Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 december 2012, 22:47   #25261
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Dat Vlamingen bescheiden zouden zijn is toch wel DE nationale mythe. Daar klopt helemaal niets van. Ik ben al in heel wat landen geweest. Maar zo arrogant als de Belgen komt je ze maar zelden tegen. Het irritantste is nog wel dat ze doen alsof ze bescheiden zijn. Valse bescheidenheid noemen ze dat, geloof ik. Kom er dan gewoon voor uit dat je jezelf beter vindt dan ieder ander.
Het is voor mij lastiger geworden om onbevangen met Belgen/Vlamingen om te gaan.
Altijd weer die haat....
En ik zie ze regelmatig....
Dit gevoel heb ik dus niet met Duitsers, Britten etc.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 19 december 2012 om 22:51.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2012, 23:36   #25262
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Mijn god, is dit dubbelnick-fest ofzo?

tering....jullie zijn maar met zn tweeen ofzo.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2012, 01:30   #25263
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doeme80 Bekijk bericht
En dan die totaal misplaatste arrogantie. Ik zou wat minder hard van de toren blazen. Het minst heldhaftige volk in de Tweede Wereldbrand waren ook de Nederlanders. De bevolking van Srebrenica heeft daar de sequel van mogen zien nog niet zo lang geleden. Jullie nemen "loyaal" aan het gezag wel heel letterlijk he. Proost zei Karremans nog. Daar drinken we eentje op. Eerst helpen we jullie met de deportatie.
Uw interpretatie over Screbrenica is tamelijk triest, blijkbaar heeft u zich op geen enkele wijze er totaal niet in verdiept.

Ook België kan er over meepraten. Rwanda vergeet u gemakshalve dus maar. Uw Paracommando’s keken toe. Niet omdat ze niet wilden ingrijpen, maar het UN mandaat het niet toestond.
Toen men vertrok waren Para’s ervan op de hoogte dat een flink dorp uitgemoord zou worden. Men trok de Belgische troepen terug …. de volgende dag werd het dorp uitgemoord.

Uw verwijt naar de Nederlanders toe is dus nogal tamelijk hypocriet. In die zin verkoopt u dus vooral juist datgene waar u Hollanders van beschuldigt; Arrogantie en hoog van de toren blazen. Flink bashen en vooral niet in de eigen spiegel kijken.

Wat dat betreft zijn de Belgen die hier zijn komen wonen, althans degenen die ik heb leren kennen, goede ambassadeurs van België.
Ze zijn in doorsnee gezond kritisch, maar geven eveneens de positieve kanten van Nederland -/of van Nederlanders aan. Nederlanders, evenals Belgen, zijn niet per definitie alleen slecht of goed.

In een BBC docu kunt u zien dat ook Britse troepen hun ogen dichtdeden en hele dorpen uitgemoord werden. Simpelweg omdat het UN mandaat het niet toe stond.

Persoonlijk heb ik veel waardering voor de militairen tijdens Screbrenica. De internationale gemeenschap liet hen barsten. Hulp kregen ze niet, ook al heeft Karrenmans er genoeg om gebedeld.
Men beloofde jets in te zetten, Hij kon wachten tot hij een ons woog, ze kwamen domweg niet.

De mannen werden maandenlang al niet meer bevoorraad. Men leefde op wat er nog aan noodrantsoenen was. Sommigen vielen in die maanden 10-15 kg af.
Munitie had men nauwelijks. Men heeft nog overwogen om munitie in koelkasten binnen te smokkelen. Men liet het varen daar dit niet door Servische checkpoints heen zou komen.

Voordat de bevoorrading stopte vlogen er nog heli’s naar de compound. Zo’n transport kon alleen plaatsvinden, mits door de Serven de belading nauwgezet gecontroleerd kon worden.
Op deze wijze wapens en munitie naar de compound zien te krijgen was dus eveneens onmogelijk.
Ook overige bevoorrading door de lucht was niet mogelijk zonder toestemming van de Serven.

