Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 mei 2012, 21:11   #22241
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik denk dat, niettegenstaande uw zogenaamde 'dwang', op economisch vlak het pak van de Vlamingen van beter stof is voor het ogenblik dan dan van de Hollanders. Het is maar dat u het weet.
Volledig gebaseerd op gebakken lucht, zoals gewoonlijk bij systeem uit het oosten!..

Jeff
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2012, 21:14   #22242
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Dan ben ik geen ware Nederlander. Ik zou zelfs willen betalen als ik daarmee een hereniging zou kunnen voorkomen. En dat terwijl ik vroeger wel een Groot-Nederlander was. Dat zegt wel iets over de mate waarin de Vlamingen het bij mij verziekt hebben.
Datheb ik hier al gelezen van U. Maar ik weet nog altijd niet welk 'trauma' daaraan ten grondslag ligt.....
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2012, 21:15   #22243
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Potsierlijk dat iemand iets dergelijk schrijft, terwijl hij onafgebroken zit te zagen hoe verkeerd alles aan Nederland wel is.
Helemaal mee eens vriend!..

Jeff
Oud 30 mei 2012, 21:19   #22244
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Datheb ik hier al gelezen van U. Maar ik weet nog altijd niet welk 'trauma' daaraan ten grondslag ligt.....
Waarom zou daar een trauma aan ten grondslag moeten liggen? Maar u was geloof ik degene die niet geloofde in zoiets als een volksaard. Dan kan ik het u inderdaad niet uitleggen. Want ik ben namelijk van mening dat de Vlamingen een aantal gemeenschappelijke karaktertrekken hebben die ik als buitengewoon onaangenaam ervaar. En natuurlijk geldt dat niet voor allle Vlamingen. Maar het gaat in zoverre op dat ik een eventueel samenwonen niet zie zitten.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2012, 21:25   #22245
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U bent dan wel een averrechts konijn. Want u zit permanent te staren met of zonder lichtbak naar den Haag.

Het moet wel triestig zijn nu voor Konijn Kwerkus. Want zijn lichtend voorbeeld werd goed teruggefloten door Olli Rehn vandaag.
Dat is toch mijn goed recht? Moet ik aan system uit Het Oosten soms toelating vragen?

Overigens, als het op publieke financiën aankomt is mijn lichtend voorbeeld veeleer Duitsland. Mit Paucken und Schellenbaum!
http://www.youtube.com/watch?v=pIBVh...eature=related
Oud 30 mei 2012, 21:26   #22246
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kom nergens af met de godsdienst zoals u dit bedoelt. Tenzij dat ik stel dat men de calvinistische invloed in Nederland niet kan ontkennen. Dat is maar één aspect natuurlijk. Daarom is de mentaliteit in het noorden ook anders dan in het zuiden. De taal verschilt ook wat, zowel in de spraak als in de geest. Ik zie ook geen voordeel in een hereniging. Vlaanderen kan het niet beter hebben dan nu. Zeker nu dat de staatshervorming nog meer armslag geeft aan de gewesten.
Jawel, u heeft al meermalen gesteld dat godsdienst een determinerende rol uitoefent, waardoor er geen staatkundige eenheid mogelijk is.

Dan leg ik u de vraag voor: hoe slagen de Hongaren daar dan wel in?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2012, 21:27   #22247
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ach mens, de Nederlanden waarnaar u constant aan refereert (door Keizer Karel te citeren en de Pragmatieke Sanctie), bestonden uit Duitstalige-, Franstalige- en Nederlandstalige gebieden. Een beetje België in het groot bij manier van spreken. Volgens mij weet u niet goed waarover u praat.
Neen, niet België in het groot. Geenszins zelfs. Veeleer Zwitserland.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2012, 21:27   #22248
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Als jij dit ook ziet, waarom dan zo negatief?..
Toch niet alleen vanwege persoonlijke ervaringen?..

Jeff
Als de Vlamingen besluiten om op bepaalde gebieden soms letterlijk de Nederlandse wetgeving over te nemen, dan heb ik daar geen last van. Ik heb echter geen zin om mijn land met ze te delen. En nee, dat is niet louter vanwege mijn persoonlijke ervaringen. Ik heb al eens eerder hier in een topic een aantal zakelijke tegenargumenten gegeven. Maar zoals viel te verwachten, werden die nogal makkelijk aan de kant geschoven door de Groot-Nederlanders hier.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2012, 21:28   #22249
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Jawel, u heeft al meermalen gesteld dat godsdienst een determinerende rol uitoefent, waardoor er geen staatkundige eenheid mogelijk is.

Hahaha..
Ik kan het antwoord van systemke uit het oosten al raden;

"Deze vraag doet niet ter zaken of zoiets".

