Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Waar denkt U dat U woont ?
België 23 17,69%
Vlaanderen 65 50,00%
Wallonië 1 0,77%
Brussel 5 3,85%
Brabant 5 3,85%
Limburg 14 10,77%
Elders (Nl, D, GH.Lux., GB,...) 17 13,08%
Aantal stemmers: 130. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 26 mei 2012, 14:43   #121
Bolsjewiek
Minister

Bolsjewiek's schermafbeelding

Standaard

België op de eerste plaats, Limburg op een kleine afstand tweede
Vlaanderen niet, aangezien ik Limburger ben en dus volgens de "logica" van flaminganten meer reden zou hebben om mij Luikenaar te voelen dan Vlaming.

Laatst gewijzigd door Bolsjewiek : 26 mei 2012 om 14:44.
Bolsjewiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2012, 22:23   #122
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek Bekijk bericht
Vlaanderen niet, aangezien ik Limburger ben en dus volgens de "logica" van flaminganten meer reden zou hebben om mij Luikenaar te voelen dan Vlaming.
Wat bedoelt u met "de logica van flaminganten"?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2012, 07:18   #123
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grellig Bekijk bericht
Merci.

Ik ben gewoon eerlijk,Limburg kan zonder Vlaanderen niet overleven.Ik snap niet goed waarom mensen dan zo hoog oplopen met hun Limburgse identiteit.
Limburg kan, net als Nederlands Limburg altijd terug aansluiten bij Liège.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2012, 07:19   #124
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Ik ken anders wel een paar nogal linkse flaminganten uit Limburg.
Die zijn de weg kwijtgeraakt.
Oud 27 mei 2012, 09:19   #125
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk Bekijk bericht
Euhm, mijn optie staat er niet bij, namelijk 'Thuis'...

Heerlijk tendentieuze peiling natuurlijk weer.
Ik voel me Limburger, maar wil niet in België leven, maar in Vlaanderen. Ik wil ook geen herreniging met Nederland en ook niet met NL-Limburg.
Wacht, ik heb het, ik voel me een Vlaamse Limburger.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Vlaanderen_onafhankelijk on 23-08-2005 at 15:08
Reason:
--------------------------------

Ik voel me Limburger, maar wil niet in België leven, maar in Vlaanderen. Ik wil ook geen herreniging met Nederland en ook niet met NL-Limburg.
Wacht, ik heb het, ik voel me een Vlaamse Limburger.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Wacht, ik heb het, ik voel een Vlaamse Limburger.[/size]
[/edit]
En ik voel me Limburger en wil zeker in België leven. Adminstratief ben ik ook een Vlaming. Maar dat is niet mijn keuze. Alhoewel ik dat nu weer niet zo erg vind. Alleen, de naam Vlaming doet me altijd denken aan de inwoners van de 'Vloanders'.

Laatst gewijzigd door system : 27 mei 2012 om 09:20.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2012, 09:35   #126
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Limburg natuurlijk.
Na zeven jaar nog steeds van hetzelfde gedacht. Zoniet sterker!
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2012, 13:27   #127
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je de eindafrekening maakt profiteren gewone arbeiders nauwelijks van de VLD.
Het omgekeerde is natuurlijk wel het geval. De Ø-VLD profiteert volop van de arbeider. Maar daarin verschillen ze niet wezenlijk van de SP.A of de CD&V.
Citaat:
Alle lof gaat naar de Voorzienigheid die de Sossen in de huidige regering heeft geholpen. Anders was het klootjesvolk ferm gekloot geweest.
Het klootjesvolk IS ferm gekloot geweest.
Citaat:
De partijen die doorgaans onder links geklasseerd worden.
Nochtans zijn de linkse partijen de meest conservatieve die men zich kan indenken. Doe eender welk voorstel en hun antwoord is: daar mag niet aan geraakt worden. Logisch want aan alles hebben ze wel hun profijtje dat in het gedrang komt als er iets zou veranderen.
Vandaag is het een rechtse partij die voor de kracht van verandering pleit. The times they are a-changing
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2012, 13:34   #128
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Limburg kan, net als Nederlands Limburg altijd terug aansluiten bij Liège.
Je bedoelt natuurlijk het Dietsch-talige bisdom Luik, met Tongeren als hoofdstad? Of toch liever Maastricht?
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2012, 14:04   #129
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Je bedoelt natuurlijk het Dietsch-talige bisdom Luik, met Tongeren als hoofdstad? Of toch liever Maastricht?
Maakt niet uit, wij hebben veel affiniteit met Nederlands Limburg.
Oud 28 mei 2012, 09:38   #130
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek Bekijk bericht
Welke fucking logica??
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2012, 10:11   #131
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Welke fucking logica??
Dat zult u wellicht nooit begrijpen.
M.a.w. een gat in uw cultuur.
Oud 28 mei 2012, 13:44   #132
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Maakt niet uit, wij hebben veel affiniteit met Nederlands Limburg.
Ja zeker, Limburgers houden van Luik he.
Al vormen de mensen die ik ken daar een grote uitzondering op
Uit beide Limburgen...

