Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Waar denkt U dat U woont ?
België 23 17,69%
Vlaanderen 65 50,00%
Wallonië 1 0,77%
Brussel 5 3,85%
Brabant 5 3,85%
Limburg 14 10,77%
Elders (Nl, D, GH.Lux., GB,...) 17 13,08%
Aantal stemmers: 130. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 31 mei 2012, 09:44   #281
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik kan me echt moeilijk voorstellen dat iemand, omwille van een accent, het mikpunt van hatelijke reacties wordt. We hebben toch allemaal in ons Nederlands een min of meer uitgesproken accent? Overigens, ik vind nu net dat in het formeel Nederlands de Limburgers doorgaans de best verzorgde uitspraak hebben. En de licht zangerige toon is mij helemaal niet onsympathiek.
Als u limburger was had u heel wat minder moeite met het voorstellen. U kan dat niet beoordelen, ik wel. Ik word er in België vaak genoeg mee geconfronteerd. Op limburgs wordt gewoonweg neergekeken. Het is zelfs zo erg dat het afgrijselijk lelijke antwaarps in alle soaps en series voorkomt, terwijl in de zeldzame limburgse serie AN gesproken wordt. Riddle me that.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2012, 10:05   #282
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Als u limburger was had u heel wat minder moeite met het voorstellen. U kan dat niet beoordelen, ik wel. Ik word er in België vaak genoeg mee geconfronteerd. Op limburgs wordt gewoonweg neergekeken. Het is zelfs zo erg dat het afgrijselijk lelijke antwaarps in alle soaps en series voorkomt, terwijl in de zeldzame limburgse serie AN gesproken wordt. Riddle me that.
Veel erger. In een Limburgse serie die op het platteland speelt, en waar een dialect accent passend is, krijgt men het klaar om de acteurs met een Brabants/Antwerps accent te laten praten. Herinner u de serie katarakt.

Afgrijslijk.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2012, 10:37   #283
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met alle respect maar u weet niet waar u over praat. Als jonge gast ging ik met mijn ouders met de CM mee. De eerste avond werden provincies afgeroepen. Antwerpen: gejuich. Brabant: gejuich. Oost-Vl: gejuich. W-Vl: gejuich. Limburg: boegeroep. Dat is toch niet normaal?

Ik ken meerdere personen die in juni het commentaar kregen aan de KUL: ge spreekt limburgs, komt in september ma terug. En een vriendin van me die in Diepenbeek studeerde beseft nu pas hoe erg op limburgers gekapt wordt omdat ze enkele accenten heeft overgenomen.

Het probleem is puur en onversneden binnenlands racisme.
ik kom af en toe in contact met Limburgers, nog nooit van gehoord. ja, wat lachen met het traag spreken, maar voor de rest? nooit iets van gemerkt.
Oud 31 mei 2012, 10:59   #284
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik kom af en toe in contact met Limburgers, nog nooit van gehoord. ja, wat lachen met het traag spreken, maar voor de rest? nooit iets van gemerkt.
Er wordt inderdaad iedere keer "wat gelachen met het traag spreken". Na de 100e keer begint dat echt serieus ergelijk te worden. Waarom is dat in godsnaam nodig wanneer u "af en toe" met limburgers in contact komt? Besef wel dat limburgers dagelijks met niet-limburgers in contact komen en een iets vollediger beeld kunnen schetsen. De "grap" die u aanhaalt hoor ik vrijwel dagelijks.

Wanneer aan de tafel langs u iemand net iets te luid "ah de boerkes zijn er ook bij" zegt, dan vraagt ge u af wat er zou gebeuren mocht Sien Eggers iets dergelijks tegen een Afrikaanse zeggen... IRL laat ik dat van me af glijden, maar ontkennen dat er structureel racisme is tegenover limburgers is ontkennen dat de zon opkomt.

Laatst gewijzigd door Effect : 31 mei 2012 om 11:01.
Oud 31 mei 2012, 13:39   #285
Bolsjewiek
Minister

Bolsjewiek's schermafbeelding

Standaard

Nog een persoonlijke anekdote van de CM, over de Limburgse identiteit en verbondenheid: op reis met de CM heb ik een discussie gehad met een jongere die sympathisant van de N-VA was (en dit nog voor de grote groei van de N-VA in de laatste jaren, dus geen opportunist). Tijdens die discussie verklaarde hij dat hij zich absoluut niet verbonden of verwant voerde met de Waalse bevolking in België.

Nu is het zo dat we tijdens de busreis naar Schotland (waar we de West Highland Way-wandeling gingen maken) de bus hadden gedeeld met een groep uit Oostduinkerke, die het niet moe werden om hilariteit te vinden in onze Limburgse afkomst. Mijn reactie op zijn verklaring was dan ook: "en wat met onze collega's uit Oostduinkerke? Voel je je op een of andere manier echt 'verbonden', als in één volk, met West-Vlaanderen? Meer dan met Wallonië?"

