Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Waar denkt U dat U woont ?
België 23 17,69%
Vlaanderen 65 50,00%
Wallonië 1 0,77%
Brussel 5 3,85%
Brabant 5 3,85%
Limburg 14 10,77%
Elders (Nl, D, GH.Lux., GB,...) 17 13,08%
Aantal stemmers: 130. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 28 mei 2012, 21:24   #141
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Je zit alweer naast de kwestie te praten. Of de rest van Vlaanderen al of niet mag vragen of jullie reden hebben voor een beate aanbidding van Liège? Principieel niet. Maar wij mogen er wel onze verwondering over uitspreken en jullie daaromtrent pertinente vragen stellen, neen? Daarmee vragen we jullie niet eens erg veel. Alhoewel we, óók weer "principieel", daar reden toe zouden hebben. Vergeet niet: wie betaalt bepaalt ...
U stelt domme vragen. De Limburgers hebben geen beate aanbidding voor Luik. De Limburgers en Limburg (of toch een groot deel ervan) hebben een eeuwenlange gemeenschappelijke geschiedenis met Luik. Het wordt eens tijd dat u dit eindelijk eens beseft.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 mei 2012 om 21:26.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2012, 21:25   #142
Munglik
Minister-President

Munglik's schermafbeelding

Standaard

Cultureel: Europeaan/Vlaming
Politiek: Belg

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2012, 05:47   #143
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat zal wel. De mensen die u kent...
Wellicht die paar hardcore vaandelzwaaiers van Liège-Bastogne-Liège ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2012, 07:52   #144
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U stelt domme vragen. De Limburgers hebben geen beate aanbidding voor Luik. De Limburgers en Limburg (of toch een groot deel ervan) hebben een eeuwenlange gemeenschappelijke geschiedenis met Luik. Het wordt eens tijd dat u dit eindelijk eens beseft.
Op andere plaatsen in dit forum klaagt diezelfde Querus over de destijds hongerlijdende Vlamingen die door franstaligen (meestal Vlamingen) uitgebuit werden. Dat zijn nog geen oude koeien voor hem. Dat Limburgers door hun geschiedenis een nauwere band hebben met het Luikse gaat hem boven zijn petje maar het is zoals Tobback onlangs zei: als je alleen een hamer als werktuig hebt kan je alleen maar op nagels kloppen ...
Oud 29 mei 2012, 09:52   #145
Bolsjewiek
Minister

Bolsjewiek's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Welke fucking logica??
Vandaar de aanhalingstekens

Bolsjewiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2012, 10:01   #146
Bolsjewiek
Minister

Standaard

Citaat:
Uw antwoorden zijn feitelijk naast de kwestie. Dat er ook Limburgers het tot "prins"(sic)bischop geschopt hebben doet er volstrekt niet toe. Ik kan moeilijk geloven dat nu er nog steeds Limburgers zouden rondlopen met een soort pre-conciliair aanhankelijkheidsgevoel tegenover zulk een oubollige en allesbehalve democratische instelling die gewoon vloekt met alles wat het principe van scheiding tussen kerk en staat inhoudt. Of zou het een soort onnozele "dankbaarheid" zijn omdat jullie dan in Liège als "Délégation Limbourgeoise" in de prinsbischoppelijke processies mochten meelopen en de gewijde ring mochten kussen? Het merkwaardige is wel dat jullie aanbeden Waalse broeders uit Liège er wel ander over dachten. Want nog vooraleer de Franse Sansculottes de Oostenrijkse Nederlanden in 1795 binnenmarcheerden hadden de Luikenaars de prinsbischoppelijke Cathédrale Saint-Lambert met grote ijver tot in de grond afgebroken. Ik heb evenmin geschreven dat de Limburgers in het Waalse kolen-en-staalbekken slechter zouden behandeld geweest zijn dan hun collega's met een andere identiteit. Maar ik kan me moeilijk inbeelden dat veel Limburgers nu nog heimwee zouden vertonen naar dat soort werk. Geen hersenspinsel systemmeke, harde realiteit!

