Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 februari 2013, 22:24   #27301
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Ach..
Spuit elf geeft water, dat is dat Belgische jochie in een notendop..

Volgens mij weten zijn ouders niet wat hij allemaal op de computer uitspookt.

Jeff
Geeft niet, goede manier om z'n hormonen te reguleren.
Draagt bij aan z'n ontwikkeling tot een weerbaar persoon.
Oud 21 februari 2013, 22:27   #27302
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The ace of spades Bekijk bericht
Het is daarom dat wij de deur toehouden!
Wat jullie doen moeten jullie weten.
Onze intenties zijn per defenitie altijd goed te noemen.
En wij zijn heel geduldig.
Oud 21 februari 2013, 22:30   #27303
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hier dat bedoel ik!.

Men doet een deur OPEN of DICHT..
Niet toe!.

Jeff
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2013, 23:09   #27304
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vergeet het jongens, wij willen geen reunie. Een onafhankelijk Vlaanderen zonder hollandse schuld en andere oranje vlaggenzwaaierij!
Vlaamse onafhankelijkheid=einde van Vlaanderen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2013, 23:46   #27305
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Pajoske kun jij, specifiek als Limburger, wat uitleg geven.
Hoe meer ik er nu over weet, hoe minder ik begrijp hoe het zit met wat is een Vlaming?

In mijn optiek is het enerzijds Vlaanderen, maar anderzijds kennen we binnen Vlaanderen: Vlamingen, Limburgers en Brabanders (plus Antwerpenaren)
Vlaanderen voor de Vlamingen, hoe moet ik dit nu opvatten?
Staat Vlaming in dit geval voor zoals: Holland (Nederland) voor de Hollanders (Nederlanders)?
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2013, 10:38   #27306
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Hier dat bedoel ik!.

Men doet een deur OPEN of DICHT..
Niet toe!.

Jeff
Toehouden betekend "gesloten houden".
Men kan een deur dus gewoon toehouden.

Zie link: http://gtb.inl.nl/iWDB/search?actie=...WNT&id=M068803

Laatst gewijzigd door edwin2 : 22 februari 2013 om 10:42.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2013, 11:52   #27307
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Hoe meer ik er nu over weet, hoe minder ik begrijp hoe het zit met wat is een Vlaming?

In mijn optiek is het enerzijds Vlaanderen, maar anderzijds kennen we binnen Vlaanderen: Vlamingen, Limburgers en Brabanders (plus Antwerpenaren)
Staat Vlaming in dit geval voor zoals: Holland (Nederland) voor de Hollanders (Nederlanders)?
Dat is een heel moeilijke vraag. Die heel moeilijk te beantwoorden is. Ik ga proberen. In mijn ogen bestaat 'Dé Vlaming' niet. Je kan 'dé Vlaming' omschrijven als een persoon die deel uitmaakt van het niet bestaande Vlaamse volk genaamd Vlamingen die wonen in een gebied dat samenvalt met het gebied van het kunstmatig 'Vlaamse gewest' en Nederlandstalige gemeenschap binnen de staat België.

