Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Waar denkt U dat U woont ?
België 23 17,69%
Vlaanderen 65 50,00%
Wallonië 1 0,77%
Brussel 5 3,85%
Brabant 5 3,85%
Limburg 14 10,77%
Elders (Nl, D, GH.Lux., GB,...) 17 13,08%
Aantal stemmers: 130. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 30 mei 2012, 00:17   #221
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek Bekijk bericht
Een natuurlijke en historische entiteit is een entiteit die op "natuurlijke wijze" (om de nationalistische retoriek te gebruiken) en historisch gegroeid is. Vlaams-nationalisten claimen vaak dat Vlaanderen een historisch gegroeid land zou zijn, in tegenstelling tot België. Dan heb ik het vooral over het nationalisme �* la VB, niet zozeer De Wevers eerder economisch nationalisme, even ter verduidelijking.
Ik ben lid van het Vlaams Belang en heb bovenstaande stelling nog nooit gehoord. "Natuurlijke wijze"... Uw eigen fantasie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2012, 00:18   #222
Bolsjewiek
Minister

Bolsjewiek's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kortom, u laat de geschiedenis op een bepaald moment halt houden. Daarna is er niets meer of heeft het geen enkele invloed.

Waar u mee komt aandraven, snijdt trouwens geen hout. "Historisch" is het graafschap Vlaanderen eeuwenlang verbonden met de Franse kroon en was daardoor deel van Francië, het koninkrijk Frankrijk. Betekent dit nu iets voor de huidige identiteit van de huidige inwoners van bijvoorbeeld Kortrijk, Brugge, Gent of Oudenaarde?
Zeker wel. Het komt tot uiting in onder meer de unieke positie van Frans-Vlaanderen ten aanzien van West-Vlaanderen. Ik ben vrij zeker dat de verbondenheid tussen Frans-Vlaanderen en West-Vlaanderen een pak groter is dan die tussen West-Vlaanderen en Limburg.

Bolsjewiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2012, 00:19   #223
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U begrijpt me (misschien doelbewust) verkeerd. Ik zie de historische verbondenheid van een "volk" niet als determinerende factor in de maatschappij. Anders zou ik nationalist zijn, wat ik absoluut niet ben. Ik duid enkel op de gapende fouten in (Vlaams-)nationalistische gedachtegang wat het concept "volk" en "Vlaanderen" betreft. Het feit dat het u allemaal nogal schijnt te verwarren bewijst eigenlijk het punt dat ik wilde maken in verband met Vlaams-nationalisme

Maar ik heb zo de indruk dat u zelf geen Vlaams-nationalist bent?
Ik denk dat u gewoon tegen windmolens strijdt, een ware Don Quichote. Als Vlaamsgezinde herken ik immers niets in wat u schrijft. 't Is er met de haren bijgesleurd en heeft geen grond in wat de Vlaamse Beweging stuwt. De 'fouten' die u meent te ontwaren, zijn gesproten uit uw fantasie.
Oud 30 mei 2012, 00:19   #224
Bolsjewiek
Minister

Standaard

Citaat:
Ik ben lid van het Vlaams Belang en heb bovenstaande stelling nog nooit gehoord. "Natuurlijke wijze"... Uw eigen fantasie.
Het is grappig dat u met uw zeer kritische vragen over de Limburgse identiteit eigenlijk de ideologie van het nationalisme zelf aan het ondergraven bent

Oud 30 mei 2012, 00:20   #225
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeker wel. Het komt tot uiting in onder meer de unieke positie van Frans-Vlaanderen ten aanzien van West-Vlaanderen. Ik ben vrij zeker dat de verbondenheid tussen Frans-Vlaanderen en West-Vlaanderen een pak groter is dan die tussen West-Vlaanderen en Limburg.
Neen, daar gaat het niet over. Wel over de historische band tussen het graafschap Vlaanderen en het Franse koninkrijk, met Parijs dus.

Ik heb jarenlang in Frans-Vlaanderen gewerkt. En ik kan u zeggen dat de banden door de voortschrijdende verfransing zo goed als verbroken zijn met West-Vlaanderen. Taalkundig, identitair, enz. 't Ligt allemaal vrij moeilijk aan Franse kant.
Oud 30 mei 2012, 00:21   #226
Bolsjewiek
Minister

Standaard

Het is trouwens nogmaals hier aangetoond dat het Limburgs gevoel schijnbaar echt iets is wat enkel Limburgers schijnen te begrijpen... die verbondenheid is moeilijk te vatten voor velen. Ze snappen ons Limburg dierbaar oord helaas nog niet

Oud 30 mei 2012, 00:22   #227
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is grappig dat u met uw zeer kritische vragen over de Limburgse identiteit eigenlijk de ideologie van het nationalisme zelf aan het ondergraven bent
Nogmaals, ik denk dat die "ideologie van het nationalisme" behoort tot het rijk van uw fantasie.
Oud 30 mei 2012, 00:23   #228
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is trouwens nogmaals hier aangetoond dat het Limburgs gevoel schijnbaar echt iets is wat enkel Limburgers schijnen te begrijpen... die verbondenheid is moeilijk te vatten voor velen. Ze snappen ons Limburg dierbaar oord helaas nog niet
Er is niets aangetoond, tenzij dat ene element, nl. als er juist naar gevraagd wordt, dat er steeds weer gevlucht wordt voor het antwoord.
Oud 30 mei 2012, 00:23   #229
Bolsjewiek
Minister

Standaard

Citaat:
Neen, daar gaat het niet over. Wel over de historische band tussen het graafschap Vlaanderen en het Franse koninkrijk, met Parijs dus.