Wat er aan munitie was bedroeg twee magazijnen de man en wat kistje ammo voor punt 50 mitrailleurs. Ook de Canadezen, de Nederlanders vervingen de Canadezen, waren niet beter bewapend.
Men zat er dan ook als een politiefunctie. Men mocht alleen de wapens gebruiken voor zelfverdediging .... zoals ook de Belgen in Rwanda.
Overigens waren ook de Belgen tijdens Rwanda matig tot slecht bewapend.

De Nederlanders zaten al maandenlang klem. Toen het er op begon te lijken dat het daar los zou gaan barsten heeft de UN geen enkele moeite gedaan om er zelfs maar versterkingen naar toe te willen sturen.
Er stond overigens geen land te springen om er zelfs versterking of vervanging naar toe te willen zenden. Achter af van alles roepen over Screbrenica is dus nogal tamelijk hypocriet.

Niet de indruk dat België destijds aangeboden heeft troepen richting Srebrenica te sturen.
De Nederlanders vervingen de Canadezen, maar er was vrijwel geen land te vinden welke de Nederlanders af wilden lossen.

Hetzelfde als gebeurde in Uruzgan, Na twee jaar was vastgelegd dat men afgelost zou worden,
Men ging nog een keer voor twee jaar er naar toe, omdat geen enkele partner bereid was de Nederlanders af te lossen.
Na deze twee jaar was opnieuw geen enkele partner bereid het over te nemen. Uiteindelijk zagen de Amerikanen zich genoodzaakt het dan zelf maar te doen
Vreemd genoeg waren de Aussies niet in staat om op dat niveau de lead te nemen.

Screbrenica en ook Uruzgan hebben de Nederlanders een zeer belangrijke les geleerd .. ze vertrouwen op geen enkele wijze nog op bondgenoten wanneer het erop aankomt.
Na Screbrenica is het een breed gedragen zienswijze en beleid geworden, zowel bij het parlement als wel de regeringen, dat Nederlandse troepen het nooit meer mag ontbreken aan eigen luchtsteun bij een uitzending.

Tijdens Chora, Uruzgan, bleek duidelijk waarom dit beleid noodzakelijk was. Het ISAF hoofdkwartier weigerde luchtsteun te geven. Hierop gaf de Nederlandse bevelhebber aan dat hij met onmiddellijke ingang alle F16’s, Apaches en Chinooks aan het ISAF bevel zou onttrekken. Binnen een half uur kwam ISAF erop terug.

Ontrekken aan het bevel was mogelijk voor de Nederlandse bevelhebber. Nederland had weinig rules of engagement. Bij de Nederlanders is het kunnen onttrekken aan het bevel, sinds Screbrenica, een primaire ROE geworden bij elke missie. Wordt deze ROE vooraf niet toegekend gaat er geen militair nog op een zware missie.

De enige reden waarom er nog F16’s in Afghanistan zijn is vanwege de Nederlandse militairen in Kunduz. Men heeft daarom de F16’s verplaatst naar het noorden.

Hoe geweldig zulk soort samenwerking met bondgenoten kan zijn getuigen de Duitsers.
De informatie van hun verkenningsvliegtuigen mocht niet gedeeld worden met bijvoorbeeld de Canadezen. Onder andere hierdoor ontbrak het de Canadezen soms aan beschikbare informatie waardoor er mogelijk slachtoffers gevallen zijn bij de Canadezen.

Quote: “Daar drinken we eentje op. Eerst helpen we jullie met de deportatie”

Nou vriend ....ethisch kan men het bataljon tijdens Screbrenica veroordelen dat het meegewerkt heeft aan het deporteren van vrouwen en kinderen.
Maar een totaal loos begrip, als men niet had meegewerkt zouden er heel wat meer slachtoffers zijn gevallen.
Ofwe,l juist dan zouden ze verantwoordelijk zijn geweest aan de dood van talloze vrouwen en kinderen, welke door mee te werken het overleefd hebben.
Met dat in het achterhoofd zouden die militairen heel wat meer last van hun geweten hebben gekregen, als op ethische gronden besloten was er niet aan mee te werken.

