Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 6 december 2011, 10:44   #141
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

?
Oud 6 december 2011, 11:17   #142
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
?
awel hebt gezegd dat ik moest suggesties doen, ik heb gemaild, de enquete was closed
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2011, 20:41   #143
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
en geen haar opmijn hoofd die eraan denkt om dat ding eruit te halen, ik zou het eruit halen moest ik per definitie vrijgesteld zijn van gordeldracht maar ik kan mij nog niet precies de juiste medische situatie inbeelden waarom ik geen gordel zou moeten dragen
Kijk, gij hebt die instelling tov gordel (ik ook trouwens), maar er zijn er die er niet van moeten weten.

Zo is mijn instelling ook tov snelheid, waar jullie niet van moeten weten

Zo zijn er ook mensen die niet van nuchter rijden moeten weten en mensen die niet van voorrang moeten weten.

Iedereen probeert wel zijn eigen regels te maken, en zolang dat gebeurt zullen er mensen zijn die de verklikkers er uit halen, of met radardetector rijden, of zat rondrijden.

Daar moogt ge nog miljoenen tegen aan gooien, het gaat niets veranderen aan de mentaliteit van de weggebruikers tot ge het stuur en gas er uit haalt en vervangt door een computer.
Maar ondertussen moeten we de realiteit onder ogen durven zien en de oorzaak bij onszelf zoeken ipv de schuld op 'die andere' te steken.
Oud 6 december 2011, 22:44   #144
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Kijk, gij hebt die instelling tov gordel (ik ook trouwens), maar er zijn er die er niet van moeten weten.

Zo is mijn instelling ook tov snelheid, waar jullie niet van moeten weten

Zo zijn er ook mensen die niet van nuchter rijden moeten weten en mensen die niet van voorrang moeten weten.

Iedereen probeert wel zijn eigen regels te maken, en zolang dat gebeurt zullen er mensen zijn die de verklikkers er uit halen, of met radardetector rijden, of zat rondrijden.

Daar moogt ge nog miljoenen tegen aan gooien, het gaat niets veranderen aan de mentaliteit van de weggebruikers tot ge het stuur en gas er uit haalt en vervangt door een computer.
Maar ondertussen moeten we de realiteit onder ogen durven zien en de oorzaak bij onszelf zoeken ipv de schuld op 'die andere' te steken.
Toch domme argumentatie hoor:
Waaom niet geef elke belg een ingebouwde flitspaal, en vanaf je te hard rijdt met uw Tomtom betaal je via uw GSM.

je moet al moeite doen om die verklikker eruit te gooien, je hebt al een garagist die je erin betrekt en waarom niet een meldingsplicht en de zaak wordt nog moeilijker je mag al gaan uitleggen waarom je die wilt uitschakelen.
Je moet al moeite doen om een afstandsradar uit te schakelen en
waarom zou je dat doen dat ding is best veilig te noemen ?

Waarom zou je die collisiondetect willen uitschakelen ? Tenzij als je merkt dat het systeem om de vijf minuten flikke slaat, maar anders mag dat best wel aanliggen bij iedereen denk ik.

Je moet al moeite doen om uw abs of esp uit te schakelen en waarom zou je dat doen ? Wie steekt er in zijn hoofd dat hij de abs wil uitschakelen, er is nu eens niemand die dat wil doen, tenzij een rallypiloot als het ware die met een slip door de bocht wilt gaan op een circuit dan nog wel uiteraard.

Dus ja ik zou mij geen zorgen maken over die paar keikoppen, als de grote massa mee is in de trend, die gordeldracht zal stijgen naar 99.5% percent hoor en die paar keikoppen gaan inderdaad dan geschortcut met hun gordel uitschakelen, Maar who cares... de rest is opgevoed en de statistieken dalen.. Dat is een rendabele beslissing

Wij zijn niet tegen die 120km u op een weg waar je via een wetenschappelijke analyse op basis van het gemiddelde wagenpark hebt beslist dat dit best veilig kan. Maar we zijn wel tegen het belgische nattevingerwerk. Die natte vinger willen we aantonen: er worden flitspalen gezet en de daling is minder dan in het buitenland. Er worden flitspalen gezet en de daling ishet gevolg van een technologieschift en eventueel een 2-5% door de flitspalen. Daarover gaat het ons. Pak natuurlijk alle problemen aan.