Jeff
Oud 30 mei 2012, 21:46   #22250
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Waarom zou daar een trauma aan ten grondslag moeten liggen? Maar u was geloof ik degene die niet geloofde in zoiets als een volksaard. Dan kan ik het u inderdaad niet uitleggen. Want ik ben namelijk van mening dat de Vlamingen een aantal gemeenschappelijke karaktertrekken hebben die ik als buitengewoon onaangenaam ervaar. En natuurlijk geldt dat niet voor allle Vlamingen. Maar het gaat in zoverre op dat ik een eventueel samenwonen niet zie zitten.
En die karaktertrekken zijn ?

Mijn aversie van zoheten 'volksaard' is dat dat steeds als een 'vals ' argument wordt aangehaald voor bijvb. anti-grootnederlandisme.
Terwijl Belgicisten dan weer een gemeenschappelijke volksaard terugvinden bij Walen en Vlamingen. Kortom men kan daarmee alle richtingen uit.

Het is bovendien niet wetenschappelijk en er is een facistisch geurtje aan.
Mijn devies is dat van Prudens Van Duyse: de Tael is gansch het Volk.
En wie dezelfde moedertaal heeft als ik (al was het maar de standaardtaalversie) is per definitie mijn volksgenoot. Ook al gaat het om Surinamers!

U ziet een samenwonen niet zitten. Maar Groot-Nederland impliceert toch niet dat ge elke ochtend met een Vlaming de ontbijttafel moet delen, letterlijk noch figuurlijk....
Een staatsinrichting heeft toch niets te maken met uw persoonlijk leven.
Men verwart steeds de wenselijkheid van een staatsinrichting met persoonlijke intermenselijke relaties. Als ge morgen zoudt wakker worden in een herenigd Nederland en men zou dat voor U 'geheim' houden dan zoudt ge er nooit iets van merken in uw persoonlijk leven. Waar hebben we het dan over?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 30 mei 2012 om 21:56.
Oud 30 mei 2012, 22:07   #22251
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het lijkt meer dan waarschijnlijk dat Karel V de Nederlanden genegen was. Per slot van rekening werd hij in Gent geboren (nochtans verkoos hij zijn laatste levensdagen te slijten in... Spanje). Dat hij een eenheid wenste van de 'neder - landen' is zonder meer duidelijk. De reden waarom hij deze eenheid wilde, gaat natuurlijk veel verder dan uw verzuchtingen. Dit was grote politiek, gekoppeld aan familiale belangen, enz. Trouwens, ettelijke gewesten wilden niet veel weten van die eenheid. Net zoals bij de Bourgondische hertogen was er meer dan één gebied tegenstander van eenheid.
Kunt ge die politiek nader toelichten ? Dat zou wel interessant zijn....

En ge moet geen schrik hebben om objektief te zijn; ik hang mijn Grootnederlandisme natuurijk niet op aan de persoon van Keizer Karel himself, aarmee ik niet blind dweep. Hij liet namelijk ook mensen op de brandstapel zetten en koos voor het katholicisme uit opportunisme. Dat had te maken met stemmen van de Duitse keurvorsten die hij nodig had om tot keizer verkozen te worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 30 mei 2012 om 22:09.
Oud 31 mei 2012, 07:26   #22252
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht

Ik heb ooit gezegd dat in die tijd (80 jarige oorlog) de godsdienst een uiterst belangrijke factor was. En dat was ook zo. Zelfs in de tijd van Willem I was dat nog voor een groot stuk het geval (en onze 'correspondent ter plaatse' in Brugge uit die tijd, Petrus van Genabeht, bevestigt dit). Dat heb ik gezegd.

En het is natuurlijk onmiskenbaar een feit dat de calvinisten een grote stempel hebben gedrukt op de mentaliteit der Nederlanders, mentaliteit die in vele opzichten verschilt van die van het Zuiden. En tenslotte is het zo klaar als een klontje dat historisch gezien de Nederlanders niet in de verste verders onze 'broeders' zijn, of dat wij en de Nederlanders één volk zouden zijn. Dat is je reinste fantasie ofte romantische prietpraat.

Bovendien heb ik gesteld dat ik zeker voorstander ben van goede samenwerking met onze noorderburen. Maar een staatkundige eenheid zie ik niet zitten. Dat is juist. Ik zie daar ook geen voordeel bij. Het zou zelfs dwaas zijn, nu dat Vlaanderen vrij goed presteert, opgescheept te zitten met betweterige en weinig betrouwbare Hollanders.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 31 mei 2012 om 07:36.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2012, 07:57   #22253
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En die karaktertrekken zijn ?

Mijn aversie van zoheten 'volksaard' is dat dat steeds als een 'vals ' argument wordt aangehaald voor bijvb. anti-grootnederlandisme.
Terwijl Belgicisten dan weer een gemeenschappelijke volksaard terugvinden bij Walen en Vlamingen. Kortom men kan daarmee alle richtingen uit.

