Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 februari 2013, 00:07   #321
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
Inderdaad.
Het verdrag van Londen van 1839 moest immers de bestaande situatie ontmijnen, want oorspronkelijk zag het er voor belgië in 1831 veel beter uit (Zeeuws-Vl en Limburg-Overmaas erbij). In feite is dat verdrag van Londen een mooie tegemoetkoming geweest aan Nl, en nog hebben ze niet genoeg...
Kom maar op de proppen waar wij de afgelopen 150-160 jaar op Belgisch grondgebied uitgeweest zijn?
Omgekeerd is dit wel even een andere zaak, jullie koning 19e eeuw en vervolgens vlak na WOI. Wie hadden er dus niet genoeg?

Zeeuws Vlaanderen bestaat overigens pas sinds 1814 onder deze naam en was al zeer vroeg onderdeel van de republiek als generaliteitsland.
Door en door Nederlands gebied, 100% Nederlanders en zo voelen ze zich ook.

Het heeft overigens ook nog korte tijd bij Brabant behoort. Mocht er een samenvoeging van provincies komen. Simpelweg weer indelen
bij Brabant en Brabanders laten worden zijn we van het Vlamingen gedoe af
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2013, 00:13   #322
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Kom maar op de proppen waar wij de afgelopen 150-160 jaar op Belgisch grondgebied uitgeweest zijn?
NL heeft Zeeuws-Vlaanderen en Limburg-Overmaas ingelijfd. In 1830 sloot geheel Limburg, met uitzondering van Maastricht en Mook, waar Nederlandse garnizoenen waren gelegerd, zich aan bij de belgische Revolutie. De tijdelijke hoofdstad werd Hasselt. In 1831 werd in het Verdrag der XXIV artikelen, dat het definitieve grensverloop tussen Nederland en de nieuwe belgische staat vastlegde, bepaald dat het oostelijk deel van Limburg naar Nl zou terugkeren en tevens als hertogdom bij de Duitse Bond zou worden aangesloten, ter compensatie voor het verlies van westelijk Luxemburg. België zou ter compensatie recht krijgen op een verkeersverbinding door Nederlands-Limburg naar Duitsland, de latere IJzeren Rijn en de erkenning van vrije doorvaart voor alle zeeschepen naar de Antwerpse haven. Koning Willem I bleef zich lang tegen de belgische afscheiding verzetten, maar aanvaardde het verdrag uiteindelijk in 1839. Sindsdien is Limburg gesplitst in een belgisch en een Nederlands deel. Onder de bevolking ontstond in 1838 nog een protestbeweging tegen de splitsing en tegen aansluiting van oostelijk Limburg bij Nederland, maar die haalde niets uit.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2013, 00:31   #323
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Effe de bronvermelding voegen bij Jo zijn bovenstaande post:

- Die eerste zin: zijn duim.

Ge leert niets bij Jo. Ik deed hierboven reeds uit de doeken wat de ware toedracht was van Nederlands Limburg.
Het is veel korrekter te stellen dat België het Franstalige Luxemburg verkoos dan dat Nederland oostelijk Limburg inlijfde. België had nml. de keuze en koos voor de Franstalige Luxemburgers ipv voor de oostelijke Limburgers.
Overigens ging het naar de Duitse Bond zoals ge zelf citeert. Maar ge leest alleen wat ge graag leest.

- de rest: Gekopieerd en geplakt uit:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Limburg_(Nederland)

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 februari 2013 om 00:50.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2013, 00:48   #324
Adrian M

Standaard

Citaat:
NL heeft Zeeuws-Vlaanderen en Limburg-Overmaas ingelijfd. In 1830 sloot geheel Limburg, met uitzondering van Maastricht en Mook, waar Nederlandse garnizoenen waren gelegerd, zich aan bij de belgische Revolutie. De tijdelijke hoofdstad werd Hasselt. In 1831 werd in het Verdrag der XXIV artikelen, dat het definitieve grensverloop tussen Nederland en de nieuwe belgische staat vastlegde, bepaald dat het oostelijk deel van Limburg naar Nl zou terugkeren en tevens als hertogdom bij de Duitse Bond zou worden aangesloten, ter compensatie voor het verlies van westelijk Luxemburg. België zou ter compensatie recht krijgen op een verkeersverbinding door Nederlands-Limburg naar Duitsland, de latere IJzeren Rijn en de erkenning van vrije doorvaart voor alle zeeschepen naar de Antwerpse haven. Koning Willem I bleef zich lang tegen de belgische afscheiding verzetten, maar aanvaardde het verdrag uiteindelijk in 1839. Sindsdien is Limburg gesplitst in een belgisch en een Nederlands deel. Onder de bevolking ontstond in 1838 nog een protestbeweging tegen de splitsing en tegen aansluiting van oostelijk Limburg bij Nederland, maar die haalde niets uit.
Je lult lekker. Gaf aan de laatste 150-160 jaar, dus nadat we jullie erkend hebben.
Blijkbaar vergeet je, toen de Fransen in jullie nek heigden, de vraag kwam weer aan te kunnen sluiten. Antwoord van ons: Nee
Oud 23 februari 2013, 00:57   #325
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Effe de bronvermelding voegen bij Jo zijn bovenstaande post:

- Die eerste zin: zijn duim.

