![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Waar denkt U dat U woont ? | |||
België |
![]() ![]() ![]() |
23 | 17,69% |
Vlaanderen |
![]() ![]() ![]() |
65 | 50,00% |
Wallonië |
![]() ![]() ![]() |
1 | 0,77% |
Brussel |
![]() ![]() ![]() |
5 | 3,85% |
Brabant |
![]() ![]() ![]() |
5 | 3,85% |
Limburg |
![]() ![]() ![]() |
14 | 10,77% |
Elders (Nl, D, GH.Lux., GB,...) |
![]() ![]() ![]() |
17 | 13,08% |
Aantal stemmers: 130. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#321 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat de "stedelijke architectuur" anders is? Mens, er is geen enkele stad in Vlaanderen hetzelfde. Alleen, wat is er anders aan het gotische hoofdkerk van Kortrijk met bijvoorbeeld de kathedraal van Hasselt, toch ook gotiek voor zover ik weet. Welke "uitstraling van de omgeving"? Wat straalt het Kortrijkse centrum uit, als ik vragen mag? Kunt u mij eens concreet aangeven op welke wijze Kortrijkzanen anders omgaan met elkaar? Als Waregemnaar ben ik wel goed geplaatst om uw beweringen aan de werkelijkheid te toetsen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#322 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#323 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#324 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#325 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat moeten we nu met zo'n anekdote? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#326 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als ik vertel aan m'n omgeving in welk dorp ik ben opgegroeid, begint men te lachen. "O ja, dat is daar waar de beschaving eindigt." Ooit leren relativeren? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#327 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#328 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik hoorde laatst iemand in de trein hetzelfde zeggen. Dat toont het toch wel aan dacht ik zo.
![]() |
#329 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#330 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is niet zo subjectief als men zou kunnen denken. Zelfgenoegzaamheid kruipt in een taal en maakt haar lelijk klinken. Je hebt dat eerder in steden die zich belangrijk achten.
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 1 juni 2012 om 00:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#331 | |
Minister
|
![]() Citaat:
"Vrijheid is niets meer dan een lege doos zolang de ene klasse de andere tot de hongerdood kan veroordelen en er geen maatregelen tegen hen worden genomen" Jacques Roux, Franse radicaal en Enragé ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#332 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Of misschien is het zo simpel dat mijn ouders bij de CM aangesloten waren omdat ze les geven op het katholiek onderwijs en zelf geen communist zijn?
"Vrijheid is niets meer dan een lege doos zolang de ene klasse de andere tot de hongerdood kan veroordelen en er geen maatregelen tegen hen worden genomen" Jacques Roux, Franse radicaal en Enragé ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#333 |
Minister
|
![]() Het Ierse volk heeft een eigen geschiedenis als één volk. "Vlaanderen" (als in Nederlandstalig België) heeft dat niet. U heeft me trouwens nog steeds niet uitgelegd waarom u zichzelf als Vlaams nationalist beschouwt als u niet gelooft in een Vlaams volk.
![]() |
![]() |
![]() |
#334 | |
|
![]() Citaat:
Rekening houdend met uw leeftijd (ik schat ong. 1/3 van de mijne) waardeer ik nochtans uw bijdragen. Ik zal maar niet schrijven wat iemand van Kessenich mij verleden week over die van Molenbeersel vertelde. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#335 |
Minister-President
|
![]() Irrelevante post. Ik spreek enkel uit mijn eigen perspectief en daardoor weet ik dat op limburgers neergekeken wordt. Wat er met andere dialecten is kan ik geen oordeel over vellen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#336 |
Gouverneur
|
![]()
![]() |
#337 | |
|
![]() Citaat:
Feit is dat Vlaanderen alle kenmerken van een natie vertoont. Het heeft één medialandschap, één politiek stelsel, één standaardtaal en vooral, één gedeelde culturele leefwereld met onderling begrepen referenties. Deze discussie is daar nog het beste bewijs van. Er is toch niemand die het in zijn hoofd haalt een discussie te starten over de beeldvorming van Noord-Brabanders of Henegouwers, om de eenvoudige reden dat daar geen beeld van bestaat wegens een totaal gebrek aan voeling. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#338 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Sommigen voelen zich trouwens alleen Limburger, anderen voelen zich enkel VLaming, anderen enkel Belg. Andere voelen van alles een beetje. Sommigen voelen zelfs niet meer voor mensen uit Tessenderlo of Diepenbeek dan die uit Kortrijk, of iets dergelijks...
![]() |
![]() |
#339 | |
|
![]() Citaat:
Als de historische verbondenheid met Luik écht zo groot is, en als taal écht geen belemmering vormt voor die historische verbondenheid, waarom gaan Limburgers dan niet massaal aan de respectabele Université de Liège studeren? Voor de meesten onder hen is dat zelfs een pak dichter dan Leuven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#340 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Maar die merk ik hier ook op. En daar maak ik me overigens niet druk om, de tijden zijn ook veranderd. Ik ben wel vaker buiten Limburg geweest, en ik heb nog nooit negatieve opmerkingen daarover gehad. Tenzij een keertje in Nederland (opmerking over Belg), eens in Wallonië als sale Flamand, en ja er zal wel eens ooit gelachen zijn, het enige dat ik me herinner was een keertje in Center Parcs, maar er werd eigenlijk enkel gelachen met 'grappige woorden' toen we elkaars dialecten vergeleken. Nu ik kan best geloven dat er mensen zijn die met je afkomst spotten, uiteraard. En ja, wat die persoon zei kan natuurlijk negatief zijn.
![]() |