Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 december 2012, 12:17   #25281
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maori Bekijk bericht
Ik vind deze conversatie niet aangenaam. De negatieve kanten van de Nederlanders en de Belgen zijn veelvuldig aan bod gekomen.
Ipv iets van elkaar te leren, wordt er stevig afgegeven op elkaar; na 1264 pagina's is het tijd voor wat goed nieuws.

Kaas.
Blonde grote mensen.
Landschap.
Windmolens.
Directheid.
Geen chip on their shoulder.
Poffertjes.
Kust.
No-nonsense.
Gezellige steden en dorpjes.

Ik hou ervan.

Ik ben ervan overtuigd dat NL+VL=winning combo en vind de smalle kantjes van verschillende volkeren eerder de kruiden van het leven dan een onoverkomelijk probleem.
Mee eens .. ach en als er meer koopwoningen aan Belgen verkocht worden in Zeeuws Vlaanderen dan aan Nederlanders maak ik me er niet zo druk om.
Omgekeerd Nederlanders welke naar België verhuizen.
Lijkt me een gezonder een objectiever beeld geven dan al die prietpraat over en weer.

Als al die Belgen een huis kopen in Nederland om te wonen en meestal in Vlaaderen blijven werken zullen ze dat echt niet doen als ze het met Nederlanders niet uit zouden kunnen houden.

Invasie Belgen naar Zeeuws-Vlaanderen houdt aan
13 september 2012
http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-vlaan...-aan-1.3336160

Ze kunnen er overigens, evenals thuis in Vlaanderen, goed blijven eten

'Zeeuws-Vlaanderen gastronomisch mekka'
maandag 19 november 2012
http://www.horecaentree.nl/home/1012..._Mekka%27.html

Op zich wel vreemd dat die hetze over en weer er niet lijkt te zijn of minder tussen Nederlanders en Duitsers
Als men nagaat dat bijvoorbeeld 26% van de gemeente Vaals uit Duitsers bestaat

De typering hier gebruikt is dan ook niet echt positief:
"Nederlanders zijn de nieuwe Marokkanen. In Vlaanderen althans. Volgens onderzoek van de Universiteit van Leuven is over tien jaar één op de drie inwoners van België van buitenlandse afkomst. 'In Vlaanderen valt vooral het grote aantal Nederlanders en Marokkanen op', meldt de Belgische pers"

De cijfers zijn echter in tegensspraak met wat het gevoel aangeeft:

Vlaanderen vreest 'dure bouwgronden beplant met tulpen
14-05-2010

Inclusief Nederlanders:
België: In Brasschaat is het aantal allochtonen van Europese afkomst nu nog 11% (in de stad Antwerpen 13%).

Nederland: Het aantal westerse allochtonen (waartoe mensen uit Europa, Noord-Amerika, Australië, Nieuw Zeeland, Japan en Indonesië worden gerekend) bedraagt
in Amsterdam 15% en in Rotterdam 10% van de bevolking.
http://www.quotenet.nl/Nieuws/Vlaand...t-tulpen-20327

Laatst gewijzigd door Adrian M : 20 december 2012 om 12:20.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2012, 12:27   #25282
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Met elkaars smalle kantjes leren leven, is het einde van de wereld niet (da's voor morgen ).

Een grappige anecdote: een kennis van mij woont in Noord-België en heeft vele nederlandse dorpsgenoten. Naar het schijnt is het een hele vertoning als die naar de beenhouwer (slager) gaan omdat ze willen dat de slager het zwoerd van het spek snijdt vooraleer het te wegen 'want dat eten wij niet op'. Beleg mag niet op zo'n papiertje gewogen worden want, je raadt het al, 'dat eten wij niet op'.
Toch HOOGST overkomelijke dingen zeker!

De vlamingen die naar Zeeuws-Vlaanderen trekken doen dat inderdaad owv de prijzen en het gebrek aan files om te gaan werken. Plus het is er lekker rustig, iets dat bij ons steeds moeilijker te vinden is en jaarlijks dat tikkeltje meer onbetaalbaar wordt.

En liever tulpen (of bomen als het even kan) op een stuk grond dan koterijen!!
“How dreadful are the curses which Mohammedanism (Islam) lays on its votaries! Besides the fanatical frenzy, which is as dangerous in a man as hydrophobia in a dog, there is this fearful fatalistic apathy.”
Maori is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2012, 12:29   #25283
The ace of spades
Banneling

Standaard

Ik beken; ik hou van de Nederlanders!
The ace of spades is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2012, 12:34   #25284
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Hier in Breda komen altijd vele Vlamingen meefeesten tijdens een EK of WK. Of ze met vlaggetjes zwaaien weet ik niet, maar ze zijn niet-zelden wel helemaal uitgedost in het oranje.
Dat zijn dan ook de gezond denkende Vlamingen. Ze hebben deksels goed door dat het met Oranje, het vorstenhuis, nauwelijks iets heeft te maken.
Gewoon uitdossen en flink feesten. Zelfs republikeinen trekken bij ons veelal zelfs een oranje shirtje aan.
Ook koninginne dag is bij ons meer een excuus voor feesten en een vrije dag.
Oud 20 december 2012, 12:44   #25285
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The ace of spades Bekijk bericht
Ik beken; ik hou van de Nederlanders!
Het is nooit te laat om uw zonden te bekennen.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2012, 13:02   #25286
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het is nooit te laat om uw zonden te bekennen.
Een niet gelovige .. de zondaar .. leidt vaak een wat prettiger leven. Hij wordt niet gehinderd door schuld (en boete) zoals de orthodoxe katholiek en steng gelovige gereformeerde protestant
Oud 20 december 2012, 13:08   #25287
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Een niet gelovige .. de zondaar .. leidt vaak een wat prettiger leven. Hij wordt niet gehinderd door schuld (en boete) zoals de orthodoxe katholiek en steng gelovige gereformeerde protestant
Ain't that the truth!
“How dreadful are the curses which Mohammedanism (Islam) lays on its votaries! Besides the fanatical frenzy, which is as dangerous in a man as hydrophobia in a dog, there is this fearful fatalistic apathy.”
Oud 20 december 2012, 13:26   #25288
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tussen die twee is er toch, wat dat betreft, een wereld van verschil.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2012, 13:45   #25289
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Tussen die twee is er toch, wat dat betreft, een wereld van verschil.
Zeker, maar de strekking heeft u vast wel door neem ik aan. De Belg of Nederlander die bereid is om verder te kijken, over de grenzen heen, heeft het gemakkelijker.
De onderlinge verschillen die er zijn blaast hij niet op tot onwezenlijk grote proporties.

