Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 februari 2013, 00:17   #26341
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
Ace heeft gelijk. Indien vanaf 1830, de Nederlanders ons hadden gesteund in de strijd tegen de Franstaligen en voor het behoud van het Nederlands, dan zouden veel Vlamingen nu minder problemen hebben met de Nederlanders.
Ik heb er echt wel mijn twijfels over dat nu d?*t precies de reden is dat er Vlamingen zijn, die problemen hebben met Nederlanders...

De Nederlander die ik iets verwijt is Willem I: tijdens het kongres van Wenen liet hij na Frans-Vlaanderen op te vorderen; toen hadden we de pan met de steel om iets te doen voor de Nederlandstaligheid.
Maar neen, wat deed hij, hij eiste Franstalige gebieden....

Wat het heden betreft:Nu de Vlaamse beleidsmakers weigeren van het NL-onderwijs te gebruiken als hefboom voor de Kulturele Reconquista zou Nederland misschien enkele NL-scholen kunnen oprichten in Brussel.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2013, 00:18   #26342
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Ace heeft gelijk. Indien vanaf 1830, de Nederlanders ons hadden gesteund in de strijd tegen de Franstaligen en voor het behoud van het Nederlands, dan zouden veel Vlamingen nu minder problemen hebben met de Nederlanders. Maar sinds 1830 keken jullie niet meer uit en moesten de Vlamingen de klus alleen klaren, eerder nog met de hulp van de Duitsers(!!!). En wanneer Vlaanderen zich dan heeft geïndustrialiseerd, het welvarende deel van belgië werd en belgië intern werd verzwakt, pas dan laten NL'ers zich plots terug horen om VL te laten aansluiten. Tja... Da?*?*g zeg ik dan, en ik niet alleen.
kaaskoppen,hollanders denken nu eenmaal aan economisch opportunisme,het zit in hun genen
Nvalid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2013, 01:35   #26343
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het is onbegrijpelijk Quercus hoe gij als een kip zonder kop dingen blijft papegaaien die kant noch wal raken en die ge vlug vlug van andere posters overneemt. En u daardoor permanent in de voet schiet. Dat deed ge al met uw vooringenomen uiteenzettingen over de Inquisitie en dies meer. En nu doet ge het alweer m.b.t. het Nederlands Koningshuis.

Wel, ik zal u en uw compaan, Adrian M, eens vlug met uw twee voetjes terug op de grond brengen.

Nederland heeft duurste koningshuis West-Europa.
-RTL Nieuws juli 2012-

Het Nederlandse koningshuis is meer dan vier keer zo duur als het Spaanse. Uit de jaarlijkse berekening van de Belgische hoogleraar Herman Matthijs blijkt bovendien dat Nederland het duurste koningshuis van West-Europa heeft.

Het is de zesde keer dat Matthijs de kosten heeft berekend (.pdf). Hij waarschuwt dat de bedragen lastig te vergelijken zijn "door het gebrek aan budgettaire transparantie".

Beatrix levert niet in . (*)
Gisteren maakte de RVD bekend dat het salaris van koningin Beatrix niet omlaag gaat, zoals dat van haar spaanse collega Juan Carlos. Die gaat er 7 procent op achteruit, terwijl het Spaanse koningshuis al het goedkoopste van West-Europa is. De Spanjaarden zijn in 2012 8,2 miljoen euro kwijt aan de salarissen van de koninklijke familie, hun personeel en onkostenvergoedingen.

Duurder dan Verenigd Koninkrijk.
Nederland is voor min of meer dezelfde kostenposten in 2012 een bedrag van 39,4 miljoen euro kwijt. Daarmee haalt Nederland het Verenigd Koninkrijk in als koploper op de lijst van duurste West-Europese monarchieën. Dat komt omdat het Britse vorstenhuis, dat in 2011 bovenaan stond met 45,6 miljoen euro, nu nog maar 38,2 miljoen euro kost.

Andere manier van berekenen.
Tot en met 2009 viel het bedrag dat Matthijs voor Nederland berekende zelfs nog hoger uit. Zo kwam hij in 2009 uit op 110 miljoen euro. Maar in 2010 veranderde Nederland de manier waarop de kosten openbaar werden gemaakt. De bedoeling was dat daardoor meer duidelijkheid over de kosten zou komen.

