Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Waar denkt U dat U woont ?
België 23 17,69%
Vlaanderen 65 50,00%
Wallonië 1 0,77%
Brussel 5 3,85%
Brabant 5 3,85%
Limburg 14 10,77%
Elders (Nl, D, GH.Lux., GB,...) 17 13,08%
Aantal stemmers: 130. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 juni 2012, 04:52   #381
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
ls het de bedoeling is om de natiestaat in het algemeen in vraag te stellen, tot daar aan toe, maar er bestaat toch geen enkel logisch argument om specifiek Vlaanderen te deconstrueren omdat haar identiteit te recent zou zijn of omdat haar oorspronkelijke componenten te heterogeen zouden zijn. Dat zijn volledig arbitraire criteria waarmee je uiteindelijk het bestaan van nagenoeg elk volk ter wereld kan ontkennen, en ze zeggen daarenboven niets over de huidige sociologische samenhang van Vlaanderen.
Toch wel, er bestaat 1 enkel logisch argument en dat heeft een naam: Belgisch staatsnationalisme.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2012, 05:20   #382
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Immers, de huidige grenzen van de provincie Limburg gaan voor de westelijke kant grotendeels terug op de Franse departementen. Daarbij werd bewust de oude westelijke grens tussen Brabant en Loon enkele kilometers verschoven op sommige plaatsen.
Naar het westen of naar het oosten?
En vooral, met welke bedoeling?
Oud 3 juni 2012, 11:56   #383
Bolsjewiek
Minister

Bolsjewiek's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
En waarom zou het construeren van de Limburgse identiteit dan geen vorm van nationalisme uitmaken? Omdat jij het zegt? Het feit dat het niet politiek 'misbruikt' wordt lijkt me er in de eerste plaats op te wijzen dat de Limburgse bevolking geen fundamenteel tegengestelde belangen ontwaart tussen zichzelf en de rest van Vlaanderen. Ik denk dat we nog lang mogen wachten tot de Nieuw-Limburgse Alliantie de annexatie van Diest en Geetbets eist.
Inderdaad word het Limburgs identiteitsgevoel niet misbruikt voor nonsens zoals "fundamenteel tegengestelde belangen" tussen volkeren. Het Vlaams identiteitsgevoel is helaas wel volledig gekaapt door een nationalisme dat zich inbeeldt dat er een fundamenteel tegengesteld belang zou zijn tussen Vlaanderen en Wallonië, wat complete onzin is.

Bolsjewiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2012, 12:23   #384
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Toch is Limburgs een Nederfrankisch dialekt omdat Limburg ten westen van de BL ligt. En Nederfankische dialekten behoren tot het Nederlands. Wanneer gaat ge dat eens beseffen....
Aken ligt ten Oosten vd. BL en is bijgevolg een Middelduits dialekt dat dus beter aansluit bij de Duitse standaardtaal.
Volgens mij loopt er een zeer belangrijke taalgrens, Panninger lijn, dwars door Limburg.
Ten oosten daarvan lijkt het Limburgs sterk op het Duits.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2012, 12:29   #385
Bolsjewiek
Minister

Standaard

Citaat:
"Het concept volk als etnische constructie is volledig arbitrair"... Tja, in uw denkwereld.

Alleen maakt dit de volkeren er niet minder tastbaar door. Volkeren bestaan, wat u er ook moge over denken.
Ik hebt nooit beweerd dat volkeren niet bestaan. Ik beweer slechts dat de opbouw van een levensbeschouwing puur op basis van het concept volkeren mijns inziens nogal onzinning is

Oud 3 juni 2012, 12:36   #386
Bolsjewiek
Minister

Standaard

Citaat:
Het begrip "taal" daarentegen.....
Taal is gewoon een communicatiemiddel

Oud 3 juni 2012, 12:41   #387
Bolsjewiek
Minister

Standaard

Citaat:
1. Een Vlaams volksnationalisme dat is gebaseerd op taal en/of ekonomische motieven is dus ridukuul. Als het op geschiedenis is gebaseerd is het dat dus niet. Het zegt dus vooral veel over uw opvattingen over volksnationalisme.

Zeer begrijpelijk dus dat Jan U vraagt wat voor U een nationalist is zodat hij kan antwoorden of hij dat is en zo ja in welke welke mate hij dat is. Want voor iedereen betekent dat blijkbaar iets anders.

