![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#22241 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Jeff |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22242 |
Europees Commissaris
|
![]() Datheb ik hier al gelezen van U. Maar ik weet nog altijd niet welk 'trauma' daaraan ten grondslag ligt.....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22243 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22244 |
Minister-President
|
![]() Waarom zou daar een trauma aan ten grondslag moeten liggen? Maar u was geloof ik degene die niet geloofde in zoiets als een volksaard. Dan kan ik het u inderdaad niet uitleggen. Want ik ben namelijk van mening dat de Vlamingen een aantal gemeenschappelijke karaktertrekken hebben die ik als buitengewoon onaangenaam ervaar. En natuurlijk geldt dat niet voor allle Vlamingen. Maar het gaat in zoverre op dat ik een eventueel samenwonen niet zie zitten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22245 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Overigens, als het op publieke financiën aankomt is mijn lichtend voorbeeld veeleer Duitsland. Mit Paucken und Schellenbaum! http://www.youtube.com/watch?v=pIBVh...eature=related
![]() |
![]() |
#22246 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan leg ik u de vraag voor: hoe slagen de Hongaren daar dan wel in? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22247 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22248 |
Minister-President
|
![]() Als de Vlamingen besluiten om op bepaalde gebieden soms letterlijk de Nederlandse wetgeving over te nemen, dan heb ik daar geen last van. Ik heb echter geen zin om mijn land met ze te delen. En nee, dat is niet louter vanwege mijn persoonlijke ervaringen. Ik heb al eens eerder hier in een topic een aantal zakelijke tegenargumenten gegeven. Maar zoals viel te verwachten, werden die nogal makkelijk aan de kant geschoven door de Groot-Nederlanders hier.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22249 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik kan het antwoord van systemke uit het oosten al raden; "Deze vraag doet niet ter zaken of zoiets". Jeff |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22250 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Mijn aversie van zoheten 'volksaard' is dat dat steeds als een 'vals ' argument wordt aangehaald voor bijvb. anti-grootnederlandisme. Terwijl Belgicisten dan weer een gemeenschappelijke volksaard terugvinden bij Walen en Vlamingen. Kortom men kan daarmee alle richtingen uit. ![]() Het is bovendien niet wetenschappelijk en er is een facistisch geurtje aan. Mijn devies is dat van Prudens Van Duyse: de Tael is gansch het Volk. En wie dezelfde moedertaal heeft als ik (al was het maar de standaardtaalversie) is per definitie mijn volksgenoot. Ook al gaat het om Surinamers! U ziet een samenwonen niet zitten. Maar Groot-Nederland impliceert toch niet dat ge elke ochtend met een Vlaming de ontbijttafel moet delen, letterlijk noch figuurlijk.... ![]() Een staatsinrichting heeft toch niets te maken met uw persoonlijk leven. Men verwart steeds de wenselijkheid van een staatsinrichting met persoonlijke intermenselijke relaties. ![]() Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 30 mei 2012 om 21:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22251 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En ge moet geen schrik hebben om objektief te zijn; ik hang mijn Grootnederlandisme natuurijk niet op aan de persoon van Keizer Karel himself, aarmee ik niet blind dweep. Hij liet namelijk ook mensen op de brandstapel zetten en koos voor het katholicisme uit opportunisme. Dat had te maken met stemmen van de Duitse keurvorsten die hij nodig had om tot keizer verkozen te worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 30 mei 2012 om 22:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22252 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En het is natuurlijk onmiskenbaar een feit dat de calvinisten een grote stempel hebben gedrukt op de mentaliteit der Nederlanders, mentaliteit die in vele opzichten verschilt van die van het Zuiden. En tenslotte is het zo klaar als een klontje dat historisch gezien de Nederlanders niet in de verste verders onze 'broeders' zijn, of dat wij en de Nederlanders één volk zouden zijn. Dat is je reinste fantasie ofte romantische prietpraat. Bovendien heb ik gesteld dat ik zeker voorstander ben van goede samenwerking met onze noorderburen. Maar een staatkundige eenheid zie ik niet zitten. Dat is juist. Ik zie daar ook geen voordeel bij. Het zou zelfs dwaas zijn, nu dat Vlaanderen vrij goed presteert, opgescheept te zitten met betweterige en weinig betrouwbare Hollanders. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 31 mei 2012 om 07:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22253 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22254 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 31 mei 2012 om 08:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22255 |
Europees Commissaris
|
![]() 1° Interessanter is natuurlijk wat de Zwitsers zelf zeggen. Identificeren die zich in de eerste plaatse met hun taalgroep of met Zwitserland ?
Er zijn mij daar geen statistieken over bekend. 2° In Uw plaats zou ik gesteld hebben: Dat moet ge tegen de ex-Joegoslaven zeggen. ![]() Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 31 mei 2012 om 09:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22256 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er wordt dan ook nauwelijks over taalgrenzen heen gestemd in kantons waar dat kan. Biel bv. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 31 mei 2012 om 09:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22257 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22258 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nederland is gedagvaard over die polder.
Nu kunnen ze kiezen. Plooien of schadevergoeding betalen die beloopt in de miljoenen euros. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22259 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ze kunnen samen liggen en vele Groot Nederlandertjes maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22260 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
België een schadevergoeding is de wereld op z’n kop zetten. Wie er schade leidt zijn wij!!!! Blijkbaar snapt een Belg zoiets niet, zwaarbevochten gewonnen land onder water zetten daarmee raak je onze ziel. Zo lang de tweede kamer maar tegen blijft kunnen de Belgen wachten tot ze een ons wegen Daarbij nog liever een flinke boette dan ook aan maar één vierkante meter onder water!!!! Als men wijs zou doen, betalen die boette en zijn we van dit irritante, nutteloze gezeik en Nederland sarren af. Als we dan toch betalen, hoeven we ons mij betreft ook niet meer aan het uitdiepen van de Westerschelde te houden, Laatst gewijzigd door Adrian M : 31 mei 2012 om 13:07. |
|
![]() |
![]() |