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2012, 13:45   #133
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Welke fucking logica??
Dat weet hij zelf niet.

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2012, 17:20   #134
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De dikste nekken van Vlaanderen zijn Forummers.
... uit Antwerpen
Oud 28 mei 2012, 18:45   #135
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lavox Bekijk bericht
Ja zeker, Limburgers houden van Luik he.
Al vormen de mensen die ik ken daar een grote uitzondering op
Uit beide Limburgen...
Dat zal wel. De mensen die u kent...
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2012, 19:38   #136
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Die Limburg-verknochtheid die hier in deze kleine poll tot uiting komt is weliswaar opvallend, maar was wél te verwachten. Dat Limburgers van hun provincie houden kan ik in bepaalde opzichten wel begrijpen. Ik kom er ook graag en het is naar mijn gevoel de provincie met het mooiste natuurschoon. Wat mij eerder tegen de borst stoot is het zich afzetten van een aantal Limburgers (óók op dit forum) tegen hetgeen zij als "Vlaanderen" bestempelen. En dat gaat van de middeleeuwse definitie van het oude graafschap tot het hedendaags Vlaams Gewest waarvan zij vinden dat Limburg daar niet bijhoort. Dat anatagonisme begrijp ik niet zo goed. Is het een soort frustratie omdat tot op heden Limburg economisch minder zelfbedruipend is dan de rest van ons Vlaams Gewest? Maar zo zijn er nog regio's binnen Vlaanderen. Economisch kan het arrondissement Brugge-Oostende het ook niet helemaal rond krijgen, Kortrijk-Roeselare daarentegen wél. Hetzelfde kan gezegd worden van Antwerpen tegenover de Antwerpse Kempen enz. Ik heb nog nergens gelezen of gehoord dat de beter boerende delen van Vlaanderen de Limburgers over die situatie verwijten toesturen.

En verder ook nog dit: het is toch niet omdat nogal wat Limburgse grootvaders en overgrootvaders zich destijds mochten gaan afsloven in de kolenmijnen en de staalindustrie van de Luikse Walen dat jullie nu nog steeds voor Luik plat op de buik moeten gaan? Of moet ik nu, anno 2012, veronderstellen dat er in jullie lijven nog steeds zoveel contrareformatorisch-katholieke genen zijn blijven hangen dat jullie heimwee hebben naar een gemijterde en gerokte "prince de l'église", een prinsbisschop?
Oud 28 mei 2012, 20:15   #137
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Die Limburg-verknochtheid die hier in deze kleine poll tot uiting komt is weliswaar opvallend, maar was wél te verwachten. Dat Limburgers van hun provincie houden kan ik in bepaalde opzichten wel begrijpen. Ik kom er ook graag en het is naar mijn gevoel de provincie met het mooiste natuurschoon. Wat mij eerder tegen de borst stoot is het zich afzetten van een aantal Limburgers (óók op dit forum) tegen hetgeen zij als "Vlaanderen" bestempelen. En dat gaat van de middeleeuwse definitie van het oude graafschap tot het hedendaags Vlaams Gewest waarvan zij vinden dat Limburg daar niet bijhoort. Dat anatagonisme begrijp ik niet zo goed. Is het een soort frustratie omdat tot op heden Limburg economisch minder zelfbedruipend is dan de rest van ons Vlaams Gewest? Maar zo zijn er nog regio's binnen Vlaanderen. Economisch kan het arrondissement Brugge-Oostende het ook niet helemaal rond krijgen, Kortrijk-Roeselare daarentegen wél. Hetzelfde kan gezegd worden van Antwerpen tegenover de Antwerpse Kempen enz. Ik heb nog nergens gelezen of gehoord dat de beter boerende delen van Vlaanderen de Limburgers over die situatie verwijten toesturen.