Voor mij is het duidelijk dat ge zelf een Belgische staatsnationalist zijt. Want 1ding blijkt overduideliujk uit Uw posts. Ge hebt een hekel aan Vlaams nationalisme en zijt tegen een Vlaamse zelfstandigheid. Voor mij bent U dus een Belgische staatsnationalist. Ge ijvert voor het behoud van de Belgische staat. En neen, het is helemaal niet nodig dat ge met vlaggen zwaait om nationalist te zijn. Nationalist is men vooral in het stemhokje. Men stemt voor of tegen een V-partij. En als er ooit een referendum komt voor of tegen Vlaamse onafhankelijk dan stemt U tegen en plaatst u zodoende in het kamp van de Belgische staatsnationalisten. Zo bekeken zijn de meeste Belgen nationalisten behalve diegenen die het hoegenaamd geen zier kan schelen hoe het verder moet met België, maar zo ken ik er maar bitter weinig. Bij een dergelijk referendum zullen er maar weinig blanco stemmen zijn. België is dus een nationalistisch land bij uitstek. België was trouwens zelf het produkt van nationalisme.
U heeft een vrij unieke definitie van nationalisme. Het feit dat ik mijn land niet vernietigd of ontmanteld wil zien worden betekent niet dat ik nationalist ben. Patriot, dat tot daar aan toe. Maar geen nationalist.

Nationalisme betekent mijns inziens de natie zien als de belangrijkste determinerende factor in de maatschappij, de factor waarrond de samenleving opgebouwd dient te worden. Als marxist zie ik de economische klasse als die determinerende factor in de maatschappij. Nationalisme is in de regel een contraproductieve ideologie in een marxistische levensvisie, aangezien het de klassenstrijd tracht te verdringen naar de achtergrond ten voordele van een maatschappijvisie die enkel op nationaliteit, etniciteit, afkomst of taal is gebaseerd. Ik geloof dat de zinsnede "het gif van het nationalisme" de ideologie in kwestie goed omschrijft.

Oud 3 juni 2012, 12:43   #388
Bolsjewiek
Minister

Standaard

Citaat:
Een Nederlandstalige gemeenschap daarentegen.....
De Nederlands- en Dietstalige gemeenschap heeft historische precedenten, dat is waar. De vraag is of taal belangrijk genoeg is om natievorming op te baseren. Persoonlijk vind ik van niet.

Oud 3 juni 2012, 14:10   #389
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek Bekijk bericht
Volgens establishment-politici dan.

Volgens 'het volk' is taal veel méér dan dat.

Hét bindend element bij uitstek.

Zo zien we bij de meest succesvolle cultuurproducten in de Nederlandse taal opvallend genoeg steeds dezelfde geografie. NL, VL & SU. Eén in hun beleving.

http://www.youtube.com/watch?v=vqlhaZZC2XA
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2012, 16:27   #390
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het Vlaams identiteitsgevoel is helaas wel volledig gekaapt door een nationalisme dat zich inbeeldt dat er een fundamenteel tegengesteld belang zou zijn tussen Vlaanderen en Wallonië, wat complete onzin is.
1. Wat is een Vlaams identiteitsgevoel? Wat voelt men dan wel?

2. Er is echter wel een fundamenteel tegengesteld belang tussen de Nederlandstalige gemeenschap en de Franstalige gemeenschap en dat komt tot uiting in de haast unieke sociolinguïstische konstellatie die Brussel heet.
Oud 3 juni 2012, 16:32   #391
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik hebt nooit beweerd dat volkeren niet bestaan. Ik beweer slechts dat de opbouw van een levensbeschouwing puur op basis van het concept volkeren mijns inziens nogal onzinning is
Effe Uw handtekening parafraseren:

Nationalisme gaat niet zozeer om politiek: het gaat om liefde voor kultuur.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 juni 2012 om 16:34.
Oud 3 juni 2012, 16:47   #392
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Voor mij is dat een uiterst verwerpelijke uiting van platvloers materialisme.

Mijn moedertaal is mijn vaderland.

Taal is de 'allerindividueelste' uiting van een kultuurgemeenschap. Het is naast kultuuruiting, kultuuurdrager en ook kultuuroverbrenger.
En dat laaste is spijtig want dat maakt het de speelbal van kultuurdarwinisme. De Bretoenen en de Apachen kunnen ervan meespreken, of eerder, helaas nét niet meer.....

Vermits ik U hier nog niet tegenkwam effe een greep uit mijn opvattingen terzake:

http://forum.politics.be/showpost.ph...ostcount=22250

http://forum.politics.be/showpost.ph...7&postcount=93

http://forum.politics.be/showpost.ph...ostcount=21216

http://forum.politics.be/showpost.ph...ostcount=20839

http://forum.politics.be/showthread....ma#post6041213
Oud 3 juni 2012, 17:18   #393
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het feit dat ik mijn land niet vernietigd of ontmanteld wil zien worden betekent niet dat ik nationalist ben. Patriot, dat tot daar aan toe. Maar geen nationalist.
1. Mijn land is vernietigd en ontmanteld. En toch wonen we in hetzelfde land en toch weer niet. We hebben hier te doen met het spel van psychologische indentifikaties. Het is belangrijk dat in te zien tenzij ge een
een forumschaakspel met -ismen wilt spelen.

