Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Waar denkt U dat U woont ?
België 23 17,69%
Vlaanderen 65 50,00%
Wallonië 1 0,77%
Brussel 5 3,85%
Brabant 5 3,85%
Limburg 14 10,77%
Elders (Nl, D, GH.Lux., GB,...) 17 13,08%
Aantal stemmers: 130. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 30 mei 2012, 12:09   #261
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Jij woont/werkt dus Euregionaal?
Mag ik dus besluiten dat je je meer euregionalist voelt dan Vlaming? het beste bewijs van hetgeen ik en andere Limburgers op vorige bladzijden trachten aan te tonen.

Of zie ik dat verkeerd?
Ik doe mijn best om eender welk gevoel met eender welke natie te verliezen. Mijn tijd in duitsland en nederland zorgen dat mijn vlaams alle typerende limburgse accenten verliest waardoor ik geen vlaming meer ben. Mijn duits zal nooit accentloos zijn en in nederland zal ik altijd een belg blijven. Dat ik vijftalig ben laat me toe om wereldwijd te emigreren wanneer de nood daar is.

Dit is de ideale situatie, binnenkort heb ik geen vaderland meer, geen enkele binding aan vlag, taal of traditie waardoor ik vrij ben om te gaan en staan waar ik wil en van ieder land het goede te nemen en de slechte te vermijden zonder "naar huis" te moeten. Zalig. En daar betaalt gij belastingen voor =)
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2012, 12:40   #262
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dus volgens jou is onderdrukking positief?
Neen concurrentie kan positief zijn.
Je ziet dat ook in de muziekwereld. In dorpen of steden met elkaar sterk beconcurrerende fanfares/harmonieën halen deze ook dikwijls een hoog niveau dank zij die strijd.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2012, 03:15   #263
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Daar gaat het 'm niet om. Als ik in Aken of Maastricht ben voel ik mij perfect thuis. Sta ik in Kortrijk dan lijkt het wel alsof in het buitenland ben.
Dat gevoel heb ik ook wel eigenlijk.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2012, 03:25   #264
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wat mij eerder tegen de borst stoot is het zich afzetten van een aantal Limburgers (óók op dit forum) tegen hetgeen zij als "Vlaanderen" bestempelen.
Misschien is het wel andersom. Mijn dochter is zopas na een heel leven buiten Europa geleefd te hebben naar Leuven gegaan om te studeren. Ze is gedomicilieerd in Lanaken. Na een paar weken vroeg ze me, totaal onbegrijpend, wat mensen tegen Limburgers hebben. Dat was afgaande op reacties van andere Vlaamse studenten. Wat een kleinzieligheid. Ik had niet verwacht dat dat in 2012 zo zou zijn.

En nee, ik heb haar geen 'Limburggevoel' bijgebracht in het buitenland. Ze leerde de Belgische provincies pas toen ze 18 of zo was. Daarvoor dacht ze dat er naast Oost en West Vlaanderen ook een Noord en Zuid Vlaanderen als provincie bestond.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 31 mei 2012 om 03:28.
Oud 31 mei 2012, 03:40   #265
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Komaan, mensen hebben helemaal niet specifiek iets tegen Limburgers in Leuven. Dat is het eerste dat ik daar van hoor. Er wordt hier met elk accent gelachen. Een paar maanden geleden zat ik in de Gnorgl (een fakbar in Heverlee) te praten met een meisje die het erover had dat zoveel mensen vijandig waren tegenover Antwerpenaren (ze kwam van Wilrijk).

Hoe dan ook, het is eigenlijk het klassieke centrum-periferie verhaal tussen de Vlaamse Ruit en wat daarbuiten ligt (met name West-Vlaanderen en Limburg), waarbij deze laatsten hun lokale identiteit benadrukken. Geen enkel probleem en hetzelfde fenomeen vind je in de één of andere vorm terug in bijna elk ander land.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2012, 03:47   #266
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

België of Vlaanderen laat me relatief koud. Naar Limburg heb ik heimwee.
Oud 31 mei 2012, 03:50   #267
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ja, Limburger voelen ze zich ook, net als Belg, maar Vlaming is ook een onderdeel van hun gelaagde identiteit.
Net zoals Europeaan, wereldburger en ergens ook Amerikaan (niet hetzelfde als VS) in mijn geval.
Oud 31 mei 2012, 03:53   #268
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Komaan, mensen hebben helemaal niet specifiek iets tegen Limburgers in Leuven. Dat is het eerste dat ik daar van hoor. Er wordt hier met elk accent gelachen. Een paar maanden geleden zat ik in de Gnorgl (een fakbar in Heverlee) te praten met een meisje die het erover had dat zoveel mensen vijandig waren tegenover Antwerpenaren (ze kwam van Wilrijk).

