods te appreciëren, om maar een voorbeeld te geven. Het Lam Gods, de Nachtwacht,... Daar kan niet over getwijfeld worden dat het kunst is. Vanuit gelijk welk perspectief je het bekijkt. Niet zo met Delvoye's getatoeëerde varkens. |
|
![]() |
![]() |
#97 | |
|
![]() Citaat:
![]() Wil je dit dit alsjeblieft nooit meer laten zien? |
|
![]() |
![]() |
#98 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Beste Kerel: dat is moderne kunst en niet dat christelijk dogmatische, maar spontaan gecreëerd. Wees er zuinig op.... ![]() |
|
![]() |
![]() |
#99 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Secretaris-Generaal VN
|