Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Waar denkt U dat U woont ?
België 23 17,69%
Vlaanderen 65 50,00%
Wallonië 1 0,77%
Brussel 5 3,85%
Brabant 5 3,85%
Limburg 14 10,77%
Elders (Nl, D, GH.Lux., GB,...) 17 13,08%
Aantal stemmers: 130. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 31 mei 2012, 21:39   #321
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Je merkt dat direct. Taal is daarbij maar een klein element. Het zit em meer in de uitstraling van de omgeving, ik durf zelfs zeggende stedelijk architectuur, de sfeer, maar vooral demanier waarop mensen met elkaar omgaan.
Wat merk je direct?

Dat de "stedelijke architectuur" anders is? Mens, er is geen enkele stad in Vlaanderen hetzelfde. Alleen, wat is er anders aan het gotische hoofdkerk van Kortrijk met bijvoorbeeld de kathedraal van Hasselt, toch ook gotiek voor zover ik weet.

Welke "uitstraling van de omgeving"? Wat straalt het Kortrijkse centrum uit, als ik vragen mag?

Kunt u mij eens concreet aangeven op welke wijze Kortrijkzanen anders omgaan met elkaar? Als Waregemnaar ben ik wel goed geplaatst om uw beweringen aan de werkelijkheid te toetsen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2012, 21:42   #322
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
"Wat Wals is, vals is"

.... op dezen draad genoeg gekapt oep de ander vloaminge un dialekte...

eddetverstoan ?
Neen.

Diru al mi esperante kion vi volas diri.
Oud 31 mei 2012, 21:46   #323
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Als u limburger was had u heel wat minder moeite met het voorstellen. U kan dat niet beoordelen, ik wel. Ik word er in België vaak genoeg mee geconfronteerd. Op limburgs wordt gewoonweg neergekeken. Het is zelfs zo erg dat het afgrijselijk lelijke antwaarps in alle soaps en series voorkomt, terwijl in de zeldzame limburgse serie AN gesproken wordt. Riddle me that.
Bestaan er in Vlaanderen dan maar twee dialecten, nl. Limburgs en Antwerps? Ooit gehoord dat er toch nog een veel grotere verscheidenheid heerst.
Oud 31 mei 2012, 21:49   #324
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek Bekijk bericht
Nog een persoonlijke anekdote van de CM, over de Limburgse identiteit en verbondenheid: op reis met de CM heb ik een discussie gehad met een jongere die sympathisant van de N-VA was (en dit nog voor de grote groei van de N-VA in de laatste jaren, dus geen opportunist). Tijdens die discussie verklaarde hij dat hij zich absoluut niet verbonden of verwant voerde met de Waalse bevolking in België.

Nu is het zo dat we tijdens de busreis naar Schotland (waar we de West Highland Way-wandeling gingen maken) de bus hadden gedeeld met een groep uit Oostduinkerke, die het niet moe werden om hilariteit te vinden in onze Limburgse afkomst. Mijn reactie op zijn verklaring was dan ook: "en wat met onze collega's uit Oostduinkerke? Voel je je op een of andere manier echt 'verbonden', als in één volk, met West-Vlaanderen? Meer dan met Wallonië?"

Het antwoord was, zoals te verwachten viel: neen
De Ieren maken onder elkaar ook grappen: Engelstaligen over Ierstaligen en Ierstaligen onder elkaar. Denkt u dat het Ierse volk nu niet bestaat?
Oud 31 mei 2012, 21:50   #325
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Een anekdote hierover. Diezelfde dochter waar ik het eerder over had zei me dat er één dialect was dat ze erg lelijk vond tussen de studenten van haar jaar, maar niet kon plaatsen. Na wat gepuzzel en gezoek bleek het 'Antwerps' te zijn.
En?

Wat moeten we nu met zo'n anekdote?
Oud 31 mei 2012, 21:52   #326
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Toen ik naar de universiteit ging, was het:
" 'Limburger'?"
"Ja."
"O, daar waar ze nog in de bossen leven."

Dat was dan de begroeting nog niet eens zo lang geleden.
En?

Als ik vertel aan m'n omgeving in welk dorp ik ben opgegroeid, begint men te lachen. "O ja, dat is daar waar de beschaving eindigt."