Het Vlaamse volk bestaat niet. Waarom zeg ik dat? Er is geen zelfde cultuur en moedertaal binnen het Vlaamse gewest. Dan mag je er van uitgaan dat kinderen van leden van een volk logischerwijze tot dat volk behoren. Tja leg dan dit eens uit:
Bij de volgende verkiezingen mogen 2 van mijn kinderen zelf kiezen of ze Vlaming of Waal zijn. Want de oudste woont aan de andere kant van de wereld, de tweede woont in Brussel. En van de derde zal het afhangen waar hij op dat moment zijn domicilie zal hebben.
Er zijn dan weer anderen die betogen dat de moedertaal van belang is. Onze moedertaal (de taal die hun moeder tegen de kinderen sprak) is van mijn gans gezin de Limburgse streektaal. Dat kan niet het al dan niet Vlaming zijn bepalen, want hier enkele km verder over de landsgrens spreken ze dezelfde taal. En er zal niemand in zijn hoofd krijgen hen Vlamingen te noemen. Idd voor de cultuur van mijn streekgenoten, die weinig gemeen heeft met de rest van het Vlaamse gewest. Voorbeelden te over. De typische Vlaamse wielersport is hier lang niet zo geliefd als elders. Terwijl hier wel de cultuur van harmonie's en fanfares, schutterijen, Rijnlands carnaval enz. is. Hetgeen ge elders in het Vlaamse gewest weer maar zeer beperkt terugvindt.
Het woord Vlaming/Vlaanderen dekt vele ladingen. Maar er is niemand die mij in de vele jaren dat ik hier post een duidelijke afgelijnde bepaling heeft kunnen geven. Wel heeft men mij al vele malen als ware met het mes op de keel menen te dwingen mijzelf Vlaming te noemen.
Oud 22 februari 2013, 12:27   #27308
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nvalid Bekijk bericht
jammergenoeg heeft belgie wel een koloniaal verleden,
ben je trots op je voc koloniaal verleden?
Het Nederlandse koloniale verleden kun je heel genuanceerd bekijken. Het is voortgekomen uit handelsnederzettingen en -bruggenhoofden en de daaruit ontstaande betrokkenheid met het omland. Het Nederlandse bestuur werkte samen met de locale hoofden, eigenlijk vergelijkbaar met hoe de Britten met een kleine macht een relatief groot gebied effectief besturen kon. In het kielzog van de handelaren kwamen dan de missionarissen en de zendelingen en langzaam werd het gebied Nederlands Oost-Indie.

In de context van de tijd was het bezit van Kolonien zeer en vogue.
Leopold wilde ook meedoen en nam zelf het initiatief om kolonien te verwerven door de ontdekkingsreiziger Stanley naar Afrika te sturen om daarna het ontdekte gebied in bezit te nemen, dat tijdens en na de Koloniale Conferentie van Berlijn van 1884-1885 internationaal erkend werd.

Ik geloof niet dat de Hollanders de Indonesiers meer hebben uitgebuit dan de Belgen de Congolezen. Het beeld dat veel Belgen van Congo hadden wordt uitstekend geillustreerd door het stripalbum Tintin en Congo. In beiden landen werd tamelijk op de Inlanders neergekeken, zoals dat in de context van de tijd in alle Europese landen het geval is.

Ik ben niet trots op het koloniaal verleden, hoewel zij ons wel rijk heeft gemaakt. Toentertijd vloeiden aanzienlijke hoeveelheden exotische producten naar ons land, die veel geld hebben ingebracht, nu is de Indonesisiche invloed in de dagelijkse Nederlandse cultuur niet te overzien. Pisang goreng en babi pangang zijn nu net zo "Hollands" als stampot en maatjes-haring.

Ben jij trots op het koloniaal verleden van Belgie?
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2013, 17:06   #27309
Roderik
Gouverneur

Standaard

Citaat:

Vlaanderen is een pars pro toto voor Zuid Nederland ,zoals Holland dat is voor Noord Nederland

Vlaanderen +Holland is dus Heel Nederland.
De oplettende lezer begrijpt dat de andere provinciale staten niet meetellen.
Roderik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2013, 19:32   #27310
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
Het Nederlandse koloniale verleden kun je heel genuanceerd bekijken. Het is voortgekomen uit handelsnederzettingen en -bruggenhoofden en de daaruit ontstaande betrokkenheid met het omland. Het Nederlandse bestuur werkte samen met de locale hoofden, eigenlijk vergelijkbaar met hoe de Britten met een kleine macht een relatief groot gebied effectief besturen kon. In het kielzog van de handelaren kwamen dan de missionarissen en de zendelingen en langzaam werd het gebied Nederlands Oost-Indie.

In de context van de tijd was het bezit van Kolonien zeer en vogue.
Leopold wilde ook meedoen en nam zelf het initiatief om kolonien te verwerven door de ontdekkingsreiziger Stanley naar Afrika te sturen om daarna het ontdekte gebied in bezit te nemen, dat tijdens en na de Koloniale Conferentie van Berlijn van 1884-1885 internationaal erkend werd.

Ik geloof niet dat de Hollanders de Indonesiers meer hebben uitgebuit dan de Belgen de Congolezen. Het beeld dat veel Belgen van Congo hadden wordt uitstekend geillustreerd door het stripalbum Tintin en Congo. In beiden landen werd tamelijk op de Inlanders neergekeken, zoals dat in de context van de tijd in alle Europese landen het geval is.

