Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 10 december 2011, 23:18   #201
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Het is een beetje gechargeerd.
Je kan elk incident toewijzen aan iemand die ergens een regeltje niet zou hebben gerespecteerd.
Maar wat schiet je ermee op?
Het inzicht moet komen dat de problemen niet opgelost geraken door alsmaar meer regeltjes op te leggen, en als mensen die niet respecteren, door dan alsmaar meer repressie toe te passen.
In de plaats moet gewerkt worden aan de vraag waarom de dingen die misgaan misgaan, wat daar achter zit.

Ik had vorige week nog een near miss (A near miss is an unplanned event that did not result in injury, illness, or damage – but had the potential to do so).
Op een doorgaande weg wou een tegenligger een oprit oprijden, voor hem aan de linkerzijde. Om een voor mij volstrekt onduidelijke reden had hij niet opgemerkt dat ik hem tegemoet kwam, ook al was ik al erg dichtbij, ook al was het klaarlichte dag, ook al was het droog, ook al was de zichtbaarheid perfect. Ik ben dan maar op de rem gegaan en ben naar rechts beginnen uitwijken (waar gelukkig plaats was) met zijn wijzigende positie voor ogen mijn traject erop gericht om hem te ontwijken. Toen hij al ongeveer halverwege mijn rijstrook was stopte hij gelukkig, ik vermoed behoorlijk geschrokken.
Ik kon er langs en dat was het.

Wat schiet ik ermee op dat hij een regeltje heeft overschreden? Dat zal hij zeker en vast niet bewust hebben gedaan.
En zeker en vast had je niet over die pechtstrook gereden waar je volgens alboreto niet mag rijden, en de regels dus perfect gevolgd had je een ongeval, en dat was dan natuurlijk snelheid niet aangepast aan omstandigheden, aja want anders zou je niet tegen die auto gebotst zijn.

Ik heb het hier al geschreven, alle afritten zouden moeten ala formule 1 zandbakken bevatten,zodat auto's die hun afrit missen of de bocht verkeerd nemen gewoon vastlopen in het zand, en dan even later weer weg kunnen. met een beetje verschot in hun hoofd. Maar dan maka je natuurlijk wegen die fouttolerant zijn. En dat mag dan niet van Alboreto, want je hebt geen budget. Je hebt budget om mensen te verbaliseren tot het niveau 30Km/u dat je wilt veralgemenen in alle steden, en waarvan bewezen is dat 90% het niet respecteert. Maar toch is de flitspaal die een gigantisch budget vrijmaakt voor de overheid, niet bij machte budget genoeg vrij te maken in een veiliger wegennetwerk, zodat je vanaf nu bvb 140doden minder telt op de snelwege, en alleen nog doden door echte bloopers

Laatst gewijzigd door brother paul : 10 december 2011 om 23:22.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2011, 23:49   #202
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
En zeker en vast had je niet over die pechtstrook gereden waar je volgens alboreto niet mag rijden, en de regels dus perfect gevolgd had je een ongeval, en dat was dan natuurlijk snelheid niet aangepast aan omstandigheden, aja want anders zou je niet tegen die auto gebotst zijn.
(...)
Brother paul, als het aankomt op het vermijden van een ongeval zijn de regeltjes wel het laatste waar ik me mee bezig hou.
Overigens was er daar geen sprake van een pechstrook meer van een verharde berm.
Feit is dat ik de auto waar ik nu noodgedwongen mee rij (en die me behoorlijk ontgoochelt wat betreft comfort) meer ben gaan appreciëren omdat ie precies deed wat ik wou.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2011, 00:03   #203
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
(...)
Ik heb het hier al geschreven, alle afritten zouden moeten ala formule 1 zandbakken bevatten,zodat auto's die hun afrit missen of de bocht verkeerd nemen gewoon vastlopen in het zand, en dan even later weer weg kunnen. met een beetje verschot in hun hoofd. Maar dan maka je natuurlijk wegen die fouttolerant zijn.
(...)
"Fool proof" zogezegd.
Onze wegen zijn zeker niet foolproof, ze zijn zelfs niet geniusproof. Daar is nog een lange weg te gaan.