En verder ook nog dit: het is toch niet omdat nogal wat Limburgse grootvaders en overgrootvaders zich destijds mochten gaan afsloven in de kolenmijnen en de staalindustrie van de Luikse Walen dat jullie nu nog steeds voor Luik plat op de buik moeten gaan? Of moet ik nu, anno 2012, veronderstellen dat er in jullie lijven nog steeds zoveel contrareformatorisch-katholieke genen zijn blijven hangen dat jullie heimwee hebben naar een gemijterde en gerokte "prince de l'église", een prinsbisschop?
U vergeet dat de Limburgers verschillende prinsbisschoppen leverden.
Bovendien geeft u weer een eenzijdige kijk en partijpolitieke visie op het afsloven van Vlamingen in de Waalse koolmijnen. Limburgse kompels werden maar even goed of even slecht behandeld als de Waalse kompels waarmee ze diep onder de grond samen arbeidden. Er was een zeer grote solidariteit tussen de ondergrondse arbeiders en men redeneerde niet in termen van Waal of Vlaming. Heel wat anders dus dan de onzinnige Quercusiaanse hersenspinsels die u weer uitgebroed hebt.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 mei 2012 om 20:17.
Oud 28 mei 2012, 20:39   #138
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U vergeet dat de Limburgers verschillende prinsbisschoppen leverden.
Bovendien geeft u weer een eenzijdige kijk en partijpolitieke visie op het afsloven van Vlamingen in de Waalse koolmijnen. Limburgse kompels werden maar even goed of even slecht behandeld als de Waalse kompels waarmee ze diep onder de grond samen arbeidden. Er was een zeer grote solidariteit tussen de ondergrondse arbeiders en men redeneerde niet in termen van Waal of Vlaming. Heel wat anders dus dan de onzinnige Quercusiaanse hersenspinsels die u weer uitgebroed hebt.
Uw antwoorden zijn feitelijk naast de kwestie. Dat er ook Limburgers het tot "prins"(sic)bischop geschopt hebben doet er volstrekt niet toe. Ik kan moeilijk geloven dat nu er nog steeds Limburgers zouden rondlopen met een soort pre-conciliair aanhankelijkheidsgevoel tegenover zulk een oubollige en allesbehalve democratische instelling die gewoon vloekt met alles wat het principe van scheiding tussen kerk en staat inhoudt. Of zou het een soort onnozele "dankbaarheid" zijn omdat jullie dan in Liège als "Délégation Limbourgeoise" in de prinsbischoppelijke processies mochten meelopen en de gewijde ring mochten kussen? Het merkwaardige is wel dat jullie aanbeden Waalse broeders uit Liège er wel ander over dachten. Want nog vooraleer de Franse Sansculottes de Oostenrijkse Nederlanden in 1795 binnenmarcheerden hadden de Luikenaars de prinsbischoppelijke Cathédrale Saint-Lambert met grote ijver tot in de grond afgebroken. Ik heb evenmin geschreven dat de Limburgers in het Waalse kolen-en-staalbekken slechter zouden behandeld geweest zijn dan hun collega's met een andere identiteit. Maar ik kan me moeilijk inbeelden dat veel Limburgers nu nog heimwee zouden vertonen naar dat soort werk. Geen hersenspinsel systemmeke, harde realiteit!

Maar dat is allemaal definitief verleden tijd en bijgevolg hebben jullie er volstrekt geen reden toe om op de rest van Vlaanderen te spuwen en Liège te zoenen. Kom met jullie voetjes terug op de grond. Jullie hebben de rest van Vlaanderen nog steeds hard nodig.
Oud 28 mei 2012, 20:52   #139
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Uw antwoorden zijn feitelijk naast de kwestie. Dat er ook Limburgers het tot "prins"(sic)bischop geschopt hebben doet er volstrekt niet toe. Ik kan moeilijk geloven dat nu er nog steeds Limburgers zouden rondlopen met een soort pre-conciliair aanhankelijkheidsgevoel tegenover zulk een oubollige en allesbehalve democratische instelling die gewoon vloekt met alles wat het principe van scheiding tussen kerk en staat inhoudt. Of zou het een soort onnozele "dankbaarheid" zijn omdat jullie dan in Liège als "Délégation Limbourgeoise" in de prinsbischoppelijke processies mochten meelopen en de gewijde ring mochten kussen? Het merkwaardige is wel dat jullie aanbeden Waalse broeders uit Liège er wel ander over dachten. Want nog vooraleer de Franse Sansculottes de Oostenrijkse Nederlanden in 1795 binnenmarcheerden hadden de Luikenaars de prinsbischoppelijke Cathédrale Saint-Lambert met grote ijver tot in de grond afgebroken. Ik heb evenmin geschreven dat de Limburgers in het Waalse kolen-en-staalbekken slechter zouden behandeld geweest zijn dan hun collega's met een andere identiteit. Maar ik kan me moeilijk inbeelden dat veel Limburgers nu nog heimwee zouden vertonen naar dat soort werk. Geen hersenspinsel systemmeke, harde realiteit!

Maar dat is allemaal definitief verleden tijd en bijgevolg hebben jullie er volstrekt geen reden toe om op de rest van Vlaanderen te spuwen en Liège te zoenen. Kom met jullie voetjes terug op de grond. Jullie hebben de rest van Vlaanderen nog steeds hard nodig.
U gaat hier toch niet komen bepalen wel reden de Limburgers al dan niet moeten hebben voor dit of voor dat. U bent waarempel een Hollander. Het vingertje hoog in de lucht.
Oud 28 mei 2012, 21:02   #140
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U gaat hier toch niet komen bepalen wel reden de Limburgers al dan niet moeten hebben voor dit of voor dat. U bent waarempel een Hollander. Het vingertje hoog in de lucht.
Je zit alweer naast de kwestie te praten. Of de rest van Vlaanderen al of niet mag vragen of jullie reden hebben voor een beate aanbidding van Liège? Principieel niet. Maar wij mogen er wel onze verwondering over uitspreken en jullie daaromtrent pertinente vragen stellen, neen? Daarmee vragen we jullie niet eens erg veel. Alhoewel we, óók weer "principieel", daar reden toe zouden hebben. Vergeet niet: wie betaalt bepaalt ...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be