Het antwoord was, zoals te verwachten viel: neen

Laatst gewijzigd door Bolsjewiek : 31 mei 2012 om 13:55.
Bolsjewiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2012, 14:14   #286
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Ik vind het overigens merkwaardig dat een fervente Limburger zijn dochter met een fout accent heeft opgezadeld.
'fout' is het woord niet hier. Omstandigheden brachten ons buiten Limburg.

Ik begin trouwens zelf problemen te krijgen met mijn dialect. Ik ben veel woorden vergeten alhoewel ik het nog helemaal versta. Het zou me echter verwonderen echter moest ik daarop beoordeeld worden door andere limburgers.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2012, 14:23   #287
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is zelfs zo erg dat het afgrijselijk lelijke antwaarps in alle soaps en series voorkomt, terwijl in de zeldzame limburgse serie AN gesproken wordt. Riddle me that.
Een anekdote hierover. Diezelfde dochter waar ik het eerder over had zei me dat er één dialect was dat ze erg lelijk vond tussen de studenten van haar jaar, maar niet kon plaatsen. Na wat gepuzzel en gezoek bleek het 'Antwerps' te zijn.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 31 mei 2012 om 14:26.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2012, 14:32   #288
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er wordt inderdaad iedere keer "wat gelachen met het traag spreken". Na de 100e keer begint dat echt serieus ergelijk te worden. Waarom is dat in godsnaam nodig wanneer u "af en toe" met limburgers in contact komt? Besef wel dat limburgers dagelijks met niet-limburgers in contact komen en een iets vollediger beeld kunnen schetsen. De "grap" die u aanhaalt hoor ik vrijwel dagelijks.

Wanneer aan de tafel langs u iemand net iets te luid "ah de boerkes zijn er ook bij" zegt, dan vraagt ge u af wat er zou gebeuren mocht Sien Eggers iets dergelijks tegen een Afrikaanse zeggen... IRL laat ik dat van me af glijden, maar ontkennen dat er structureel racisme is tegenover limburgers is ontkennen dat de zon opkomt.
neen, er wordt niet "iedere keer wat gelachen met het traag spreken". Dat kan eens gebeuren, zo 1 keer op 100 ofzo, als men iemand wilt plagen. zoals ik af en toe geplaagd wordt met mijn kalend hoofd. racisme? neen, zeker niet.
Oud 31 mei 2012, 15:57   #289
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
neen, er wordt niet "iedere keer wat gelachen met het traag spreken". Dat kan eens gebeuren, zo 1 keer op 100 ofzo, als men iemand wilt plagen. zoals ik af en toe geplaagd wordt met mijn kalend hoofd. racisme? neen, zeker niet.
Af en toe, bedoelt u daarmee "vrijwel dagelijks"? Het gaat ook niet enkel over grapjes maar ook over ronduit beledigingen op basis van afkomst. Geloof me vrij dat wordt een persoon echt wel moe. Ik kan onderscheiden wanneer het als grap bedoeld is of niet.
Mijn antwerpse collega en ik vloeken constant op mekaars provincie, dat is een klein verschil met op restaurant de tafel naast ons smalend horen zeggen "allez de boerkes kunnen blijkbaar ook hun vakantie betalen". Dat is geen grap, dat is onversneden racisme.

U kan deze problematiek gewoon niet objectief beoordelen. Er wordt door velen neergekeken op Limburg, u misschien niet maar vele anderen wel. En er zijn grenzen die ver overschreden worden. Zoals ik zei, Sien Eggers moest hetzelfde niet durven zeggen tegen een afrikaanse.

Laatst gewijzigd door Effect : 31 mei 2012 om 15:59.
Oud 31 mei 2012, 16:00   #290
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Af en toe, bedoelt u daarmee "vrijwel dagelijks"? Het gaat ook niet enkel over grapjes maar ook over ronduit beledigingen op basis van afkomst. Geloof me vrij dat wordt een persoon echt wel moe. Ik kan onderscheiden wanneer het als grap bedoeld is of niet.
Mijn antwerpse collega en ik vloeken constant op mekaars provincie, dat is een klein verschil met op restaurant de tafel naast ons smalend horen zeggen "allez de boerkes kunnen blijkbaar ook hun vakantie betalen". Dat is geen grap, dat is onversneden racisme.

U kan deze problematiek gewoon niet objectief beoordelen. Er wordt door velen neergekeken op Limburg, u misschien niet maar vele anderen wel. En er zijn grenzen die ver overschreden worden. Zoals ik zei, Sien Eggers moest hetzelfde niet durven zeggen tegen een afrikaanse.
nog eens, ik kan enkel spreken over mijn eigen ervaringen. laat ons zeggen dat 1 keer op 100 dat er eens gelachen wordt met het accent van een Limburger, dus zeker niet dagelijks, pakweg 3x op een jaar. met mijn kaalheid daarentegen zal dat toch zeker 5x per jaar gebeuren. Ik word maw gediscrimineerd tov de Limburgers
Oud 31 mei 2012, 16:04   #291
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toen ik naar de universiteit ging, was het:
" 'Limburger'?"
"Ja."
"O, daar waar ze nog in de bossen leven."