Hoe dan ook, het is eigenlijk het klassieke centrum-periferie verhaal tussen de Vlaamse Ruit en wat daarbuiten ligt (met name West-Vlaanderen en Limburg), waarbij deze laatsten hun lokale identiteit benadrukken. Geen enkel probleem en hetzelfde fenomeen vind je in de één of andere vorm terug in bijna elk ander land.
Het kan zijn. Het was haar observatie en ik vond die interessant omdat ze geen vooroordelen had. Blijkbaar komen de Limburggrapjes niet steeds zo onschuldig over. En het was niet eens persoonlijk tegen haar. Mensen kunnen haar accent niet plaatsen, maar het is duidelijk niet Limburgs.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 31 mei 2012 om 04:03.
Oud 31 mei 2012, 04:08   #269
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Daar gaat het 'm niet om. Als ik in Aken of Maastricht ben voel ik mij perfect thuis.
Maastricht kan ik nog enigszins aannemen, hoewel ik dit jaar zowel met twee Maastrichtenaren als een aantal Vlaamse Limburgers op kot heb gezeten en niet echt de indruk had dat die zich speciaal met elkaar verbonden voelden. Zelfs qua accent niet; de Nederlandse Limburgers praten bijna perfect Standaard Nederlands terwijl de Vlaamse Limburgers hun plaatselijke versie van het verkavelingsvlaams praten.

Aken is natuurlijk dikke zever.

Misschien is dat particularisme iets dat vooral geldt voor bepaalde regio's in Limburg, want ik krijg niet de indruk dat mensen uit pakweg Sint-Truiden of Lommel zich afgesneden voelen van de rest van Vlaanderen. Ik vind het dan ook zeer merkwaardig te stellen dat uit het dialectencontinuum tussen Vlaams-Brabant/Antwerpen en Limburg een duidelijke grens zou zijn te distilleren terwijl dat langs de oostkant plots geen probleem is, ondanks het feit dat daar een staatsgrens tussen loopt.
In realiteit liggen de relevante isoglossen natuurlijk ver uiteen en liggen ze diep in hetzij Antwerpen/Vlaams-Brabant, hetzij Limburg, zonder dat die provinciegrens ook maar enige relevantie heeft.
Oud 31 mei 2012, 04:11   #270
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet voor Maaslanders. Men is er op pak 40 minuten herinner ik me.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 31 mei 2012 om 04:12.
Oud 31 mei 2012, 04:17   #271
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Het kan zijn. Het was haar observatie en ik vond die interessant omdat ze geen vooroordelen had. Blijkbaar komen de Limburggrapjes niet steeds zo onschuldig over. En het was niet eens persoonlijk tegen haar. Mensen kunnen haar accent niet plaatsen, maar het is duidelijk niet Limburgs.
In mijn richting is waarschijnlijk meer dan een derde van de studenten Limburgs. Na een tijdje let je daar zelfs niet meer op. Ze praten trouwens meestal beter Nederlands dan de plaatselijke bevolking.

Ik vind het overigens merkwaardig dat een fervente Limburger zijn dochter met een fout accent heeft opgezadeld.

Oh ja, en het viel mij overigens op hoe divers de Limburgse accenten zijn in vergelijking met bv. het West-Vlaams. Het lijkt wel alsof ze bijna allemaal hun specifieke tongval hebben.
Oud 31 mei 2012, 04:19   #272
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Niet voor Maaslanders. Men is er op pak 40 minuten herinner ik me.
Ja, en dan? Ik woon ook dicht bij Waver, maar ik voel me er 0,0% verbonden mee. Volgens mij is dat in hun geval dan weinig meer dan een vage symbolische/etnische/historische connectie, want het zou me sterk verbazen moesten ze er in slagen met Akenaars te communiceren zonder terug te grijpen naar ofwel Duits, ofwel Nederlands.
Oud 31 mei 2012, 07:56   #273
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Nogmaals, ik denk dat die "ideologie van het nationalisme" behoort tot het rijk van uw fantasie.
Ik denk van niet.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2012, 08:02   #274
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Met alle respect maar u weet niet waar u over praat. Als jonge gast ging ik met mijn ouders met de CM mee. De eerste avond werden provincies afgeroepen. Antwerpen: gejuich. Brabant: gejuich. Oost-Vl: gejuich. W-Vl: gejuich. Limburg: boegeroep. Dat is toch niet normaal?

Ik ken meerdere personen die in juni het commentaar kregen aan de KUL: ge spreekt limburgs, komt in september ma terug. En een vriendin van me die in Diepenbeek studeerde beseft nu pas hoe erg op limburgers gekapt wordt omdat ze enkele accenten heeft overgenomen.

