![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#26421 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26422 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() Maar ik voel me zo goed in België |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26423 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Dat hebben ze mij toch geleerd op de unief. Misschien weet jij het beter? Laatst gewijzigd door doeme80 : 2 februari 2013 om 13:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26424 |
Minister-President
|
![]() Goed zo.
Ik deel alleen je mening niet dat je 'gruwelijk blij' bent dat wij Franse invloed(desnoods gedwongen) hebben gehad. Ik daarentegen ben gruwelijk teleurgesteld dat deze invloed er ooit is geweest.
![]() |
#26425 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Latijnen kunnen genieten, heel belangrijk mijns inziens |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26426 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ook zij kunnen best genieten hoor. Daar hoef je niet echt een 'Latijn' voor te zijn. Voor mij was het al voldoende geweest dat de Zuidelijke Nederlanden op en top Nederlands zouden gebleven zijn. Een vleugje aan zuiderse invloed zou zelfs geen kwaad gekund hebben. Een open natie absorbeert immers invloeden. Niks mis mee. Maar een opgestoken en opgedrongen imperialistische hautaine Franco-vingertje is wel het laatste wat ik wil. Daar moeten we van af. En best zo snel mogelijk. Want België is de laatste dertig jaar aan een warp-snelheid aan het verfransen. Er is (immers reeds sinds (van voor) het ontstaan van België) (sinds de franse tijd) een lingo- en cultuur-genocide bezig die slechts weinigen zien, laat staan er de gevaren of het eindresultaat van inschatten. Ik wil echt niet eindigen als een Elzasser. Of een Bretoen. Of een Bask. Of een Fr-Vlaming.
![]() |
![]() |
#26427 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door doeme80 : 2 februari 2013 om 14:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26428 |
Gouverneur
|
![]() Voor mij was het al voldoende geweest dat de Zuidelijke Nederlanden op en top Nederlands zouden gebleven zijn.
Wat is dat eigenlijk? op en top Nederlands? |
![]() |
![]() |
![]() |
#26429 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26430 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Zij zijn trouw aan Francophilia. Niet aan Argenta. Citaat:
Het NL dat je er hoort, hoor je van Vlamingen. En hoor je van nieuwe Belgen voor wie het Frans, net zoals het NL, 'slechts' een communicatiemiddel is. Van zodra het Frans voor hen een 'cultuur' zou zijn, stoppen ze met NL te spreken, en blijven zij het FR trouw, en zijn ze eveneens bereid te verarmen in plaats van te buigen voor het geld uit Vlaanderen. Citaat:
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) Laatst gewijzigd door job : 2 februari 2013 om 14:21. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26431 |
Gouverneur
|
![]() Er is (immers reeds sinds (van voor) het ontstaan van België) (sinds de franse tijd) een lingo- en cultuur-genocide bezig die slechts weinigen zien, laat staan er de gevaren of het eindresultaat van inschatten.
De Vlamingen zijn nog nooit zo allesomvattend en zelfbewust geweest met uitzondering van de late Middeleeuwen misschien. Getuige de kwalitatieve muziek en films. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26432 |
Gouverneur
|
![]() Het NL dat je er hoort, hoor je van Vlamingen.
En hoor je van nieuwe Belgen voor wie het Frans, net zoals het NL, 'slechts' een communicatiemiddel is. Nederlandstalige scholen zijn uitermate populair onder Franstaligen omdat ze beter zijn en omdat de Vlaamse economie België trekt! |
![]() |
![]() |
![]() |
#26433 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Of het zou misschien een invulling geweest zijn zoals het in Frankrijk gebeurd is. Eén taal en één cultuur gestuurd vanuit het 'Île'. Maar dat betwijfel ik ten zeerste omdat het verleden bewezen heeft dat de Nederlandstalige streken als confederatie op haar sterkst stonden. Hier dienden de machthebbers ten dienste te staan van het volk. En niet andersom, zoals het wel was/is in bvb. FR.
![]() |
![]() |
#26434 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Bruikbare leerrijke uitleg maar ben je niet een beetje naief? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26435 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26436 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Alles wat in Vlaanderen gebeurt, krijgt de stempel 'Vlaams'. Waarbij zelden naar de geografie verwezen wordt, maar wel vooral naar de taal. Wel, 'het Vlaams' bestaat niet. We spreken Nederlands. Allicht met een Vlaanderse, Brabantse of Limburgse kleurklank. Maar het is en blijft Nederlands. Wat we nu zien in bvb. de films uit Vlaanderen is een verplatting van het Nederlands hetwelk men goedkeurend 'Vlaams' noemt. Wel, ik identificeer mij daar niet mee. Wat is de meerwaarde van een film als 'Loft' als die in Vlaanderen én in Nederland uitgebracht wordt in een 'Vlaamse' versie en een Nederlandse versie. Luister naar de Nederlandstalige programma's op TV. Het is zo een plat taaltje geworden, dat we al helemaal niet meer kunnen spreken over AN. En als er dan eens AN gesproken wordt, wordt het nog eens ondertiteld... Jongens toch. Vlaanderen staat vandaag de dag op een uiterst zwak linguïstisch dieptepunt. We schrijven allemaal Nederlands, maar spreken 'Vlaams' ? Een Oostenrijker spreekt geen Oostenrijks maar Duits. Een Australier spreekt geen Australisch, maar Engels. Maar een Vlaming spreekt tegenwoordig plots geen Nederlands meer, maar 'Vlaams'. Arm, arm Vlaanderen. En dat allemaal als gevolg van de Franco-invloed die ons taaltje hardnekkig als 'flamand' blijven bestempelen. Waarmee ze niet 'Vlaams' bedoelen, maar wel dat 'boerentaaltje van die vuile Vlaming'. En ondertussen pikken de Vlamingen het woord 'flamand' op en hervertalen het naar 'Vlaams' als zij hun taal willen aanduiden. Vlamingen zouden best wel een trotser mogen zijn op hun Nederlandse identiteit. Ik vrees dat als deze houding in Vlaanderen zo blijft aanhouden, dat we weldra geen Nederlands meer zullen schrijven, maar Vlaams. Wa denkte ga na doarover ?
![]() |
![]() |
#26437 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar dat maakt het geen cultuurnederlandstaligen. Maar alle begin (na meer dan 180 jaar, eindelijk) is moeilijk.
![]() |
![]() |
#26438 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Begin zelf eerst maar eens met uw taal in Nederland te 'ontengelsen'. Want dat is hoogstnodig! En daarna kunt u nog altijd een keertje terugkomen om anderen de les te spellen. Laatst gewijzigd door system : 2 februari 2013 om 14:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26439 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |