![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#24721 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Merkte vooral dat je de ander daardoor meer ruimte biedt. Wij zouden wat minder direct kunnen zijn en Belgen misschien wat meer. Vlamingen vreemde snuiters? Niet wat mij betreft. Best wel typisch niet, Nederlanders zien Belgen, ondanks dat er nogal wat op ons afgeven, als het meest sympathieke volk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24722 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Volgens m'n partner zijn vlamingen moeilijk te benaderen maar eens je daar voorbij bent, vormen ze mooie vriendschappen; zou jij het zo bekijken? Ik denk dat vlamingen heel fel het verleden (en ook het heden) met zich meedragen; zoveel en zolang onderdrukt worden kruipt niet in de koude kleren van een volk. Mijn partner is ook geschokt te merken hoezeer (gevoel van) hiërarchie met de algemene mentaliteit van werknemers verweven is. En laten we niet beginnen over de 'me me me' mentaliteit eens de vlaming achter het stuur van zijn of haar auto zit.....en het weinig galante gedrag in het dagelijkse leven wordt ook niet gesmaakt. Mijn partner is van het zuidelijke halfrond en dan kunnen de smalle vlaamse kantjes wel een soort cultuurshock zijn..... Dit gezegd zijnde is mijn partner wel graag in Vlaanderen maar we zien er wel naar uit om volgend jaar te vertrekken. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24723 |
|
![]() In denk niet dat wij Vlamingen werkelijk als domme boertjes zien.
Omgekeerd zullen Vlamingen ons toch ook vaak als domme Hollanders betitelen toch? Dit zelfde ziet men overigens ook in Nederland, een Fries en een Hollander betitelen elkaar eveneens zo. Moeilijk te benaderen, dit klopt wel enigszins. Maar vergis je er niet in, dit zelfde speelt ook bij Noordelingen, zoals de Friezen (en ook wel Groningers). Ook in Limburg is het moeilijker een Limburger te benaderen. Mijn eigen ervaring is dat Friezen bijvoorbeeld gastvrijer zijn dan Limburgers (ook al hebben ze de naam). Limburgers kunnen er nog wel eens een handje van hebben door te blijven praten in een Limburgs dialect, waar Friezen veelal omschakelen in het Nederlands waardoor je er niet als verloren bij zit. (Door ervaring weet ik waar ik het over heb, een relatie gehad met een Limburgse) Belgen als boertjes gezien, logenstraft zich ook wel, volgens mij, daar men steeds vaker Belgen uitgenodigd ziet worden in nieuwsprogramma's waar ze soms met zeer heldere analyses komen. Ook de hoofdredacteur van de NRC, een kwaliteits krant is een Belg en deze wordt zeer gerespecteerd. Mag hem graag horen in nieuwsprogramma's. Degene die op het forum deze uitdukking plaatste heeft het volgens mij goed gezien: Belgen en Nederlanders verschillen minder van elkaar dan Belgen denken, maar verschillen meer van elkaar dan Hollanders denken. Met name Hollanders staan volgens mij bij dat laatste onvoldoende stil als ze met Belgen omgaan. Directheid van ons o.a. Als je door hebt hoe dit zit, opgevat wordt door een Belg, ontstaat er respect en bereik je een stuk meer. Ben zeker met je eens als het contact goed is, er zeer goede vriendschappen uit kunnen ontstaan. Herinner me een (sport) stage in Turnhout, men had slaapplaats voor ons geregeld in de militaire kazerne. Omgekeerd hadden wij zulk een mogelijkheid niet en konden dit voor hen bij ons thuis regelen als ze een keer hier wilden trainen. Hiërarchie is bij ons zeer zeker minder sprake van. Bij onze regiomanager bijvoorbeeld kan ik zonder problemen binnen stappen, iets aankaarten en noem hem bij zijn voornaam. Hij heeft een bordje bij zijn deur: Aventuriers stappen binnen. Hij houdt tevens elke week spreekuur waarbij iedereen bij hem binnen kan stappen, maakt niet uit wie, ook interieurverzorging (schoonmaakdienst) Kunt hem ook rustig een mail sturen evt. van thuis. Hij is altijd kort en zeer terzake. Als het terzake is zul je altijd antwoord krijgen en -/of met hem bespreken. Wij achten hem vooral hoog daar hij bij ons op de werkvloer zowel overdag als `s avonds diensten een keer heeft meegedraaid om te zien waar de problemen lagen. Mijn leidinggevende ooit eens overstegen, liep in de soep. Belde hem midden in een vergadering, elders 20 km bij ons vandaan. Hij verliet de vergadering en kwam gelijk naar ons en lostte de ellende zelf kordaat op. Mijn collega bijvoorbeeld stapte, toen we gingen lunchen, plotseling bij hem binnen en vroeg pardoes de aanschaf van een apparaat. Hij dacht er even over na en gaf aan: Ik speel het door naar je leidinggevende om aan te schaffen. De indruk dat dit in Vlaanderen wat moeilijker zal gaan. Een vraag? Wij zijn geneigd de ander recht aan te kijken, kreeg de indruk, na verloop van tijd, dat dit anders ligt bij Vlamingen? Kan ook toeval zijn en liggen aan de Belgen waarmee gewerkt (hier ook woonden) Van sommigen weet ik dat ze soms ook moeite ermee hadden dat Nederlanders vrij gemakkelijk een praatje aan kunnen knopen zonder hen te kennen. Laatst gewijzigd door Adrian M : 28 november 2012 om 16:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24724 |
Minister-President
|
![]() Leuke post Adrian. Ik geniet van m'n dagelijks 'praatje' met mijn toekomstige landgenoot
![]() Zullen we ons nieuwe land gemakkelijkheidshalve weer De Nederlanden noemen? Belgen zijn blijkbaar slimmer en nederlanders leggen het dan weer beter uit (blijkt uit testen bij kinderen). Maar wederom: de combinatie zou geweldig zijn! Leuke regiomanager lijk jij te hebben. Iemand die met z'n twee voeten op de grond staat. Is dit de regelmaat in NL of is hij eerder een uitzondering? Oh de aankoop van een machine is in een groot bedrijf een verhaal van lange adem. Bureaucratie is een belgische nationale sport. Dat en frauderen. ![]() Maar die burgerlijke ongehoorzaamheid zou te maken hebben met de onderdrukking van dit volk...is onze manier om te revolteren. Zo heb ik toch 's ergens gelezen. Ik verkies de belgische lunch meetings boven de nederlandse; heb het niet zo met een broodje kroket met een glas melk. Ik dacht trouwens dat het om te lachen was toen ze ons vroegen of dat goed was voor ons. Geef mij maar onze lekkere sandwiches met américain préparé! Met een lekker taartje erna! Het in de ogen kijken. Ik vraag het me ook af, zou het misschien met een gebrek aan zelfvertrouwen te maken hebben of is het in elkaars ogen kijken te direct? Vlamingen zijn - en dit is heeeeeel veralgemenend - nogal een gezapig volkje, ik denk niet dat zij nood hebben aan het in elkaars ogen kijken omdat dat - bij de dieren toch - een soort uitdaging is. Als ze naar hun schoenen kijken, zijn ze ofwel heel erg verlegen of hebben ze nieuwe schoenen aan. ![]() Op gebied van taal vind ik het vlaams sappiger dan jullie taal. Al die woorden uit andere talen die we verkrachten en ons eigen maken, het is gewoon geweldig! Ondertiteling van jullie Nederlands is niet nodig (alhoewel ze dat altijd doen); de westvlamingen daarentegen versta ik beter als ze Frans proberen te spreken. ![]() Als wij naar zee gaan, gaan wij nooit naar de belgische kust. Nooit. Stranden zoals Cadzand met mooie duinen hebben wij niet meer; alles moest volgebouwd worden bij ons, zo dicht mogelijk bij elkaar en zo hoog mogelijk. Bweurk. Waar wonen bij jullie de parvenus zoals diegenen die je bij ons ziet samentroepen in Knokke? En wat is de parvenu badstad bij uitstek in NL?
“How dreadful are the curses which Mohammedanism (Islam) lays on its votaries! Besides the fanatical frenzy, which is as dangerous in a man as hydrophobia in a dog, there is this fearful fatalistic apathy.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#24725 |
Minister-President
|
![]() Blijkbaar? Dat is niet mijn ervaring. Maar ik laat me graag overtuigen.
Wat me bovenal opvalt is dat Nederlanders veel welwillender zijn tegenover Vlamingen dan andersom. Zoals Adrian hierboven al aanstipt, heeft NRC Handelsblad een Belgische hoofdredacteur. Maar een Nederlander zou in Vlaanderen echt geen hoofdredacteur kunnen worden. Zo komen er bij de VRT altijd klachtenbrieven binnen als ze weer eens een keer een Nederlandse correspondent gebruiken. Laatst gewijzigd door Spinoza : 28 november 2012 om 17:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24726 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24727 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Geen hoofdredacteur maar wel een mooi voorbeeld.
“How dreadful are the curses which Mohammedanism (Islam) lays on its votaries! Besides the fanatical frenzy, which is as dangerous in a man as hydrophobia in a dog, there is this fearful fatalistic apathy.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24728 | |
|
![]() Citaat:
Wat me in vergaderingen opviel dat het langer duurt voordat je door hebt waar (sommige) Belgen staan. Als je het doorhebt, leer je er rekening mee te houden. Collega's kon het zich op de vlakte houden soms flink irriteren. Snapte het wel, daar ze het idee kregen dat ze soms niet wisten wat aan hen te hebben. Anderzijds nemen ze het na verloop van tijd over om zich meer direct uit te spreken is mijn ervaring. De benadering van een regio manager als bij ons dwingt hen ook wel daartoe. Hij luistert vooral en in is zeer kort van stof. Maakt hij een ronde door ons deel van het bedrijf kan hij een nieuwe collega, een Belg, pardoes aanspreken. Gaat ongeveer zo: Goede morgen X, bevalt het je hier? Denk er over na wat hier misgaat of anders kan en laat het me horen ... volgende week. Werk ze en have fun. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24729 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Vlamingen zijn mss iets discreter of mss wel achterbakser of gewoon heel gedwee. Brave seutjes. ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24730 |
|
![]() Interessant weetje, zal eens rondzoeken. Spijkert het later nog bij in testen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24731 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Eten Nederlanders veel witloof? Sorry, ik heb honger, mijn maag stuurt de conversatie vanaf nu ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24732 | |
|
![]() Citaat:
![]() Volgens mij wordt er redelijk wat witlof gegeten bij ons. Met kaas en ham in de oven bijvoorbeeld, maar eet het zelf vaak ook rauw in een salade, met rauwe spinazie, serrano ham of een kaas soort en wal noten of cashew noten. Tip, ik laat de steeltjes aan de verse spinazie zitten, of los erdoorheen. De steeltjes smaken prima. Oh euh, eet smakelijk trouwens. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24733 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Rauw met kerstomaatjes en mayonaise...belgische mayonaise wel te verstaan ![]() Lijkt mij een lekker slaatje trouwens; eigen creatie? Jonge spinazie? Dank je wel, het was lekker!
“How dreadful are the curses which Mohammedanism (Islam) lays on its votaries! Besides the fanatical frenzy, which is as dangerous in a man as hydrophobia in a dog, there is this fearful fatalistic apathy.” Laatst gewijzigd door Maori : 28 november 2012 om 20:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24734 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Nvalid : 28 november 2012 om 22:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24735 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24736 |
Minister-President
|
![]() Waarom zou hij dat moeten aankaarten? We kunnen ook aan jou vragen waarom je niet de achterbaksheid, de arrogantie, en de morele corruptie van Belgen aankaart.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24737 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
anderzijds de de bekrompenheid van de nederlanders als het gaat om stiptheid en het volgen van regeltjes,en dus ook het slaafs volgen van een hierarchie, dat is hier echter nog niet vermeld en aangekaart |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24738 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Er valt met mij prima te discussieren over de slechte punten van Nederland(ers). Maar dan moet je wel met gefundeerde kritiek komen en niet alleen met vooroordelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24739 | |
|
![]() Citaat:
Als u in zulke clichés wilt blijven geloven okay… elk normaal mens snapt daarentegen dat het slechts clichés zijn welke nergens op slaan. Als Belgen en Nederlanders werkelijk zo dom zouden zijn als ze van elkaar beweren zou het er slecht voor staan voor onze beide landen. Nederlanders zijn wat meer naar de regel en Belgen gaan daar wat makkelijker mee om. So what? U verklaart dit als bekrompenheid, ik het zie het meer als een verschil in cultuur. Duitsers kennen dit overigens ook en in sterkere mate. Met wederzijds respect voor elkaar kunnen deze twee verschillen in cultuur, middenweg, prima samengaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24740 | |
|
![]() Citaat:
Mijn ervaring is dat Nederlanders op de werkvloer evenmin zich “zeer strak” aan regels houden (er wordt flink geïmproviseerd) maar wel het einddoel sterk voor ogen houden. Slechte punten van Nederlanders? Dacht dat we als Nederlanders onderling elkaar flink af kunnen branden op dat punt ![]() |
|
![]() |
![]() |