En dus, Quercus, 'bezint eer dat ge begint'! Zo zult ge (misschien...) vermijden u voortdurend in de voet te schieten.

(*)
Maar de domme Hollanders wel. En hopen geld!
Wat uw probleem is, dat u een voorkeur heeft om slechts te bashen op een ander land. In dit geval onze koninklijke familie.
Als u dit onderwerp in een topic zou behandelen, zonder de bedoeling om slechts te bashen op een specifiek land of koninklijke familie zou het waard zijn om over te discussieren.

Let wel, ik ben geen specifieke aanhanger voor een vorstenhuis. We hebben echter nu eenmaal de Oranjes en geen republiek. Nederland ziet nu eenmaal graag het vorstenhuis.
De laatste drie koninginnen deden het overigens vrij goed. Heb er dus geen probleem mee als ook W.A. het hopelijk goed doet.

Er weinig tot geen behoefte aan om uw koninklijke familië in deze discussie te betrekken. Het is niet onze koninklijke familie en zoals de meeste Nederlanders op dit forum wagen ze zich daar evenmin aan.
De Oranjes staan nu eenmaal symbool voor ons als natie. Vanuit deze optiek is het ongepast om te ageren en uw koningshuis er eveneens in te betrekken.
Mogelijk reageren de Nederlanders op dit forum daarom eveneens vrijwel niet met betrekking tot uw koninklijke familie aangaande deze discussie (versus de Oranjes)

Zal u daarentegen toch enkele punten aanreiken hoe u zich op glad ijs begeeft.
De kosten alleen al aan bewaking en alles wat erbij komt van het Belgische vorstenhuis: Bijna €26 miljoen per jaar.
Telt u alle werkelijk kosten, ook de verdekte kosten, als ook donaties (België is het enige land welke dit doet in Europa bij vorstenhuizen) en etc. komt u op een zeer aanzienlijk bedrag.

Nog even dit:
Quote: Koningin Beatrix, prins Willem-Alexander en prinses Máxima ontvangen volgend jaar iets meer geld.
De uitkering voor "de drie leden" van het Koninklijk Huis stijgt van in totaal 7.216.000 euro naar 7.277.000 euro

Uw vorst: ± €7.5 miljoen
(€ 3.500.000 wordt betaald met de interesten van de Koninklijke Schenking. Dit is een privé-organisatie die de eigendommen van de Koning behartigt. Hierover wordt geen belastingsgeld betaald)

o Prins Filip (kroonprins): €854.000
o Astrid en Laurent: €296.000 en €284.000
o Fabiola: een "donatie" van €1.334.000 (waar geen belasting over wordt betaald)

Gaf u overigens aan dat België "per capita" het duurste koningshuis in Europa heeft.

Wat mij betreft is deze discussie gesloten, aangezien uw bashen geen gezonde discussie oplevert.

Laatst gewijzigd door Adrian M : 2 februari 2013 om 01:36.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2013, 02:36   #26344
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Waarom eigenlijk?

Zou de minister-president of de eerste minister niet de protokolaire en ceremoniële funkties van de koning(in) kunnen overnemen en dat zelfs zonder dat er zelfs een president in de plaats komt?
Eigenlijk is het toch merkwaardig dat we in het bestuurlijk systeem van onze westerse demokratieën nog altijd met een overblijfsel uit de feodale tijd zitten...?

Een monarchie is trouwens in wezen on-Nederlands. De Nederlanden hadden immers een konfederale traditie en het zijn de vermaledijde Fransen die in de Noordelijke Nederlanden de Republiek vervingen door een monarchie, nota bene, nadat ze die bij henzelf hadden afgeschaft....
Ervoor waren het stadhouders. Het werd een koninklijke familie, maar was/is in feite een voorzetting van de stadhouders
Onze koninklijke familie is in wezen daarom een burger koninklijke familie.
Ze hebben ook niet het dedain en allure van de Royals zoals in de UK en feitelijk ook België (oude koninklijke adel).
Ze zijn gewoner en staan dichter bij het volk (met name de afgelopen 100 jaar)
Dit past ook meer bij de Nederlander en mogelijk halen ze daar hun kracht, populariteit uit