Je weet toch dat we het traagste land van Europa zijn: zijn onze autostrades dan zoveel slechter dan europa ? Zijn onze chauffeurs dan zoveel ongedisciplineerder dan europa ? Zijn onze wegen dan zoveel gevaarlijker dan in europa ? Zijn onze autos dan zoveel slechter dan de europese ? Het antwoord is volgens mij telkens nee... en toch rijden we trager, omdat ooit één minister de grens voor "verbruiksredenen' op 120km/u gezt heeft. EN ondertussen zijn de auto"s allemaal beter geworden... dus dat helpt niet ? Je mag daar niet over redeneren dat auto's verbeterd zijn ???

In Japan zijn die 8 ferrraris gecrascht aan 160km/u... wat een heibel op TV goed voor een TV moment voor de crash van 2.5Miljoen euro? En toch zijn er daar geen dode... stel u voor die auto's zijn aan 160km in de vangrails gegaan. Ik ga het niet verdedigen en zeg niet dat we bij pletsregen allemaal 160 moeten kunnen rijden; Maar 130-110 van frankrijk vind ik een best goed systeem. Ik denk nu niet dat wij ineens een dip in de statistieken gaan zien. EN trouwens we moeten maar een jaartje wachten en gaan zien wat er egebeurt in Nederland Als hun jarenlange dalende curve ineens een reversal beleeft, gaan we wel allemaal geweten hebben en geleerd hebben dat snelheid die 10km/u meer inderdaad het verschil maakt.

Maar zoals gezegd een grondigere analyse van cijfers , goeie richtlijnen voor de wegen die zorgen dat alle onze wegen op termijn van 50jaar voldoen aan hoge veiligheidsstandaarden, goeie analyse van technologie die gestandaardiseerd wordt op alle voertuigen zal volgens mij uw curve naar 200doden per jaar kunnen doen zakken, en veel verder dus dan uw wildste dromen hier nu en veel beter dan met 5000 flitspalen te bereiken valt. Waaom niet geef elke belg een ingebouwde flitspaal, en vanaf je te hard rijdt met uw Tomtom betaal je via uw GSM. Wedden dat uw dodentol nog niet zou zakken daarmee.
Oud 6 december 2011, 22:48   #145
Alboreto

Standaard

Citaat:
Waaom niet geef elke belg een ingebouwde flitspaal, en vanaf je te hard rijdt met uw Tomtom betaal je via uw GSM. Wedden dat uw dodentol nog niet zou zakken daarmee.
Zet een CPU in elke auto die elke overtreding registreert en op basis daarvan de wegentax berekent.
Ik durf er een serieus bedrag opzetten dat het aantal slachtoffers met gemakkelijk de helft daalt.
Oud 6 december 2011, 23:07   #146
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zet een CPU in elke auto die elke overtreding registreert en op basis daarvan de wegentax berekent.
Ik durf er een serieus bedrag opzetten dat het aantal slachtoffers met gemakkelijk de helft daalt.
OK, dat vind ik een constructieve discussie:

Ten eerste heb je nu precies geen systeem nodig die u verplicht als een robot foutloos te rijden, om dan te eindigen met elke overtreding te betalen, als je in feite door al die overtredingen geen ongevallen veroorzaakt. Je moet uw richtingaanwijzer aansteken omdat je moet communiceren met uw omgeving. Vergeet je die aan te steken op een eenzame nacht is dat geen punt. Je moet dus niet bekeurd worden voor dingen die op dat moment geen belang hebben.
Maar laten we zeggen DE ZWARTE DOOS die keihard bewijst wat je aan het doen bent, het uitlezen van die zwarte doos en de twee chauffeurs moeten zelfs hun verhaal niet meer doen, de auto's vertellen alles;.. Dus je moet niemand bekeuren, de straf komt hier vanzelf, je hebt uw kniplicht niet aangestoken de andere kon niet weten wat jij ging uitspoken, dus uw auto is gebotst omdat jij niet gecommuniceerd hebt... met uw collega chauffeur.

Maar ik denk dus nog een stpapje verder stel dat je elke auto doet communiceren met elkaar. Als iemand naar rechts gaat en zijn auto rijdt naar u toe, dan weet uw auto dat deze auto bvb dat doet; Stel dat je ook weet dat hij niet remt... Dus je weet dat NIET remmen botsen is... en uw CPU grijpt in, je botst niet...

Wel ik denk dat zo'n fouttolerante systemen veel meer bijdragen tot de veiligheid, want jij wilt nu gewoon registreren en iedereen bekeuren, en ik wil zorgen met technologie dat niemand kan botsen. Dat is precies een nuance die ik zoek.
Jij denkt dat alles oplost met penaliseren, ik denk dat de meeste winst ligt bij fouttolerante systemen. Abs zorgt dat je kunt remmen bij glad wegdek en dat je niet slipt, Collision detect zorgt dat je niet botst, communicatie zorgt dat je weet wat uw buren van plan zijn, je moet dus niet weten of uw buur een overtreding doet, je wilt gewoon niet botsen.
Oud 7 december 2011, 07:28   #147
Alboreto

Standaard

Citaat:
OK, dat vind ik een constructieve discussie:

Ten eerste heb je nu precies geen systeem nodig die u verplicht als een robot foutloos te rijden, om dan te eindigen met elke overtreding te betalen, als je in feite door al die overtredingen geen ongevallen veroorzaakt. Je moet uw richtingaanwijzer aansteken omdat je moet communiceren met uw omgeving. Vergeet je die aan te steken op een eenzame nacht is dat geen punt. Je moet dus niet bekeurd worden voor dingen die op dat moment geen belang hebben.
Het probleem is dat die dingen wel degelijk belang hebben.
Wie constant de regels aan zijn laars lapt heeft een veel grotere kans op een ongeval dan deze die oplettend de regels probeert te volgen.

Ge moet ook geen foutloos parcours rijden, dat kan niemand.
Maar iemand die veiliger rijdt dan gemiddeld zal dan minder rijtax betalen dan nu, en iemand die zijn botten er aan veegt zal meer betalen.
De veilige mensen worden beloond, de onveilige gestraft, en dit zonder veel politie die dat moet controleren.

Een zwarte doos, die beter uitsluitsel geeft bij een ongeval helpt inderdaad ook, want mensen kunnen dan geen uitvluchten meer zoeken.
Ik heb ergens een artikel gelezen over een bedrijf dat die in de hele vloot heeft geïnstalleerd en onmiddellijk een vermindering van het aantal ongevallen kreeg van 30%.

Het toont allemaal aan waar het werkelijke probleem ligt.
Oud 7 december 2011, 07:38   #148
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het probleem is dat die dingen wel degelijk belang hebben.
Wie constant de regels aan zijn laars lapt heeft een veel grotere kans op een ongeval dan deze die oplettend de regels probeert te volgen.

Ge moet ook geen foutloos parcours rijden, dat kan niemand.
Maar iemand die veiliger rijdt dan gemiddeld zal dan minder rijtax betalen dan nu, en iemand die zijn botten er aan veegt zal meer betalen.
De veilige mensen worden beloond, de onveilige gestraft, en dit zonder veel politie die dat moet controleren.

Een zwarte doos, die beter uitsluitsel geeft bij een ongeval helpt inderdaad ook, want mensen kunnen dan geen uitvluchten meer zoeken.
Ik heb ergens een artikel gelezen over een bedrijf dat die in de hele vloot heeft geïnstalleerd en onmiddellijk een vermindering van het aantal ongevallen kreeg van 30%.

Het toont allemaal aan waar het werkelijke probleem ligt.
Nu moet ik lachen hoor: niemand kan perfect rijden... zeg je nu zelf, en beter dan het gemiddelde zeg je nu zelf... Dat is precies wat wij gans de tijd zeggen... Je moet snelheid zien als een gauscurve en outlayers. Welke outlayers doen gevaarlijke dingen...

voor de zwarte doos ben ik te vinden, Landrover monteert die nu standaard, en dit uit in feite zelfbescherming, want om de vijf voet was er een die procedeerde voor een vermeendefout aan zijn auto... Maar ik pleit dan voor een standaard uitwisselingsprotocol zodat je die informatie op een gestandaardiseerde manier kunt inlezen en beheren in databases
Oud 7 december 2011, 08:41   #149
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... gauscurve en outlayers. Welke outlayers doen gevaarlijke dingen...
gauss curve weet ik nu wat dat is maar wat is of zijn outlayers??!
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2011, 09:48   #150
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
gauss curve weet ik nu wat dat is maar wat is of zijn outlayers??!
ja k'heb het woord fonetisch in mijn hoofd blijkbaar: outliers.
Oud 7 december 2011, 15:21   #151
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
hahaha, dacht het al dat het dat moest zijn.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2011, 16:38   #152
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Even weer statistisch O.T:

Het plaatje dalende verkeerslachtoffers totaal doorprikt adhv officiele statieken slachtoffers en reizigerskms dit over de 12 jarige periode voor en na de snelheidsfocussering (of kassa-kassa ).