Maar dat is allemaal definitief verleden tijd en bijgevolg hebben jullie er volstrekt geen reden toe om op de rest van Vlaanderen te spuwen en Liège te zoenen. Kom met jullie voetjes terug op de grond. Jullie hebben de rest van Vlaanderen nog steeds hard nodig.
Indien het nog niet duidelijk was: het was eerder als een parodie bedoelt op het flamingantisme. Vlaams-nationalisten zijn er toch altijd als de kippen bij om België als een "kunstmatige staat" te bestempelen, en het Vlaamse "volk" en Vlaamse "staat" als hoger goed te stellen wegens onze eigen "Vlaamse geschiedenis"? Welnu, een korte kijk op onze geschiedenis toont dat een "Vlaanderen" zoals dat nu heet even kunstmatig is als België. Geschiedkundig heeft Limburg geen zak met Vlaanderen te maken. Waarom denkt u dat Oost-Vlaanderen eerder in het Westen van het Vlaams Gewest ligt? Precies omdat dat historisch gezien het oosten was van (het Graafschap) Vlaanderen.
Brabant (dus inclusief Antwerpen, Leuven, e.d.) is een aparte entiteit van Vlaanderen. Limburg heeft zelfs nog minder te maken met Vlaanderen.

Limburg is meer verwant met Nederlands-Limburg (in de periode 1830-1839 trouwens nog deel van België geweest), Loon en Luik (wegens de eeuwenlange gedeelde geschiedenis). Limburgse Vlaams-nationalisten zijn dan ook mensen die ik nooit zal kunnen begrijpen. Het Limburgs gevoel is geen nationalisme, het is eerder een soort positief verbondenheidsgevoel (dat bijvoorbeeld tot uiting komt bij het zingen van het Limburgs volkslied voor de start van voetbal- en volleybalwedstrijden). Veel oud-mijnwerkers voelen inderdaad nog een verbondenheid met Luik, waar zich trouwens nog steeds een Limburgse minderheid bevindt.

Zijn dar redenen voor Limburgs-Luikse onafhankelijkheid? Neen, natuurlijk niet. Maar het zijn wel redenen om het Vlaams-nationalisme en zijn volledig anachronistische propaganda, althans in Limburg resoluut af te wijzen.

Oud 29 mei 2012, 12:14   #147
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek Bekijk bericht
Indien het nog niet duidelijk was: het was eerder als een parodie bedoelt op het flamingantisme. Vlaams-nationalisten zijn er toch altijd als de kippen bij om België als een "kunstmatige staat" te bestempelen, en het Vlaamse "volk" en Vlaamse "staat" als hoger goed te stellen wegens onze eigen "Vlaamse geschiedenis"? Welnu, een korte kijk op onze geschiedenis toont dat een "Vlaanderen" zoals dat nu heet even kunstmatig is als België. Geschiedkundig heeft Limburg geen zak met Vlaanderen te maken. Waarom denkt u dat Oost-Vlaanderen eerder in het Westen van het Vlaams Gewest ligt? Precies omdat dat historisch gezien het oosten was van (het Graafschap) Vlaanderen.
Brabant (dus inclusief Antwerpen, Leuven, e.d.) is een aparte entiteit van Vlaanderen. Limburg heeft zelfs nog minder te maken met Vlaanderen.

Limburg is meer verwant met Nederlands-Limburg (in de periode 1830-1839 trouwens nog deel van België geweest), Loon en Luik (wegens de eeuwenlange gedeelde geschiedenis). Limburgse Vlaams-nationalisten zijn dan ook mensen die ik nooit zal kunnen begrijpen. Het Limburgs gevoel is geen nationalisme, het is eerder een soort positief verbondenheidsgevoel (dat bijvoorbeeld tot uiting komt bij het zingen van het Limburgs volkslied voor de start van voetbal- en volleybalwedstrijden). Veel oud-mijnwerkers voelen inderdaad nog een verbondenheid met Luik, waar zich trouwens nog steeds een Limburgse minderheid bevindt.

Zijn dar redenen voor Limburgs-Luikse onafhankelijkheid? Neen, natuurlijk niet. Maar het zijn wel redenen om het Vlaams-nationalisme en zijn volledig anachronistische propaganda, althans in Limburg resoluut af te wijzen.
Zeg ventje, voor wat neem jij mij eigenlijk? Je zit hier te pontificeren over Vlaanderen, Brabant en Limburg alsof je met een of andere Beotiër uit een uithoek van Zuid-Europa te maken hebt.