Ooit leren relativeren?
Oud 31 mei 2012, 21:57   #327
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Ik geloof er niets van. Aken is een stad van 250.000 inwoners. Zelfs al zou een belangrijk deel van de oorspronkelijke bevolking het dialect nog beheersen, dan is het verloop van de bevolking zo groot dat het onmogelijk als effectief en universeel communicatiemiddel kan dienen. Ten opzichte van een bejaarde op een plaatselijk marktje, misschien, maar daar blijft het waarschijnlijk bij.
Het is ook niet juist wat pajoske schrijft. Door familiale banden van mijn vrouw zijn we regelmatig in de streek (Aken-Keulen). In de stedelijke omgeving hoor je hoofdzakelijk een naar tongval gekleurde vorm van het Standaardduits. Echt dialect is nog zelden te horen.
Oud 31 mei 2012, 22:07   #328
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En?

Wat moeten we nu met zo'n anekdote?
Ik hoorde laatst iemand in de trein hetzelfde zeggen. Dat toont het toch wel aan dacht ik zo.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2012, 22:08   #329
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ik hoorde laatst iemand in de trein hetzelfde zeggen. Dat toont het toch wel aan dacht ik zo.
Wat toont het aan?
Oud 1 juni 2012, 00:40   #330
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Het is niet zo subjectief als men zou kunnen denken. Zelfgenoegzaamheid kruipt in een taal en maakt haar lelijk klinken. Je hebt dat eerder in steden die zich belangrijk achten.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 1 juni 2012 om 00:40.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2012, 10:11   #331
Bolsjewiek
Minister

Bolsjewiek's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lavox Bekijk bericht
Ik ben alleszins geen 'troll'.
Ik spreek gewoon uit ervaring, dat wil niet zeggen dat ik het zelf heb moeten ondergaan
In de regio ben je als iemand uit Molenbeersel een onbeschofte boer, van Geistingen tot Opoeteren. Uit Maaseik ben je in dikke nek. Als je van Geistingen/Ophoven komt heb je veelal niks te zoeken in Molenbeersel/Kessenich.
Dat mag dan wel waar zijn, maar op minder lokaal niveau heeft dat geen invloed op de Limburgse identiteit van iemand uit Molenbeersel, Maaseik of Neeroeteren. Als het echt op nationaal niveau aankomt zijn het allemaal Limburgers.

Bolsjewiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2012, 10:13   #332
Bolsjewiek
Minister

Standaard

Citaat:
(ik vraag me overigens af wat een bolsjewiek bij de Christelijke Mutualiteit doet)
Infiltreren voor de KGB natuurlijk ...
Of misschien is het zo simpel dat mijn ouders bij de CM aangesloten waren omdat ze les geven op het katholiek onderwijs en zelf geen communist zijn?

Oud 1 juni 2012, 10:16   #333
Bolsjewiek
Minister

Standaard

Citaat:
De Ieren maken onder elkaar ook grappen: Engelstaligen over Ierstaligen en Ierstaligen onder elkaar. Denkt u dat het Ierse volk nu niet bestaat?
Het Ierse volk heeft een eigen geschiedenis als één volk. "Vlaanderen" (als in Nederlandstalig België) heeft dat niet. U heeft me trouwens nog steeds niet uitgelegd waarom u zichzelf als Vlaams nationalist beschouwt als u niet gelooft in een Vlaams volk.

Oud 1 juni 2012, 10:27   #334
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lavox Bekijk bericht
Ik ben alleszins geen 'troll'.
Ik spreek gewoon uit ervaring, dat wil niet zeggen dat ik het zelf heb moeten ondergaan
In de regio ben je als iemand uit Molenbeersel een onbeschofte boer, van Geistingen tot Opoeteren. Uit Maaseik ben je in dikke nek. Als je van Geistingen/Ophoven komt heb je veelal niks te zoeken in Molenbeersel/Kessenich.
Wat betreft ervaring: Hebt gij een lange tijd buiten Limburg gewoond en gewerkt? IK heb zo de indruk dat je daar nog iets te jong voor bent.
Rekening houdend met uw leeftijd (ik schat ong. 1/3 van de mijne) waardeer ik nochtans uw bijdragen.
Ik zal maar niet schrijven wat iemand van Kessenich mij verleden week over die van Molenbeersel vertelde.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2012, 12:17   #335
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Bestaan er in Vlaanderen dan maar twee dialecten, nl. Limburgs en Antwerps? Ooit gehoord dat er toch nog een veel grotere verscheidenheid heerst.
Irrelevante post. Ik spreek enkel uit mijn eigen perspectief en daardoor weet ik dat op limburgers neergekeken wordt. Wat er met andere dialecten is kan ik geen oordeel over vellen.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2012, 16:25   #336
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wortsj
Sorry, maar wat betekent het?