Citaat:
Het probleem is puur en onversneden binnenlands racisme.
Oud 31 mei 2012, 08:57   #275
pajoske

Standaard

Citaat:
Ja, en dan? Ik woon ook dicht bij Waver, maar ik voel me er 0,0% verbonden mee. Volgens mij is dat in hun geval dan weinig meer dan een vage symbolische/etnische/historische connectie, want het zou me sterk verbazen moesten ze er in slagen met Akenaars te communiceren zonder terug te grijpen naar ofwel Duits, ofwel Nederlands.
Wees dan maar héél verbaasd. Ik denk dat geen enkele Maaslander in Aken Duits praat, en al zeker geen Nederlands. Waarom zouden we ook, we spreken dezelfde regiotaal. Enkel met die (kleine) verschillen die je ook tussen de verschillende dialecten van het Nederlands hebt.
Wanneer gaat men in Vlaanderen eens beseffen dat onze regioitaal geen Nederlands dialect is, maar een aparte Germaanse taal is met verschillende dialecten.
Oud 31 mei 2012, 09:10   #276
pajoske

Standaard

Citaat:
Maastricht kan ik nog enigszins aannemen, hoewel ik dit jaar zowel met twee Maastrichtenaren als een aantal Vlaamse Limburgers op kot heb gezeten en niet echt de indruk had dat die zich speciaal met elkaar verbonden voelden. Zelfs qua accent niet; de Nederlandse Limburgers praten bijna perfect Standaard Nederlands terwijl de Vlaamse Limburgers hun plaatselijke versie van het verkavelingsvlaams praten.

Misschien is dat particularisme iets dat vooral geldt voor bepaalde regio's in Limburg, want ik krijg niet de indruk dat mensen uit pakweg Sint-Truiden of Lommel zich afgesneden voelen van de rest van Vlaanderen. Ik vind het dan ook zeer merkwaardig te stellen dat uit het dialectencontinuum tussen Vlaams-Brabant/Antwerpen en Limburg een duidelijke grens zou zijn te distilleren terwijl dat langs de oostkant plots geen probleem is, ondanks het feit dat daar een staatsgrens tussen loopt.
In realiteit liggen de relevante isoglossen natuurlijk ver uiteen en liggen ze diep in hetzij Antwerpen/Vlaams-Brabant, hetzij Limburg, zonder dat die provinciegrens ook maar enige relevantie heeft.
Dan moet je toch eens opnieuw een isoglossenkaart bekijken.

Ik zie er daar toch verschillende dicht op elkaar lopen tussen Genk en Diest.
Lommel valt daar buiten. Normaal, want Lommel is oorspronkelijk Brabants.
Oud 31 mei 2012, 09:19   #277
pajoske

Standaard

Citaat:
Komaan, mensen hebben helemaal niet specifiek iets tegen Limburgers in Leuven. Dat is het eerste dat ik daar van hoor.
Dat was anders al zo 40 jaar geleden. Is iets verbeterd tegenwoordig.
Ik moet er wel bij zeggen dat op professioneel gebied Limburgers in Leuven erg gewaardeerd worden tegenwoordig.
Ook op gebied van cultuur springen Limburgers in Leuven er al eens boven uit. De universitaire harmonie bv bestond op zeker ogenblik voor ong. 70/80% uit Limburgers. Dat orkest haalde toen voor Brabantse normen een top niveau.
Oud 31 mei 2012, 09:24   #278
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Met alle respect maar u weet niet waar u over praat. Als jonge gast ging ik met mijn ouders met de CM mee. De eerste avond werden provincies afgeroepen. Antwerpen: gejuich. Brabant: gejuich. Oost-Vl: gejuich. W-Vl: gejuich. Limburg: boegeroep. Dat is toch niet normaal?

Ik ken meerdere personen die in juni het commentaar kregen aan de KUL: ge spreekt limburgs, komt in september ma terug. En een vriendin van me die in Diepenbeek studeerde beseft nu pas hoe erg op limburgers gekapt wordt omdat ze enkele accenten heeft overgenomen.

Het probleem is puur en onversneden binnenlands racisme.
Ik kan me echt moeilijk voorstellen dat iemand, omwille van een accent, het mikpunt van hatelijke reacties wordt. We hebben toch allemaal in ons Nederlands een min of meer uitgesproken accent? Overigens, ik vind nu net dat in het formeel Nederlands de Limburgers doorgaans de best verzorgde uitspraak hebben. En de licht zangerige toon is mij helemaal niet onsympathiek.
Oud 31 mei 2012, 09:40   #279
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik denk niet.
Weten we
Oud 31 mei 2012, 09:40   #280
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik kan me echt moeilijk voorstellen dat iemand, omwille van een accent, het mikpunt van hatelijke reacties wordt. We hebben toch allemaal in ons Nederlands een min of meer uitgesproken accent? Overigens, ik vind nu net dat in het formeel Nederlands de Limburgers doorgaans de best verzorgde uitspraak hebben. En de licht zangerige toon is mij helemaal niet onsympathiek.
Je moet hier anders de reacties van Limburgers maar eens nalezen om te beseffen dat dit wel realiteit is.
Ik herinner me trouwens dat een van mijn zonen vertelde dat in zijn studententijd in Leuven ze in een groep op café een ganse avond over de Limburgers (uit-) gelachen hadden. ook over hun zangerig accent.
Hij deed natuurlijk vlot mee.
Op het einde van de avond vroegen ze hem van waar hij dan wel afkomstig mocht zijn, omdatzijn Nederlands zo perfect en accentloos was. Toen hij antwoordde: "Uit Limburg, en dan nog het verste hoekske aan de Maas " werd het plots stil en was hij nog de enige die smakelijk lachte.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be