Ge leert niets bij Jo. Ik deed hierboven reeds uit de doeken wat de ware toedracht was van Nederlands Limburg.
Het is veel korrekter te stellen dat België het Franstalige Luxemburg verkoos dan dat Nederland oostelijk Limburg inlijfde. België had nml. de keuze en koos voor de Franstalige Luxemburgers ipv voor de oostelijke Limburgers.
Overigens ging het naar de Duitse Bond zoals ge zelf citeert. Maar ge leest alleen wat ge graag leest.

- de rest: Gekopieerd en geplakt uit:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Limburg_(Nederland)
Vooral moet niet vergeten worden dat men het in moet vullen zoals het toen gezien werd. Als monarchiën in termen van bezit van gebieden.
Oud 23 februari 2013, 00:59   #326
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Uitdieping weigeren = scheepvaart tegenhouden.
= UW interpretatie...
Oud 23 februari 2013, 01:26   #327
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Inderdaad.
Het verdrag van Londen van 1839 moest immers de bestaande situatie ontmijnen, want oorspronkelijk zag het er voor belgië in 1831 veel beter uit (Zeeuws-Vl en Limburg-Overmaas erbij). In feite is dat verdrag van Londen een mooie tegemoetkoming geweest aan Nl, en nog hebben ze niet genoeg...
1° Ge verwart Zeeuws-Vl. met Luxemburg.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verdrag...VIII_artikelen

2° Neen, dat was een tegemoetkoming aan de Duitse Bond.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 februari 2013 om 01:54.
Oud 23 februari 2013, 01:49   #328
Adrian M

Standaard

Citaat:
Hou toch eens op met dat paternalistische toontje en te zeggen wat de Vlamingen moeten doen en wat niet. Zorgen dat alle schepen de haven van antwerpen binnen kunnen, en voor de rest gaan we zelf wel beslissen.
De groeten met je paternalistisch, doe je ogen eens open en volg België zelf daarover. Ook Zeebrugge heeft vaak genoeg de hand uitgestoken.

Overigens, het zal ons worst zijn wat Vlaanderen doet of niet doet. Onze zaak niet en zoekt men zelf maar uit.
Graaf een kanaal naar zee, heb je van niemand en nergens hinder van.

Wij hebben geen vijanden, ook Vlaanderen of België niet, we hebben maar één werkelijke vijand ... water.
Als onze veiligheid in het geding raakt, kan de hele wereld hoog of laag springen, geen denken aan, als het punt bereikt is, dat er ook nog maar één verdieping gaat volgen.
Oud 23 februari 2013, 01:58   #329
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wij hebben geen vijanden, ook Vlaanderen of België niet, we hebben maar één werkelijke vijand ... water.
Nederland heeft ook geen vrienden.

En dat is wonderlijk. De slechte relaties van Nederland met juist Vlaanderen, Suriname, de Antillen en Indonesie zijn een gevolg van faalbeleid.

Het eeuwige strontvervelende wijzende vingertje primeert op BZ nog altijd boven een buitenlandpolitiek in het kader van de neerlandofonie.

Nederland zou een voorbeeld moeten nemen aan de real geopolitiek van landen als Portugal > lusofonie en Frankrijk> francofonie

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 23 februari 2013 om 01:59.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2013, 02:41   #330
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Klopt, daarentegen geen enkel land heeft vrienden. Alleen bondgenoten.
Oud 23 februari 2013, 22:34   #331
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht

En dat is wonderlijk. De slechte relaties van Nederland met juist Vlaanderen, Suriname, de Antillen en Indonesie zijn een gevolg van faalbeleid.

Het eeuwige strontvervelende wijzende vingertje primeert op BZ nog altijd boven een buitenlandpolitiek in het kader van de neerlandofonie.

Nederland zou een voorbeeld moeten nemen aan de real geopolitiek van landen als Portugal > lusofonie en Frankrijk> francofonie
Ten eerste wat betreft de relatie met Vlaanderen, het moet wel van twee kanten komen... Indonesië blijft een lastig geval van dekolonisatie; de kolonie in deze wilde veel sneller dan het moederland toen aankon, om nog maar te zwijgen over de relatie die Indonesische vrijheidsstrijders hadden met de Japanse bezetter...
De relatie Nederland Suriname is duidelijk mismanagement, de Antillen daarentegen is dan weer heel wat complexer. De Antillen willen in het Koninkrijk blijven en Nederland heeft zelfs een aantal keer hun schulden afbetaald, dan is het logisch dat we kritisch zijn ook.
Sterker ik denk dat Nederland juist te vaak te eerlijk is en niet diplomatiek genoeg; je zou kunnen zeggen diplomatie naar onze volksaard.
Oud 24 februari 2013, 20:42   #332
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar anderzijds zijn er velen die wel een grondige geschiedkundige kennis hebben zoals het oosten/system en die toch afstand nemen van die éne Nederlanden.
En toch zijn het onder andere die twee die constant terugvallen op allerlei stereotypen over de Nederland en de Nederlanders.