Historiek onbemande camera´s (ingekort):
- Juli 1992: eerste wetsvoorstel CVP (Jos Ansoms) …]
- Sep 94: Vlaams minister openbare werken Kelchtermans (CVP) laat 30 roodlichtcamera´s proefdraaien zonder bewijskracht.
- Feb 95: Senaat keurt een geamendeerd voorstel goed voor snelheidscamera´s enkel als ze met verkeersbord aangekondigd worden; CVP is tegen deze uitholling, en het komt niet door de Kamer.
- Juli 1996: 1e KB onbemande camera´s (snelheid en roodlicht) goedgekeurd Ministerraad, en wordt voorgelegd aan Raad van State
2e KB voor de homologatie volgt. Waalse partijen (vooral PS) blijven moeilijk doen door amendementen in te dienen. …]
- September 1997: laatste KB uitvoeringsbesluit van onbemande camera´s wordt goedgekeurd.
- December *1997: camera´s flitsen nu wettelijk, gestage groei vooral eerst in Vlaanderen

1986-1997 geven de 12 jaren slachtofferevolutie vóór de flitspalen weer; 1998- 2009: respectievelijke slachtoffers-evolutie "met flitspalen"; oordeel zelf of je iets "ziet" MAAR hoe verder men terugkijkt hoe groter navenant de groei vh aantal afgelegde reizigerskms (motorvoertuigen vanaf moto, ook buitenlandse) over dezelfde periodes �* 12 jaar, zie officiële tabel onderaan, met extrapolatie en evoluties, dus hou daar zeker */* rekening mee.
(ik heb ook de volledige tekst op .xls gezet, ik tip een stukje van de sluier )

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-XZAFGGBHXTBS.xls

De 12 jaren-evolutie voor/na met een lijn %-verandering, dat "moet er toch beter uitzien met de vele flitspalen", is dat zo ?
Imho :
1.a. 2-3e kolom: -7,09 % dalend slachtoffers "mét flitspalen", ttz vanaf dan meer-focussering op snelheid, met duidelijk lagere Vmax.
b. tegenover -11,89 % dalend slachtoffers globaal zonder flitspalen; stijgende tendens tot ´89, maar nadien dalend; behalve 1997.
...
punten 1-4.: toch met de reizigerskm rekening houden die significant tellen in de respectievelijke evolutie slachtoffers: zoals Assuralia in zijn link BA-schadegevallen: " Aantal ongevallen stijgt 2,5 keer sneller dan*wagenpark "

"Het plaatje evolutie" ´kipt´ serieus in het nadeel van de evolutie na snelheidsfocussering vanaf 1998:
De evolutie was maar 12,8% méér reizigerskm tov 32,2 % in de periode zonder flitspalen maar dat dachten jullie wel.

De "propaganda" in de politiek-correcte media pikt er meestal de verkeersdoden+30d uit van piekjaar 2001 tot heden (1486 tov 944), dat geeft de mooiste daling.
Maar jullie weten nu dat ons land tov West-Europa terplaatste trappelt, en dat is heel beleefd uitgedrukt.
En als de cijfers 2010 officieel zijn - geschat 840 - kraaien ze alweer dat ze heel goed bezig zijn, wedden ?

Laatst gewijzigd door Micele : 7 december 2011 om 17:02.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2011, 18:08   #153
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

micele vraagje

waarom is die daling mortaliteit ineens groter na dat gat in de statistiek is dat een ander emanier van stats maken ?
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  waaromdalingroter.png‎
Bekeken: 98
Grootte:  40,8 KB
ID: 83868  

Oud 7 december 2011, 18:41   #154
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
micele vraagje

waarom is die daling mortaliteit ineens groter na dat gat in de statistiek is dat een ander emanier van stats maken ?
Geen idee Paul, dat zijn de officiële cijfers.

Maar je moet wel doden +30 dagen nemen in je grafiek niet de doden terplaatse, de daling aan dat eindstukje zal dan iets minder zijn (naar 944 doden + 30 d).

Dan wordt uw globale grafiek wel serieus anders, de globale kurve doden 30 dagen over de ganse periode zal veel meer uiteenlopen (komt van 2090 doden+30d) met de kurve slachtoffers. Vergeet niet dat alleen doden+30 dagen het nauwkeurigste geregistreerd worden: ~ 90 %.
De doden+30 dagen, en ernstig gewonden= 50 % nauwkeurigheid-, maken maar 15 % van het aantal slachtoffers uit.
De zeer slecht geregistreerde lichtgewonden (+ 20 %) ca. 85 %, die blijven ca. 25 jaar stabiel ook daarom dat laatste uiteenlopen in dat eindstukje. Heb ik alles uitgelegd in de tekst.