Ik heb jarenlang in Frans-Vlaanderen gewerkt. En ik kan u zeggen dat de banden door de voortschrijdende verfransing zo goed als verbroken zijn met West-Vlaanderen. Taalkundig, identitair, enz. 't Ligt allemaal vrij moeilijk aan Franse kant.
Vlaanderen was de jure ondergeschikt aan de Kroon. Ik hoef u echter niet te vertellen dat men onder het feodalisme met het niet zo nauw nam met verplichtingen jegens de centrale macht. Het huidige Limburg was echter nooit een feodaal ondergeschikte autonome regio van een ver weg gelegen monarch, zoals het Graafschap Vlaanderen dat wel was, maar een direct onderdeel van de staat Loon en later de staat Luik.

Oud 30 mei 2012, 00:24   #230
Bolsjewiek
Minister

Standaard

Citaat:
Nogmaals, ik denk dat die "ideologie van het nationalisme" behoort tot het rijk van uw fantasie.
Dus u bent geen nationalist?

Oud 30 mei 2012, 00:25   #231
Bolsjewiek
Minister

Standaard

Citaat:
Er is niets aangetoond, tenzij dat ene element, nl. als er juist naar gevraagd wordt, dat er steeds weer gevlucht wordt voor het antwoord.
Ik denk dat we wel kunnen besluiten dat u het Limburgse verbondenheidsgevoel niet snapt hoor. Dat is geen verwijt, gewoon een vaststelling.

Oud 30 mei 2012, 00:26   #232
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vlaanderen was de jure ondergeschikt aan de Kroon. Ik hoef u echter niet te vertellen dat men onder het feodalisme met het niet zo nauw nam met verplichtingen jegens de centrale macht. Het huidige Limburg was echter nooit een feodaal ondergeschikte autonome regio van een ver weg gelegen monarch, zoals het Graafschap Vlaanderen dat wel was, maar een direct onderdeel van de staat Loon en later de staat Luik.
De geschiedenis van het Land van Loon en diens betrekkingen met het Luikse laten een veel grotere complexiteit zien dan wat u hierboven schetst. Het Land van Loon was op een bepaald immers geen deel van het Luikse, maar ressorteerde onrechtstreekse onder de prins-bisschop. Uw "nooit" klopt dus zeker niet.
Oud 30 mei 2012, 00:26   #233
Bolsjewiek
Minister

Standaard

Citaat:
Nogmaals: ik voel me even verbonden met iemand van Limburg als met iemand van Oost-Vlaanderen
Ik kan helaas niet zeggen dat het wederzijds is.

Oud 30 mei 2012, 00:27   #234
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat we wel kunnen besluiten dat u het Limburgse verbondenheidsgevoel niet snapt hoor. Dat is geen verwijt, gewoon een vaststelling.
Dit blijft echt wel grappig. Dit gaat immers niet over "snappen", maar wel over een eenvoudige vraag die men systematisch uit de weg gaat. De vraag betrof trouwens niet in de eerste plaats het "Limburggevoel", maar de bewering dat mensen zich in de euregio verbonden voelen.
Oud 30 mei 2012, 00:27   #235
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik kan helaas niet zeggen dat het wederzijds is.
Dat is dan uw gevoel. En gevoelens laten zich niet dwingen. De mijne ook niet.
Oud 30 mei 2012, 00:28   #236
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus u bent geen nationalist?
Wat bedoelt u met dit woord?
Oud 30 mei 2012, 01:09   #237
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Kan jij me die ontelbare grote en kleine Brabantse enclaves in het huidige Belgische Limburg aanwijzen?
Even de atlas uit het rek gehaald. Volgens u een onbestaande atlas... De kaart van het prinsbisdom Luik geeft een aantal Brabantse enclaves weer in het Land van Loon. Dit is een schematisering natuurlijk van een vrij ingewikkelde feodale situatie. Als grote enclaves vallen onmiddellijk op: Lummen, Koersel en Diepenbeek. Rond de taalgrens nog talrijke, andere, kleinere gebieden die tot Brabant enerzijds en tot Namen anderzijds behoorden. Daarbovenop waren er ook nog enclaves in het Land van Loon van andere feodale gebieden. Daarnaast ook heerlijken die buiten het staatsverband van Luik bleven als bijvoorbeeld Eisden.

