Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 oktober 2012, 18:58   #24041
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Onze Nederlandstalige broeders in het zuiden, dus Limburgers, Vlamingen, Antwerpenaren en Vlaamse Brabanders en de Vlaamse Nederlandstalige gemeenschap in Brussel.
Is iemand uit Maastricht of omgeving een Vlaming?
Zo niet waarom zou iemand die 10km van het vrijthof van Maastricht, in België geboren is, dan wel Vlaming zijn? Wetende dat alle Maaslanders van beide zijden van de Maas gemeenschappelijke voorouders hebben. De mensen waarvan de wieg 1km oostwaarts stond zouden dan louter op die basis géén Vlaming zijn?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2012, 19:13   #24042
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Zo niet waarom zou iemand die 10km van het vrijthof van Maastricht, in België geboren is, dan wel Vlaming zijn? Wetende dat alle Maaslanders van beide zijden van de Maas gemeenschappelijke voorouders hebben. De mensen waarvan de wieg 1km oostwaarts stond zouden dan louter op die basis géén Vlaming zijn?
ja uitstekend punt. Eigenlijk precies hetzelfde als zij die beweren dat iemand die 1 km van de (huidige) Nederlandse grens geboren is geen Nederlander kan zijn. Puur omdat ie nu in een gewest woont dat NU Vlaanderen heet.

spijker op zn kop.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2012, 20:46   #24043
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Maar goed je vraagt er natuurlijk ook om, om in het Engels aangesproken te worden als je vraagt naar de weg naar het meeste opvallende gebouw in Amsterdam..
Het valt me idd vies tegen van een echte Nederlander als hij de weg moet vragen voor dit soort iconen.

-1 voor Ernst.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Het verschil is dat men taaldwang door de bezetter kan verwachten (maar daarvan was in de praktijk nauwelijks of geen sprake), maar niet van landgenoten.
Waarom zo naief spelen?

In het hoger onderwijs in Nederland wordt nu al rond de 80 % van de lessen afgedraaid in een soort Engels.........meestal door landgenoten.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2012, 21:12   #24044
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Ik voel me dan ook niet persoonlijk aangevallen.
Ik moest eerder om je klagende tekst lachen.

Makkelijk hé veralgemenen!..
Er zijn er nog een paar op het forum, die daar ook zo goed in zijn.

De echte Amsterdammer woont in Almere en Lelystad, en een kleine groep houdt nog koppig stand in Amsterdam-Noord.
Er zijn nog wel wat Amsterdammers in het centrum, maar die kom je amper tegen, indien je niet weet waar je ze kan vinden.

Maar goed in 2010 zat ik op het terras in Apeldoorn, voor het Stadhuis heb je zo'n kroegenplein.
Heel gezellig ogend allemaal, maar de bediening.., DRAMA!!.

Ik ben nog nooit zo lomp en bot behandelt als daar. De bestelling werd gewoon op tafel gekwakt, en men keek mij niet eens aan de in ogen als ik wat vroeg.
Tja en ik ben Amsterdammer, dus ik ben wel wat gewend.. maar dat was ook voor mij nieuw..

Maar goed, als nog zal ik niet heel Apeldoorn over 1 kam scheren.
Ten eerste het slaat nergens op, en ten tweede ik heb geen lange tenen!.

Wel raar, jullie gingen naar de Nemo in Amsterdam begreep ik.
Dat is vanaf het Centraal Station rechtsaf, via de Prins Hendrikkade loop je er zo naartoe.

Sowieso vraag ik mij af welke "verloederde binnenstraatjes" jij bent ingelopen, want die kom je namelijk helemaal niet tegen als je naar het station loopt.

"en had het gevoel spitsroeden te moeten lopen langs de cafés en expliciete etablissementen."

Tja er wordt gebouwd in de binnenstad.. ik weet het al heel lang.
Maar om gelijk te gaan klagen over zoiets.

Ik was in 2010 in Apeldoorn, ook een verbouwing gaande..
Mocht ik ook om lopen en zo..
Gelukkig heb ik jouw instelling niet!.

Ik zou zeggen, ga eens naar Rotterdam, Den Haag, Brussel of Parijs.
Misschien leer je dan wel dat dat gene waar jij over klaagt niet typisch Amsterdams is.

Jeff
Goed, Jeff.

Ik zal het even verduidelijken. Na sluitingstijd (rond 17.00 uur) begaven wij ons vanaf het dakterras in de richting van de binnenstad. Mijn vrouw kende er het adres van een Chinees restaurant, New King, zo'n beetje in het hart van China Town. Het was er ongelooflijk druk. Zelfs buiten stonden de mensen te wachten op een tafel. Hongerig en gedesillusioneerd liepen wij door, op zoek naar een hamburgertent. Onderweg verbaasden wij ons over de enorme hopen afval en bergen vuilniszakken en -dozen. Een vuilniswagen reed door de straat en twee vuilnismannen trokken de zakken en dozen met bezweet voorhoofd de wagen in. Ik vroeg hun of de gemeente niet had voorzien in grijze containers. "Nee", luidde het antwoord.

Ondertussen begaven wij ons verder. Wij passeerden het ene na het andere café. Scherpe en typische geuren van rookwaren uit coffeeshops waren overduidelijk aanwezig en bezwangerden de straat waardoorheen wij liepen. Links en rechts waren er vensters waarachter dames zichzelf aanboden om hun pooiers financieel te bezwangeren.

Wij hebben uiteindelijk in een vestiging van BurgerKing nog een hamburger gegeten en zijn daarna schielijk naar het NS-station gegaan.

Dat is zo'n beetje mijn indruk op een doordeweekse dag in juli.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2012, 21:13   #24045
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
In het hoger onderwijs in Nederland wordt nu al rond de 80 % van de lessen afgedraaid in een soort Engels.........meestal door landgenoten.
kul
Oud 22 oktober 2012, 21:16   #24046
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik gebruik de term Vlaming als "container begrip", net zo goed als "Holland"daarvoor wordt gebruikt in Nederland.
Liever zou ik willen spreken over Nederlandstalige Zuid-Nederlanders.

Misschien kort door de bocht, voor mij persoonlijk zijn Limburgers in België en Nederland gewoon alletwee Limburgers. Hetzelfde geldt ook voor Brabanders in Nederland en België etc. Maar ik weet ook dat dit nu niet de realiteit is.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 22 oktober 2012 om 21:18.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2012, 21:25   #24047
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Het valt me idd vies tegen van een echte Nederlander als hij de weg moet vragen voor dit soort iconen.

-1 voor Ernst.
Het mag je vies tegenvallen, maar wordt iedere Nederlander geacht te weten waar het Nemomuseum zich bevindt?

Ik durf het een vorm van hoofdstedelijke (of grootstedelijke, zo men wil) arrogantie te noemen als men verwacht dat iedereen iconen moet weten te duiden.

Omgekeerd: het valt dus vies tegen dát kennelijk niet iedereen tot die snobistische grachtengordel behoort, of wenst te behoren.

Citaat:
Waarom zo naief spelen?

De steenkolenengels pratende paupers die zichzelf hoogleraren noemen, doen aan zelfoverschatting. Landgenoten die hun taal misachten en een vreemde boven dezelve stellen, zijn de grootste schooiers.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2012, 21:31   #24048
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door edwin2 : 22 oktober 2012 om 21:31.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2012, 21:33   #24049
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Limburgish is spoken in a considerable part of the German Lower Rhine area, in what linguistically (though not in any sense politically) could be called German Limburg. This area extends from the border regions of Cleves, Aachen, Viersen and Heinsberg, stretching out to the Rhine river. Modern linguists, both in the Netherlands and in Germany, now often combine these distinct varieties with the Cleves dialects (Kleverländisch). This super-ordinating group of Low Franconian varieties (between the rivers Meuse and Rhine) is called Meuse-Rhenish (Dutch: Maas-Rijnlands, Welschen 2002), or in German: Rheinmaasländisch.

De oude naam voor Nederlands was Nederduyts.
Zo, probleem opgelost....
Oud 22 oktober 2012, 21:35   #24050
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
De oude naam voor Nederlands was Nederduyts.
Zo, probleem opgelost....
de oude naam voor Duits tijdens Sakoku was Berg-Hollands.

zo, probleem opgelost.
Oud 22 oktober 2012, 22:51   #24051
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
kul
Inmiddels is de helft van alle universitaire masteropleidingen Engelstalig. Enkele domeinen zijn bijna volledig op het Engels overgestapt: landbouw en natuur (94 procent), techniek (91 procent) en economie (82 procent)

(2010)

Citaat:
Het mag je vies tegenvallen, maar wordt iedere Nederlander geacht te weten waar het Nemomuseum zich bevindt?

Ik durf het een vorm van hoofdstedelijke (of grootstedelijke, zo men wil) arrogantie te noemen als men verwacht dat iedereen iconen moet weten te duiden.
Ik vind inderdaad dat zij die tot de Nederlandstalige gemeenschap behoren, een aantal dingen zouden moeten en mogen weten.

Laten we het een zeer uitgebreide NL-canon noemen. Dus met alle mogelijke iconen en fenomenen in NL, VL, én SU.

Zoals iemand uit Congo, Toulouse of Charleroi het metrokaartje van Parijs in zijn hoofd heeft zitten dus.