Natuurlijk is de uitbreiding van de naam "Vlaanderen" tot de rest van de Nederlandstalige provincies iets dat voor kritiek vatbaar is. Voor mij persoonlijk hoefde dat niet eens. Zoals dat ik ook denk dat we voor het hedendaags Vlaams Gewest een andere vlag hadden kunnen nemen en als regionale officiële hymne misschien beter iets ander hadden gekozen dan die "Vlaamse Leeuw". Bedenk jij dan maar iets anders i.p.v. "Vlaanderen". Laat mij eens weten wat je voorkeur wegdraagt. Zolang het maar niet iets stupied is zoals bv. Noord-België.
Oud 29 mei 2012, 13:31   #148
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Antwerpen,
Zuid-Nederland.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2012, 14:23   #149
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeg ventje, voor wat neem jij mij eigenlijk? Je zit hier te pontificeren over Vlaanderen, Brabant en Limburg alsof je met een of andere Beotiër uit een uithoek van Zuid-Europa te maken hebt.

Natuurlijk is de uitbreiding van de naam "Vlaanderen" tot de rest van de Nederlandstalige provincies iets dat voor kritiek vatbaar is. Voor mij persoonlijk hoefde dat niet eens. Zoals dat ik ook denk dat we voor het hedendaags Vlaams Gewest een andere vlag hadden kunnen nemen en als regionale officiële hymne misschien beter iets ander hadden gekozen dan die "Vlaamse Leeuw". Bedenk jij dan maar iets anders i.p.v. "Vlaanderen". Laat mij eens weten wat je voorkeur wegdraagt. Zolang het maar niet iets stupied is zoals bv. Noord-België.
'Opper-België' missschien?

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 29 mei 2012 om 14:23.
Oud 29 mei 2012, 14:30   #150
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Eigenlijk woon ik al 30 jaar niet meer in Limburg, maar ik voel me nog steeds Limburger. Het geeft me een gevoel van onafhankelijkheid, van vrijheid, om zo te denken. In het buitenland beantwoord ik de vraag meestal met 'België', een herkenbare entiteit om het simpel te houden.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2012, 15:49   #151
Bolsjewiek
Minister

Standaard

Citaat:

Ik nam u gewoon voor iemand die een vraag stelde over mijn interpretatie van Limburg en de reden van mijn stelling dat ik Limburg niet direct als Vlaanderen beschouw. Mijn bedoeling was een oprecht antwoord geven op uw vraag, dat is blijkbaar echter verkeerd overgekomen.

Ik zie geen reden om een andere naam te verzinnen voor Vlaanderen, en daar heb ik ook niet direct een probleem mee. Mijn punt is dat de Vlaams-nationalistische interpretatie van "Vlaanderen" niet van toepassing is op Limburg en Brabant. Zolang Vlaanderen simpelweg wordt geïnterpreteerd als "Nederlandstalig België" heb ik geen problemen met de term. Ik kan gewoon niet tegen de onzin als zouden Vlamingen een "natuurlijk volk met een gezamenlijke geschiedenis zijn". Op dat vlak heeft België zelfs meer historische legitimiteit dan Vlaanderen. Ik vind dat we niet stom moeten doen en gewoon accepteren dat Vlaanderen een kunstmatige, linguïstische constructie is. Daar is helemaal niks mis mee.

Oud 29 mei 2012, 16:17   #152
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw antwoorden zijn feitelijk naast de kwestie. Dat er ook Limburgers het tot "prins"(sic)bischop geschopt hebben doet er volstrekt niet toe. Ik kan moeilijk geloven dat nu er nog steeds Limburgers zouden rondlopen met een soort pre-conciliair aanhankelijkheidsgevoel tegenover zulk een oubollige en allesbehalve democratische instelling die gewoon vloekt met alles wat het principe van scheiding tussen kerk en staat inhoudt. Of zou het een soort onnozele "dankbaarheid" zijn omdat jullie dan in Liège als "Délégation Limbourgeoise" in de prinsbischoppelijke processies mochten meelopen en de gewijde ring mochten kussen? Het merkwaardige is wel dat jullie aanbeden Waalse broeders uit Liège er wel ander over dachten. Want nog vooraleer de Franse Sansculottes de Oostenrijkse Nederlanden in 1795 binnenmarcheerden hadden de Luikenaars de prinsbischoppelijke Cathédrale Saint-Lambert met grote ijver tot in de grond afgebroken. Ik heb evenmin geschreven dat de Limburgers in het Waalse kolen-en-staalbekken slechter zouden behandeld geweest zijn dan hun collega's met een andere identiteit. Maar ik kan me moeilijk inbeelden dat veel Limburgers nu nog heimwee zouden vertonen naar dat soort werk. Geen hersenspinsel systemmeke, harde realiteit!