Het is bovendien niet wetenschappelijk en er is een facistisch geurtje aan.
Mijn devies is dat van Prudens Van Duyse: de Tael is gansch het Volk.
En wie dezelfde moedertaal heeft als ik (al was het maar de standaardtaalversie) is per definitie mijn volksgenoot. Ook al gaat het om Surinamers!

U ziet een samenwonen niet zitten. Maar Groot-Nederland impliceert toch niet dat ge elke ochtend met een Vlaming de ontbijttafel moet delen, letterlijk noch figuurlijk....
Een staatsinrichting heeft toch niets te maken met uw persoonlijk leven.
Men verwart steeds de wenselijkheid van een staatsinrichting met persoonlijke intermenselijke relaties. Als ge morgen zoudt wakker worden in een herenigd Nederland en men zou dat voor U 'geheim' houden dan zoudt ge er nooit iets van merken in uw persoonlijk leven. Waar hebben we het dan over?
Dat moet ge dan maar tegen de Zwitsers zeggen.
Oud 31 mei 2012, 07:59   #22254
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kunt ge die politiek nader toelichten ? Dat zou wel interessant zijn....

En ge moet geen schrik hebben om objektief te zijn;
ik hang mijn Grootnederlandisme natuurijk niet op aan de persoon van Keizer Karel himself, aarmee ik niet blind dweep. Hij liet namelijk ook mensen op de brandstapel zetten en koos voor het katholicisme uit opportunisme. Dat had te maken met stemmen van de Duitse keurvorsten die hij nodig had om tot keizer verkozen te worden.
Zoek het maar eens zelf op. Dat zijt ge tenminste zeker dat het 'objectief' is.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 31 mei 2012 om 08:01.
Oud 31 mei 2012, 09:19   #22255
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat moet ge dan maar tegen de Zwitsers zeggen.
1° Interessanter is natuurlijk wat de Zwitsers zelf zeggen. Identificeren die zich in de eerste plaatse met hun taalgroep of met Zwitserland ?
Er zijn mij daar geen statistieken over bekend.

2° In Uw plaats zou ik gesteld hebben: Dat moet ge tegen de ex-Joegoslaven zeggen.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 31 mei 2012 om 09:29.
Oud 31 mei 2012, 09:25   #22256
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Interessanter is natuurlijk wat de Zwitsers zelf zeggen. Identificeren die zich in de eerste plaatse met hun taalgroep of met Zwitserland ?
Zoals in Belgie bepaalt voor vrijwel iedereeen 'de taal' de hoofd-identiteit, het Zwitsers zijn, of bij uitbreiding 'Appenzeller' zijn is hooguit de subidentiteit.

Er wordt dan ook nauwelijks over taalgrenzen heen gestemd in kantons waar dat kan. Biel bv.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 31 mei 2012 om 09:27.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2012, 11:04   #22257
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Zoals in Belgie bepaalt voor vrijwel iedereeen 'de taal' de hoofd-identiteit, het Zwitsers zijn, of bij uitbreiding 'Appenzeller' zijn is hooguit de subidentiteit.

Er wordt dan ook nauwelijks over taalgrenzen heen gestemd in kantons waar dat kan. Biel bv.
Wat zou het. Er is zelfs een Zwitserse Volksnationalistische partij die aardig wat succes heeft geboekt.
Oud 31 mei 2012, 12:13   #22258
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nederland is gedagvaard over die polder.
Nu kunnen ze kiezen. Plooien of schadevergoeding betalen die beloopt in de miljoenen euros.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2012, 12:15   #22259
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Vlaanderen en Nederland gaan niet samen.
Niet nodig, dat gaan.

Ze kunnen samen liggen en vele Groot Nederlandertjes maken.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2012, 13:05   #22260
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Nederland is gedagvaard over die polder.
Nu kunnen ze kiezen. Plooien of schadevergoeding betalen die beloopt in de miljoenen euros.
Wie leidt er hier schade?? Westerschelde uitgediept en daarbovenop willen jullie ook nog eens een polder van ons onder water.
België een schadevergoeding is de wereld op z’n kop zetten. Wie er schade leidt zijn wij!!!!

Blijkbaar snapt een Belg zoiets niet, zwaarbevochten gewonnen land onder water zetten
daarmee raak je onze ziel.

Zo lang de tweede kamer maar tegen blijft kunnen de Belgen wachten tot ze een ons wegen
Daarbij nog liever een flinke boette dan ook aan maar één vierkante meter onder water!!!!

Als men wijs zou doen, betalen die boette en zijn we van dit irritante, nutteloze gezeik en Nederland sarren af.
Als we dan toch betalen, hoeven we ons mij betreft ook niet meer aan het uitdiepen van de Westerschelde te houden,

Laatst gewijzigd door Adrian M : 31 mei 2012 om 13:07.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be