![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21541 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
http://de.wikipedia.org/wiki/Europa_der_Regionen (Tussen haakjes:Weg met het Europa der oude nationale staten die reeds anderhalf millenium verantwoordlijk zijn voor oorlogen. D?*t Europa is namelijk één grote tragedie. En zolang dat Europa bestaat heeft Europa geen kans want vroeg of laat steken die oude staatsnationalismen toch terug weer de kop op. Dat is als het ware voorgeprogrammeerd.) Neen, ik stel gewoon een vraag vanuit een oprechte interesse in wat U nu eigenlijk bezielt. Want geef toe dat ge hier een 'kuriosum' zijt... En het feit dat ierdereen daar nog steeds vragen over heeft toont aan dat dat alles is, behalve: Ge zult het dus nog eens moeten uitleggen..... ![]() Citaat:
2. Welke geografische omschrijving behelst volgens U die Maas-Rijn-euregio? Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 mei 2012 om 22:38. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#21542 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat zal ik dan maar eens doen. En met een uitspraak van Geert Bourgeois zelf naar aanleiding van het nieuwe provinciedecreet van februari 2012.
Geert Bourgeois: “Het nieuwe provinciedecreet onttrekt de culturele en persoonsgebonden materies principieel aan het provinciaal belang. Dit betekent dat de provincies op deze domeinen enkel nog bevoegdheden kunnen uitoefenen indien het Vlaams Parlement hen deze expliciet toekent.” Tevreden nu? Maar eigenlijk had u dit ook best zelf kunnen weten. Het is zelfs helemaal niet uitgesloten dat u dit dan ook wist. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 mei 2012 om 09:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#21543 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar de kerk dulde geen tegenspraak en beriep zich op de wereldlijke macht (zoals ze dat al eeuwenlang deed)om tegenwringers uit te schakelen. Kerk en wereldlijk macht waren twee handen op één buik. Wie tornde aan de kerk, tornde aan de wereldlijk gezag zoals 'het door God was gewild'. Zo stonden de zaken er voor in die tijd. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 mei 2012 om 10:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#21544 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In welke zak moeten wij u steken? In de zak van Sinterklaas lijkt me een goed idee.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 mei 2012 om 10:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#21545 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Calvinisten waren een kleine minderheid. Zowel in de tijd van de Beeldenstorm als later in de Hollandse Republiek. Dat is nu eenmaal zo. Waarom u dit historisch feit u niet aanstaat, daar kan men alleen naar gissen. Alhoewel...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#21546 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#21547 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Dat mag je mij kwalijk nemen, maar ik haal mijn schouders ervoor op. ![]() Hier neem nu dit; Citaat:
Hollandse Republiek??... Hoe kom je erop.. Jeff |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#21548 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 mei 2012 om 10:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#21549 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Onjuist, ik had het over de wederdopers én over de calvinisten, waarbij die laatsten inderdaad talrijker waren dan de eersten. Toch wist het revolutionair anabaptisme flink wat aanhangers te werven in het graafschap Vlaanderen.
Nogmaals: lees het boek waarvan ik de referentie gaf. U zult eindelijk bevrijd worden van uw vooroordelen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#21550 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is geen nood aan het behoud van een ondoorzichtig bevoegdhedenpakket waarvan sommige elementen nog teruggaan uit de 19e eeuw. Ook beleidsniveau hebben af en toe nood aan een modernisering en rationalisering. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#21551 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#21552 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Die Calvinistische impuls kwam uit het Zuiden, en die was niet mis!. Dat jij dat minimaliseert en tegelijkertijd de Republiek neer zet als Hollands en Calvinistisch?!... Is gewoon absurd!.. Jeff |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#21553 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoe komt het dan dat aan het begin van de 19e eeuw ergens rond de zestig procent van de Nederlandse bevolking protestants was?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#21554 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het Oosten heeft zo z'n eigen versie van de geschiedenis... Ongetwijfeld ontkent hij ook de enorme impact die de val van Antwerpen heeft gehad.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#21555 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Jeff |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#21556 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat betwist ik ook niet. Ik heb het hier niet over de 19de eeuw. Ik heb het hier in de tijd van de nieuwbakken Republiek.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#21557 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er zijn verschillende publikaties hierover.
Vlug een citaat: HET CALVINISME ALS DOMINANTE RELIGIE IN DE REPUBLIEK Gerrit Veldman - 5 maart 1997 De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden was een calvinistische staat. Dat weet iedereen en wordt door niemand betwijfeld. Maar hóe calvinistisch was de Republiek? Daarover verschillen de meningen. Langzaam maar zeker is het besef doorgedrongen dat lang niet alle Nederlanders in de zeventiende eeuw calvinisten waren. Integendeel, de Gereformeerde Kerk heeft altijd slechts een vrij beperkte omvang gehad, zeker vergeleken met de dominante positie die ze in de maatschappij innam. (Veldman is historicus) Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 mei 2012 om 11:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#21558 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En om nu even op de Calvinisten terug te komen, je had beter niet naast mijn bericht geantwoord. Ik heb nergens geschreven dat de Calvinisten hier in de meerderheid waren. Wél dat ze in de beginperiode van de Tachtigjarige Oorlog betekenisvol talrijker waren in het Zuiden dan in het Noorden. Dat, beste paus, is evenzeer een feit dat jij langs geen kanten kunt ontkennen.
![]() |
![]() |
#21559 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#21560 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En dat was vaak ook zo bij andere legers. Zo kent men de 'Engelse furie' en de 'Franse furie'. Indien soldaten toen niet uitbetaald werden, bedienden ze zichzelf en plunderden ze de steden en de dorpen.En Antwerpen lag voor het grijpen en was een rijke buit. Nu, de culturele impact van deze vluchtelingen op het noorden was zeker niet te onderschatten. Maar men moet dit ook niet overdrijven. Na één of twee generaties waren het allemaal 'Hollanders' geworden. Ook op de Nederlandse taal hebben deze Antwerpenaren en anderen niet zoveel invloed gehad zoals dat men uit een bepaalde hoek maar al te graag heeft willen doen uitschijnen. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 mei 2012 om 11:57. |
|
![]() |
![]() |