Heb jij ooit beelden gezien van formule 1 op bijvoorbeeld Francorchamps in de jaren 50? Dat is vandaag hallucinant, die risico's, aan wat is het 200-250 zonder enige bescherming langs bomen en huizen, en toch deden die piloten dat omdat ze van niet beter wisten.
Oud 11 december 2011, 00:16   #204
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
De officiële cijfers voor 2010 werden deze week bekend gemaakt:
Op de site van DS van 9 dec 2011: (gepubliceerd in DS van 10 dec maar de site lijkt te haperen waardoor ik geen link kan toevoegen)
(...)
Dit is de link http://www.standaard.be/artikel/deta...M&word=verkeer (ik denk dat je abonnee moet zijn om het artikel volledig te zien)
Oud 11 december 2011, 09:57   #205
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Brother paul, als het aankomt op het vermijden van een ongeval zijn de regeltjes wel het laatste waar ik me mee bezig hou.
Overigens was er daar geen sprake van een pechstrook meer van een verharde berm.
Feit is dat ik de auto waar ik nu noodgedwongen mee rij (en die me behoorlijk ontgoochelt wat betreft comfort) meer ben gaan appreciëren omdat ie precies deed wat ik wou.
de ironie was u even ontsnapt blijkbaar. IK zou knal hetzelfde gedaan hebben. Maar Alboreto redeneert hier super rechtlijnig: alle ongevallen zijn te snel rijden, en de flitspalen lossen alle problemen op tenzij budget vrijmaken voor veiligere wegen.
Oud 11 december 2011, 13:28   #206
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lijkt me evident.
Toch iemand die volwassen genoeg is om dat in te zien.
Oud 11 december 2011, 13:29   #207
Alboreto

Standaard

Citaat:
Maar Alboreto redeneert hier super rechtlijnig: alle ongevallen zijn te snel rijden, en de flitspalen lossen alle problemen op tenzij budget vrijmaken voor veiligere wegen.
Ge blijft kinderachtig discussiëren, BP.
Laat u vooral door niemand tegenhouden u belachelijk te maken.
Oud 11 december 2011, 16:34   #208
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Ge blijft kinderachtig discussiëren, BP.
Laat u vooral door niemand tegenhouden u belachelijk te maken.
t'is nu ik die belachelijk doe. Ik vraag u een copy van uw rapportjes of uw statistiekskes, maar blijkbaar kun je ook nergens een link op het net vinden die uw stellingen bewijzen ?
Oud 11 december 2011, 18:39   #209
Alboreto

Standaard

Citaat:
t'is nu ik die belachelijk doe.
Nogal.
Door stropoppen te gebruiken zegt ge niets meer dan 'ik heb geen degelijke argumenten, dus ik trol maar wat'
Oud 11 december 2011, 20:36   #210
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nogal.
Door stropoppen te gebruiken zegt ge niets meer dan 'ik heb geen degelijke argumenten, dus ik trol maar wat'
Ik wacht op een copie van uw database?
Oud 11 december 2011, 21:04   #211
Alboreto

Standaard

Citaat:
Ik wacht op een copie van uw database?
Ik moet geen database vinden om uw stropop van mij te bewijzen.
Dat is nu net het punt.

Zatlappen willen zat kunnen rijden, eikels willen overal hun voorrang pakken, mannen met een zware voet proberen aan te tonen dat snel rijden geen punt is.

Allen zijn ze in hetzelfde bedje ziek.

Laatst gewijzigd door Alboreto : 11 december 2011 om 21:07.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2011, 21:18   #212
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik moet geen database vinden om uw stropop van mij te bewijzen.
Dat is nu net het punt.