Soit zet die kurve totale slachtoffers er maar bij.
(Mss de lichtgewonden helemaal schrappen, komen we weer op andere cijfers )

Kun je de kurve reizigerskilometers daar ook niet bij zetten ?
Aparte grafiek dan, net eronder. Lijkt me veel significanter.

Laatst gewijzigd door Micele : 7 december 2011 om 19:06.
Oud 7 december 2011, 19:19   #155
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

vervolg, Paul
een dalende kurve doden+30 dagen tov stijgende kurve totaal reizigerskms, beide 1980-2009 zou een mooi overzicht geven in één grafiek.

Laatst gewijzigd door Micele : 7 december 2011 om 19:21.
Oud 7 december 2011, 22:43   #156
Alboreto

Standaard

Citaat:
Nu moet ik lachen hoor: niemand kan perfect rijden... zeg je nu zelf
Waarom moet ge lachen?
Heb ik ooit anders beweerd of zo?

Ik zeg, en dat kan iedereen zien in het verkeer, dat we veel beter kunnen rijden dan dat we nu doen.
Te veel mensen maken bewust overtredingen (uit luiheid, onoplettendheid, rebelsheid, ... whatever).
Mochten we ons daar beter van bewust zijn en er op reageren, dan zou het aantal ongevallen drastisch zakken.

Citaat:
voor de zwarte doos ben ik te vinden, Landrover monteert die nu standaard, en dit uit in feite zelfbescherming, want om de vijf voet was er een die procedeerde voor een vermeendefout aan zijn auto... Maar ik pleit dan voor een standaard uitwisselingsprotocol zodat je die informatie op een gestandaardiseerde manier kunt inlezen en beheren in databases
Lijkt me een plan.
Oud 8 december 2011, 00:45   #157
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

grafiekskes

de eerste ongevallen en doden per miljard gereden km vind ik de beste

het verschil in ongevallen tussen die twee periodes is wel zichtbaar
sedert de flitspalen dalen de ongevallen minder
en de dodendaling is ook ietsje minder maar veel robuuster
Bijgevoegde miniaturen

Naam:  ongevallenpermiljardkm.png‎
Bekeken: 100
Grootte:  23,6 KB
ID: 83875  

Naam:  ongevallentrend.png‎
Bekeken: 102
Grootte:  26,7 KB
ID: 83876  

Naam:  dodentrend.png‎
Bekeken: 83
Grootte:  23,2 KB
ID: 83877  

Laatst gewijzigd door brother paul : 8 december 2011 om 01:14.
Oud 8 december 2011, 00:55   #158
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

die is grappig: gewonden per ongeval stijgt...
is volgens mij een soort consumerempowerment
spreekt zelfs tegen dat auto's veiliger worden...
ofwel registreren ze minder en minder ongevallen waar geen gewonden vallen
in elk geval de doden dalen sneller dan de ongevallen, dus doden liegen niet volgens mij, de doden per ongeval dalen sneller dan de ongevallen registratie, dus mag je veronderstellen bij een lakse registratie dat de ongevallen nog sneller zouden dalen dan de doden. Dus nee er is geen lakse registratie.
Nu doden dalen sneller den de ongevallen, ze zijn minder dodelijk de auto's, dus auto's zijn veiliger, dat is ook duidelijk. Flitspaal adepten gaan zeggen ziewel flitspaal effect. Hoewel het flitspaal effect zich aftekent in de ongevallen, maar tot nog toe niet in de doden.
Gewonden stijgt per ongeval, ze zijn wel meer gewond de mensen ondanks de flitspalen...
Bijgevoegde miniaturen

Naam:  gewondenperongeval.png‎
Bekeken: 91
Grootte:  17,8 KB
ID: 83878  

Laatst gewijzigd door brother paul : 8 december 2011 om 01:02.
Oud 8 december 2011, 01:09   #159
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

k'heb uw gegevens een beetje moeten aanvullen uit die tabel hier

en die grafiek die jij wilt zien staat in het rapport

http://bivvweb.ipower.be/Observ/NL/b..._NL_lowres.pdf

micele uw V85 staat in dat rapport ook, je ziet het effect van de flitspalen volgens mij op de V85
Bijgevoegde miniaturen

Naam:  verkeersstatistiek.png‎
Bekeken: 96
Grootte:  76,1 KB
ID: 83879  

Laatst gewijzigd door brother paul : 8 december 2011 om 01:17.
Oud 8 december 2011, 01:46   #160
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

hier staat nieuwste grafiekske

http://www.fcvv.be/Docs/kerncijfers%...nal_lowres.pdf

en nu ga ik gaan slapen ze
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be