Citaat:
De steenkolenengels pratende paupers die zichzelf hoogleraren noemen, doen aan zelfoverschatting. Landgenoten die hun taal misachten en een vreemde boven dezelve stellen, zijn de grootste schooiers.
Klopt.

In mijn, niet onbemiddelde, kennissenkring (afdeling Nederland) is het dan ook al jaren gebruikelijk om de ''kids'' naar de VS te sturen ipv een NL universiteit.

De Nederlandse middenklasse is wel veroordeeld tot het globish in eigen land. Helaas.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 22 oktober 2012 om 23:02.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2012, 17:20   #24052
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
jaja Rikske, we weten dat je frustro bent.
je kan altijd de Marseillaise zingen om je te kalmeren.
Ligt het aan mij, of bent u de oude niet meer ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2012, 18:22   #24053
system
Banneling

Standaard

Zaak van Rey. Groot corruptieschandaal in Nederlandse Limburg. Lid van de Nederlandse Eerste Kamer moet aftreden.

Van Rey maakte maandagavond bekend dat hij stopt als wethouder en als Eerste Kamerlid voor de VVD. Hij wordt verdacht van corruptie en van schending van zijn ambtseed. Hij zou als wethouder geld of diensten hebben aangenomen.

J?*?* Nederland een corruptievrij land...
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2012, 18:40   #24054
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Halcon Bekijk bericht
En wie zegt dat ik als Nederlander die toenadering wil??? Spreek eerst en vooral eens voor jezelf en die 10 andere psychoten van de Baarle-fantasten. Nederland moet Nederland blijven en geen 1 of andere latijns-bourgondische meltingpot...
8 op 10 Nederlanders spreken je tegen.
jij spreekt dus voor die kleine 20 %.
dus je spreekt niet voor de meesten van je landgenoten ...
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2012, 19:22   #24055
Shadowke

Standaard

Citaat:
Ik weet niet wat jij wil bewijzen want dit is nooit bewezen. Bronnen gevraagd waarin staat dat 80% van de Nederlanders aansluiting bij het bourgondisce Vlaanderen wil en geen peilingen want dat is geen referentie....
bron waaruit blijkt dat Vlaanderen bourgondisch is.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2012, 19:26   #24056
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Zaak van Rey. Groot corruptieschandaal in Nederlandse Limburg. Lid van de Nederlandse Eerste Kamer moet aftreden.

Van Rey maakte maandagavond bekend dat hij stopt als wethouder en als Eerste Kamerlid voor de VVD. Hij wordt verdacht van corruptie en van schending van zijn ambtseed. Hij zou als wethouder geld of diensten hebben aangenomen.

J?*?* Nederland een corruptievrij land...
lekker consistent ben jij zeg. Eerst jarenlang gezever over hoe Nederland Holland wordt genoemd en nu er corruptie wordt ontdekt in Limburg (waar anders, zou ik bijna zeggen) is het ineens corruptie in 'Nederland'.

Maar je hebt nu natuurlijk gelijk. Dit is dus NIET in Holland. Ik kan het maar gezegd hebben he.
Oud 23 oktober 2012, 19:51   #24057
hollande
Banneling

Standaard

eens herhalen voor shadowke kan nooit kwaad!!!!!

Citaat:
bron waaruit blijkt dat Vlaanderen bourgondisch is.
Citaat:
Ik denk dat je best even vraagt aan je verpleger om die dwangbuis niet zo hard aan te spannen aangezien je bloeddoorstroming naar je hersenen blijkbaar niet optimaal meer is dit te zien aan die compleet gestoorde antwoorden die je steeds geeft.

Laatst gewijzigd door hollande : 23 oktober 2012 om 19:54.
hollande is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2012, 19:56   #24058
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
lekker consistent ben jij zeg. Eerst jarenlang gezever over hoe Nederland Holland wordt genoemd en nu er corruptie wordt ontdekt in Limburg (waar anders, zou ik bijna zeggen) is het ineens corruptie in 'Nederland'.

Maar je hebt nu natuurlijk gelijk. Dit is dus NIET in Holland. Ik kan het maar gezegd hebben he.
Helaas, vele politieke leiders in Limburg zijn 'verhollandst' en nemen de onhebbelijke gewoonten van Den Haag over.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2012, 19:59   #24059
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hollande Bekijk bericht
eens herhalen voor shadowke kan nooit kwaad!!!!!
De antwoorden van Shadowke zijn altijd begrijpelijk en helder.
Heel wat duideljker als die Belgicisten die de waarheid een eigen gekromde vorm geven.
Oud 23 oktober 2012, 20:00   #24060
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
8 op 10 Nederlanders spreken je tegen.
jij spreekt dus voor die kleine 20 %.
dus je spreekt niet voor de meesten van je landgenoten ...
Mee eens!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be