Zatlappen willen zat kunnen rijden, eikels willen overal hun voorrang pakken, mannen met een zware voet proberen aan te tonen dat snel rijden geen punt is.n

Allen zijn ze in hetzelfde bedje ziek.
Hmm en toch wil ik uw studies een.link zien dus graag wat input. Ik wil uw statistische analyse overdoen. Kom maar op met de data
Oud 11 december 2011, 21:34   #213
Alboreto

Standaard

Citaat:
Hmm en toch wil ik uw studies een.link zien dus graag wat input.
Zoals ik al zei, ik moet uw stropop niet bewijzen, dat is net het punt.
Snapt ge dat echt niet, of houdt ge u van den dommen?
Oud 11 december 2011, 21:38   #214
Alboreto

Standaard

Om het nog wat duidelijker te maken voor iedereen.

Ik heb niet zo'n snelheid fetish zoals Micele en Paul.
Ik zie veel mensen die uitvluchten zoeken om zelf niet verantwoordelijk te moeten zijn voor hun eigen rijgedrag.

Maar guess what?
Wij zijn uiteindelijk verantwoordelijk voor onze eigen daden.

Als wij een slachtoffer maken, dan is dat onze schuld en niet die van iemand anders.
Oud 11 december 2011, 22:00   #215
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Om het nog wat duidelijker te maken voor iedereen.

Ik heb niet zo'n snelheid fetish zoals Micele en Paul.
Ik zie veel mensen die uitvluchten zoeken om zelf niet verantwoordelijk te moeten zijn voor hun eigen rijgedrag.

Maar guess what?
Wij zijn uiteindelijk verantwoordelijk voor onze eigen daden.

Als wij een slachtoffer maken, dan is dat onze schuld en niet die van iemand anders.
Dus jij gaat hier uitleggen dat wij dingen vertellen die gevaarlijk zijn, terwijl jij geen enkele data ter beschikking hebt om jouw stelling te staven...
Oud 12 december 2011, 00:58   #216
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onze autowegen blijkbaar niet. Cijfers die ik in mijn hoofd heb geven aan dat Amerikaanse of Duitse of Franse autowegen ongeveer een zelfde risico per miljard verreden km kennen, Nederlandse en Engelse (dankzij hun enorme files) zitten daar onder maar de Belgische komen ongeveer dubbel zo hoog uit.
Mogelijk zijn het vooral de afritten die het risico op onze autowegen hoger doen uitkomen.
Zie onder wat in een artikel in DS op 25/09/2011 stond:

Een analyse van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) op vraag van staatssecretaris van mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) vlooide alle verkeersongevallen uit 2008 uit. Er vielen dat jaar op onze autosnelwegen 144 doden. Markante vaststelling is dat veel van die ongevallen op of zeer dichtbij een afrit plaatsvinden. De onderzoekers vermoeden dat te hoge snelheid vaak de oorzaak is, 'al kan het ook te maken hebben met de slechte leesbaarheid van de aanwijzingsborden en de wegmarkeringen'. Of met andere woorden: autobestuurders zouden zich nog te vaak laten verrassen door de afrit die ze nemen, onder andere door de soms gebrekkige signalisatie ervan.
Redelijk veel onzin over dat "vermoeden" bij op- en afritten, met wat verwarrende signalisatie kan ik ergens nog begrijpen, dikwijls kan dat duidelijker.

Ongevallen aan de op- en afritten hebben toch niets met de Vmax te maken, maar meer met de onaangepaste snelheid (én wslk voorrangsgedrag) aan die specifieke op- en afritten. En onaangepast kan ook te traag zijn. (zeker bij het oprijden). Een oprit is om verder te versnellen, en een afrit is om pas echt te te vertragen. Dat doet men zeker niet op het linkervak of middenvak, dat is de echte snelweg.

Men kan toch een Vmax niet laten afhangen van het niet-kunnen-rijden-bewijs van een paar enkelingen die daar om een of andere (soms niet-opzettelijke reden) een ongeval veroorzaken.