Het verschil tussen stadhouder en koning is niet wezenlijk zo heel groot zoals het in Nederland geregeld is.
De koning is in dienst van het volk en moet bij zijn aantreden trouw zweren aan de grondwet en beloven het volk te dienen. Het volk kan hem ook van zijn functie ontheffen (ontslaan)
Ook parlement en regering moeten tijdens de inhuldiging een eed afleggen
Er wordt dus een overeenkomst door parlement en regering met de nieuwe vorst afgesloten, welke de nieuwe koning moet tekenen

De koning wordt niet gekroond, maar ingehuldigd. De kroon wordt tevens nooit gedragen door de koning.
Omdat destijds een kroon en een rijksappel als een symbool erbij hoorde liet men ze maar maken. Goedkope lorren van bladgoud.
Men hechtte er weinig waarde aan, de kroon zou bovendien nooit en te nimmer gedragen worden.
Men had er geen behoefte aan veel geld te spenderen aan iets wat nutteloos in de kast zou komen te staan.

Laatst gewijzigd door Adrian M : 2 februari 2013 om 02:40.
Oud 2 februari 2013, 02:58   #26345
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Alles gaat dus goed in Nederland, genoteerd.
Dat maakt u ervan. Wanneer tegen schofferen en beledigen wordt ingegaan. komt u hiermee aan.
Oud 2 februari 2013, 03:08   #26346
Adrian M

Standaard

Citaat:

7) Eerder als LANTERFANTERS, waar komt dat op neer ?
Lanterfanters? ... Ben er 200% zeker van dat je bij lange na, nog nooit in je leven, zo hard gewerkt hebt als onze koningin Beatrix op haar 74e
Wie de lanterfanter daarbij vergeleken is mag je voor jezelf uitmaken.
Oud 2 februari 2013, 07:03   #26347
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
hier ist 40 % meer, maar daar zeg je niets van hé hypocriet van mijn voeten
Maar daarnaast speelt Nederland perfect de gidsrol ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2013, 07:04   #26348
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Lanterfanters? ... Ben er 200% zeker van dat je bij lange na, nog nooit in je leven, zo hard gewerkt hebt als onze koningin Beatrix op haar 74e
Wie de lanterfanter daarbij vergeleken is mag je voor jezelf uitmaken.
U noemt een protocollaire post werken ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2013, 10:38   #26349
Shadowke

Standaard

Citaat:
U noemt een protocollaire post werken ?
trololololoooooooooooooo
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2013, 10:38   #26350
Shadowke

Standaard

Citaat:
Maar daarnaast speelt Nederland perfect de gidsrol ?
trololololooooooooooooooo
Oud 2 februari 2013, 10:44   #26351
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Wat uw probleem is, dat u een voorkeur heeft om slechts te bashen op een ander land. In dit geval onze koninklijke familie.
Als u dit onderwerp in een topic zou behandelen, zonder de bedoeling om slechts te bashen op een specifiek land of koninklijke familie zou het waard zijn om over te discussieren.

Let wel, ik ben geen specifieke aanhanger voor een vorstenhuis. We hebben echter nu eenmaal de Oranjes en geen republiek. Nederland ziet nu eenmaal graag het vorstenhuis.
De laatste drie koninginnen deden het overigens vrij goed. Heb er dus geen probleem mee als ook W.A. het hopelijk goed doet.

Er weinig tot geen behoefte aan om uw koninklijke familië in deze discussie te betrekken. Het is niet onze koninklijke familie en zoals de meeste Nederlanders op dit forum wagen ze zich daar evenmin aan.
De Oranjes staan nu eenmaal symbool voor ons als natie. Vanuit deze optiek is het ongepast om te ageren en uw koningshuis er eveneens in te betrekken.
Mogelijk reageren de Nederlanders op dit forum daarom eveneens vrijwel niet met betrekking tot uw koninklijke familie aangaande deze discussie (versus de Oranjes)

Zal u daarentegen toch enkele punten aanreiken hoe u zich op glad ijs begeeft.
De kosten alleen al aan bewaking en alles wat erbij komt van het Belgische vorstenhuis: Bijna €26 miljoen per jaar.
Telt u alle werkelijk kosten, ook de verdekte kosten, als ook donaties (België is het enige land welke dit doet in Europa bij vorstenhuizen) en etc. komt u op een zeer aanzienlijk bedrag.

