![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat jij doet met jouw armzaligheid kan ik me echt niet aantrekken. Maar dat begrijp je wel, hoop ik. Ik heb in mijn tuin heel veel mikrokosmossen. Ik weet nu al dat ik er meer dan één mensenleven voor nodig heb om die helemal te doorgronden. Heb jij ook dat gevoel? |
|
![]() |
![]() |
#162 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#163 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zalig zijn de armen van Geest, heeft iemand eens gezegd. Citaat:
Dat gevoel heb ik niet, want ik heb zelf de microkosmos doorgrond in mijn atoomtheorie. Ik heb weer andere problemen, namelijk het innerlijke te veruiterlijken, dat wil zeggen: de hemel op aarde te brengen. |
||
![]() |
![]() |
#164 |
Banneling
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Wat is een meesterwerk? Daar was Leonardo da Vinci niet zeker van.
Hij maakte vele schetsen en zijn leerlingen maakten ten minste twee studies voor een St Anna ten drieën. In de uiteindelijke versie, ontstaan na twintig jaar studie, week da Vinci in de details nog wat af van de ontwerpschetsen. De achtergrond, een rotslandschap, hield hij vaag. Nu vragen de onderzoekers zich af of het werk wel af is, of dat hij een nieuw stijlmiddel toepaste, namelijk het niet voltooide werk. Daar kan ieder natuurlijk het zijne van denken. Het Musée du Louvre heeft er een expositie aan gewijd en laat al de bewaard gebleven voorstudies zien. Maar ook zeer interessant is het leerzame filmpje dat het Louvre op haar site presenteert. Het hele procedé van de totstandkoming wordt stap voor stap in beeld gebracht. Ik vroeg mij af: levert dit proces van zoeken, proberen, passen en meten een absoluut meesterwerk op, of is het een gekunsteld werk, of kan ook de mooie laatste versie nog verbeterd worden? Ik vrees het laatste. http://www.louvre.fr/en/oeuvre-notic...ild-saint-anne ![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De kunstenaar zou daar last van kunnen krijgen, maar ook de toeschouwer. Overigens meen ik dat Freud ook al zo vreselijk moeilijk deed over dit schilderij en er een zwaluw in zag, waar hij weer een diepe psychologische beschouwing aan vast knoopte over Leonardo. Helaas weet ik niet meer hoe dat was en zou ik dat weer op moeten zoeken. |
|
![]() |
![]() |
#167 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Hier wordt het uit de doeken gedaan: http://jeroenvu.home.xs4all.nl/gwv/leonardo.htm |
|
![]() |
![]() |
#168 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb het nogmaals gelezen van die gier.
Ik vind het ver gezocht, want allicht kun je met wat fantasie extra figuren vinden in een schilderij, en dan moet je ervan uit gaan dat het onbewuste dat zo heeft willen uitdrukken. En dan knoopt Freud er ook nog een psychologische beschouwing aan vast, waarbij hij allicht daar ook nog eens zijn eigen onderbewustzijn in stopt. Maar goed: grappig is het wel als voorbeeld dat er meer in de kunst kan zitten dan ogenschijnlijk lijkt. En iedereen kan er dan het zijne uit halen, wat ook gebeurt. En dan wordt het een product van een collectieve psyche der mensheid. ![]() De verzoeking van de Heilige Antonius. Felicien Rops. Uit een boek over Freud: Freud, de sfinx van Wenen. |
![]() |
![]() |
#169 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() Op Internet vind ik nog een Venus, de Venus van Brassempouy uit de laat oude steentijd. Het is een mooi gestileerd portret en wat ook in onze tijd zeker niet zou misstaan. De Venus van Brassempouy of Dame de Brassempouy is een fragment van een beeldje van ivoor uit het laat-paleolithicum. Het slechts 3,65 cm hoge kopje is de oudst bekende nauwkeurige voorstelling van een gezicht en gedetailleerd haar. Het is tussen de 22.000 en 26.000 jaar oud en stamt uit het Gravettien. Het is afkomstig uit de Grotte du Pape, Brassempouy (Aquitaine, Landes), Frankrijk |
![]() |
![]() |
#170 |
Banneling
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() De Venus van Urbino van de Italiaanse kunstenaar Titiaan......sensueel.....daar liggend in een uitnodigende houding.... ![]() ![]() ![]() Ze is als Eva, maar dan zonder vijgenblad, die is na al die eeuwen weggewaaid of verdord (of houdt deze nog steeds in de andere hand), en daarom bedekt ze haar schaamte nu maar met haar hand, wat wel zo handig is, want een blad is moeilijk op te spelden of vast te plakken. Daar had God niet aan gedacht.... ![]() In de achtergrond is een vrouw aan het bidden, ik neem aan dat ze haar zondigheid biecht en een andere gedaante van Venus zelf moet zijn? De vrouw bij haar stroopt vast de mouw op om haar billenkoek te geven.... ![]() http://nl.wikipedia.org/wiki/Venus_van_Urbino |
![]() |
![]() |
#172 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 29 - de Venus van Picasso.
De moderne Venus is anders dan de klassieke. De ideale lichaamsvorm van de vrouw wordt losgelaten voor een meer realistische of schiet zelfs door naar iets wat ronduit lelijk is of bizar. Kortom: de duivel oftewel de macht van het onderbewustzijn gaat een rol spelen. Het kan ook zo uitgelegd worden dat de man op weg is naar het innerlijk van de vrouw door het uiterlijke te deformeren. Het heeft ongetwijfeld ook alles met de emancipatie van de vrouw te maken.... ![]() ![]() Venus en l'amour. (Venus en haar zoon Cupido). |
![]() |
![]() |
#173 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 30 - Stanley Spencer en Patricia Preece.
De moderne Venus heeft ook een minnaar en dit is een schilderij dat indruk op mij heeft gemaakt: Stanley Spencer en zijn vrouw Patricia Preece, geschilderd door Stanley Spencer. Het maakt een trieste indruk als een vervreemding na de geslachtsdaad, maar nu lees ik dat hij slechts 4 dagen met haar was getrouwd en dat het huwelijk nooit was geconsumeerd en dat zij lesbisch was. ![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() 31 - Christian Schad (zelfportret met model). Een soort gelijke afbeelding vind ik bij Christian Schad, die later leefde, dus naar alle waarschijnlijkheid heeft hij dit van Spencer afgekeken. Het is overigens bekend dat kunstenaars veel van elkaar afkijken en leren en zelfs kopiëren en dat ze niet zonder elkaar kunnen. En het is ook moeilijk iets nieuws te bedenken en is elk stapje voorwaarts genialiteit in de ontwikkeling der historische schilderkunst, die duidelijk door één grote collectieve Geest (beter: Ziel als gevoelsleven) wordt beheerst. Het is de Godin der kunst, die niet alleen de schilderkunst, maar ook alle andere kunsten beheerst. In de Griekse mythologie als vele Godinnen: de Muzen. Voor de schilderkunst en beeldhouwkunst en bouwkunst en andere praktische kunsten was dat Pallas Athena. |
![]() |
![]() |
#175 |
Partijlid
|
![]() De blik in haar ogen, dat is kunst!
|
![]() |
![]() |
#176 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() Kunstwerk van harriechristus (aquarel), voorstellende de 4 evangelisten met Jezus er achteraan. ![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
Partijlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Stijn, Stijn Meuris ben jij dat ?