Ik ken op- en afritten in Duitsland die gevaarlijker zijn als menige Belgische.
Maar blijkbaar kan de Duitse bestuurder vanuit een dikwijls hogere snelheid zijn snelheid beter aanpassen bij het naderen van afritten. En omgekeerd aangepast snel invoegen bij opritten.

Laatst gewijzigd door Micele : 12 december 2011 om 01:25.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2011, 01:10   #217
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus jij gaat hier uitleggen dat wij dingen vertellen die gevaarlijk zijn, terwijl jij geen enkele data ter beschikking hebt om jouw stelling te staven...
Iemand die anderen denkt uit te maken voor snelheidsfetishisten heeft OT niets meer te vertellen.

Het aantal ongevallen dat hinderende en voorrangsnegerende verkeersobstakels (soort Alboreto) veroorzaken is fel onderschat in Belziek.

Citaat:
Idd Alboreto, ook voor jou nooit te laat om het in te zien.

Laatst gewijzigd door Micele : 12 december 2011 om 01:22.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2011, 07:13   #218
Alboreto

Standaard

Citaat:
Ik hoef dat ook niet te doen.

Als hier iemand komt passioneel verkondigen dat dronken rijden helemaal niet gevaarlijk is en daarvoor cijfermateriaal aanhaalt en daaruit totaal verkeerde besluiten trekt, is dat dan ook een positieve zaak?

Als hier iemand komt passioneel verkondigen dat rijden zonder gordel helemaal niet gevaarlijk is en daarvoor cijfermateriaal aanhaalt en daaruit totaal verkeerde besluiten trekt, is dat dan ook een positieve zaak?
Oud 12 december 2011, 07:15   #219
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Het aantal ongevallen dat hinderende en voorrangsnegerende verkeersobstakels (soort Alboreto) veroorzaken is fel onderschat in Belziek.
En ook Micele gaat zich belachelijk maken met een mooie stropop.
Ze staan weer goedkoop zulle.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Idd Alboreto, ook voor jou nooit te laat om het in te zien.
Oh, maar ik besef dat al lang hoor.
Nu jullie nog.
Oud 12 december 2011, 08:24   #220
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En ook Micele gaat zich belachelijk maken met een mooie stropop.
Ze staan weer goedkoop zulle.

Oh, maar ik besef dat al lang hoor.
Nu jullie nog.
alboreto: uw inzichten zoals je hier aangenaam uit de doeken gedaan hebt beperkt zich blijkbaar tot een cursus psychologie, waarin je zonder bewijsvoering beweert dat mensen die zeggen dat 10km/u harder rijden op de autosnelweg niet noodzakelijk moet leiden tot een stijgende mortaliteit, dat die mensen dus gewoon hun sublibido volgen en daar passioneel over zitten te prediken. Volgens mij is uw stelling zeker niet bewezen integendeel.

Wel je bent hier natuurlijk even op het verkeerde been gezet. Er zijn mensen die nadenken over al die dingen, maar die weigeren het evidente van sommige beweringen klakkeloos te aanvaarden. Dus op die manier is dat wel een passie. Maar zoals je nu begrijpt is onze passie niet 130 rijden, maar onze passie is bewijzen wanneer een marketing klopt of niet klopt

als wij nu de moeite doen, om met eenvoudige statistieken weliswaar, een verband te zoeken tussen de dalende mortaliteit in Belgie en de andere europese landen, en als wij constateren dat belgie het kneusje is, dan is dat geen stropop, dan is dat gewoonweg keiharde realiteit.

Dus, nogmaals, je hebt hier enkele berichten terug bij hoog en laag beweerd dat je statistieken had die een verband legden tussen minder ongevallen en de dalende snelheid, dus ik wil die statistieken zien.
Nu zit je hier te doen alsof je niets hebt. Ok uw masker valt blijkbaar af ??
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be