![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#24681 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() En de rijke Hollander gaat ermee lopen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24682 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Rikske, system failure en empereur hollande, sletjes passen beter bij jullie hoor
![]() ik heb liever echte vrouwen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24683 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24684 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24685 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24686 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24687 | |
|
![]() Citaat:
http://www.f4j.be/doc/doc08/080401_B...heidingen.html |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24688 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24689 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Taai=te lang gegaard. Prutsers! ![]() In Frankrijk moet je slakken eten; lust je dat? Tja, de dobbelsteentjes....culinair snobisme ten top gedreven. En na 87 gangen heb je nóg altijd een lege maag. En een dito portefeuille... En wat vind je van moleculaire keuken? Ontploffinkjes in de mond, bolletjes die naar paling in't groen smaken..of zoiets. Heel gimmicky maar ik kan zoiets niet au sérieux nemen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24690 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Bij de franse keuken denk ik altijd aan linzen. Wat wel, volgens mij, een feit is, is dat de franse patisserie de beste van de wereld is. Akkoord? Niet akkoord? Wat mij ook opvalt, is dat de landen waar de katholieken gezeten hebben (en soms nog zitten) heel bourgondisch zijn terwijl landen waar de calvinisten gepasseerd zijn, met een erfenis van een triestige keuken zitten dat het bijna om te wenen is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24691 |
Minister-President
|
![]() Wel, rekening houdende met het feit dat België verhoudingsgewijs de meeste Michelinsterren heeft, is het niet echt larie en apekool wat hij/zij zegt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24692 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24693 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24694 | |
|
![]() Citaat:
![]() De vleeskroket komt waarschijnlijk oorspronkelijk uit Frankrijk. In een druk uit 1705 van Le cuisinier royal et bourgeois, (eerste druk 1691) dat werd geschreven door François Massialot, de kok van Lodewijk XIV, staat al een recept voor kroketten ('croquets'). De oudste Nederlandse recepten van kroketten dateren van 1830 (privécollectie Johannes van Dam). Het oudst bekende Nederlandse recept dat in gedrukte vorm verscheen, is van de kok van koning Willem I in een appendix bij de heruitgave van 1851 van het kookboek "Moderne Kookkunst" van Maria Haezebroeck. Kroketten werden in het begin van de twintigste eeuw geserveerd als tussengerecht in een uitgebreid menu, na de soep en vóór het hoofdgerecht |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24695 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() PS: ik lust die kroketten wel ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24696 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik ben leergierig: wat betekent ozel ?
Kwestie dat ik dan ook meteen weet wat onozel betekent... ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24697 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24698 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
http://www.vanreusel.eu/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24699 |
Europees Commissaris
|
![]() Moet er na 'Larie en apekool' geen dubbele punt komen in de plaats van een punt?
![]() |
![]() |
![]() |
#24700 | |
|
![]() Citaat:
Dit beeld over de Nederlandse keuken is pas ontstaan eind 19e eeuw. Een tijd van grote armoede en de gezondheid van de bevolking er onder leed. Er werden kookboeken geschreven om de bevolking te stimuleren met weinig middelen gezonder te leren eten. Zuinig, zoals “de zuinige keukenmeid”, sloeg niet op zuinigheid, maar om (bijna) alles te leren gebruiken Hieruit ontstonden de huishoudscholen om meisjes gezond te leren koken. Het gevolg was dat er een vlakke, weinig spectaculaire keuken, maar wel gezond voedingspatroon ontstond in Nederland. Wat men in België mogelijk niet beseft, er is een hernieuwde belangstelling ontstaan voor de vroegere keuken. Groenten welke verdwenen waren, zoals bijvoorbeeld pastinaak, ziet men nu weer in de schappen van ook AH. Ook top restaurants, michelin ster, grijpen steeds vaker terug op de oorspronkelijke keuken. De Hollandse keuken is terug. En hoe! Nederland kent geen culinaire traditie is een veel gehoorde klacht. In tegenstelling tot de Franse en Italiaanse keuken kennen wij alleen sufgekookte prakjes die om zes uur 's avonds in korte tijd naar binnen wordt gewerkt. Volgens echte kenners is dat onzin. Nederland heeft wel degelijk een keuken. Zelfs sterrenrestaurants hebben hem herontdekt. Culinair historicus Jaap van Rijn schreef samen met de bekende televisiekok Herman den Blijker het boek: 'Peen en ui'. Een boek met meer dan zestig variaties op de oer-Hollandse hutspot. Volgens Van Rijn deed de Nederlandse keuken in de negentiende eeuw niet onder voor de Franse keuken: 'Je zag ingrediënten als patrijs en truffel. Pas aan het eind van de negentiende eeuw zie je een vervlakking door het intreden van de industriële revolutie.' Afbraak Volgens journalist en schrijver van De Dikke van Dam, Johannes van Dam, zijn de huishoudscholen de oorzaak van de afbraak van die goede burgerkeuken, zoals die wel wordt genoemd: 'De recepten uit de burgerkeuken waren voor de arbeiders té ingewikkeld en dus werden die helemaal afgebroken: alle sauzen weg, alle kruiden eruit want dat was voedingstechnisch niet van belang,' betoogt Van Dam. Het resultaat was volgens Van Dam een volkomen uitgeklede burgermanskeuken die afzakte naar de arbeiderskeuken, de keuken-van-de-uiterste-noodzaak. 'De hele middenstand en middenklasse leerde een manier van koken die niet volgens de toen geldende burgerkeuken was, maar er een soort slap aftreksel van was. Met recepten op basis van huishoudschoolkookboeken met-op-halve-centen-berekende gerechtjes voor die arme arbeiderskinderen.' Zuinige keukenmeid Volgens Jaap van Rijn zie je dat terug in een belangrijk kookboek uit de negentiende eeuw: 'Aaltje, de volmaakte en zuinige keukenmeid.' Van Rijn: 'Dan moet je zuinigheid niet opvatten als iets slechts maar als alles gebruiken van de koe of het varken. Daar is niets mis mee. In dat kookboek zie je volgens Van Rijn de Nederlandse culinaire geschiedenis terug. 'Er kwamen prachtige klassieke gerechten in voor maar aan het eind van de negentiende eeuw slaat de vervlakking toe. In de zevende druk duiken ingrediënten op als bouillonblokjes en margarine, een soort rationalisatie onder invloed van de industrialisatie.' Lekker Hollands Inmiddels is de Hollandse keuken terug. Zelfs bekende sterrenrestaurants zetten zonder gene Hollandse kost op het menu. Chef-kok Yolande van der Jagt schreef het boek: 'Lekker Hollands' met een eigentijdse benadering van klassiek Hollandse gerechten als Hollandse nieuwe met uitjes tot Texelse lamsbout. Van der Jagt. 'Vijfentwintig jaar geleden kwam de Franse keuken op in Nederland. Je zag dat koks alleen het beste van het beste op tafel willen zetten. Maar nu zie je dat ze gedwongen door de recessie, ook minder courante delen van bijvoorbeeld runderen gaan serveren. Denk aan schouders, poten en staarten. Terug naar de basis Daarnaast ziet Van der Jagt dat de topkoks weer teruggrijpen op die Hollandse keuken die toch vooral wortel, aardappelen en ui als basis heeft. 'Na de trend van fusionkeuken heeft men weer behoefte aan de basis. Aan pure en eerlijke producten. En dan kom je toch weer terug bij die Hollandse keuken die toch heel simpel is. Maar de topkoks geven daar wel hun eigen draai aan door die eigentijds te serveren http://www.rnw.nl/nederlands/article...n-terug-en-hoe |
|
![]() |
![]() |