Maar dat is allemaal definitief verleden tijd en bijgevolg hebben jullie er volstrekt geen reden toe om op de rest van Vlaanderen te spuwen en Liège te zoenen. Kom met jullie voetjes terug op de grond. Jullie hebben de rest van Vlaanderen nog steeds hard nodig.
Als het 'definitief verleden tijd is' volgens uw zeggen, waarom komt ge dan terug op de wroetende Vlaamse koolputters in de Luikse mijnen? Zoals ik al zei, de Waalse koolputters wroetten maar even erg daar diep onder de Luikse grond. Ge spreekt uzelf tegen en ge zijt m.a.w. voor de zoveelste keer schijnheilig bezig.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 29 mei 2012 om 16:22.
Oud 29 mei 2012, 16:59   #153
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

flatgebouw - Aarde
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2012, 17:50   #154
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als het 'definitief verleden tijd is' volgens uw zeggen, waarom komt ge dan terug op de wroetende Vlaamse koolputters in de Luikse mijnen? Zoals ik al zei, de Waalse koolputters wroetten maar even erg daar diep onder de Luikse grond. Ge spreekt uzelf tegen en ge zijt m.a.w. voor de zoveelste keer schijnheilig bezig.
Je hebt het weer eens niet begrepen (of niet willen begrijpen). Ik heb net benadrukt dat het feit dat velen onder jullie Limburgse grootvaders en overgrootvaders in de Luikse regio hebben gewerkt net geen reden zou mogen zijn om zulk een kwijlerige houding tegenover Liège aan te nemen.
Oud 29 mei 2012, 18:06   #155
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zal wel. De mensen die u kent...
Zijn zowel jongere als oudere mensen.
Mijn medeleerlingen maakte niet bepaalde positieve opmerkingen bij onze blijde intrede in Luik, integendeel.

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2012, 18:08   #156
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Velen beseffen dat, maar hechten er geen belang aan.

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Oud 29 mei 2012, 18:29   #157
Bolsjewiek
Minister

Standaard

Citaat:
Je hebt het weer eens niet begrepen (of niet willen begrijpen). Ik heb net benadrukt dat het feit dat velen onder jullie Limburgse grootvaders en overgrootvaders in de Luikse regio hebben gewerkt net geen reden zou mogen zijn om zulk een kwijlerige houding tegenover Liège aan te nemen.
Maar dat is het blijkbaar voor velen dus wel. Net zoals de mijnen in Genk en Maasmechelen zeer belangrijk zijn geweest voor de identiteit en het zelfbewustzijn van de bevolking aldaar.

Oud 29 mei 2012, 18:38   #158
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
'Opper-België' missschien?
Beste bevolking, vanaf vandaag zijn jullie geen Vlamingen meer, maar Opper-Belgen

Oud 29 mei 2012, 19:09   #159
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lavox Bekijk bericht
Beste bevolking, vanaf vandaag zijn jullie geen Vlamingen meer, maar Opper-Belgen
Valt reuze mee vind ik. 'Opperste-Belgen' vind ik nog beter, maar afijn, men kan niet alles hebben in het leven.
Oud 29 mei 2012, 21:30   #160
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlaanderen is anders voor Limburg niet zo een erg grote hulp geweest in het recente verleden. Limburg moet nog heel goed oppassen of Vlaanderen eigent zich Europese subsidies toe die voor Limburg bestemd waren.
Vlaanderen zou ook best niet te hoog van de toren blazen. Het heeft een deel van de rijkdom te danken aan Limburgse grondstoffen: Steenkool en tegenwoordig Maasgrind.
Als Limburg iemand moet danken voor hulp is het vooral de Europese overheid.
Als ik zie wat Vlaanderen doet met het wegennet in Limburg, het universitair onderwijs, en met het openbaar vervoer is Vlaanderen eerder een vijand als de vriend van Limburg.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be