2. Feit is dat U zich identificeert met de grenzen van 1830. De vraag is waarom ?

Citaat:
Nationalisme betekent mijns inziens de natie zien als de belangrijkste determinerende factor in de maatschappij, de
factor waarrond de samenleving opgebouwd dient te worden. Als marxist zie ik de economische klasse als die determinerende factor in de maatschappij. Nationalisme is in de regel een contraproductieve ideologie in een marxistische levensvisie, aangezien het de klassenstrijd tracht te verdringen naar de achtergrond ten voordele van een maatschappijvisie die enkel op nationaliteit, etniciteit, afkomst of taal is gebaseerd. Ik geloof dat de zinsnede "het gif van het nationalisme" de ideologie in kwestie goed omschrijft.
Ge ziet dat allemaal zo zwart/wit en teoretisch vanuit de schoolboeken en enyclopedies.....Wat kan ik zeggen om U dat in een ander perspektief te doen zien?
Is volksnationalisme geen bevrijdingsideologie? Voeren de Koerden en de Basken geen bevrijdingsstrijd? Kunnen die per definitie niet marxistisch zijn?
Sinn Fein, de PLO, ETA, PKK allemaal linkse tot uiterst linkse volksnationalisten en dat lijkt eerder de regel te zijn. Volksnationalisten staan aan de kant van de volksklasse.....

Jef Turf (vooraanstaand ex-lid van de Belgische Kommunistische Partij) :
"Ik stem NVA en in een zelfstandig Vlaanderen zal ik tegen de NVA stemmen en links"
Het is soms inderdaad een kwestie van prioriteiten te stellen in het afwerken van agendapunten.

Wist ge dat de U welgekende kommunist Jef Van Extergem destijds opriep om voor August Borms te stemmen....Was de Vlaamse strijd geen klassenstrijd?
'Was' zult ge zeggen, maar is dat een reden om U nu te identificeren met het land van Kardinaal Mercier?
Geef mij maar lekker: http://www.youtube.com/watch?v=p5Lv66ppCCg en dat in oktober...

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 juni 2012 om 17:42.
Oud 3 juni 2012, 17:40   #394
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Aha. Of hoe men de geschiedenis naar zijn hand zet. "Land van Loon", dat is Limburg niet. Dat is slechts een stukje van de twee Limburgen. Meer zelfs, de grenzen lopen zelfs niet gelijk tussen Loon en Belgisch-Limburg. Daarnaast waren er in Loon ontelbare grote en kleine Brabantse enclaves. Kortom, als men abstractie maakt van allerlei zaken, kan de bewering iets opleveren. Wie echter ernstig met geschiedenis omgaat, weet dat het gewoon niet klopt.

Economische verbondenheid? Er bestaan wel meer vroegere handelswegen. Denken we maar aan de oude handelswegen tussen de jaarmarkten in de Champagne en de Nederlanden. Gaan we daarop dan staatkundige en culturele conclusies op baseren? Kortom, ook uw laatste probeersel snijdt geen hout.
Geen verbondenheid met Luik? Leer uw geschiedenis.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 3 juni 2012 om 17:52.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2012, 17:48   #395
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Geen verbondenheid met Luik? Leer uw geschiedenis.
Denkt ge nu echt dat Jan die kaart nog nooit gezien heeft.....
Wat is dus de relevantie van Uw post?
Oud 3 juni 2012, 17:54   #396
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Denkt ge nu echt dat Jan die kaart nog nooit gezien heeft.....
Wat is dus de relevantie van Uw post?
Dan is ie het toch soms vergeten. Een eeuwenoude verbondenheid van Limburg met Luik.
Oud 3 juni 2012, 17:56   #397
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben geen Limburger. En dan? Maakt me dat misschien dan blind voor dergelijke sociologische ontwikkelingen? Al ben ik geen Catalaan, ik stel wel vast dat er zich in Catalonië identitaire ontwikkelingen voordoen.

En die ontwikkelingen stel ik helemaal niet vast in Limburg.
Ik ook niet en ik ben wel van Limburg
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2012, 18:09   #398
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
'n Kritische blik op de geschiedenis van ieder volk laat een samenspel aan factoren zien. Ook invloeden van buitenaf. Zo heeft de groei van het Franse natiebesef een heel sterke katalysator gekend in de Honderdjarige Oorlog. M.a.w. de dynastieke belangen van een feodale toplaag zorgde voor een identitair proces onder de bevolking.
Het doet me denken aan 1302...

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 juni 2012 om 18:11.
Oud 3 juni 2012, 18:13   #399
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het doet me denken aan 1302...
Leg uit.
Oud 3 juni 2012, 18:14   #400
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Volgens establishment-politici dan.

Volgens 'het volk' is taal veel méér dan dat.

Hét bindend element bij uitstek.
'Taal is gewoon een communicatiemiddel' is zowat de meest zielloze uitspraak die men zich kan indenken. Bah.

Het doet me denken aan een dubbelinterview met Erwin Mortier en een franstalige schrijver dat ik een tijdje geleden heb gelezen. Kruiperige belgicist Mortier stelde op een bepaald moment dat taal slechts een communicatiemiddel was (hij zei dit nota bene als schrijver), wat natuurlijk heftig werd tegengesproken door die franstalige auteur.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be