Het kabinet van destijds nam ontslag vanwege Screbrenca. Een idiote beslissing, hiermee gaf men internationaal impliciet aan dat men schuldig zou zijn aan Screbrenica.
De UN waren verantwoordelijk, het bataljon stond onder bevel van het UN commando. Diezelfde UN liet het bataljon barsten. Met veel dank aan een Fransman.

Twee Nederlandse F16’s konden nog wat hulp bieden, als wel enkele Amerikaanse jets vlogen die kant op, maar deze raakten de weg kwijt. De eerder beloofde formatie met, vooral Franse vliegtuigen,
bleef de grote afwezige.
Het trieste van al is dat Franse troepen, hun troepen kwamen tijdens Bosnië ook een keer zwaar onder druk te liggen in een hopeloze situatie, wel gedekt werden door jets!

Tevens, niet de Nederlanders hebben Bosniers uitgemoord, maar verantwoordelijk daarvoor zijn de Serviers.

Elk ander bataljon, uit welk klein land dan ook, had weinig anders gekund. Geen enkel bataljon zou veel zwaarder uitgerust hebben kunnen zijn zoals de situatie toen was.
Ook de Canadezen waren vrijwel hetzelfde uitgerust. Zelfs de Britten, ook al hadden ze zwaarder geschut op hun pantserwagens, moesten verstek laten gaan en konden niet voorkomen dat dorpen uitgemoord werden.

De massa slachting zou hoe dan ook plaats gevonden hebben. Ook al zou men voor de vorm het bataljon opgeofferd hebben. Met de weinige munitie zou men in no time uitgevochten zijn.
Het is een idiote aantijging dat men met zo weinig middelen, zonder ondersteuning van vooral ook bondgenoten, ook maar iets had kunnen doen tegen zware artillerie, tanks en etc.

Het feit op zich zal voor ons overigens nog heel lang een trauma blijven. Durf voorspellen dat we over 50 tot 100 jaar dit ons nog steeds bezig zal blijven houden.
En altijd zal dezelfde vraag voor ons blijven spelen, wat hadden we dan moeten doen?

Laatst gewijzigd door Adrian M : 20 december 2012 om 01:39.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2012, 02:05   #25264
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Het is voor mij lastiger geworden om onbevangen met Belgen/Vlamingen om te gaan.
Altijd weer die haat....
Snap zeker wel wat je bedoelt. Maar dat beeld van een ongebreidelde haat tegen alles wat naar Nederland riekt wordt toch wel versterkt door de reacties van een aantal forumleden lijkt me.
Toch wel voor ogen zien te houden dat dit geen beeld geeft van de gemiddelde Vlaming of Belg. Alhoewel, in eerste instantie, denk ik ook wel eens: "Krijg de tering maar!"

Vraag me soms wel af waar zulk een zondermeer pure haat vandaan komt?
De gemiddelde Vlaming, evenals een Nederlander een Belg, kent nauwelijks of niet een Nederlander persoonlijk, dus ...?
Vermoed dat het net zoiets is als met een etiket op Marokanen of Turken, zonder dat men er ook maar één kent.
Oud 20 december 2012, 02:19   #25265
Adrian M

Standaard

Citaat:
Dat Vlamingen bescheiden zouden zijn is toch wel DE nationale mythe........ Valse bescheidenheid noemen ze dat, geloof ik. Kom er dan gewoon voor uit dat je jezelf beter vindt dan ieder ander.
Geef je niet zo snel gelijk, maar hier heb je weldegelijk een punt waar een kern van waarheid in zit.
Oud 20 december 2012, 06:53   #25266
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Altijd weer die haat....
Met mij toch ook niet Edwin!!??
“How dreadful are the curses which Mohammedanism (Islam) lays on its votaries! Besides the fanatical frenzy, which is as dangerous in a man as hydrophobia in a dog, there is this fearful fatalistic apathy.”
Maori is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2012, 07:03   #25267
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Ik vind deze conversatie niet aangenaam. De negatieve kanten van de Nederlanders en de Belgen zijn veelvuldig aan bod gekomen.
Ipv iets van elkaar te leren, wordt er stevig afgegeven op elkaar; na 1264 pagina's is het tijd voor wat goed nieuws.