Nog even dit:
Quote: Koningin Beatrix, prins Willem-Alexander en prinses Máxima ontvangen volgend jaar iets meer geld.
De uitkering voor "de drie leden" van het Koninklijk Huis stijgt van in totaal 7.216.000 euro naar 7.277.000 euro

Uw vorst: ± €7.5 miljoen
(€ 3.500.000 wordt betaald met de interesten van de Koninklijke Schenking. Dit is een privé-organisatie die de eigendommen van de Koning behartigt. Hierover wordt geen belastingsgeld betaald)

o Prins Filip (kroonprins): €854.000
o Astrid en Laurent: €296.000 en €284.000
o Fabiola: een "donatie" van €1.334.000 (waar geen belasting over wordt betaald)

Gaf u overigens aan dat België "per capita" het duurste koningshuis in Europa heeft.

Wat mij betreft is deze discussie gesloten, aangezien uw bashen geen gezonde discussie oplevert.
U moet zo niet rond de pot draaien. De Belgische professor, Herman Matthijs, berekent al een paar jaren het kostenplaatje van de verschillende koningshuizen. Hij komt tot het besluit dat in 2012 het Nederlands vorstenhuis het duurste is in Europa. En zelfs nu duurder uitvalt dan het Engels vorstenhuis. En dat wil al wat zeggen.

Wat u dus allemaal beweerde (namelijk dat het Belgisch vorstenhuis duurder is dan het Nederlandse) is onwaar. U m.a.w.vertelt de waarheid niet. Meer nog, u probeert ons iets wijs te maken.

Laatst gewijzigd door system : 2 februari 2013 om 10:49.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2013, 11:09   #26352
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ace heeft gelijk. Indien vanaf 1830, de Nederlanders ons hadden gesteund in de strijd tegen de Franstaligen en voor het behoud van het Nederlands, dan zouden veel Vlamingen nu minder problemen hebben met de Nederlanders. Maar sinds 1830 keken jullie niet meer uit en moesten de Vlamingen de klus alleen klaren, eerder nog met de hulp van de Duitsers(!!!).
Mijn mening is dat buitenlandse bemoeienis nooit goed is in dit soort situaties. Maar wat Nederland ook had gedaan, het was nooit goed geweest. De Belgen laten ons altijd op eieren lopen. En toch blijven de verwijten maar komen, wat we ook doen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2013, 11:36   #26353
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Mijn mening is dat buitenlandse bemoeienis nooit goed is in dit soort situaties. Maar wat Nederland ook had gedaan, het was nooit goed geweest. De Belgen laten ons altijd op eieren lopen. En toch blijven de verwijten maar komen, wat we ook doen.
Spinoza, -Jo- vergeet dat de Walen de steun kregen van Frankrijk, welke ook ?*chter de Belgische revolutie zaten, om het VKN-leger weg te jagen. het Franse leger was veel beter bewapend en had ook veel meer manschappen dan het VKN-leger.
Oud 2 februari 2013, 11:49   #26354
doeme80
Gouverneur

doeme80's schermafbeelding

Standaard

Wie wil er nu in godsnaam bij Nederland horen? Het lelijkste land van Europa. De verpakking is belangrijker dan de inhoud.
Ken je die film "The Truman Show"?
Net zo een nepwereld is Nederland. Het lijkt mooi maar stelt totaal niks voor. Verstikkend, saai, eentonig en smaakloos.

Er wordt in Nederland ook niet "geleefd". Enkel opgefokt oppervlakkig vermoeiend gedoe. Meelijwekkend...

En het imiteren van Angelsaksen is zo zielig dat ik plaatsvervangende schaamte voel. vb. het Lance Armstrong bij Oprah en Danny(Denny, hahaha) Nelissen bij Wilfred Genee. Je kan je klok er op gelijk zetten. Alles wat mode is in Amerika wordt klakkeloos gekopieerd in Nederland.

