![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Waar denkt U dat U woont ? | |||
België |
![]() ![]() ![]() |
23 | 17,69% |
Vlaanderen |
![]() ![]() ![]() |
65 | 50,00% |
Wallonië |
![]() ![]() ![]() |
1 | 0,77% |
Brussel |
![]() ![]() ![]() |
5 | 3,85% |
Brabant |
![]() ![]() ![]() |
5 | 3,85% |
Limburg |
![]() ![]() ![]() |
14 | 10,77% |
Elders (Nl, D, GH.Lux., GB,...) |
![]() ![]() ![]() |
17 | 13,08% |
Aantal stemmers: 130. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#381 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#382 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En vooral, met welke bedoeling?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#383 | |
Minister
|
![]() Citaat:
"Vrijheid is niets meer dan een lege doos zolang de ene klasse de andere tot de hongerdood kan veroordelen en er geen maatregelen tegen hen worden genomen" Jacques Roux, Franse radicaal en Enragé ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#384 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ten oosten daarvan lijkt het Limburgs sterk op het Duits. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#385 |
Minister
|
![]() Ik hebt nooit beweerd dat volkeren niet bestaan. Ik beweer slechts dat de opbouw van een levensbeschouwing puur op basis van het concept volkeren mijns inziens nogal onzinning is
"Vrijheid is niets meer dan een lege doos zolang de ene klasse de andere tot de hongerdood kan veroordelen en er geen maatregelen tegen hen worden genomen" Jacques Roux, Franse radicaal en Enragé ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#386 |
Minister
|
![]() Taal is gewoon een communicatiemiddel
![]() |
![]() |
![]() |
#387 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Nationalisme betekent mijns inziens de natie zien als de belangrijkste determinerende factor in de maatschappij, de factor waarrond de samenleving opgebouwd dient te worden. Als marxist zie ik de economische klasse als die determinerende factor in de maatschappij. Nationalisme is in de regel een contraproductieve ideologie in een marxistische levensvisie, aangezien het de klassenstrijd tracht te verdringen naar de achtergrond ten voordele van een maatschappijvisie die enkel op nationaliteit, etniciteit, afkomst of taal is gebaseerd. Ik geloof dat de zinsnede "het gif van het nationalisme" de ideologie in kwestie goed omschrijft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#388 |
Minister
|
![]() De Nederlands- en Dietstalige gemeenschap heeft historische precedenten, dat is waar. De vraag is of taal belangrijk genoeg is om natievorming op te baseren. Persoonlijk vind ik van niet.
![]() |
![]() |
![]() |
#389 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Volgens establishment-politici dan.
Volgens 'het volk' is taal veel méér dan dat. Hét bindend element bij uitstek. Zo zien we bij de meest succesvolle cultuurproducten in de Nederlandse taal opvallend genoeg steeds dezelfde geografie. NL, VL & SU. Eén in hun beleving. ![]() http://www.youtube.com/watch?v=vqlhaZZC2XA |
![]() |
![]() |
![]() |
#390 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
2. Er is echter wel een fundamenteel tegengesteld belang tussen de Nederlandstalige gemeenschap en de Franstalige gemeenschap en dat komt tot uiting in de haast unieke sociolinguïstische konstellatie die Brussel heet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#391 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Nationalisme gaat niet zozeer om politiek: het gaat om liefde voor kultuur.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 juni 2012 om 16:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#392 |
Europees Commissaris
|
![]() Voor mij is dat een uiterst verwerpelijke uiting van platvloers materialisme.
Mijn moedertaal is mijn vaderland. Taal is de 'allerindividueelste' uiting van een kultuurgemeenschap. Het is naast kultuuruiting, kultuuurdrager en ook kultuuroverbrenger. En dat laaste is spijtig want dat maakt het de speelbal van kultuurdarwinisme. De Bretoenen en de Apachen kunnen ervan meespreken, of eerder, helaas nét niet meer..... Vermits ik U hier nog niet tegenkwam effe een greep uit mijn opvattingen terzake: http://forum.politics.be/showpost.ph...ostcount=22250 http://forum.politics.be/showpost.ph...7&postcount=93 http://forum.politics.be/showpost.ph...ostcount=21216 http://forum.politics.be/showpost.ph...ostcount=20839 http://forum.politics.be/showthread....ma#post6041213
![]() |
![]() |
![]() |
#393 | ||
Europees Commissaris
|
![]() ![]() Citaat:
een forumschaakspel met -ismen wilt spelen. 2. Feit is dat U zich identificeert met de grenzen van 1830. De vraag is waarom ? Citaat:
Is volksnationalisme geen bevrijdingsideologie? Voeren de Koerden en de Basken geen bevrijdingsstrijd? Kunnen die per definitie niet marxistisch zijn? Sinn Fein, de PLO, ETA, PKK allemaal linkse tot uiterst linkse volksnationalisten en dat lijkt eerder de regel te zijn. Volksnationalisten staan aan de kant van de volksklasse..... Jef Turf (vooraanstaand ex-lid van de Belgische Kommunistische Partij) : "Ik stem NVA en in een zelfstandig Vlaanderen zal ik tegen de NVA stemmen en links" Het is soms inderdaad een kwestie van prioriteiten te stellen in het afwerken van agendapunten. Wist ge dat de U welgekende kommunist Jef Van Extergem destijds opriep om voor August Borms te stemmen....Was de Vlaamse strijd geen klassenstrijd? 'Was' zult ge zeggen, maar is dat een reden om U nu te identificeren met het land van Kardinaal Mercier? Geef mij maar lekker: http://www.youtube.com/watch?v=p5Lv66ppCCg en dat in oktober...
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 juni 2012 om 17:42. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#394 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Het Oosten : 3 juni 2012 om 17:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#395 |
Europees Commissaris
|
![]() Denkt ge nu echt dat Jan die kaart nog nooit gezien heeft.....
Wat is dus de relevantie van Uw post? ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#396 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#397 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#398 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 juni 2012 om 18:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#399 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#400 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het doet me denken aan een dubbelinterview met Erwin Mortier en een franstalige schrijver dat ik een tijdje geleden heb gelezen. Kruiperige belgicist Mortier stelde op een bepaald moment dat taal slechts een communicatiemiddel was (hij zei dit nota bene als schrijver), wat natuurlijk heftig werd tegengesproken door die franstalige auteur. |
|
![]() |
![]() |