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2012, 16:27   #337
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het Ierse volk heeft een eigen geschiedenis als één volk. "Vlaanderen" (als in Nederlandstalig België) heeft dat niet. U heeft me trouwens nog steeds niet uitgelegd waarom u zichzelf als Vlaams nationalist beschouwt als u niet gelooft in een Vlaams volk.
Heeft hij dan gezegd dat hij niet gelooft in een Vlaams volk? De argumentatie die hier gebruikt wordt, vind ik toch wel merkwaardig, om niet te zeggen wollig. Ja, het huidige Vlaanderen is voornamelijk een gevolg van de creatie van de Belgische staat. Et alors? Hoelang moet een volk 'aaneengesloten' zijn voor het een volk is? 379 jaar? Zoiets is toch volledig willekeurig en op die manier kun je elk volk ter wereld deconstrueren.

Feit is dat Vlaanderen alle kenmerken van een natie vertoont. Het heeft één medialandschap, één politiek stelsel, één standaardtaal en vooral, één gedeelde culturele leefwereld met onderling begrepen referenties. Deze discussie is daar nog het beste bewijs van. Er is toch niemand die het in zijn hoofd haalt een discussie te starten over de beeldvorming van Noord-Brabanders of Henegouwers, om de eenvoudige reden dat daar geen beeld van bestaat wegens een totaal gebrek aan voeling.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2012, 16:30   #338
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat mag dan wel waar zijn, maar op minder lokaal niveau heeft dat geen invloed op de Limburgse identiteit van iemand uit Molenbeersel, Maaseik of Neeroeteren. Als het echt op nationaal niveau aankomt zijn het allemaal Limburgers.
En sommige daarvan zijn Vlamingen, en anderen voelen zich gewoon Belg op nationaal niveau. Wat is daar de relevantie van? Het blijft zo dat er ook op lokaal niveau onderscheid wordt gemaakt...
Sommigen voelen zich trouwens alleen Limburger, anderen voelen zich enkel VLaming, anderen enkel Belg. Andere voelen van alles een beetje.
Sommigen voelen zelfs niet meer voor mensen uit Tessenderlo of Diepenbeek dan die uit Kortrijk, of iets dergelijks...

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Oud 1 juni 2012, 16:36   #339
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welke zijn de alternatieven? En voor je antwoordt kan je best de verbindingen met het openbaar vervoer vanuit Limburg met de andere universiteitssteden bekijken.
Ter info: toen mijn zus (enkel tientallen jaren geleden) in Gent studeerde bracht mijn vader haar met de auto naar Maastricht station. Van daaruit nam ze de trein naar Luik om daar over te stappen op de snelle treinverbinding vanuit Keulen naar Brussel en Gent. Dat was de snelste verbinding.
Ik vind het zeer interessant om te bemerken dat je spontaan en impliciet de taalgrens als onoverschrijdbare limiet lijkt te beschouwen, tot het punt dat Waalse universiteiten zelfs niet vluchtig in overweging worden genomen als mogelijk alternatief.

Als de historische verbondenheid met Luik écht zo groot is, en als taal écht geen belemmering vormt voor die historische verbondenheid, waarom gaan Limburgers dan niet massaal aan de respectabele Université de Liège studeren? Voor de meesten onder hen is dat zelfs een pak dichter dan Leuven.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2012, 16:41   #340
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat betreft ervaring: Hebt gij een lange tijd buiten Limburg gewoond en gewerkt? IK heb zo de indruk dat je daar nog iets te jong voor bent.
Rekening houdend met uw leeftijd (ik schat ong. 1/3 van de mijne) waardeer ik nochtans uw bijdragen.
Ik zal maar niet schrijven wat iemand van Kessenich mij verleden week over die van Molenbeersel vertelde.
Natuurlijk niet, en zo nu en dan zullen er wel opmerkingen volgen.
Maar die merk ik hier ook op. En daar maak ik me overigens niet druk om, de tijden zijn ook veranderd. Ik ben wel vaker buiten Limburg geweest, en ik heb nog nooit negatieve opmerkingen daarover gehad. Tenzij een keertje in Nederland (opmerking over Belg), eens in Wallonië als sale Flamand, en ja er zal wel eens ooit gelachen zijn, het enige dat ik me herinner was een keertje in Center Parcs, maar er werd eigenlijk enkel gelachen met 'grappige woorden' toen we elkaars dialecten vergeleken. Nu ik kan best geloven dat er mensen zijn die met je afkomst spotten, uiteraard.

En ja, wat die persoon zei kan natuurlijk negatief zijn.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be