![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Waar denkt U dat U woont ? | |||
België |
![]() ![]() ![]() |
23 | 17,69% |
Vlaanderen |
![]() ![]() ![]() |
65 | 50,00% |
Wallonië |
![]() ![]() ![]() |
1 | 0,77% |
Brussel |
![]() ![]() ![]() |
5 | 3,85% |
Brabant |
![]() ![]() ![]() |
5 | 3,85% |
Limburg |
![]() ![]() ![]() |
14 | 10,77% |
Elders (Nl, D, GH.Lux., GB,...) |
![]() ![]() ![]() |
17 | 13,08% |
Aantal stemmers: 130. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#261 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dit is de ideale situatie, binnenkort heb ik geen vaderland meer, geen enkele binding aan vlag, taal of traditie waardoor ik vrij ben om te gaan en staan waar ik wil en van ieder land het goede te nemen en de slechte te vermijden zonder "naar huis" te moeten. Zalig. En daar betaalt gij belastingen voor =) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#262 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#263 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#264 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En nee, ik heb haar geen 'Limburggevoel' bijgebracht in het buitenland. Ze leerde de Belgische provincies pas toen ze 18 of zo was. Daarvoor dacht ze dat er naast Oost en West Vlaanderen ook een Noord en Zuid Vlaanderen als provincie bestond. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 31 mei 2012 om 03:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#265 |
|
![]() Komaan, mensen hebben helemaal niet specifiek iets tegen Limburgers in Leuven. Dat is het eerste dat ik daar van hoor. Er wordt hier met elk accent gelachen. Een paar maanden geleden zat ik in de Gnorgl (een fakbar in Heverlee) te praten met een meisje die het erover had dat zoveel mensen vijandig waren tegenover Antwerpenaren (ze kwam van Wilrijk).
Hoe dan ook, het is eigenlijk het klassieke centrum-periferie verhaal tussen de Vlaamse Ruit en wat daarbuiten ligt (met name West-Vlaanderen en Limburg), waarbij deze laatsten hun lokale identiteit benadrukken. Geen enkel probleem en hetzelfde fenomeen vind je in de één of andere vorm terug in bijna elk ander land. |
![]() |
![]() |
![]() |
#266 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() België of Vlaanderen laat me relatief koud. Naar Limburg heb ik heimwee.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#267 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#268 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 31 mei 2012 om 04:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#269 | |
|
![]() Citaat:
Aken is natuurlijk dikke zever. Misschien is dat particularisme iets dat vooral geldt voor bepaalde regio's in Limburg, want ik krijg niet de indruk dat mensen uit pakweg Sint-Truiden of Lommel zich afgesneden voelen van de rest van Vlaanderen. Ik vind het dan ook zeer merkwaardig te stellen dat uit het dialectencontinuum tussen Vlaams-Brabant/Antwerpen en Limburg een duidelijke grens zou zijn te distilleren terwijl dat langs de oostkant plots geen probleem is, ondanks het feit dat daar een staatsgrens tussen loopt. In realiteit liggen de relevante isoglossen natuurlijk ver uiteen en liggen ze diep in hetzij Antwerpen/Vlaams-Brabant, hetzij Limburg, zonder dat die provinciegrens ook maar enige relevantie heeft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#270 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niet voor Maaslanders. Men is er op pak 40 minuten herinner ik me.
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 31 mei 2012 om 04:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#271 | |
|
![]() Citaat:
Ik vind het overigens merkwaardig dat een fervente Limburger zijn dochter met een fout accent heeft opgezadeld. Oh ja, en het viel mij overigens op hoe divers de Limburgse accenten zijn in vergelijking met bv. het West-Vlaams. Het lijkt wel alsof ze bijna allemaal hun specifieke tongval hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#272 |
|
![]() Ja, en dan? Ik woon ook dicht bij Waver, maar ik voel me er 0,0% verbonden mee. Volgens mij is dat in hun geval dan weinig meer dan een vage symbolische/etnische/historische connectie, want het zou me sterk verbazen moesten ze er in slagen met Akenaars te communiceren zonder terug te grijpen naar ofwel Duits, ofwel Nederlands.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#273 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#274 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik ken meerdere personen die in juni het commentaar kregen aan de KUL: ge spreekt limburgs, komt in september ma terug. En een vriendin van me die in Diepenbeek studeerde beseft nu pas hoe erg op limburgers gekapt wordt omdat ze enkele accenten heeft overgenomen. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#275 | |
|
![]() Citaat:
Wanneer gaat men in Vlaanderen eens beseffen dat onze regioitaal geen Nederlands dialect is, maar een aparte Germaanse taal is met verschillende dialecten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#276 | |
|
![]() Citaat:
![]() Ik zie er daar toch verschillende dicht op elkaar lopen tussen Genk en Diest. Lommel valt daar buiten. Normaal, want Lommel is oorspronkelijk Brabants. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#277 | |
|
![]() Citaat:
Ik moet er wel bij zeggen dat op professioneel gebied Limburgers in Leuven erg gewaardeerd worden tegenwoordig. Ook op gebied van cultuur springen Limburgers in Leuven er al eens boven uit. De universitaire harmonie bv bestond op zeker ogenblik voor ong. 70/80% uit Limburgers. Dat orkest haalde toen voor Brabantse normen een top niveau. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#278 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#279 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#280 | |
|
![]() Citaat:
Ik herinner me trouwens dat een van mijn zonen vertelde dat in zijn studententijd in Leuven ze in een groep op café een ganse avond over de Limburgers (uit-) gelachen hadden. ook over hun zangerig accent. Hij deed natuurlijk vlot mee. Op het einde van de avond vroegen ze hem van waar hij dan wel afkomstig mocht zijn, omdatzijn Nederlands zo perfect en accentloos was. Toen hij antwoordde: "Uit Limburg, en dan nog het verste hoekske aan de Maas " werd het plots stil en was hij nog de enige die smakelijk lachte. ![]() |
|
![]() |
![]() |