Om maar een simpele zin van hun hand te pakken; De Hollanders zijn buiten gebonjourd!.

Is dat dan kennis volgens u?..

Citaat:
Maar met enige geschiedkundige kennis weet men toch dat de scheiding tot tweemaal toe op een toeval berustte, een grillige speling van het lot, en het is dan ook onbegrijpelijk dat men dan niet tot de enige juiste konklusie komt dat die scheiding in sé verkeerd is.
Dat het dus valse identifikaties zijn die naar aanleiding van die scheiding gemaakt worden. De Nietschiaanse übermensch weigert van de speelbal te zijn van het lot en neemt dat zelf in de hand.
Dat weet u, dat weet ik, en verder iedereen die een deftig geschiedenisboek heeft gelezen over het des betreffende onderwerp.
Desalniettemin, krijg ik de indruk dat system & Co uit een ander vaatje tappen dan ik.
Zeker als het gaat over de Nederlanden.

Citaat:
Temeer als men bedenkt wat voor een ekonomisch en kultureel deficit de scheiding van 1830 meebracht.
Waren de Nederlanden één gebleven was Brussel nu een Nederlandstalige stad. Merkwaaardig dat die wetenschap niet van elke Vlaamsnationalist een Nederlander maakt. Maar misschien vinden ze die Nederlandstaligheid niet zo belangrijk.
Tja, ik heb dan ook als Nederlander zijnde moeite met de Vlaamse Beweging. Daar het vele gezichten kent.

Ik sta sympathiek tegenover de Vlamingen, maar de liefde moet wel van twee kanten komen. Indien men vasthoudt dat 1830 het jaar van de bevrijding was van de Hollandse bezetting.
Dan kent ook mijn sympathie grenzen, dat begrijpt u ongetwijfeld wel.

Jeff
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2013, 20:48   #333
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Ik sta sympathiek tegenover de Vlamingen, maar de liefde moet wel van twee kanten komen. Indien men vasthoudt dat 1830 het jaar van de bevrijding was van de Hollandse bezetting.
Dan kent ook mijn sympathie grenzen, dat begrijpt u ongetwijfeld wel.

Jeff
Er is maar één antwoord, en dat is hen nog meer liefhebben.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2013, 20:49   #334
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De groeten met je paternalistisch, doe je ogen eens open en volg België zelf daarover. Ook Zeebrugge heeft vaak genoeg de hand uitgestoken.

Overigens, het zal ons worst zijn wat Vlaanderen doet of niet doet. Onze zaak niet en zoekt men zelf maar uit.
Graaf een kanaal naar zee, heb je van niemand en nergens hinder van.

Als onze veiligheid in het geding raakt, kan de hele wereld hoog of laag springen, geen denken aan, als het punt bereikt is, dat er ook nog maar één verdieping gaat volgen.
Ik ben gelukkig niet de enige die er net zo over nadenkt...
Oud 24 februari 2013, 20:51   #335
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Er is maar één antwoord, en dat is hen nog meer liefhebben.
Uhmm neen..
Ik zou zeggen lees min post nog een keer?..

Jeff
Oud 24 februari 2013, 20:54   #336
Hollander

Standaard

Citaat:
Uhmm neen..
Ik zou zeggen lees min post nog een keer?..

Jeff
Heb je kinderen?
Oud 24 februari 2013, 20:58   #337
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb je kinderen?
Neen dat heb ik niet.
Maar ik mag hieruit begrijpen, dat je Vlamingen als zijnde kinderen beschouwt?.

Ik denk niet dat je hun "harten" op deze manier weet te winnen.

Jeff
Oud 24 februari 2013, 20:59   #338
Hollander

Standaard

Citaat:
Neen dat heb ik niet.
Maar ik mag hieruit begrijpen, dat je Vlamingen als zijnde kinderen beschouwt?.

Ik denk niet dat je hun "harten" op deze manier weet te winnen.

Jeff
Jij mag er uit begrijpen wat je er uit denkt te moeten begrijpen.
Oud 24 februari 2013, 21:03   #339
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij mag er uit begrijpen wat je er uit denkt te moeten begrijpen.
Goh...
Wat zijn we weer vriendelijk..

Maar ja, zo kennen wij jullie daar in Dan Haag en de probleemwijken daar omheen!..
Bende mietjes!!.

Jeff
Oud 24 februari 2013, 21:11   #340
Hollander

Standaard

Citaat:
Goh...
Wat zijn we weer vriendelijk..

Maar ja, zo kennen wij jullie daar in Dan Haag en de probleemwijken daar omheen!..
Bende mietjes!!.

Jeff
Van je kinderen ga je in elk geval niet minder houden als ze in je neus knijpen. Zelfs niet als ze dat elke dag doen. Na verloop van tijd ga je meer van ze houden en zij van jou.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be