![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Waar denkt U dat U woont ? | |||
België |
![]() ![]() ![]() |
23 | 17,69% |
Vlaanderen |
![]() ![]() ![]() |
65 | 50,00% |
Wallonië |
![]() ![]() ![]() |
1 | 0,77% |
Brussel |
![]() ![]() ![]() |
5 | 3,85% |
Brabant |
![]() ![]() ![]() |
5 | 3,85% |
Limburg |
![]() ![]() ![]() |
14 | 10,77% |
Elders (Nl, D, GH.Lux., GB,...) |
![]() ![]() ![]() |
17 | 13,08% |
Aantal stemmers: 130. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#301 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Goed, nu we blijkbaar toch bezig zijn met CM-anekdotes (ik vraag me overigens af wat een bolsjewiek bij de Christelijke Mutualiteit doet), ik herinner me nog dat ik als kind de eerste keer verbaasd was dat de helft van mijn groep uit 'Limburgers' leek te bestaan. Het bleken bij nader inzien allemaal mensen uit Diest en Scherpenheuvel-Zichem en zo te zijn.
Tegenover een West-Vlaming die daar geen enkel zicht op heeft kun je nog uitpakken met de onwrikbare Limburgse eigenheid en eenheid, maar als Vlaams-Brabander die niet zo gek ver van het overgangsbied woont kan ik dat al wat nuanceren... Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 31 mei 2012 om 17:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#302 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Men kan niet in een gevoel wonen : men woont in een geografische plaats, de keuze
tussen elkaar overlappende geografische plaatsen is idioot : alle mensen die hier Vlaanderen en/of Limburg stemmen wonen eveneens in België & indien de opties "Europa" en "Aarde" gegeven zouden zijn is het nogal duidelijk dat we hier niet in Azië of op de planeet Mars zijn.
![]() |
#303 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
.... op dezen draad genoeg gekapt oep de ander vloaminge un dialekte... eddetverstoan ?
![]() |
![]() |
#304 |
Gouverneur
|
![]() Oh jee, de Limburgers worden gediscrimineerd. En de Limburgers zijn echte eenheidsworst he. Zelfs als je hier in een buurgemeente/dorp komt vraagt men je wel eens waar je vandaan komt. In sommige gevallen reageert vraagt men dan wat je daar komt doen en of je in je eigen dorp niet kunt winkelen/op stap gaan/eten of iets dergelijks...
![]() |
#305 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#306 |
Gouverneur
|
![]() Ik ben alleszins geen 'troll'.
Ik spreek gewoon uit ervaring, dat wil niet zeggen dat ik het zelf heb moeten ondergaan ![]() In de regio ben je als iemand uit Molenbeersel een onbeschofte boer, van Geistingen tot Opoeteren. Uit Maaseik ben je in dikke nek. Als je van Geistingen/Ophoven komt heb je veelal niks te zoeken in Molenbeersel/Kessenich.
Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande. Laatst gewijzigd door Lavox : 31 mei 2012 om 17:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#307 |
Gouverneur
|
![]() En natuurlijk, mensen uit Molenbeersel en Kessenich spreken ook nog wel eens raar.
Een hond is een hondj, wirkt is wirktj, ziek is krank, een maal is een tes. En zondig/zonnig is zunjig. Vreemde mensen zijn het he...
Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande. Laatst gewijzigd door Lavox : 31 mei 2012 om 17:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#308 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een maal is ook een tes. En een tes is een maal. Wat is het probleem? Het zijn gewoon synoniemen. En hoe rijker een taal, hoe meer synoniemen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#309 |
|
![]() Het is mij ook al opgevallen dat de Limburgse dialecten relatief divers zijn. Mogelijk heeft dat iets te maken met de lage mate van urbanisatie doorheen het grootste deel van hun geschiedenis. Ik ben na jarenlange contacten met Limburgers overigens al in staat een Truierlandse tongval meteen te herkennen.
Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 31 mei 2012 om 17:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#310 |
Gouverneur
|
![]() System,
Iemand uit Molenbeersel heeft het over zijn tes, over zijn hondj, de rest bekijkt je alsof je van Mars komt. Ik heb er totaal geen probleem mee, uiteraard. Net als ik geen probleem heb met West-Vlamingen of iemand anders. Maar sommigen hebben dat wel. Zo zie je dan ook dat Limburg geen eenheidsworst is...
Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande. Laatst gewijzigd door Lavox : 31 mei 2012 om 17:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#311 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De Limburg zijn inderdaad de provincies met de meeste verschillende (nederlandse) dialecten.... dus als we kunnen vaststellen dat de vlamingen met pleizeier mensen met een "ander" dialect of "andere" tongval met de nek bekijken en/of discriminerend gedrag gaan vertonen zal dit per definitie het sterkst aanwezig zijn op het limburgse continent. Desalniettemin en nochtans (pun intended !) moet ik zoiets nauwelijks vaststellen... op één geval van uit West Vlaanderen weggepeste limburgers na...
![]() |
![]() |
#312 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#313 | |
|
![]() Citaat:
Ter info: toen mijn zus (enkel tientallen jaren geleden) in Gent studeerde bracht mijn vader haar met de auto naar Maastricht station. Van daaruit nam ze de trein naar Luik om daar over te stappen op de snelle treinverbinding vanuit Keulen naar Brussel en Gent. Dat was de snelste verbinding. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#314 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#315 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ongetwijfeld heeft u geen heimwee naar Limburg als dusdanig, maar wel naar het dorp, de streek of stad waar u uw kindertijd en jeugd hebt doorgebracht. Dat hebben de meeste mensen nu eenmaal als ze ergens anders gaan wonen. Dat is iets wat immers diep bijblijft en de mensen herinnert aan een gelukkige tijd zonder al te veel zorgen en beslommeringen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#316 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#317 |
|
![]() Het gaat niet over plagen, of eens lachen met een dialect. Het gaat zelfs niet over taal, maar over echte denigrerende opmerkingen. En niet één keer, maar vele keren. Ik heb jarenlang met Franstaligen gewerkt, maar het aantal denigrerende opmerkingen van hen was maar een fractie van hetgeen ik van Vlamingen moest slikken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#318 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kijk, er wordt gelachen door bijna heel Vlaanderen - Limburg incluis - met de West-Vlamingen. Antwerpenaren lachen met mensen uit de Kempen. Oost-Vlamingen doen schamper over Antwerpenaren. Enzovoort. En dan heb ik het nog niet over de vele pittoresk aandoende tegenstellingen tussen dorpen, steden en gemeenten onderling. Als u dat allemaal opblaast en afdoet als "niet zo onschuldig", gaat u echt wel voorbij aan de aard van dit sociologisch verschijnsel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#319 |
|
![]() Je merkt dat direct. Taal is daarbij maar een klein element. Het zit em meer in de uitstraling van de omgeving, ik durf zelfs zeggende stedelijk architectuur, de sfeer, maar vooral demanier waarop mensen met elkaar omgaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#320 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |