![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Waar denkt U dat U woont ? | |||
België |
![]() ![]() ![]() |
23 | 17,69% |
Vlaanderen |
![]() ![]() ![]() |
65 | 50,00% |
Wallonië |
![]() ![]() ![]() |
1 | 0,77% |
Brussel |
![]() ![]() ![]() |
5 | 3,85% |
Brabant |
![]() ![]() ![]() |
5 | 3,85% |
Limburg |
![]() ![]() ![]() |
14 | 10,77% |
Elders (Nl, D, GH.Lux., GB,...) |
![]() ![]() ![]() |
17 | 13,08% |
Aantal stemmers: 130. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#441 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Helaas geen transitiezones die zullen leiden naar Nederlandstaligheid. Het zou echter anders kunnen.....en d�*t is de tragedie van de Nederlandstaligheid in Brussel.....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 juni 2012 om 23:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#442 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Zeer heroïsch maar weinig vruchtbaar. En getuigend van weinig realiteitsbesef. Het komt erop aan een overlevingsstrategie uit te denken voor de taal. Speciaal voor U Mitgard! http://www.youtube.com/watch?v=4Wm4lF55Fyk http://www.youtube.com/watch?v=fisEAdoCSxI http://www.youtube.com/watch?v=ausUrDSSV0s
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 juni 2012 om 23:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#443 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Natuurlijk wel. Er is een Westerse mentaliteit. Die komt niet uit de lucht vallen, evenmin als de maatschappijen die erop gebaseerd zijn. Zij is het gevolg van een heel geleidelijke, maar ingrijpende culturele evolutie sinds de Middeleeuwen, gaande van de Renaissance en de Reformatie over de Wetenschappelijke Revolutie en de Verlichting tot de meer recente post- of laatmoderne tendensen. Het is dus een heel specifieke, historisch gesitueerde configuratie van waarden en het is naïef om te denken dat men die zomaar kan inplanten bij mensen die komen uit gebieden met een volledig verschillende filosofische traditie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#444 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik hoop zelfs dat het geen Nederlands zal zijn. Uit liefde voor het Nederlands, jawel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#445 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Het was een Aha-Erlebnis voor me: ineens besefte ik waarom de woordorde in het Italiaans niet zo belangrijk is (het moet mooi klinken vertelde mijn lerares me), of waarom de Fransen de klemtoon dubbel en dik op de uitgang van hun woorden leggen waar wij de klemtoon leggen op de meest betekenisvolle lettergreep. De taal die in een samenleving gesproken wordt is organisch gegroeid uit het geheel van normen en waarden, omgangsvormen, zeden, gebruiken en fatsoensnormen, wat we een gemeenschappelijke kultuur noemen, de kant waar voldoende neuzen naar gericht zijn om die samenleving te kunnen bevestigen in wat we een staat noemen: een organisatievorm die bevoegd is om aan regelgeving te doen en daar suksesvol in is wegens weinig of geen diepgaande tegenstrijdige elementen. Taal is in staatvormende kontekst noch oorzaak noch drijfveer maar een gevolg en je moet in zindelijk redeneren oorzaak en gevolg niet willen verwisselen. Taal is het topje van de ijsberg die we kultuur noemen. Kultuur en in het zog daarvan taal zijn ook helemaal geen etnische invullingen. Het op gelijke voet zetten van etnie en taal is nonsens, alleen al omdat een mens zijn etnie onmogelijk kan wijzigen maar zijn kultuur daarentegen wel kan bijstellen en zeker een andere taal voldoende kan leren hanteren voor de noodzakelijke kommunikatie binnen een samenleving. De mate waarin hij vlotter in een samenleving meedraait zie je weerspiegeld in de mate waarin hij zich van de kultuur waar hij in leeft de nodige elementen eigen maakt en dat vind je terug in zijn gelijklopend daarmee verworven taalvaardighei
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#446 |
Banneling
|
![]() Lozer ( Kruishoutem)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#447 | |
|
![]() Citaat:
Dat doet ge toch niet bij iemand die ge amper kent. Nu het raakte mij niet meer. Ik deed dan ook maar alsof ik echt niet begreep wat hij wilde zeggen. Heb enkel minuten later wel eens tussendoor laten vallen welk werk mijn kinderen deden en waar ze woonden.....ik denk niet dat hij diezelfde vraag nog eens durft stellen. ![]() ![]() Laatst gewijzigd door pajoske : 20 juni 2012 om 09:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#448 |
Minister-President
|
![]() Ik ben gisteren gaan trainen met een franse collega om uiteindelijk in de kroeg te eindigen. Talen gesproken: Frans, Duits, Engels, Nederlands, Spaans en platdütsch. Taal is een middel, geen doel.
Argumentvormen uit deze link zijn uit den boze. de historische figuur Jezus Christus Laatst gewijzigd door Effect : 20 juni 2012 om 12:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#449 |
|
![]() En die Franse collega, vindt die dat ook? Iets zegt me dat die dat terecht als zielloze onzin zou bestempelen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#450 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Zielloze onzin is denken dat cultuur eeuwig en onveranderlijk is. Integendeel, het is constant in beweging. Gevaarlijke onzin is denken dat een bepaalde cultuur of taal superieur zou zijn, zeker als compleet arbitrair bepaald wordt dat de eigen cultuur de beste is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#451 |
|
![]() Welke bizarre logica gebruik je hier? Te gek voor woorden.
Het is toch niet omdat je van je eigen taal houdt dat je die 'superieur' moet vinden, laat staan dat je geen andere talen zou mogen leren. Integendeel, je kan de rijkdom, de diversiteit en de eigenaardigheden van andere talen pas echt appreciëren als je de pracht en het belang van taal in het algemeen inziet, en vooral dat het veel, veel meer is dan 'slechts een communicatiemiddel'. Met die houding ga je vreemde talen enkel op een koude en utilitaire manier kunnen benaderen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#452 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Conclusie: uw verhaaltje is verzonnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#453 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#454 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#455 | |
|
![]() Citaat:
Ik ben benieuwd. Ter info: deze vergadering was verleden zondag voormiddag. Laatst gewijzigd door pajoske : 20 juni 2012 om 22:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#456 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom zou ik dat moeten doen? U heeft meerdere opstaande vragen die ik voorgelegd heb en waar u nooit de moeite nam een antwoord op te geven. Laten we daar eerst even werk van maken, dan volgt met een gerust hart de rest.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#457 |
|
![]() Als gij mij van leugens beschuldigt moet gij dat bewijzen. Anders kunt ge best uw mond houden. Maar ge gaat daar geen bewijs van vinden. Moet gij u nu al verlagen tot valse beschuldigingen om uw ongelijk niet te moeten toegeven. Laag is dat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#458 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zorg er eerst voor dat de balk uit uw eigen oog verwijderd wordt. De uitdaging aan u gericht is duidelijk. Beantwoord eerst de vragen, de rest volgt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#459 | |
|
![]() Citaat:
Ps Uw vragen heb ik al lang beantwoord. Kan ik ook niks aan doen dat begrijpend lezen voor u een probleem vormt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#460 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Limburg heeft evenveel uitstaans met vlaendrn als Groot Hertogdom Luxemburg heeft met Duitsland : een taal die erop lijkt en daar houdt het dan ook op! Wat flamingantische Limburgers bezielt om zich met dat arrogant gepeupel uit aaaantwaaaarpe verwant te voelen is me een groot raadsel... ![]() |
|
![]() |
![]() |