Ik ben niet trots op het koloniaal verleden, hoewel zij ons wel rijk heeft gemaakt. Toentertijd vloeiden aanzienlijke hoeveelheden exotische producten naar ons land, die veel geld hebben ingebracht, nu is de Indonesisiche invloed in de dagelijkse Nederlandse cultuur niet te overzien. Pisang goreng en babi pangang zijn nu net zo "Hollands" als stampot en maatjes-haring.

Ben jij trots op het koloniaal verleden van Belgie?
Zoals je al hebt kunnen afleiden ben ik daar niet trots op ondanks het onze wereldbefaamde ''Belgian chocolade'' heeft opgeleverd
Nvalid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2013, 20:43   #27311
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Adrian,

Voor een goed begrip van een en ander raad ik u het boek "Franstaligen tegen Vlamingen: Hoe België als natie mislukte" aan. Het is geschreven door Paul van Velthoven en heeft uitstekende referenties.

Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2013, 22:09   #27312
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roderik Bekijk bericht
Vlaanderen is een pars pro toto voor Zuid Nederland ,zoals Holland dat is voor Noord Nederland

Vlaanderen +Holland is dus Heel Nederland.
De oplettende lezer begrijpt dat de andere provinciale staten niet meetellen.
Zo gaf ik het ook aan, naar mijn idee.'
Ging mij echter om Vlaming zoals het gevoeld en ingevuld wordt.

Bij ons is dit een duidelijke zaak: Limburger, Brabander, Hollander of een Fries, vervolgens Nederlander.
Vroeg het daarom specifiek aan Pajoske. Hij zit er namelijk middenin om vanuit zijn optiek, als B. Limburger, een mening daarover te geven.

Of men nu spreekt over een Groot Nederland of een zelfstandig Vlaanderen, waar blijft de B. Limburger of B. Brabander en wie en wat is de Vlaming?
Hoewel vanuit het Groot Nederlander idee het duidelijk zal zijn als B. Limburger of B. Brabander.

Laatst gewijzigd door Adrian M : 22 februari 2013 om 22:13.
Oud 22 februari 2013, 22:36   #27313
Adrian M

Standaard

Citaat:
Dat is een heel moeilijke vraag. Die heel moeilijk te beantwoorden is. Ik ga proberen. In mijn ogen bestaat 'Dé Vlaming' niet. Je kan 'dé Vlaming' omschrijven als een persoon die deel uitmaakt van het niet bestaande Vlaamse volk genaamd Vlamingen die wonen in een gebied dat samenvalt met het gebied van het kunstmatig 'Vlaamse gewest' en Nederlandstalige gemeenschap binnen de staat België.

Het Vlaamse volk bestaat niet. Waarom zeg ik dat? Er is geen zelfde cultuur en moedertaal binnen het Vlaamse gewest. Dan mag je er van uitgaan dat kinderen van leden van een volk logischerwijze tot dat volk behoren. Tja leg dan dit eens uit:
Bij de volgende verkiezingen mogen 2 van mijn kinderen zelf kiezen of ze Vlaming of Waal zijn. Want de oudste woont aan de andere kant van de wereld, de tweede woont in Brussel. En van de derde zal het afhangen waar hij op dat moment zijn domicilie zal hebben.
Er zijn dan weer anderen die betogen dat de moedertaal van belang is. Onze moedertaal (de taal die hun moeder tegen de kinderen sprak) is van mijn gans gezin de Limburgse streektaal. Dat kan niet het al dan niet Vlaming zijn bepalen, want hier enkele km verder over de landsgrens spreken ze dezelfde taal. En er zal niemand in zijn hoofd krijgen hen Vlamingen te noemen. Idd voor de cultuur van mijn streekgenoten, die weinig gemeen heeft met de rest van het Vlaamse gewest. Voorbeelden te over. De typische Vlaamse wielersport is hier lang niet zo geliefd als elders. Terwijl hier wel de cultuur van harmonie's en fanfares, schutterijen, Rijnlands carnaval enz. is. Hetgeen ge elders in het Vlaamse gewest weer maar zeer beperkt terugvindt.
Het woord Vlaming/Vlaanderen dekt vele ladingen. Maar er is niemand die mij in de vele jaren dat ik hier post een duidelijke afgelijnde bepaling heeft kunnen geven. Wel heeft men mij al vele malen als ware met het mes op de keel menen te dwingen mijzelf Vlaming te noemen.
Bedankt voor je uitleg. Met name je laatste opmerking de discussie gevolgd.
Bij ons ligt dit daarentegen vrij duidelijk.
Vanuit onze visie is het daarom minder makkelijk te plaatsen hoe dit in Vlaanderen gevoeld en ingevuld wordt.