Kaas.
Blonde grote mensen.
Landschap.
Windmolens.
Directheid.
Geen chip on their shoulder.
Poffertjes.
Kust.
No-nonsense.
Gezellige steden en dorpjes.

Ik hou ervan.

Ik ben ervan overtuigd dat NL+VL=winning combo en vind de smalle kantjes van verschillende volkeren eerder de kruiden van het leven dan een onoverkomelijk probleem.
“How dreadful are the curses which Mohammedanism (Islam) lays on its votaries! Besides the fanatical frenzy, which is as dangerous in a man as hydrophobia in a dog, there is this fearful fatalistic apathy.”
Oud 20 december 2012, 07:46   #25268
The ace of spades
Banneling

Standaard

k zie geen enkele Vlaming met een oranje vlaggetje staan zwaaien.
The ace of spades is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2012, 08:04   #25269
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The ace of spades Bekijk bericht
Spijtig dat je niet ziet dat er nog vele andere mogelijkheden zijn dan elkaar af te kappen tot er niets meer overschiet en 'met een oranje vlaggetje staan zwaaien'.

Ik heb nog beter dan een oranje vlag, de vlag van de nieuwe confederatie (gevonden op deze site):
Oud 20 december 2012, 09:53   #25270
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De oorzaak is: Dat jullie Nederlanders altijd neerkijken naar Vlamingen. Persoonlijk kan ik NIET met een Nederlander praten, is niet vol te houden.
Altijd dat beter weten,altijd die hoogmoed,altijd dat lacherig toontje. en neen we hebben geen minderwaardigheidscomplex maar wij zijn een bescheiden volk van harde werkers.
Ik heb niet die ervaring in NL.
Telkens ik in NL kom, zijn de mensen er erg vriendelijk.
Ze zijn zeer sterk geïnteresseerd in Vlaanderen en haar bewoners.
Ze weten over het algemeen meer over Vlaanderen dan de doorsnee-Vlaming weet over NL. Kortom, ze zijn beter geïnformeerd dan ons.
Hoogmoed ? Nog nooit gezien.
Altijd dat lacherig toontje ? Nooit gehoord.
Vlamingen geen minderwaardigheidscomplex ? Als ik jouw relaas hier lees, druipt de minderwaardigheid er zo van af.
En Vlamingen een bescheiden volk van harde werkers ? Om het met de tekst van een Nederlands liedje te zeggen : " 't is moeilijk bescheiden te blijven,...", ook en vooral voor een moderne en bewuste Vlaming.
Oud 20 december 2012, 10:00   #25271
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij mij is het ook zo gegaan. Vroeger was ik een enthousiast pleitbezorger voor een samengaan van Nederland en Vlaanderen. Maar door die negatieve houding van veel Vlamingen tegenover Nederland ben ik uit mijn droom ontwaakt. Het ergste wat wij de Vlamingen zouden kunnen aandoen, is ze de rug toekeren. Want Nederlanders zijn de enige vrienden die ze hebben, ook al zien ze dat zelf niet.
Gelukkig zijn niet alle Vlamingen zo.
Maar wat je hier aanhaalt, klopt volledig : het ergste wat een NL'er de VL kan aandoen is ze inderdaad de rug toekeren. Vele Vlamingen zouden het zelfs toejuichen. Zo blind zijn ze door hun Belgicistische Hollanderhaat. En zo'n mensen durven zich dan nog Vlaming te noemen. Een schande voor Vlaanderen. Ik, als overtuigde en bewuste Vlaming, bied bij deze aan alle Nederlanders mijn excuses aan voor deze haatBelgen die zich Vlamingen durven noemen maar eigenlijk niet meer zijn dan racistische Belgicisten.
Oud 20 december 2012, 10:01   #25272
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Twee jaar geleden stonden er toch behoorlijk wat Vlamingen tussen het volk dat in NL naar de WK-wedstrijden stond te kijken, hoor.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2012, 10:03   #25273
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Altijd weer die haat....
Ook voor mij, als bewuste Vlaming, is het erg lastig om onbevangen met zo'n soort Vlamingen om te gaan. Altijd weer die haat. Gelukkig heb ik dat gevoel niet met Duitsers, Britten, Nederlanders.
Oud 20 december 2012, 10:04   #25274
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Gelukkig zijn niet alle Vlamingen zo.
Maar wat je hier aanhaalt, klopt volledig : het ergste wat een NL'er de VL kan aandoen is ze inderdaad de rug toekeren. Vele Vlamingen zouden het zelfs toejuichen. Zo blind zijn ze door hun Belgicistische Hollanderhaat. En zo'n mensen durven zich dan nog Vlaming te noemen. Een schande voor Vlaanderen. Ik, als overtuigde en bewuste Vlaming, bied bij deze aan alle Nederlanders mijn excuses aan voor deze haatBelgen die zich Vlamingen durven noemen maar eigenlijk niet meer zijn dan racistische Belgicisten.
Voor sommigen is haten een soort tijdverdrijf tot zelfs een tweede natuur.