Daarnaast verwijs ik graag naar twee oude berichten, één van mijn hand en één van Ossaert:

http://filesforum.politics.be/showth...94#post1590994

http://filesforum.politics.be/showpo...9&postcount=62
Oud 30 mei 2012, 07:25   #238
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat u gewoon tegen windmolens strijdt, een ware Don Quichote. Als Vlaamsgezinde herken ik immers niets in wat u schrijft. 't Is er met de haren bijgesleurd en heeft geen grond in wat de Vlaamse Beweging stuwt. De 'fouten' die u meent te ontwaren, zijn gesproten uit uw fantasie.
Laat ons een kat een kat noemen. Het zogenaamde 'Vlaamse volk' bestaat in feite niet. Het is een kunstmatige creatie. Het bestaat maar omdat België bestaat en het is een naam om de Vlaamssprekende of Nederlandssprekende bevolking van België aan te duiden.

Maar het is, zoals ik zei, een samenraapsel van Nederlandssprekende bevolkingsgroepen die vaak heel verschillende historische achtergronden hebben. En er is zeker geen Volksnationalisme in Vlaanderen. De mensen liggen er niet van wakker.

Men probeert nu via meer autonomie een soort Vlaams staatsnationalisme te kweken enz. Op zichzelf is dit niet verkeerd natuurlijk maar heel dit Vlaanderen is maar even kunstmatig als België. Met dit verschil nochtans dat de bevolking van het Zuiden al 'Belgen' werden genoemd door buitenstaanders lang voordat België bestond. De naam België kwam dan ook niet uit de lucht vallen bij de Belgische Omwenteling. Hij bestond immers reeds.

Fervente nationalisten zijn de Belgen evenwel nooit echt geweest. En de Walen of de Vlamingen maar evenmin. Het nationalisme ( zowel het Belgisch nationalisme als het Waalse- en het Vlaamse- ) vertegenwoordigde altijd slechts een minderheid. Waarschijnlijk (maar dit is een hypothese) komt dit omdat onze streken zo vaak het voorwerp waren van strijd en machtswisseling dat men wantrouwig stond tegenover elk centraal gezag of overheid.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 mei 2012 om 07:37.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2012, 08:09   #239
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Interessant kaartmateriaal. Alhoewel ze mij nisk nieuws leren.

We zien daar zoals ik reeds lang beweer:
o.a. enkel kleine gebiedjes die geen deel uitmaken van Loon. Noch Brabant, en alzeker niet Vlaanderen O.a. Reckheim.
We zien dat Enkele Voerse dorpen totaal niks te maken hebben met Limburg. (Loon) maar wel met het echte oude hertogdom Limburg.
Wat is nu je punt? Dat de huidige bestuursgrenzen niet perfect gelijk lopen met de oude?
Denk je dat er geen verbondenheid was van de inwoners van Reckheim met de inwoners uit hun buurdorpen omdat hun bestuurlijke overheid niet dezelfde was?
Zo een idee kan enkel uit een Flaminganten brein ontstaan.

Laatst gewijzigd door pajoske : 30 mei 2012 om 08:20.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2012, 08:13   #240
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Laat ons een kat een kat noemen. Het zogenaamde 'Vlaamse volk' bestaat in feite niet. Het is een kunstmatige creatie. Het bestaat maar omdat België bestaat en het is een naam om de Vlaamssprekende of Nederlandssprekende bevolking van België aan te duiden.

Maar het is, zoals ik zei, een samenraapsel van Nederlandssprekende bevolkingsgroepen die vaak heel verschillende historische achtergronden hebben. En er is zeker geen Volksnationalisme in Vlaanderen. De mensen liggen er niet van wakker.

Men probeert nu via meer autonomie een soort Vlaams staatsnationalisme te kweken enz. Op zichzelf is dit niet verkeerd natuurlijk maar heel dit Vlaanderen is maar even kunstmatig als België. Met dit verschil nochtans dat de bevolking van het Zuiden al 'Belgen' werden genoemd door buitenstaanders lang voordat België bestond. De naam België kwam dan ook niet uit de lucht vallen bij de Belgische Omwenteling. Hij bestond immers reeds.

Fervente nationalisten zijn de Belgen evenwel nooit echt geweest. En de Walen of de Vlamingen maar evenmin. Het nationalisme ( zowel het Belgisch nationalisme als het Waalse- en het Vlaamse- ) vertegenwoordigde altijd slechts een minderheid. Waarschijnlijk (maar dit is een hypothese) komt dit omdat onze streken zo vaak het voorwerp waren van strijd en machtswisseling dat men wantrouwig stond tegenover elk centraal gezag of overheid.
het nationalisme in ons land zal idd nooit groot worden, noch het Belgisch-nationalisme noch het Vlaams-nationalisme.

maar dat heeft niets te maken met het feit dat dit land op sterven na dood is. We hebben niets met elkaar te maken, het Belgisch niveau is niet alleen overbodig, het remt de ontwikkeling af van zowel het noorden als het zuiden van het land.

zonder België zou Wallonië het economisch veel beter doen en zou Vlaanderen zowel op economisch vlak als op sociaal vlak (vooral taal dan) het veel beter doen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be