Je kent de discussie dat wij niet graag als Hollanders omschreven willen worden, maar als Nederlanders.
Toegepast op Vlaanderen en Vlamingen voelt het voor mij (ons?) dus wat typisch en tegenstijdig om een Limburger aan te duiden als Vlaming.

Laatst gewijzigd door Adrian M : 22 februari 2013 om 22:39.
Oud 22 februari 2013, 23:03   #27314
Adrian M

Standaard

Citaat:
Welke deur? Een open deur intrappen
Oud 22 februari 2013, 23:04   #27315
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Adrian,

Voor een goed begrip van een en ander raad ik u het boek "Franstaligen tegen Vlamingen: Hoe België als natie mislukte" aan. Het is geschreven door Paul van Velthoven en heeft uitstekende referenties.

Bedankt voor de tip, zal er naar zoeken
Oud 22 februari 2013, 23:27   #27316
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:

En ja hoor, we hebben deze maand toch nog eentje om in te kaderen.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2013, 23:35   #27317
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht

En ja hoor, we hebben deze maand toch nog eentje om in te kaderen.
Moet ge zeker doen. De toekomst zal uitwijzen of dat een juiste voorspelling is.

Voorlopig moogt ge al antwoorden op mijn vraag. Wat zal Vlaanderen samenhouden?
Bij het ontstaan van België waren er veel gemeenschappelijke belangen van erg verschillende economische en sociale groepen. Er was ook een gemeenschappelijke vijand. Wat vind je daarvan terug in Vlaanderen?

Laatst gewijzigd door pajoske : 22 februari 2013 om 23:37.
Oud 23 februari 2013, 02:03   #27318
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht

Zeeuws-VLAANDEREN is vermoedelijk toch wel ergens ooit eens Vlaanderen geweest en is het nog steeds, maar dan wel bezet door NL.
Het enige Vlaanderen dat bezet is, is Frans-Vlaanderen.
Waarom maakt ge daarvoor niet van uw kloten en opent ge niet de ene draad na de andere over de loeren die de Fransen ons draaien...
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2013, 02:08   #27319
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Waarom maakt ge daarvoor niet van uw kloten en opent ge niet de ene draad na de andere over de loeren die de Fransen ons draaien...
a) Omdat de meeste Hollanders negers zijn en de Fransen blanken?
b) -Jo- krijgt rode vlekken van Nederlanders?
c) Omdat in Fr-VL geen germanen meer wonen maar eerder Franken?
d) Omdat -Jo- aan een ernstige vorm van belgicitus lijdt?
e) -Jo- heeft zijn heroische strijd tegen de Hollanders tot levensdoel gemaakt?
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2013, 02:13   #27320
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bedankt voor je uitleg. Met name je laatste opmerking de discussie gevolgd.
Bij ons ligt dit daarentegen vrij duidelijk.
Vanuit onze visie is het daarom minder makkelijk te plaatsen hoe dit in Vlaanderen gevoeld en ingevuld wordt.

Je kent de discussie dat wij niet graag als Hollanders omschreven willen worden, maar als Nederlanders.
Toegepast op Vlaanderen en Vlamingen voelt het voor mij (ons?) dus wat typisch en tegenstijdig om een Limburger aan te duiden als Vlaming.
Het moet U echter duidelijk wezen dat ge hier een antwoord kreeg, niet zomaar van een Limburger, maar in de eerste plaats van een Belgische staatsnationalist. Een Vlaamse volksnationalist zal U uiteraard een gans ander verhaal vertellen.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be