Laatst gewijzigd door doeme80 : 2 februari 2013 om 12:05.
doeme80 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2013, 11:55   #26355
doeme80
Gouverneur

Standaard

En ik mag dat zeggen. Ik heb jaren in NL gewerkt, heb een Nederlandse vriendin gehad en op mijn middelbare school was 50% Nederlands(superieure Belgische onderwijssysteem). Ik moet hen eigenlijk wel bedanken, want dankzij hen heb ik ontzettend veel eigenwaarde en chauvinisme opgedaan. Zij hebben mij doen beseffen dat ik god op mijn blote knieën mag bedanken dat ik niet 8km noordelijker geboren ben. Die onbeschaafde moerasmentaliteit is nooit echt verdwenen uit Nederland.
Oud 2 februari 2013, 12:01   #26356
Van Poppel
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doeme80 Bekijk bericht
Wie wil er nu in godsnaam bij Nederland horen? Het lelijkste land van Europa. De verpakking is belangrijker dan de inhoud. Ken je die film "The Truman Show"?
Net zo een nepwereld is Nederland. Het lijkt mooi maar stelt totaal niks voor. Verstikkend, saai, eentonig en smaakloos. Er wordt in Nederland ook niet "geleefd". Enkel opgefokt oppervlakkig gedoe. Meelijwekkend...
Waarom komt jullie volk dan massaal onze steden, stranden en supermarkten terroriseren? Als het in Belgenland allemaal zo geweldig is, blijf daar dan. Wij zijn die zelfingenomen en achterbakse Belgen liever kwijt dan rijk. Dutrouxtjes raus!
Van Poppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2013, 12:04   #26357
Van Poppel
Gouverneur

Standaard

Citaat:
En ik mag dat zeggen. Ik heb jaren in NL gewerkt, heb een Nederlandse vriendin gehad en op mijn middelbare school was 50% Nederlands(superieure Belgische onderwijssysteem). Ik moet hen eigenlijk wel bedanken, want dankzij hen heb ik ontzettend veel eigenwaarde en chauvinisme opgedaan. Zij hebben mij doen beseffen dat ik god op mijn blote knieën mag bedanken dat ik niet 8km noordelijker geboren ben. Die onbeschaafde moerasmentaliteit is nooit echt verdwenen uit Nederland.
Jullie soort mensen heeft het wel zeer met zich zelf getroffen he. Wij hebben ook zo'n gluiperige Belg op het werk, die liever lui dan moe is. Hij gebruikt z'n ellebogen en tong om hogerop te komen. Iedereen heeft een hartgrondige haat jegens die achterbakse Belg ontwikkeld.
Oud 2 februari 2013, 12:06   #26358
doeme80
Gouverneur

Standaard

Er wonen in mijn Stad 25% Nederlanders. Ik kan me niet voorstellen dat een Belg in Nederland wil wonen. Geef mij 1 reden??
Oud 2 februari 2013, 12:08   #26359
doeme80
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Van Poppel Bekijk bericht
Waarom komt jullie volk dan massaal onze steden, stranden en supermarkten terroriseren? Als het in Belgenland allemaal zo geweldig is, blijf daar dan. Wij zijn die zelfingenomen en achterbakse Belgen liever kwijt dan rijk. Dutrouxtjes raus!
Als je Dutroux er moet bijhalen dan weet je van geen hout pijlen maken. Je bewijst alleen maar mijn punt!
Oud 2 februari 2013, 12:10   #26360
Van Poppel
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Er wonen in mijn Stad 25% Nederlanders. Ik kan me niet voorstellen dat een Belg in Nederland wil wonen. Geef mij 1 reden??
Het wemelt in Nederland van de Belgen. Overal zie, hoor en ruik je Belgen. Je ziet van grote verte aan de gluiperige bloeddoorlopen ogen, het vadsige lichaam, het vettige haar, de drankneus en het huichelachtige smoelwerk dat het iemand van het Belgische Ras betreft. Dat onverstaanbaar gebrabbel van jullie is al irritant, maar de lucht die jullie monden dan verlaat is te verschrikkelijk voor woorden. ...

In Nederland is geen plaats voor jullie soort mensen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be