Dat was dan de begroeting nog niet eens zo lang geleden.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2012, 16:05   #292
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Toen ik naar de universiteit ging, was het:
" 'Limburger'?"
"Ja."
"O, daar waar ze nog in de bossen leven."

Dat was dan de begroeting nog niet eens zo lang geleden.
nog nooit van mijn leven gehoord.
Oud 31 mei 2012, 16:08   #293
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
nog nooit van mijn leven gehoord.
Troost u, ik ben er overheen gekomen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 31 mei 2012 om 16:27.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2012, 16:10   #294
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Troost u, ik ben erover heen gekomen.
ik weet ook wel dat stedelingen zo reageren op niet-stedelingen, maar dat is overal zo, niet alleen met Limburgers.
Oud 31 mei 2012, 16:32   #295
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dan moet je toch eens opnieuw een isoglossenkaart bekijken.

Ik zie er daar toch verschillende dicht op elkaar lopen tussen Genk en Diest.
Lommel valt daar buiten. Normaal, want Lommel is oorspronkelijk Brabants.
Zo dicht op elkaar vind ik dat toch niet. Bemerk het verschil tussen de Uerdinger (ik/ich) Linie en de Gete-linie (zelf overigens een verzameling isoglossen). Die eerste loopt nota bene dwars door het Hageland en komt tot aan Tienen. Er wordt daar dan ook duidelijk een soort overgangsdialect gesproken. Tussen ons gezegd: ik heb van mensen uit de streek van Mol en Balen ook al gedacht dat het Limburgers waren.

Nu is de vraag toch logisch: waarom zou dit dialectencontinuum van geen belang zijn, ondanks het feit dat de institutionele en taalkundige banden tussen pakweg Diest en Tessenderlo in de huidige tijd veel sterker zijn dan tussen gemeenten aan verschillende kanten van een staatsgrens? Het slaat werkelijk nergens op. Stop op zijn minst met te doen alsof je voor alle mensen uit je regio spreekt, laat staan alle Limburgers.

Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 31 mei 2012 om 16:33.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2012, 16:41   #296
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Wees dan maar héél verbaasd. Ik denk dat geen enkele Maaslander in Aken Duits praat, en al zeker geen Nederlands. Waarom zouden we ook, we spreken dezelfde regiotaal. Enkel met die (kleine) verschillen die je ook tussen de verschillende dialecten van het Nederlands hebt.
Wanneer gaat men in Vlaanderen eens beseffen dat onze regioitaal geen Nederlands dialect is, maar een aparte Germaanse taal is met verschillende dialecten.
Ik geloof er niets van. Aken is een stad van 250.000 inwoners. Zelfs al zou een belangrijk deel van de oorspronkelijke bevolking het dialect nog beheersen, dan is het verloop van de bevolking zo groot dat het onmogelijk als effectief en universeel communicatiemiddel kan dienen. Ten opzichte van een bejaarde op een plaatselijk marktje, misschien, maar daar blijft het waarschijnlijk bij.
Oud 31 mei 2012, 16:47   #297
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Dat was anders al zo 40 jaar geleden. Is iets verbeterd tegenwoordig.
Ik moet er wel bij zeggen dat op professioneel gebied Limburgers in Leuven erg gewaardeerd worden tegenwoordig.
Ook op gebied van cultuur springen Limburgers in Leuven er al eens boven uit. De universitaire harmonie bv bestond op zeker ogenblik voor ong. 70/80% uit Limburgers. Dat orkest haalde toen voor Brabantse normen een top niveau.
Kan goed zijn. In ieder geval zijn de banden tussen Limburg en de rest van Vlaanderen dan blijkbaar toch sterk genoeg om ervoor te zorgen dat ze massaal naar Leuven komen. In mindere mate zelfs omgekeerd: een vriend van mij studeert industrieel ingenieur in Diepenbeek.
Oud 31 mei 2012, 16:54   #298
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Het probleem is puur en onversneden binnenlands racisme.
Dat lijkt me nu toch wel echt sterk overdreven. Er zal al eens hartig mee gelachen worden, maar ik durf te betwijfelen dat er wijdverbreide discriminatie zou zijn. Het merendeel van mijn familie woont in West-Vlaanderen en er is al verschillende keren met mijn Brabants accent gelachen (mijn neef die 'allei joeng' roept en zo).

Bemerk overigens dat in Leuven nooit het equivalent van een Nieuw-Gentse Alliantie ('ironisch' of niet) is opgericht, en dat terwijl Gentenaars en West-Vlamingen nochtans allebei deel uitmaken van de Vlaanders.
Oud 31 mei 2012, 16:57   #299
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Ja, want Antwerpen en het Antwerps accent zijn in de rest van Vlaanderen universeel geliefd.
Oud 31 mei 2012, 17:06   #300
Vlaanderen Boven

Standaard

^

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Een anekdote hierover. Diezelfde dochter waar ik het eerder over had zei me dat er één dialect was dat ze erg lelijk vond tussen de studenten van haar jaar, maar niet kon plaatsen. Na wat gepuzzel en gezoek bleek het 'Antwerps' te zijn.
Case in point.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be