![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Waar denkt U dat U woont ? | |||
België |
![]() ![]() ![]() |
23 | 17,69% |
Vlaanderen |
![]() ![]() ![]() |
65 | 50,00% |
Wallonië |
![]() ![]() ![]() |
1 | 0,77% |
Brussel |
![]() ![]() ![]() |
5 | 3,85% |
Brabant |
![]() ![]() ![]() |
5 | 3,85% |
Limburg |
![]() ![]() ![]() |
14 | 10,77% |
Elders (Nl, D, GH.Lux., GB,...) |
![]() ![]() ![]() |
17 | 13,08% |
Aantal stemmers: 130. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 mei 2012 om 21:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
Minister-President
|
![]() Cultureel: Europeaan/Vlaming
Politiek: Belg
![]() |
#143 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
Minister-President
|
![]() Op andere plaatsen in dit forum klaagt diezelfde Querus over de destijds hongerlijdende Vlamingen die door franstaligen (meestal Vlamingen) uitgebuit werden. Dat zijn nog geen oude koeien voor hem. Dat Limburgers door hun geschiedenis een nauwere band hebben met het Luikse gaat hem boven zijn petje maar het is zoals Tobback onlangs zei: als je alleen een hamer als werktuig hebt kan je alleen maar op nagels kloppen ...
![]() |
#145 |
Minister
|
![]()
"Vrijheid is niets meer dan een lege doos zolang de ene klasse de andere tot de hongerdood kan veroordelen en er geen maatregelen tegen hen worden genomen" Jacques Roux, Franse radicaal en Enragé ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Brabant (dus inclusief Antwerpen, Leuven, e.d.) is een aparte entiteit van Vlaanderen. Limburg heeft zelfs nog minder te maken met Vlaanderen. Limburg is meer verwant met Nederlands-Limburg (in de periode 1830-1839 trouwens nog deel van België geweest), Loon en Luik (wegens de eeuwenlange gedeelde geschiedenis). Limburgse Vlaams-nationalisten zijn dan ook mensen die ik nooit zal kunnen begrijpen. Het Limburgs gevoel is geen nationalisme, het is eerder een soort positief verbondenheidsgevoel (dat bijvoorbeeld tot uiting komt bij het zingen van het Limburgs volkslied voor de start van voetbal- en volleybalwedstrijden). Veel oud-mijnwerkers voelen inderdaad nog een verbondenheid met Luik, waar zich trouwens nog steeds een Limburgse minderheid bevindt. Zijn dar redenen voor Limburgs-Luikse onafhankelijkheid? Neen, natuurlijk niet. Maar het zijn wel redenen om het Vlaams-nationalisme en zijn volledig anachronistische propaganda, althans in Limburg resoluut af te wijzen.
"Vrijheid is niets meer dan een lege doos zolang de ene klasse de andere tot de hongerdood kan veroordelen en er geen maatregelen tegen hen worden genomen" Jacques Roux, Franse radicaal en Enragé ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Natuurlijk is de uitbreiding van de naam "Vlaanderen" tot de rest van de Nederlandstalige provincies iets dat voor kritiek vatbaar is. Voor mij persoonlijk hoefde dat niet eens. Zoals dat ik ook denk dat we voor het hedendaags Vlaams Gewest een andere vlag hadden kunnen nemen en als regionale officiële hymne misschien beter iets ander hadden gekozen dan die "Vlaamse Leeuw". Bedenk jij dan maar iets anders i.p.v. "Vlaanderen". Laat mij eens weten wat je voorkeur wegdraagt. Zolang het maar niet iets stupied is zoals bv. Noord-België.
![]() |
![]() |
#148 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Antwerpen,
Zuid-Nederland. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 29 mei 2012 om 14:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eigenlijk woon ik al 30 jaar niet meer in Limburg, maar ik voel me nog steeds Limburger. Het geeft me een gevoel van onafhankelijkheid, van vrijheid, om zo te denken. In het buitenland beantwoord ik de vraag meestal met 'België', een herkenbare entiteit om het simpel te houden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik zie geen reden om een andere naam te verzinnen voor Vlaanderen, en daar heb ik ook niet direct een probleem mee. Mijn punt is dat de Vlaams-nationalistische interpretatie van "Vlaanderen" niet van toepassing is op Limburg en Brabant. Zolang Vlaanderen simpelweg wordt geïnterpreteerd als "Nederlandstalig België" heb ik geen problemen met de term. Ik kan gewoon niet tegen de onzin als zouden Vlamingen een "natuurlijk volk met een gezamenlijke geschiedenis zijn". Op dat vlak heeft België zelfs meer historische legitimiteit dan Vlaanderen. Ik vind dat we niet stom moeten doen en gewoon accepteren dat Vlaanderen een kunstmatige, linguïstische constructie is. Daar is helemaal niks mis mee.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 29 mei 2012 om 16:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Banneling
|
![]() flatgebouw - Aarde
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#155 |
Gouverneur
|
![]() Zijn zowel jongere als oudere mensen.
Mijn medeleerlingen maakte niet bepaalde positieve opmerkingen bij onze blijde intrede in Luik, integendeel.
![]() |
#156 |
Gouverneur
|
![]() Velen beseffen dat, maar hechten er geen belang aan.
![]() |
#157 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
Gouverneur
|
![]() Beste bevolking, vanaf vandaag zijn jullie geen Vlamingen meer, maar Opper-Belgen
![]()
![]() |
#159 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Vlaanderen zou ook best niet te hoog van de toren blazen. Het heeft een deel van de rijkdom te danken aan Limburgse grondstoffen: Steenkool en tegenwoordig Maasgrind. Als Limburg iemand moet danken voor hulp is het vooral de Europese overheid. Als ik zie wat Vlaanderen doet met het wegennet in Limburg, het universitair onderwijs, en met het openbaar vervoer is Vlaanderen eerder een vijand als de vriend van Limburg. |
|
![]() |
![]() |