Moesten ze zoveel tijd spenderen aan het vermelden van dingen die wél goed zijn, Vlaanderen en de wereld zouden een pak aangenamer zijn.
Oud 20 december 2012, 10:04   #25275
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Geef je niet zo snel gelijk, maar hier heb je weldegelijk een punt waar een kern van waarheid in zit.
Inderdaad.
Oud 20 december 2012, 10:08   #25276
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maori Bekijk bericht
Ik vind deze conversatie niet aangenaam. De negatieve kanten van de Nederlanders en de Belgen zijn veelvuldig aan bod gekomen.
Ipv iets van elkaar te leren, wordt er stevig afgegeven op elkaar; na 1264 pagina's is het tijd voor wat goed nieuws.

Kaas.
Blonde grote mensen.
Landschap.
Windmolens.
Directheid.
Geen chip on their shoulder.
Poffertjes.
Kust.
No-nonsense.
Gezellige steden en dorpjes.

Ik hou ervan.

Ik ben ervan overtuigd dat NL+VL=winning combo en vind de smalle kantjes van verschillende volkeren eerder de kruiden van het leven dan een onoverkomelijk probleem.
Ik hou ook van al die opgenoemde elementen.
Prachtig toch.

Ooh, nog één dingetje zeker vergeten : kibbeling ! Lekker !
Oud 20 december 2012, 10:09   #25277
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb dat al meermaals gezien ! Ik kan je er onmiddellijk honderden aanduiden.
Kom eens verder buiten dan je dorpsplein !
Oud 20 december 2012, 10:11   #25278
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ook voor mij, als bewuste Vlaming, is het erg lastig om onbevangen met zo'n soort Vlamingen om te gaan. Altijd weer die haat. Gelukkig heb ik dat gevoel niet met Duitsers, Britten, Nederlanders.
Ollanderhaat is eigenlijk een soort van sociaal aanvaard racisme in Vlaanderen. Maak de opmerkingen die er over Nederlanders gemaakt worden over gelijk welke andere bevolkingsgroep en iedereen gaat je als een vieze racist bezien. Maar als het over Nederlanders gaat, lachen die zelfde mensen vrolijk mee omdat het nu eenmaal maatschappelijk toegelaten is. Sterker nog, het is zo diep ingebed dat vele mensen niet eens meer beseffen dat ze stigmatiserend bezig zijn.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2012, 10:28   #25279
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik hou ook van al die opgenoemde elementen.
Prachtig toch.

Ooh, nog één dingetje zeker vergeten : kibbeling ! Lekker !
Liever maatjes dan kibbeling
Oud 20 december 2012, 11:08   #25280
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hier in Breda komen altijd vele Vlamingen meefeesten tijdens een EK of WK. Of ze met vlaggetjes zwaaien weet ik niet, maar ze zijn niet-zelden wel helemaal uitgedost in het oranje.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be