Als twee mensen ruzie hebben benoemen ze het negatieve aan elkaar. Veelal kan het werken door ze te laten benoemen wat ze samen gemeen hebben. Vaak is dat heel wat meer dan ze zelf denken.
Oud 20 december 2012, 13:55   #25290
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeker, maar de strekking heeft u vast wel door neem ik aan. De Belg of Nederlander die bereid is om verder te kijken, over de grenzen heen, heeft het gemakkelijker.
De onderlinge verschillen die er zijn blaast hij niet op tot onwezenlijk grote proporties.

Als twee mensen ruzie hebben benoemen ze het negatieve aan elkaar. Veelal kan het werken door ze te laten benoemen wat ze samen gemeen hebben. Vaak is dat heel wat meer dan ze zelf denken.
Mensen spenderen in het algemeen het liefst 90% van hun tijd aan het bespreken van de 10% die niet goed gaat.
Oud 20 december 2012, 13:57   #25291
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Ik heb niet die ervaring in NL.
Telkens ik in NL kom, zijn de mensen er erg vriendelijk.
Ze zijn zeer sterk geïnteresseerd in Vlaanderen en haar bewoners.
Ze weten over het algemeen meer over Vlaanderen dan de doorsnee-Vlaming weet over NL. Kortom, ze zijn beter geïnformeerd dan ons.
Hoogmoed ? Nog nooit gezien.
Altijd dat lacherig toontje ? Nooit gehoord.
Vlamingen geen minderwaardigheidscomplex ? Als ik jouw relaas hier lees, druipt de minderwaardigheid er zo van af.
En Vlamingen een bescheiden volk van harde werkers ? Om het met de tekst van een Nederlands liedje te zeggen : " 't is moeilijk bescheiden te blijven,...", ook en vooral voor een moderne en bewuste Vlaming.
ik zie geen minderwaardigheidscomplex in het relaas maar een objectieve vaststelling
Nvalid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2012, 13:59   #25292
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nvalid Bekijk bericht
ik zie geen minderwaardigheidscomplex in het relaas maar een objectieve vaststelling
Eerder subjectief, niet?
Oud 20 december 2012, 14:04   #25293
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maori Bekijk bericht
Eerder subjectief, niet?
voor Moari,bekend als de Hollanderpoeper is het subjectief
Oud 20 december 2012, 14:11   #25294
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Hier in Breda komen altijd vele Vlamingen meefeesten tijdens een EK of WK. Of ze met vlaggetjes zwaaien weet ik niet, maar ze zijn niet-zelden wel helemaal uitgedost in het oranje.
wat leuk en gezellig zeg,als die grote groep nederlanders die omwille van fiscale redenen naar vlaanderen zijn gevlucht ook binnen aanzienbare tijd het vlaams onder de knie krijgen en de plaatselijke normen en waarden respecteren,is het helemaaaal goed
Oud 20 december 2012, 14:17   #25295
Adrian M

Standaard

Citaat:
Als mensen verder proberen te kijken dan hun neus lang is gaat u hen dus maar stigmatiseren ... nogal zwak
Oud 20 december 2012, 14:19   #25296
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is wat een mens z'n mening meestal is.
Oud 20 december 2012, 14:19   #25297
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Als mensen verder proberen te kijken dan hun neus lang is gaat u hen dus maar stigmatiseren ... nogal zwak
ik dacht dat jullie geen lange tenen hadden gezien de open cultuur
Oud 20 december 2012, 14:20   #25298
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op zo'n termen ga ik zelfs niet in, is me wat te platvloers. Ik ben ietwat anders opgevoed dan Nvalid.
Oud 20 december 2012, 14:21   #25299
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik dacht dat jullie geen lange tenen hadden gezien de open cultuur
Hij heeft helemaal geen lange tenen. Hij spreekt jou aan op je stigmatisering.
Oud 20 december 2012, 14:29   #25300
Adrian M

Standaard

Citaat:
wat leuk en gezellig zeg,als die grote groep nederlanders die omwille van fiscale redenen naar vlaanderen zijn gevlucht ook binnen aanzienbare tijd het vlaams onder de knie krijgen en de plaatselijke normen en waarden respecteren,is het helemaaaal goed
Yep, en Vlamingen die naar Nederland vluchten omdat de huizen goedkoper zijn.
In Zeeuws Vlaanderen worden er meer huizen verkocht aan Belgen dan aan Nederlanders.
Zelfde verhaal is dus op te hangen aan taal, plaatselijke waarden en normen ten aanzien van Belgen in Nederland.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be